Indonesia
Brontokusuman

Here you’ll find travel reports about Brontokusuman. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Jogjakarta

June 7 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend vroeg gaat de wekker voordat de zon op is. Om 6:45 zijn we op het treinstation van Bandung. We hebben een trein geboekt naar het oosten: de bestemming is Jogjakarta. Veel beenruimte is er niet en we zijn de enige toeristen in de coupe, maar een uitzicht hebben we wel. Er schuift een prachtig, afwisselend landschap voorbij. We rijden langs felgroene rijstterassen. Vele bananenbomen. Kleine dorpjes waar kinderen springend staan te zwaaien langs het spoor. Sommige huizen staan zo dicht op het spoor dat we naar binnen kunnen gluren. We rijden over bruggen, met het uitzicht over een prachtig dal waar een rivier doorheen stroomt. Op de achtergrond groene bergen. Wat opvalt is dat er enorm veel begroeiing is.
    De tijd vliegt voorbij. In de trein slurpen we nog een lekkere bak instant noodles naar binnen. Na 9 uur rijden, een uur langer dan gepland, arriveren we in Jogjakarta. Door de vakantie van de Indonesiërs is het erg druk en zijn er heel veel accommodaties volgeboekt. We hebben gelukkig nog een hostel kunnen boeken; wel wat primitiever dan we gewend zijn. Terwijl we op onze chauffeur staan te wachten worden we aangesproken door een gezinnetje dat vanuit Bali is komen rijden om hier vakantie te vieren. Het hele gezin gaat met ons op de foto en ze willen zelfs mobiele nummers uitwisselen.
    Na een hele lange dag reizen komen we in het hostel aan waar we direct in de hangmat ploffen om uit te blazen. Het hostel staat naast een moskee, we horen daarom meerdere keren het luide gezang om op te roepen tot gebed.
    We eten die avond bij een Indiër. Erg lekker, maar met tranen in mijn ogen.
    Jogjakarta heeft 2 indrukwekkende tempels te bieden, die wij ook graag willen zien. Bijkomstigheid: de wekker gaat 's nachts om 03:00 uur, want een half uur later worden we opgehaald om naar de eerste tempel te gaan. Voor een schitterende zonsopgang moet je wat overhebben. We beklimmen een heuvel, vanwaar we de zon vanachter een vulkaan zien opkomen. Het duister maakt plaats voor een paars-roze hemel, wat de omgeving in een prachtige gloed zet. In het dal zien we de mist hangen.
    Om 06:00 uur rijden we naar de eerste tempel: Borobudur. Een boeddhistisch heiligdom van meer dan duizend jaar oud, eeuwen onontdekt gebleven door de begroeiing van de jungle. Het is gebouwd in de vorm van een grote stoepa, met op de bovenste etage kleine stoepa's waar Boeddhabeelden in staan. Het is erg indrukwekkend. Wat tegenvalt is dat er ondanks het vroege uur ontzettend veel toeristen zijn. Voor het grootste gedeelte Indonesiërs. Terwijl we rondlopen en van het bouwwerk proberen te genieten worden we talloze keren, of eigenlijk enorm vaak, gevraagd om op de foto te gaan met hele gezinnen. Mensen gaan zelfs in de rij staan om met ons op de foto te kunnen. Het is ongelooflijk hoe vaak we vastgelegd zijn. De mensen zijn erg enthousiast en vragen het heel vriendelijk, waardoor we het moeilijk vinden om nee te zeggen. Maar na zo vaak begint het vervelend te worden, omdat we niet ongestoord rond kunnen lopen om alles te bekijken. Op het terrein van de tempel staan ook olifanten. Tegen een vergoeding kun je met hen op de foto. Het is twijfelachtig of er wel echt goed voor de dieren wordt gezorgd, het verblijf is niet erg groot en ze hebben kettingen om hun poten.
    Hierna vervolgen we onze trip naar de tweede tempel: Prambanan. Het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van Indonesië, ook meer dan duizend jaar oud. Het complex bestaat uit prachtige, indrukwekkende tempels. De tempels bestaan uit grote, zwarte blokken. Sommigen liggen in puin, maar er staan er nog genoeg om voor een mooi plaatje te zorgen. Ze torenen hoog boven ons uit; we voelen ons als Hollandse reuzen toch klein. In het binnenste van de grootste tempel staat een groot afgodsbeeld.
    Ook hier is het afgeladen met Indonesische toeristen. We gaan weer ontelbaar vaak met ze op de foto.
    Nadat we een hele ochtend bezig zijn geweest, voelt het alsof er al een hele dag voorbij is gevlogen. Om 15 uur in de middag worden we weer bij het hostel afgezet. We ploffen weer in de hangmat neer, we zijn echt uitgeput. Na het diner gaan we snel naar bed, om 20:00 sluiten we onze ogen. Helaas zit er de volgende ochtend weer geen uitslapen bij: daar later meer over!

Dieng Plateau und Yogyakarta

September 10 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Morgens um 3.00 geht es los zum Dieng Plateau (Zuflucht der Götter) auf 2093 m. Dann weiter einen Hügel rauf um einen wunderschönen Sonnenaufgang mit Blick auf " schlummernde" Vulkane (Sindoro 3136, Sumbing 3371, Merbabu und Merapi 3142, Slamet 2432) zu beobachten.
    Anschließend zu einem blubbernden (nach Schwefel stinkenden) Krater und zu den Überresten des uralten Dieng Tempels.
    Die ganzen Hänge der umliegenden Hügel werden in Terrassenform genützt. Staunend kann ich hier die Bauern beim Kartoffelanbau beobachten.
    Auf der Fahrt nach Yogyakarta fahren wir an Tabak und Reisfeldern vorbei. Kaum im Hotel eingecheckt gönne ich mir das beste Eis von Indonesien ( kenne ich noch vom letzten Jahr 😍).

Rollerfahren in Indonesien - gefährlich?

June 27, 2017 in Indonesia ⋅ 🌧 19 °C

Man liest und hört immer wieder davon, Rollerfahren soll hier angeblich gefährlich sein. Leider muss ich das mit einem dicken fetten JA bestätigen. Es ist so ziemlich das gefährlichste was man hier tun kann. Was ist denn so gefährlich werdet ihr euch jetzt fragen.

Hier mal eine kleine Aufzählung was ich schon alles selbst erlebt habe:
    - Hinter einer Kurve plötzlich ein Sandhaufen, Steinhaufen, Stück Holz oder ein 3 Meter langes Palmblatt, ein riesiges Loch in der Fahrbahn, eine Herde Wasserbüffel, eine Kuh.
    - Das alles kann natürlich auch auf der Geraden passieren, insbesondere die großen Löcher in der Fahrbahn. Darauf muss man ständig gefasst sein.
    - Eine Kuh, die am Rand der rechten Fahrbahnseite angebunden war, das Gras auf der linken Seite aber anscheinend besser schmeckte. Im letzten Moment sah ich das gespannte Seil.
    - Komplett unbeleuchtete Fahrzeuge in der Nacht. Keine Ahnung wie die ihren Weg finden.
    - LKW- und Busfahrer bremsen nicht für Zweiräder. Kommt einen ein LKW oder Bus entgegen der geraden einen anderen überholt und es wird eng, dann bleibt nur noch die Flucht in den Graben oder Bankett wenn eines vorhanden ist.

Generell kann man sagen, es gibt keine Regeln und alles ist erlaubt. Einheimische Fahrer, egal ob Zweirad, PKW, Lkw oder Bus, überholen an Stellen an denen wir nicht mal ans überholen denken würden. Regelmäßig stehen mir die Haare zu Berge wenn ich das mit ansehen muss. Ampeln, Einbahnstraßen, Kreuzungen, alles wird nach Bedarf geregelt. Man kann eigentlich nichts falsch machen außer – man bremst um einen anderen Fahrer in den Verkehr einfädeln zu lassen. Das tut man hier nicht. Die indonesischen Fahrer sind keine Raser, aber egoistisch und rücksichtslos. Ich habe ein mal gebremst um einen anderen in den Verkehr einfädeln zu lassen, prompt ist mir eine alte Frau hinten drauf gefahren. Es wird wirklich nie für einen anderen gebremst. Jeder muss selbst sehen wie er heil durch den Verkehr kommt. Das wichtigste Werkzeug zu diesem Zweck ist die Hupe. Blinker sind eher überflüssig. Ich habe manchmal den Eindruck, die Fahrer kommunizieren über die Hupe. Es wird gehupt bevor man überholt, während man überholt, wenn man überholt wird, wenn man überholt und es kommt Gegenverkehr, wenn man die Fahrspur wechselt (eigentlich gibt es keine Fahrspuren), wenn jemand oder ein anderes Fahrzeug am Fahrbahnrand steht und vielleicht in Erwägung ziehen könnte die Fahrbahn zu betreten oder einfädeln zu wollen, 5 Sekunden bevor die Ampel auf grün wechselt. Derjenige der Hupt hat recht! Er hat sich ja schließlich bemerkbar gemacht und alle anderen haben aufzupassen. Was ist wenn doch etwas passiert? Damit wären wir beim nächsten Punkt. Es gibt keine Versicherung für die Fahrzeuge. Es gäbe schon welche, sie sind aber keine Pflicht und niemand hat eine. Passiert ein Unfall, gibt es keinen Hauptschuldigen. Jeder trägt seinen Schaden selbst.
    Ich bin mir sicher es gibt noch viele weitere Punkte die das Rollerfahren hier gefährlich machen.

Trotz all dieser Risiken, ich möchte meinen 125er Yamaha Soul nicht missen. Es ist die schönste Art das Land kennen zu lernen. Man ist flexibel, kann halten wenn man etwas interessantes sieht, kann kleine Nebenstraßen benutzen, kommt mehr in Kontakt mit den Locals. Es macht einfach großen Spaß über die kurvigen Straßen der Vulkane, auf kleinen Landstraßen zwischen den Reisfeldern und holprigen Wege durch den Dschungel zu fahren.

Jogyakarta

September 17, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Bye bye Sumatra, hello Java...
    Auf einmal ist es soviel ruhiger ( kein Hupen beim Autofahren) und alles viel sauberer. Dafür aber auch viel mehr Touristen aus allen Ländern. Das Essensangebot ist sagenhaft und Tag und Nacht was los. Überall wird gesungen und Musik gemacht. 👏
    Heute stand der Sultanspalast (mit echtem Sultan!!) und der Prambaman ( Hindutempel) auf dem Programm, mit einem kurzen Absteher auf den Birdmarket ( grausam 😡, wollte ich aber einmal sehen) und danach einen Kopi Lawak ( halb verdauter Katzenkaffee 🙄) trinken. Morgen Abfahrt um 3.30 😎 zum Sonnenaufgang am Borobudur.Read more

Brontokusuman