Japan
Tsuchido

• Day 10–12

Bomen, tempels en een heel mooi uitzicht

November 20, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 10 °C

Karin gaat maandag alvast een dagje naar Shikoku, onze volgende bestemming, om voor haar werk een distilleerderij te bezoeken. Ze moet 's ochtends behoorlijk vroeg al de trein pakken en vraagt of ik mee wil lopen naar het station. Ja hoor, ik wilde sowieso een wandeling doen zoals beschreven in mijn reisgids, die ik eindelijk heb weten te bemachtigen. Het gaat langs de meeste voorname tempels in Onomichi, waarvan er nogal veel zijn.

Het begint boven op de heuvel midden in de stad. Daar is een park, maar om daar te komen moet ik wat flink steile steegjes oplopen. Ik kom onderweg wel negen katten tegen, waarvan er drie samen in de ochtendzon zitten te chillen (foto 2). Bijna boven valt er tussen de herfstbladeren door al wat van het binnenkort spectaculaire uitzicht zich te ontwaren (foto 1). Ik pak een blikje warme koffie uit de automaat en loop door het park naar het uitzichtsplatform dat als een soort brug die twee stukken lucht met elkaar verbind bovenop de heuvel is geplompt. Goed idee geweest om dat daar neer te zetten want het is een wonderbaarlijk uitzicht (filmpje en foto's 5 en 6). Je kunt hier goed de herfstige bergen van het vasteland bewonderen en als je je omdraait wordt je geconfronteerd door de reflectie van de rijzende zon die via de stukken zee tussen de eilanden je ogen betovert. Die zee is de Seto-Naikai, de binnenlandse zee tussen Shikoku en Honshu en zorgt, net zoals de Middellandse Zee in Europa, voor een bijzonder warm, gematigd klimaat in deze omgeving.

Ik daal af via het pad van de literatuur. Er staan veel stenen met poëzie erin gegrift en ook wat bijzondere bomen (foto's 6 en 7). Mijn Japans is helaas nog niet goed genoeg om de dichtkunst te kunnen waarderen, of überhaupt een snars van te begrijpen (al vertelt Karin later dat zij dat waarschijnlijk ook niet zou doen), maar het ziet er mooi uit. Zo kom ik bij de eerste tempel, die wederom wat fantastisch gevormde bomen heeft en het is niet te geloven, maar ik kom wéér die Française en Hollander tegen die ik twee dagen eerder op een berg 500km hiervandaan ook al tot driemaal toe tegen het lijf ben gelopen. Zij blijken om dezelfde reden naar Onomichi gegaan te zijn als wij: het is in één dag vanaf Nagasaki te bereiken en een goede ingang om Shikoku te bezoeken.

Versteld daal ik verder af, loop langs een prachtige houten pagoda met idioot veel balken in de dakconstructie (foto 11) en kom zelfs door "cat-alley" (foto 12). Dan kom ik bij een mooie Jinja (Shinto heiligdom) met wederom een prachtig grote kamferboom en een stenen koe met mondkapje (13, 14), want tja, corona ofzo? Hierna door naar de grootste boeddhistische tempel in de stad, die dicht is, maar wel weer een hele vette boom in de tuin heeft waarvan de takken met een heel bos aan granieten pilaren worden ondersteund (15). Door naar de volgende tempel, die wat verderop op een andere heuvel ligt. De gebouwen zijn ook hier dicht, maar dat maakt niet uit want de weidse tuinen eromheen zijn prachtig. Daarnaast kan ik gewoon genieten van het exterieur van het oudste houten gebouw in de stad, maarliefst 825 jaar, en in de verte nog de pagoda bewonderen (16, 17). Teruglopend naar de binnenstad wil ik nog één laatste tempel bezoeken. Ook dicht.

Op de terugweg loop ik door de voornaamste winkelstraat van Onomichi, die praktisch uitgestorven is op maandagochtend en ga ik nog langs de kade. Ik geniet van het zonnetje en de kleur van de zee en kom daarnaast wat prachtig door de zee aangetastte ijzeren trappen tegen (18). Ik sluit af met een foto van de kranen in de haven aan de overkant en keer weder tot ons te krappe appartement om met laptop op schoot de werkweek door te brengen.

• Day 6

Miyajima-Onomichat

June 14, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 25 °C

Somptueux Daisho-in et son armée de petits bonnets rouges qui viendra marcher jusque dans mes cauchemars 😉.
      Départ pour Onomichi, son chemin de la littérature, et son allée des chats.
      Mais...le COVID est passé par là, les humains ont déserté l'allée, les chats ont suivi les humains. Ne reste qu'un sentiment d'étrangeté devant toutes ces ruines...
      Le COVID a dû frapper fort ici, l'hôtel est équipé de plusieurs caméras thermiques !

• Day 7

Chatponais et poèmes d'Onomichi

June 15, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 26 °C

Premières larmes de pluie ce matin, juste le temps de rafraîchir l'air.
      J'entreprends le chemin de la littérature.
      Indéchiffrable, mais très inspirant.
      Le temps est un grand sculpteur...

Départ pour la jolie Kurashiki et ses canaux.

• Day 41

Katzen in Onomichi, nichts los in Takeha

November 18, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Das Städtchen Onomichi gefällt mir gut: Morgens bin ich wieder in einem kleinen Restaurant, in dem eine Omi liebevoll Frühstück zubereitet, das für japanische Verhältnisse erstaunlich gesund ist. Hier in der Stadt gibt es gepflegte Straßenkatzen, viele kleine Gassen und als ich auf den Hügel hinter der Stadt wandere, entdecke ich einen tollen Schrein und einen Aussichtspunkt.

Später laufe ich zum Bahnhof und verpasse den Zug leider um eine Minute. Mein Zeitmanagement ist noch verbesserungsfähig. Die Kure Line bietet eine phänomenale Aussicht über das Meer, fährt allerdings nicht so oft. Hier kommt man an der Rabbit Island vorbei, für deren Besichtigung mir allerdings keine Zeit bleibt. In Onomichi und Mehara, wo ich Tonkatsu esse, verbringe ich insgesamt 90 min Wartezeit. Im Restaurant denken alle, dass ich japanisch kann, weil ich mich mit japanischen Schriftzeichen in die Warteliste eingetragen habe, die Schriftzeichen für eine Person sind allerdings nicht schwer und ich bekomme sie gerade noch hin.

Auf Empfehlung eines Freundes schaue ich mir das Städtchen Takehara an, das auf den ersten Blick sehr verschlafen wirkt. Auf den zweiten Blick immer noch, wie ich nach einem kleinen Stadtrundgang und einem Besuch des Schreins feststelle. In der Altstadt kann man einiges über die 350-jährige Geschichte der Stadt erfahren, als die Händler in der Edo-Periode führend in der Salz- und Sakeproduktion in Japan waren und die Stadt dadurch reich wurde. Heute findet ein Kunsthandwerkermarkt in den alten Gebäuden statt, der bereits am Schließen ist, aber bei dem ich hübsche Stempel in meinem Notizbuch sammeln kann. Nachmittags probiere ich in einem Café zum ersten Mal Matchapudding, zu dem Tee gereicht wird, bevor ich mich auf die Weiterreise nach Ondo mache. Eigentlich hatte ich geplant auf dem Weg nach Hiroshima direkt in Kure zu übernachten, allerdings finde ich eine Unterkunft in Ondo mit sehr guten Bewertungen.

• Day 13–14

Onomichi

April 23 in Japan ⋅ ☁️ 18 °C

In der Urlaubsplanung bin ich über Shimanami Kaido gestolpert. Eine Radtour von der Insel Honshu nach Shikoku über kleine Inseln und lange Brücken. Die mit 70 km an einem Tag bewältigt werden kann.

Start wäre Onomichi, wo wir eine Nacht gebucht haben in einer Unterkunft, die in einen traditionellen japanischen Haus ist.
      Es enttäuscht nicht, die Aussicht ist Klasse. Das Wetter leider nicht, so dass wir die Fahrradtour nicht gemacht haben und stattdessen spontan woanders hin gefahren sind.

• Day 23

Onomichi 1

March 8, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 18 °C

Onomichi ist eine wunderschöne kleine Hafenstadt mit sehr vielen Tempeln. Ein Weg verbindet alle diese Tempel und führt dabei auf einen Berg hoch, von dem aus man nicht nur einen schönen Ausblick auf die Stadt hat, sondern auch auf die inner-japanische See mit den vielen hunderten Inseln.
      Auf dem dem Weg hoch auf den Berg konnte man auf einen Stein hauen, aber auch die Japaner die ich gefragt hatte konnten mir nicht sagen warum und wozu das Ganze.

• Day 8

Onomichi I

June 9, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 25 °C

Während Beate und Philipp Mihara ansteuern, komme ich am Vormittag in Onomichi an. Ich stelle mein Gepäck am Guesthouse ab, laufe ein bisschen umher und reserviere mir für die kommenden 3 Tage ein Fahrrad.Read more

• Day 12

Onomichi II

June 13, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 27 °C

Ich checke aus, stelle meinen Rucksack an der Rezeption ab und gehe zu Fuß zur Aussichtsplattform im Senkoji Park.
      Es ist ziemlich warm, die Sonne kommt immer wieder durch die Wolken.
      Die Aussicht auf (nicht über) ein paar Inseln ist toll, obwohl die Sicht durch den Dunst nicht ganz ungetrübt ist.

Runter geht's dann zum Schonen der Knie mit der Seilbahn. :)
      Noch durch die Einkaufsstraße zurückschlendern, Rucksack holen und um 13.40 h sitze ich im Zug nach Tamano.

• Day 12

Onomichi

July 27, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 28 °C

With a temperature of 37°C a little hike to the top of the hill of Onomichi was a nice warm up for the day. 😎

Bei einer Temperatur von 37°C war ein Spaziergang auf den kleinen Berg von Onomichi eine gelungene Aufwärmübung für den Tag.Read more

Tsuchido, 土堂