China rondreis 2016

April - May 2016
A 23-day adventure by Mariatche Read more

Daxu, China

May 14, 2016 in China ⋅ 🌙 26 °C

Heel de nacht regen van zachtjes tot zo hard dat het de berg afstroomt om 5u, ik kan het weten want ik was ieder uur wakker!
    Het harde authentieke Chinese bed is niets voor mij, en Dirk hoor ik ook kreunen en voelde ik dikwijls opstaan, gelukkig is dit de laatste keer. Vanavond terug luxe!
    De rijstboeren zijn blij met dit regenseizoen dat duurt van april tot september, het is niet koud zo'n 25° en 80% kans op regen, niet even een bui maar 10 buien op een uur.
    In de winter dus van oktober tot maart kan het hier heel koud zijn zei Michael onze plaatselijke gids wel tot 2°, ja alles is betrekkelijk.
    Omdat ik toch wakker was ben ik dan maar naar de top gewandeld,omdat in het programma staat dat het ochtendlicht zo mooi is. Maar met die regen was er geen ochtendlicht,de wolken hangen laag tussen de bergen en dat geeft een mooi effect. Dus mijn trip was toch de moeite waard. Tegen half acht was ik terug en Dirk was juist wakker. Na 't ontbijt wandelen we naar beneden en passeren veel winkeltjes. Ik onderhandel voor 2 kussenovertrekken voor 50 yuan de vraagprijs was 80 yuan.
    Een beetje later kocht ik nog een krantendrager voor aan de muur in (machinaal) borduurwerk voor 25 yuan i.p.v. 40 yuan. Die kussens wou ik echt dus daar wou ik niet tot het uiterste gaan tenslotte is 50 yuan maar 7 €.
    Gezien mijn kleine bagage zal ik meer kleding achterlaten ;-)
    Vandaag wordt het een dag van veel rijden. Gelukkig zijn er pauze's voorzien. Eerste stop aan het MACAU restaurant, en eerlijk waar het was weer lekker, 14 verschillende schotels wel iets naar ieders smaak, dan weer twee uurtjes rijden en we gaan naar het South China Pearl Museum. 5' uitleg waar alle parels vandaan komen en dan een grote verkoopzaal binnen met wel 15 verkoopsters. Toch waren er zaakjes te doen want ze waren echt en niet té duur. Maar echte paarlen kettingen zijn tegenwoordig niet zo in de mode bij ons. Weer een uurtje rijden helemaal Guilin door wat toch een enorme stad is en dan bezoeken we Daxu aan de oevers van de Li rivier. De 2,5 km lange hoofdstraat getuigt van de welvaart van meer dan 1000 jaar geleden, toen de rivier de belangrijkste handelsweg was.
    Één koopmanswoning gaan we binnen, niet zoals in Shanghai waar ze gerestaureerd zijn, want hier is er veel kapot geslagen bij de Culturele Revolutie en dat zie je aan de staat waarin het huis zich bevindt. In de winkelstraat is het een beetje zoals op de rommelmarkt. Antiek is sowieso niet te koop tenzij het nep is want er is al niet zo veel overgebleven!
    Op heel onze reis is er slechts één betalend toilet en dat is hier, het was dan nog niet proper en geen toiletpapier. Voor de rest zijn er overal openbare toiletten en gratis, meestal hurktoiletten of Franse zoals wij zeggen, maar papier breng je best zelf mee.
    De regen is ondertussen opgehouden maar door al dat nat is het drukkend warm wel 28° en enorm vochtig.
    Rond vijf uur kwamen we aan in Yangshou waar we logeren in Green Lotus Hotel *****, en deze keer maakten ze hun sterren waar!
    1,45'' om alles te reorganiseren want na het verblijf met enkel mini-handbagage voor ons toch is dat wel nodig. Stipt om 6,45u vertrekken we naar de drukke winkel- wandelstraat de 'Weststreet', die volgens een Maleisische dame die ik gesproken had bij de show van de Dongs de moeite waard is! Voor mij was het er alleen héél druk, geen wonder het is zaterdagavond.
    Eens te meer laten we onze Chinese maaltijd smaken, deze keer geen overvloed want deze uitbater wil zo weinig mogelijk wegwerpen, op vraag kan je bijkrijgen maar dat is niet nodig.
    Onze plaatsen bij de grandioze show van Liu San Jie zijn besproken. Er zijn meer dan 600 deelnemers en 4 etnische volkeren die eraan deelnemen. Deze show van Zhang Yimou, de regisseur van de Chinese olympische openingsceremonie, zou spectaculair zijn. Die openingsshow heb ik trouwens nog steeds op dvd staan!
    Eigenlijk is dit de eerste desillusie, de show was mooi,maar van het verhaal konden we niets maken, er werd nogal vlug overgeschakeld tussen de scènes en soms was het veel te ver alhoewel we op de 6e rij zaten. De etnische muziek kenden we al en de scores werden aaneengebracht door Hollywood achtige muziek, misschien voor de chinezen indrukwekkend.
    Maar de echte ontgoocheling waren de chinezen zelf, geen respect voor de uitvoerders er werd amper opgelet vóór mij zat een dame de hele tijd te skipen met haar kleinkindje, naast Dirk zat er ene de hele tijd sms'en te sturen en op de koop toe stonden ze al recht voor de show beëindiging was.
    Nochtans trekt deze show 2 x 3000 man! Per avond.
    Allé 23,45u is een mooi uur om te gaan slapen, na een slaapmutsje uit de minibar.

Yangshou

May 15, 2016 in China ⋅ ☀️ 29 °C

Goede morgen! Eindelijk een hele nacht goed kunnen doorslapen, en 't was nodig!
    Ik wil nog meegeven dat mijn oordeel over de show, door mijn ontgoocheling over het Chinese gedrag, wat gekleurd was want nu ik de filmpjes terugzie was hij toch wel heel goed!!
    Na een uitgebreid ontbijt gaan we fietsen, we vertrekken met goede moed. Door het mooie landschap, dan eens vooraan en dan weer achteraan omdat iedereen de fotografen voorbijrijdt. Af en toe stopt Jacques voor een fotoshoot, en we rijden al eens door een plas met de beentjes omhoog. Na een ritje van 3/4u stopte Jacques aan enkele huizen omdat hij een bui zag aankomen, we schuilden een uur of twee maar het bleef regenen en Michael ging de bus halen want er was geen stoppen aan. Jammer maar er was niemand die klaagde en dat verwonderde Michael de plaatselijke gids, ik antwoordde dat we wel wat regen konden verdragen omdat we van België zijn!
    Na een tijdje onder de overhangende huizen geschuild te hebben werden we binnengeroepen in het gemeenschapshuis van het dorp en Jacques trakteerde iedereen op een pint.
    Ons programma werd omgegooid en we reden met de bus de fietsroute uit en gingen eerst lunchen in de hoop dat de regen na de middag zou ophouden.
    Op de bus kregen we nog interessante informatie:
    Bestaan er rusthuizen in China?
    Normaal moeten de kinderen voor hun ouders zorgen maar met de één kindpolitiek werd dat moeilijker. Tegenwoordig bestaan er luxeresorts zoals in Amerika en parkeren de rijke kinderen hun ouders daar.
    Er zijn ook rusthuizen zoals bij ons voor de middenmoot, en er zijn voor de arme ouderen ook een soort gemeenschapsrusthuizen een beetje te vergelijken met een gevangenis, geen comfort, geen of weinig verzorging, gemeenschappelijke slaapzalen, je kan beter dood zijn!
    Bij de dood wordt er drie dagen gewaakt door de familie en iedereen kan langskomen, er wordt over de overledene gepraat en als je nog geld aan de overledene moet dan gaat dat via een witte enveloppe die je aan de nabestaanden geeft. Als je nog geld tegoed hebt dan heb je pech.
    Het is officieel verplicht om gecremeerd te worden, maar daar houden de mensen niet van dus gebeuren er nog bovengrondse graven her en der. Niet in de grond want dan ben je te dicht bij de hel!
    Dat enveloppe systeem vraagt ook een woordje uitleg: van geboorte tot dood krijg en geef je enveloppen met inhoud aan elkaar, de inhoud moet min of meer in evenwicht zijn. Bv je krijgt een kindje en er worden dan geen cadeautjes gekocht maar een rode enveloppe met zeg maar 100 yuan. Als de persoon die je 100 yuan gaf zelf een kindje krijgt geef je zelf ook een rode enveloppe met 100 yuan terug. Hetzelfde met verjaardagen, huwelijk enz. Dus kan er op 't einde nog een openstaand bedrag zijn en dat wordt dan de witte laatste enveloppe!
    Jacques gaf nog enkele tradities mee maar die zijn te bizar om te noteren, je gelooft het toch niet!
    De lunch was lekker in een mooi resort gelegen aan de river Li, verleden week was heel de streek overstroomd en de terrasmeubelen werden weggespoeld. Binnen stond het water toen één meter hoog, er is goed opgekuist en je zag er eigenlijk niets van.
    Normaal zouden we een tocht maken met bamboe vlotten op de Yulong rivier. Door de regenval gisteren en vanochtend mocht dit niet wegens de weggespoelde rommel en de te sterke stroming. Het werd dan een riviercruise door het mooie karstlandschap van een uurtje.
    Omdat het op't water altijd fris is kochten verschillende dames een pashmina sjaal, voor 20 yuan hoef je geen kou te lijden. En gelukkig want het was zo mooi buiten dat we op het buitenterras boven bleven en het was maar 13° en dat met de koelte van de wind op het water, de sjaals kwamen van pas!
    Dan gingen we richting plaatselijke markt, 20' rondkijken en ik kocht enkele korte sokken voor Dirk dan hoeft hij de donkere niet te dragen.
    Door de uitgelopen fietshappening werd het wat later dat we in het hotel aankwamen, ik ging met Jacques op zoek naar een elektrische Chinese theeketel, na 3 winkels vonden we ongeveer wat ik zocht. Toen ik terugkwam kocht ik nog rijstwijn en thee voor thuis dan heb ik dat ook alweer. We kwamen de eerste medepassagiers al tegen die in uitgangskledij een stapje in de wereld gingen zetten. Wij gingen wandelen tot aan een haventje achter het hotel en daarna probeerde ik de waterkoker uit want ik kan niet terugkomen voor de garantie!
    Alle foto's nazien nam ook veel tijd in beslag en tegen dat we gingen douchen hadden we geen zin meer om ons in de heksenketel van Yangshou te storten. Nog wat lezen, Candy cruch, bloggen en het was bedtijd.

Van Yangzhou naar Beijing

May 16, 2016 in China ⋅ ☀️ 25 °C

Half 5 en klaar wakker. Vandaag weer een dag van reizen: eerst een rit van 1,5u naar Guilin daar nemen het vliegtuig naar Beijing voor een vlucht van 2,5u en dan een busrit van .... om naar het hotel te gaan in het centrum.

Voor we Yangshou verlaten nog een paar woordjes uitleg over dit land.
    Je wordt ingeschreven in de stad waar je woont, zo ook bij ons. Als je in een andere stad werkt en daar wil gaan wonen kan dit niet zomaar er moet toestemming voor gegeven worden.
    Je kind moet ook naar de school gaan die aan je wijk is toegevoegd, goede of slechte school, je hebt geen keuze. Voordeel: ieder kind heeft een plaats, nadeel als je slechte onderwijzers hebt is dat niet te verhelpen door van school te veranderen.
    Als je meer kinderen hebt dan één zonder toestemming dan heeft dit geen school, dus geen onderwijs!

Yangshou is een stad met 15.000 ingeschreven inwoners. Door de verbeterde levensstandaard van de mensen in China sinds de laatste 10j is er enorm veel toerisme in eigen land ontstaan, en door de aantrekking van de show die we eerder zagen ontvangt Yangshou 10 miljoen ! Toeristen per jaar! De uitbouw van de stad is dus nog groter dan we al zagen en is niet te omvatten!

Weer een lesje geschiedenis onderweg:
    14e eeuw rebellenleider Zhu Yuanzhang sticht de Mingdynastie met als hoofdstad Nanjing, hij regeerde als keizer onder de naam Hongwu. Voor zijn opvolging deelt hij China in vier en benoemt zijn kleinzoon tot zijn opvolger. Yongle krijgt het noorden. Hij installeert zich als keizer en renoveert de Chinese muur en bouwt er forten op. Per Week 120 m + één toren!
    De echte keizer wil niet dat Yongle zich ook keizer noemt en wil hem onderwerpen dat lukt hem niet want zijn leger is niet bestand tegen de koude van het noorden en vriest dood. Dat maakt dat Yongle toch de echte keizer wordt, hij vestigt zich in Beijing en maakt hier de hoofdstad.
    De verboden stad bouwt hij ook rond 1406, hij stuurt boodschappers uit met kompas, een nieuwe uitvinding, om overal te verkondigen dat hij, Yongle nu de keizer is.
    De verboden stad brandt af in 1421 en zijn favoriete concubine sterft erin. Hij wordt depressief en roept alle boodschappers over de hele wereld terug, later sterft hij in een veldslag en wordt in een ijzeren kist gemaakt van de wapens terug naar Beijing gebracht.
    De Ming dynastie zet ook een zijderoute op langs de zee. De economie van China bloeit en China is dan bijna even groot als nu.
    Macao wordt geleast door de Portugezen want ook de westerse wereld begint de wereld te ontdekken en rond te reizen.
    De Mantsjoes kunnen in 1644 Beijing overnemen en de Ching dynastie ontstaat.
    Alles gaat vlot tot een keizer beslist dat het land groot genoeg is om zelfbedruipend te zijn en de buitenlandse handel wordt verboden. De Britten zijn niet akkoord en zij voeren opium in om dit te ondermijnen. Al gauw zijn er miljoenen Chinezen verslaaft en de opiumkitten ontstaan. Zelfs de keizer sterft aan de opium. De opvolger vindt dat er aan deze handel een einde moet komen want het volk gaat eraan ten onder. De 1e opiumoorlog ontstaat in 1840 tot 1842,de Britten vechten met moderne wapens, de Chinezen met bijlen en stokken, het verdrag van Nangnin wordt getekend en de Britten bekomen Hong Kong.
    20 jaar later ontstaat de 2e opiumoorlog rond 1856, de Fransen scharen zich bij de Britten om ook een stuk land in te kunnen pikken. Cixi Ching de enige vrouwelijke keizerin was aan de macht en een verdrag wordt ondertekend waarbij zij een deel van China aan de Fransen overdraagt: het noordelijke gedeelte dat nu Vietnam is de Fransen noemden het Indochine. De keizerin vond haar luxe belangrijker dan de Chinese bevolking.
    Zij wou bv moedermelk drinken van vrouwen die een jongen hadden gebaard, en er zelfs een bad in nemen!
    108 gerechten wou zij als ontbijt waarvan 1/3e alleen als tafereel werd opgediend, je kent de versierde groentenschotels wel, 1/3 moest alleen een fijne reuk hebben en 1/3e werd voorgeproefd door de eunuch en daar nam zij ieder keer 3 hapjes van. Alles wat overbleef ging naar haar 40 honden en de rest naar de bedienden.
    Begin 20e eeuw wil zij de westerlingen buiten en begint een oorlog die zij verliest. De Chinezen komen in in opstand en Sui yat Sen neemt het initiatief. De kleine 3 jarige keizer, toen zogezegd aan de macht, was geen partij voor deze tegenstander, de Ching moeten de macht afstaan en mogen alleen in naam blijven regeren in 1912. Tot zover deze les.

Jacques organiseert een quiz om twee pennen te verdelen die hij in het hotel gekregen had voor bewezen diensten. Ik won er één van.

Op de luchthaven vernemen we dat het vliegtuig vertraging heeft, we wandelen wat rond en de security controle is heel traag, maar deze keer is dat niet erg. Aan de gate 5 waar we om 11,40u zouden inchecken zitten we te wachten tot we rond 13u ons vliegtuig zien landen. Enkele Belgen, zoals wij zijn, gaan nog vlug een frietje steken bij Each burger aan de gate, nog een Magnum als nagerecht en we kunnen er tegen. Om half 2 mogen we eindelijk inchecken voor de vlucht van 2,40'.
    We worden opgewacht door Cherry onze plaatselijk gids natuurlijk met het blauwe vogel vlaggetje. Via de autostrade rijden we naar de 2e ring rond Beijing want er zijn in totaal al 6 ringen rond de uit zijn voegen barstende stad.(over deze deze tweede ring wat uitleg onder weetjes)
    We eten in een Indonesisch restaurant, zelfde principe maar heel andere kruiden, na het mindere maal op de vlucht had iedereen honger dus er werd de schotels eer aangedaan.
    Het is ondertussen half acht en tijd om naar het hotel te rijden om in te checken. We ondervinden dat Beijing een enorme stad is met brede lanen en veel groen. Omdat er bergen rondom liggen is het smog niveau hier gewoonlijk hoog. Om dit niveau te drukken wil men het gebruik van auto's wat terugdringen. Om een nummerplaat te bekomen moet men net als in Shanghai meedoen aan een lotterij en om het verkeer te beperken mogen er steeds nummerplaten niet rijden vandaag was dat bv 3 en 5 of zo.
    Vandaag is de smog redelijk, de lucht is blauw en er staat een lichte wind uit de goede richting.
    We maken nog een avondwandeling rond de blok maar dat zijn Amerikaanse blokken en we zijn pas na een uur terug, douchen en naar bed want morgen wordt weer een vroege, drukke dag.

Great Wall in Jinshanlin en Olympic Park

May 17, 2016 in China ⋅ 🌙 17 °C

Voor we Yangshou verlaten nog een paar woordjes uitleg over dit land.

Weer een lesje geschiedenis onderweg:
    De Mantsjoes kunnen in 1644 Beijing overnemen en de Ching dynastie ontstaat.

Tienamen plein en verboden stad

May 18, 2016 in China ⋅ 🌙 21 °C

De kamers zijn behoorlijk maar de muren gehorig! Vanaf half vijf horen we de buren boven, beneden en naast ons douchen, inpakken en waarschijnlijk vertrekken. Ik lig natuurlijk weer wakker!
    Eerst rijen we naar het Tianamenplein waar we het mausoleum van Mao van buiten zien, er staat een redelijke rij aan te schuiven maar ik heb het lijk van Ho Chi Ming gezien en ik weet hoe het gaat, go,go,go!
    Het is vooral druk en wij westerlingen zijn ver in de minderheid. Aan de overkant staat het peoples Palais, zeg maar de volksvergaderzaal. Dit grote gebouw is op 9 maanden gebouwd!
    I.p.v. ineens naar de verboden stad aan hetzelfde plein rijden we eerst naar de tempel van de hemel.Deze is niet gewijd aan Confusius, Boeddha of het taoisme, maar aan de keizer Yongle.
    De ceremonie begon altijd via de zuidpoort, drie dagen moest de kiezer vasten, niet echt zonder eten maar plat en smaakloos. Hij moest diep buigen op zijn knieën een kauw tauw. Na aankleding in een speciaal paleis ging hij naar het altaar of sacrificy waarin zij het middelpunt van de aarde verbeelden. Er werden 2 kalfjes levend in het vuur geworpen als offer aan de hemel.
    Daarna ging hij eten en liep hij over naar de hall of prayer for goed harvest en er werden dieren losgelaten en de eerste die er over liep werd weer geofferd als zijnd de dapperste.
    De dag had toen maar 12 u maar wel van 120' het blijft hetzelfde maar anders uitgedrukt.
    Op wandel in het park stoten we op een verzamelplaats van mensen met voor zich een brief of drukwerk op de grond, ze worden niet graag gefotografeerd en dat zijn we niet gewoon hier in China.
    Bij navraag aan Jacques blijken het een dating-evenement of huwelijksmarkt te zijn. Deze worden niet bezocht door de trouwlustige jongeren maar door hun ouders. Ook de aanbiedingen gebeuren door de ouders of grootouders, de jongeren zelf hebben geen tijd hiervoor. Bij interesse wordt er een foto getoont op smartphone van de zoekende en zo wordt er een afspraak gemaakt, alle gegevens staan op de brieven die er al liggen, sommige al jaren als je het mij vraagt.
    We krijgen vrij veel tijd om de tempel en het park te bezichtigen vóór we gaan lunchen. Ons laatste Chinese maaltijd, ik had geen honger maar zoals ons ma vroeger zei: je moet eten tegen de honger die komt!
    Dan de bus op voor de verboden stad, of het eigenlijke Tianamen, we gaan in de namiddag dan is het volgens Jacques minder druk. De Chinese toeristen doen de verboden stad in de voormiddag en rijden dan naar de Chinese muur in de namiddag, en daarom veel dichterbij dan wij deden.
    In de verboden stad zijn 999,5 kamers, je mag niet meer hebben dan de goden. Maar een Chinees noemt een kamer een plaats met 4 palen er hoefde geen muren rond te staan.
    Er zijn 5 toegangspoorten waarvan alleen de middelste voor de keizer. Ook vijf bruggen naar de vijf wijsheden van Confusius.
    Eens de eerste binnenkoer binnen staan er potten voor wierook omdat er niet te veel inkijk zou zijn. Er is ook geen schaduw op het plein, men stond uren naar de keizer te luisteren en als er ene zou bewegen dan zie je dat direct aan de schaduw en rondom rond stonden scherpschutters die iedereen in 't oog hielden. En nu is het 32° dus stilstaan is niet te doen!
    Er staat een kraanvogel voor lang leven en een draak die op een schildpad lijkt, de draak voor de keizer en de schildpad een lang leven. De drie samen willen zeggen 'lang leve de keizer'.
    De beeldjes op de daken zijn beschermers, hoe meer beschermers hoe belangrijker de persoon.
    Het middelste gebouw is de kleedkamer, en erachter de repetitieruimte. En het keizerlijk examen werd hier gehouden.
    Dan verlaten we het werkgeheugen en begint het privegedeelte. De keizer en de keizerin hadden ieder hun eigen paleis. De keizer had verschillende concubines, de keizerin moet dit maar tolereren. Soms werd een kind van een concubine zelfs keizer. Al ze te oud werden dan gingen ze naar een soort gevangenis achterin de verboden stad omdat zij zeker geen man meer zouden hebben.
    De totale oppervlakte is in de eeuwen niet veranderd, er werden wel gebouwen afgebroken en nieuwe heropgebouwd.
    We bezoeken het huis van de keizerin moeder Cho chi. Het enige dat nog van binnen te zien is. De grote vaten zijn eigenlijk brandblussers, er brandt in de winter altijd vuur onder omdat je met ijs geen brand kan blussen.
    We bezoeken tenslotte de plaats van de concubines, zij woonden met twee bijeen. Ze hielden zich bezig met handwerken en babbelen. Zij werden over heel China gekozen door bedienden en moesten ongeveer dezelfde lichaamsbouw hebben, gemiddeld waren zij 13 jaar, als ze geronseld werden. Als hij zin had naar de concubine dan koos de keizer er een uit via een pot met stokjes met de namen van de concubines, de eunuch zette een rode lantaarn voor de deur van de gekozen concubine, ze werd gebaadt en volledig geschoren en naakt ging ze naar de keizer zijn bed hij had 40' om zich met de concubine bezig te houden onder toezicht van de eunuch. Maar sommige meer viriele keizers hadden meerdere concubines op één avond.
    Arme landbouwers met meerdere zonen konden deze kandidaat laten stellen als eunuch, zij werden op jonge leeftijd gecastreerd van hun drie delen, penis en de twee teelballen. Deze werden afgehakt en gemummificeerd omdat zij geloven in reïncarnatie en men wou in het volgende leven wel terug volledig zijn.
    De bedienden woonden in de hutons die buiten rond de verboden stad liggen.
    Hutongs zijn huisjes in grijze baksteen met doorgaans maar één verdieping gebouwd rond een binnenplaats met een boom in het midden. (Meer uitleg bij de weetjes!)
    En eens we Tianamen, de verboden stad, verlaten rijden we langs de nog bestaande hutons naar een shopping mall waar we de laatste souveniertjes kunnen kopen. Onderweg worden de oortjes van het speakersysteem opgehaald.
    We worden voor 1,45 u losgelaten tot ergernis van de meeste mannen!
    Ik zoek nog een mooie paraplu die zowel voor zon als voor regen kan dienen. Gelukkig had Jacques gezegd dat we sterk moesten afdingen. De vraagprijs op het etiket was 391 yuan, de verkoopster zakte met vraagprijs 'special offer' naar 280 yuan, en ik bood 20 yuan! Onderweg had ik parasols gezien tussen 20 en 30 yuan maar niet zo'n mooie.
    Zij zakte naar 120 en ik bleef bij mijn 20, ik maakte aanstalten om door te gaan en ze zakte naar 90 ik ging naar 30 dan zij naar 50 om samen te eindigen op 45 yuan! Goede aankoop zelfs als hij niet zo goed is als bij ons, 't is een mooike!
    Terug in de bus rijden we naar een acrobatenshow langs de diplomatenwijk, omdat we maar mondjesmaat vooruitkomen kunnen we de ambassades goed zien, de Belgische ligt in een achteraf straatje en zien we niet.
    De acrobatenshow is echt Cirque de soleil, je kan het niet uitleggen je moet het zien, het spectaculairste waren 8 motoren in een bol!
    Daarna gingen we eten bij Morel een oud PIVA leerling die in België enkele 3 sterrenrestaurants heeft gehad maar hier een vrouw gevonden heeft. We eten biefstuk uit Mongolië, door Morel zelf gekweekt om zeker onze Belgische kwaliteit te hebben.
    Achterin de bus kleden de dames zich om om fris aan tafel te verschijnen.
    Daarna is het recht naar de luchthaven om morgen vroeg in België aan te komen.

Enkele China weetjes

May 19, 2016 in China ⋅ 🌙 19 °C

Als we gaan eten krijgen we steeds een pakketje met bordje, kom, theekommetje klein glaasje en Chinees lepeltje in vacuüm verpakking. Bij het afruimen zet men dit porcelein in plastieken bakken samen met de shop sticks en dit wordt dan naar een cleaningfactory gebracht om weer te steriliseren. Dus alles is brandschoon!

Dat enveloppe systeem vraagt ook een woordje uitleg: van geboorte tot dood krijg en geef je enveloppen met inhoud aan elkaar, de inhoud moet min of meer in evenwicht zijn. Bv je krijgt een kindje en er worden dan geen cadeautjes gekocht maar een rode enveloppe met zeg maar 100 yuan. Als de persoon die je 100 yuan gaf zelf een kindje krijgt geef je zelf ook een rode enveloppe met 100 yuan terug. Hetzelfde met verjaardagen, huwelijk enz. Het is bijna een boekhouding om dat in 't oog te houden. Als je op bezoek gaat geen bloemen maar een klein rood envelopje. Dus kan er op 't einde nog een openstaand bedrag zijn en dat wordt dan de witte laatste enveloppe!

Er zijn hurktoiletten overal en gratis, meestal is er één zittoilet voor gehandicapten. Dus is het aanschuiven voor degenen die niet op zo'n hurktoilet durven of kunnen.
    Eigenlijk vindt ik de hurktoiletten best te doen als ze nog niet door westerlingen gebruikt zijn, de chinezen zijn in dat opzicht properder, ja zij zijn het natuurlijk gewoon! Zelfs Dirk vind ze hygiënischer omdat je houding natuurlijker is, en je gebruikt minder papier daardoor. Thuis een hurktoilet installeren?
    Als er een westerse toilet geplaatst wordt is er geen plaats meer voor deuren, als de deur naar binnen opengaat stoot ze tegen het toilet, bij een hurktoilet gaat de deur erover heen.

Het spuwen op straat is afgenomen omdat er een felle campagne gevoerd is naar aanleiding van de olympische spelen in 2008, met resultaat. Ze spuwen nu rechtstreeks in de vuilbakken, als ze het al doen. En dat is minder en minder.

Om de massa mensen bij het openbaar vervoer te begeleiden staan er aan de drukke bushaltes vaste dranghekken met een begeleider, deze zorgt ervoor dat de mensen eerst kunnen afstappen en pas daarna mogen de mensen opstappen in min of meer ordelijke volgorde.
    In het verkeer is het ieder voor zich, ze kruipen in een gaatje van 1/2 m en blijven daar staan tot ze verder kunnen, dat geeft enorme opstoppingen, het is echt het recht van de sterkste, toch hebben we weinig ongevallen gezien en dan nog enkel met bromfietsers.
    Aan de oversteekplaatsen stopt men niet, waarvoor deze dienen is ons niet duidelijk!
    Aan de lichten mogen ze rechtsaf draaien ook als het voor de andere richting groen is, maar zij letten niet echt op de voetgangers die groen hebben dus het is steeds uitkijken.
    Op het vliegtuig wordt de veiligheidsinstuktie gegeven via leuke filmpjes i.p.v. Via de turnoefening van de hostess.

Er is steeds drinkbaar water voorzien aan alle gates! Best een leeg flesje bijhouden bij de security. Het is ook gewoonlijk lauw water omdat dit in deze machines ook gekookt wordt. Zelfs thuis zei Jacques dat het water ook bij hem lauw gedronken worden. Het is een veiligheidsmaatregel omdat het water niet echt drinkbaar was en dus altijd gekookt, een beetje zoals bij ons het bier ontstaan is in kloosters wegens onveilig drinkwater!

Hutongs zijn huisjes in grijze baksteen met doorgaans maar één verdieping gebouwd rond een binnenplaats met een boom in het midden. Vroeger werd zo'n hofje bewoond door één enkele familie, het was nog de tijd van 3 of 4 generaties onder één dak, sinds de komst van het communisme werden ze onder verschillende families verdeeld.
    Samen vormen de hofjes een hutong, dorpsachtige woonwijken genoemd naar de slingerende straatjes die de hofjes verbinden.
    Het Hutongs stadsplan van Beijing werd ontworpen een Mongolische monnik aan het begin van de (mongoolse) Yuan-dynastie zo'n 800 jaar geleden. De Hutongs was de traditionele woonvorm van Beijing, ze zijn boordevol sfeer, gezelligheid, solidariteit, sociale controle en gebrek aan privacy en hygiene. In een hofje zijn de toiletten en de keuken gemeenschappelijk!
    Nu worden ze afgebroken en vervangen door pompeuze mastodonten.
    De bruikbare oppervlakte in Beijing kost 10.000 $ voor 70 jaar en de grond blijft van de staat, het wordt geleast voor 40 (winkel of kantoren) of 70 jaar (appartementen).
    De ijzeren tralies of kasten of hoe je het ook noemt zijn niet zozeer om dieven buiten te houden maar om de kinderen te beletten door het raam te vallen.

De 2e ring rond Beijing was oorspronkelijk de stadsmuur die de langste van China was. Mao liet hem afbreken in het kader van zijn vooruitgangsgeloof en liet langs het tracé de tweede ringweg aanleggen, de eerste metrolijn ligt onder de tweede ringweg. De namen van de stations herinneren aan de oude stadspoorten die nu zijn verdwenen.

En tot slot: wie het verleden van China wil zien moet naar het platteland, voor het huidige China kom naar Beijing en de toekomst zie je in Shanghai!

We hebben een extra zetel naast ons die vrij is dat geeft wat ruimte want deze keer zitten we in het midden. Echt slapen is lastig en we zijn zo moe! Ik slaap metteen en laat het avondeten aan mij voorbijgaan. Je gelooft het of niet maar ik heb een zware maag van het Belgische menu, en dat heb ik in geen 14 dagen gehad met de Chinese maaltijden! Ik had ook een leeg flesje water meegenomen en met een zakje thee uit het hotel gevuld met warm water aan de gate dus ik dronk heel de vlucht meegebrachte thee zoals de chinezen. Ik zou er niet kunnen leven maar sommige gewoontes zijn het navolgen waard. Voor hen is het ook zeer moeilijk om hun zetel te vinden want a b c kennen ze nier en ze vergelijken dan constant hun instapkaart met de nummers van de plaatsen, een beetje een gek zicht voor ons. Het lijken dan ongeletterde mensen en dat is niet het geval want dan lezen ze een (Chinese) krant waarvoor ze min 2500 tekens kennen!
    We landden om 5,40u en de rush naar buiten begint, na wat dringen staan ze buiten en de Belgen doen niet onder voor de anderen! Later aan de bagageband staan we toch bijeen dus waarom die haast!
    Wij blijven rustig zitten tot we plaats krijgen om normaal uit te stappen.
    Eens we de valiezen hebben vlug een extra trui en onze jassen aan, die had ik vanboven gestoken, want het is hier maar 9° brr. Op zoek naar de trein het staat toch al beter aangegeven dan bij het vertrek. Alles ging vlot en na de bus 500 in Mechelen moesten we maar een klein eindje wandelen. Om 8,30 waren we thuis! Nu nog de jetlag vermijden door niet te gaan slapen vóór vanavond dus: gras afrijden, boodschappen doen, wassen en zelf douchen en vertellen aan Veerle en later Stefaan wat een mooie reis dit weer was!