Mexico
Fuerte de San Felipe de Bacalar

Here you’ll find travel reports about Fuerte de San Felipe de Bacalar. Discover travel destinations in Mexico of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Last night in Mexico

May 11 in Mexico

It’s been a lot of fun, thanks Mexico! It’s now time to drink a couple of beers and relax.
    Today the Holbox 7 became 3, Belgium headed of to Vera Cruz, then two tomorrow for all of half a day until we catch up with the bonkers Ozzie sisters for fun in Caye Caulker.
    Today went went to a private lake and chilled all day. A great way to spend the day, especially when we had nothing to do and the situation presented itself. Unplanned fun, always the best.
    Mexico has been fun, but I’m ready to move on. Myself and Will are going to make a bit of a b-line for Utila to go diving, and because Belize is going to be pricey.
    First new country of the trip, coming up!

Bacalar

May 10 in Mexico

So, it’s a massive lake! Last night, I slept in a tent as we got here a day early. The hostel was shite, but for one night, meh. We got up at 6am and went on a kayak tour which cool. Saw a kind of Cenote, just a big black sink hole, but in the side of the lake. Just moved into our proper hostel, it’s like a yacht club, but I can handle it! Saying good bye to the Ozzie sisters, I’ll catch the other later down the continent!Read more

Mexiko, Bacalar

February 25 in Mexico

Bacalar, Laguna de siete colores, war eine Empfehlung von anderen Reisenden und es war wirklich eine Reise wert!
    Im Ort selber kann man nicht viel unternehmen oder sehen, dafür ist die Lagune um so schöner. Und "The Yak Hostel" war der perfekte Ort um ein paar Tage hier zu verweilen. Die Lagune wird von den Cenotes gespeist, welche hier in der Gegend häufig vorkommen. Dadurch ist es Süßwasser, welches sehr klar ist und fischarm.
    Hier hatte ich einen wunderbaren Geburtstag, welchen ich mit einer SUP-Tour zum Sonnenaufgang begonnen habe. Anschließend gab es leckeres Frühstück, relaxen und 1-2 Gin Tonic auf die Gesundheit ;-)

Bacalar

January 2, 2017 in Mexico

When I got of the bus in Bacalar it felt like I had finally made it to mexico. Tulum was nice but still quite touristy. Just walking from the bus stop towards the hostel I already really liked the little town. But when I then caught the first glimpse of the lagoon, i was hooked.
    My hostel is situated right at the lagoon with it's own pier. I decided to extend my stay right away and just enjoyed my time...Read more

Djungelskoj och diverse annat!

January 25, 2017 in Mexico

Ny uppdatering och har lagt många mil bakom mig sen förra gången! Både med buss men även till fots!

Flores var min station efter senaste uppdateringen och för att ta mig dit var det cirka 12 timmars bussresa som väntade, Yäy. Det blev dock en nattbuss men med ett "misslyckat" byte fick jag vänta 2 timmmar i Guatemala city också. Drygt men inte mkt att göra åt! Flores är därimot en plats att njuta av! En ö i mitten av en sjö utgör byn Flores med nära till fastlandet och en större stad på alla håll men en lugn oas har skapats här! Det är lite turistigt också men inte allt för farligt!

Det första jag gör i Flores är att träffa på en äldre gubbe i 70-årsåldern som jag spenderar lite tid med här och kräver några rader! Han har varit i Flores förut och visar mig en strand en bit bort från Flores och de flesta turisterna. Trots att han är över 70 och jag skulle ranka mig som en okey simmare så är han i god form och jag får ta i för att hänga med när han crawlar på! Får även se mina första apor med honom på vägen till stranden, najs! Han har varit ute och rest mkt i sitt liv men blir ändå väldigt imponerad av min resa och sa till och med att han såg mig och min resa som en förebild och något han ville göra likadant! (ja i 70 års ålder). Det värmde verkligen att höra och är definitivt något att tänka på när det går lite tyngre ibland. Det är otroligt roligt, spännande och en upplevelse att resa själv men du är också just precis själv när nånting måste göras eller när nånting inte går riktigt som planerat för och just då kan det ganska självklart bli lite tungt ibland men jag skulle heller inte byta ut resan mot något!

Så från den lilla utsvävningen så tillbaka mot huvudorsaken till varför jag egentligen åkte till Flores, nämnligen att uppleva mayafolkets historia! Så dag 2 i Flores bar det av mot Tikal som är en av de största mayastäderna och dessutom väldigt restaurerad till hur byggnaderna såg ut från början! Definitivt en mäktig upplevelse och jag plus 2 andra från Spanien jag traskade runt med inne på området med lyckades komma undan de större grupperna med turister och fick gå rätt mycket i en princip ensamma runt Tikal!

Hela den här veckan gick i tidiga morgnars melodi. Tikalmorgon började cirka 04:00. Dag två av "mayadagarna" bar det av mot den mer spännande delen! (även det 04:00...) En buss tog mig och 6 andra personer mot El Mirador och en resa på 5 dagar! Tillsammans med en guide, 5 hästar, en kock och en "hästskötare" traskade vi ut i djungeln mot mayastaden El Mirador! Resan dit är ganska lång och ofta på rätt krävande stigar och jag bärde bara med mig en lätt packning och lite vatten när vi gick. Hästarna bär all mat, tält och övrig packning som övriga i gruppen inte ville bära plus kocken, Rosita!

Vägen dit är uppdelad i 2 etapper. Den första dagen gick vi ungefär 2 mil innan vi kom fram till första campet. Båda campen är ganska ordenligt uppbyggda, både för turister men framförallt för arkeloggrupper som bor där från och till. Framförallt under regnperioden då vatten här är en bristvara och under Augusti till september bor bara i El Mirador 300 arkeloger som ganska självklart kräver stora mängder vatten!

Första platsen vi bodde på var Tin Tal som även set är mayastad. Denna dock ytterst lite upptäckt och byggnaderna här syns mest som höga kullar här. Solnedgången från den högsta byggnaden är dock otroligt vacker med utsikt över inget annat än djungel. Vi bor i tält och får all mat serverad åt oss från kocken Rosita. Lunchen blir bara mackor med någon sorts pålägg på vägen men middagarna och frukosten lagas i de uppbyggda små utekök som finns på campen. Det kan ha varit pågrund av att vi satt ute i djungeln eller att man var väldigt hungrig men maten vi fick var tipp topp! Guiden vi hade, Santiago var otroligt kunnig inom arkeologi när det gäller historia om mayafolkets och om hur alla utgrävningar och restaureringar går till. Och trots att han gjort vandringen 300 gånger och och bara är 22 år (!!) så berättar han duktigt och gör det intressant. Ändå problemet är att han bara talar spanska.. Jag hänger väl med okej men det är tufft att uppfatta alla ord när där gäller historia osv. Lyckligtvis kunde en i vår grupp både bra engelska och spanska och översatta för oss övriga.

Dag 2 går vi ungefär 23 km och sista biten till El Mirador! Djurlivet på vägen är tyvärr inte jättestort pga av att det finns sparsamt med vatten här men en del ormar får vi se! Giftiga som ofarliga och får testa på att hålla i en av dem! En antaglig liten pytonorm som man kunde känna försökte strypa fingret när den fick chansen! Häftigt! Annars såg vi mycket fåglar, spindlar på kvällen, rävar, nått som vi kallade röd tvättbjörn och nått som var besläcktat med råttor!

Dag 3 så går vi runt El Mirador, och blir fullpumpade på information och olika byggnader från mayatiden av Santiago. Allt mycket intressant men svårt att förklara nånting av i skrivande text utan bilder.. Dagen avslutades med solnedgång från världens största mayabyggnad! Mäktigt!!

Dag 4 och 5 ägnades mest åt att ta oss tillbaka hela vägen till den lilla byn Carmelita där vi började! Sammanlagt gick vi 110 kilometer på 5 dagar! Dessutom snabbt då vi enligt Santiago slått nytt rekord i att gå tillbaka till Carmelita! Nytt rekord för 2017 iallafall...

Eftersom jag sällan spenderar särskilt mycket tid med samma personer hann jag komma ganska nära de 6 personer som jag var med efter 5 hela dygn oavbrutet tillsammans! Vi avslutade resan tillsammans med en sen kväll i Flores samma dag som vi kom tillbaka trots att alla var trötta efter vandringen! Kommer faktiskt att sakna det gänget!

Dagen efter bar det sedan tidigt iväg för mig igen mot Mexico! Resan gick genom Belize så kan enligt reglerna för vad som gäller om man besökt ett land eller inte säga att jag även varit i Belize under den här resan! Trots att besöket dock bara varnade ett antal timmar i buss och ett för stort antal minuter vid gränskontrollerna som tog en halv evighet också... Plus att alla som lämnar Belize måste betala det oresoneliga priset på 20 USdollar för en visit på endast få timmar för att lämna landet! Giriga grisar! Men men inte mycket att göra åt och tillslut efter cirka 12 timmars resande kom jag fram till Chatumal, Mexico. Där stannade jag dock inte längre än nödvändigt eftersom jag träffat 2 tjejer på bussen som skulle till Lago Bacalar. Jag en till kille från som visste typ ingenting om Mexico hängde på så buss vidare till Bacalar blev det direkt och sen en del sökandes efter boende på kvällskvisten vilket tog ett rätt bra tag då allt typ var fullt!

Bacalar är en bra plats för att slappna av och ta det lugnt. Efter en natt på ett hotell hittade vi en väldigt mycket billigare plats vid vattnet där vi nu bor i tält! Får se hur länge jag stannar här men det känns som det börjar bli dags att röra på sig igen!

Har hört mycket gott om Mexico dock mest utan att veta vad man egentligen kan göra här så är spänd för att se vad som mer finns att erbjudas så stayed tuned!
    Over and out från ett soligt Mexico!

Bacalar - die Lagune der 7 Farben

August 10, 2017 in Mexico

Zwei Tage Bacalar - eine Lagune die bei Sonnenschein in 7 Blautönen leuchtet. Mit Kajaks und Booten erkundbar. Nette Lokale mit coolen Stegen an denen man eine super Aussicht hat.

Im Fort von Bacalar

March 30 in Mexico

Das Fort war eine Festung von den Spaniern erichtet um gegen die Maya zu kämpfen.
    Was noch da ist ist eine Waffen Kammer und ein Museum,im Museum ist noch eine Riesige wand Bemalung die zeigen soll wie es den Maya ergangen ist als die Spanier kamen.
    Mann sieht wie Männer auf Pferden in Rüstung sitzen und die Maya erstechen,die Maya sind sehr gerechte menschen.Sie sagen das wenn Mutter erde ihnen was gibt geben sie auch was wie zum Beispiel eine Opfergabe.
    Das sieht man auch auf der wand Bemalung, da wo die Maya verletzt sind ist die wunde wie ein Blatt gemalt weil sie mit Mutter erde eins sind

Laguna Bacalar, Quintana Roo

May 30, 2016 in Mexico

Mit erwarteter Gemächligkeit reisen wir Richtung Grenze von Belize. Kurz davor erreichen wir die vielfarbige Süsswasserlagune bei Bacalar. Mit 40km Länge und 1-2km Breite ist sie ein ewigs langer blauer Strich in dieser tropisch grünen Landschaft.

Fuerte de San Felipe de Bacalar