Myanmar
Mawlamyine District

Onze eerste stapjes in Myanmar

January 9, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 15 °C

Het is een feest om in Mawlamyine rond te lopen. Iedereen groet en lacht ons toe. De vrouwen met wit besmeurde gezichten. Zij wassen zich op straat met een kom water gehuld in een "douchejurk". Niets privacy nodig of beschikbaar.
    We drinken thee met vijf mannen bij hun vaste ontmoetingsstek. Indiase, Bengaalse, Pakistaanse en Birmese achtergronden bij elkaar aan tafel. Ook zij stellen de drie vaste vragen. "Waar kom je vandaan? Hoe oud ben je? Zijn jullie getrouwd?" En antwoord op de laatste vraag - ondanks de indruk die ons kerstkaartje wekte - is nee.
    Zoals veel mannen in Myanmar kauwen zij op kaan en hebben daardoor rode monden. In Nederland zou geen vrouw ze willen zoenen.

Bovenop de berg bij de pagode is de lucht vol van spiritualiteit en rust. Myanmar voelt als een spiritueel land na het verderfelijke Bangkok waar alles mag maar vooral gebeurt. De zon gaat onder in de brede rivier. Ik denk met verwondering terug aan een paar uur geleden. Aan hoe druk ik me maakte over het boeken van vliegtickets naar Nieuw Zeeland (!). Aantekening in het hoofdstuk voornemens voor 2016: me niet meer opwinden over alle zaken die extra zijn. De ereader die kapot is.. Het ticket dat duurder wordt.. Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak zei een wijs collega eens.

De dag erna zitten we schuddend in een achtbaan naar een op het oog meer commerciële dan spirituele bedevaartsplek. Jaren geleden was het offer om de heilige gouden rots te bereiken 12 mijl bergopwaarts lopen in de brandende zon. Nu vechten kenauvrouwen voor hun leven om in de laadbak van een van de tientallen monstertrucks te raken. De mannen springen via de sluiproute als voorste haantjes het zitdek op. De oude vrouw met de stok moet maar zien hoe ze het redt. Het hele laadproces neemt door het gedrang en geschreeuw aardig wat tijd in beslag. Aanhangers van de KLM smart boarding methode zouden vol afgrijzen toekijken naar dit boarding proces.
    In karavaan scheuren de trucks de berg op. Ruim vijftig man in rijen van zes in de banken in de laadbak tegen elkaar aangeperst. Knie in de rug en eigen knie tegen een anoniem achterwerk. Wij zitten in een echte winnaar die het voor elkaar krijgt drie andere trucks in te halen tussen de haarspeldbochten door. In Myanmar heerst het recht van de sterkste openlijk.

Onderweg zijn ziet eruit als een balletje zijn in een keten van 'mannetjes' die jou aan elkaar doortikken voor commissie en dienst- en wederdienst. Voor eten, slapen, winkelen en vervoer. Met droge ogen verdraaien zij op sympathieke manier glashard de waarheid. Door verhalen te combineren kom je een beetje in de buurt van hoe het werkelijk zit.

De gewiekste beinvloeders en transporterende mannen zijn super bezorgd. Met paniek in zijn stem vraagt de motorbike-taxichauffeur mij om vooral op dezelfde plek te blijven tot hij Jandaan opgepikt heeft. Staand achterop de trucktaxi krijgt Jandaan steeds een bemoederend handje op zijn rug. Ik word er op gewezen dat ik mijn losse handen toch echt om de reling moet klemmen, met een typisch Indiase headnoddle als reactie op mijn dankbare blik.

De mannen dragen bijna allemaal geknoopte doeken als lange rok. Tijdens het potje voetvolley stropen ze de rok op tot luier om geen last te hebben van het ding. De echte fanatiekelingen, of exhibitionisten of ijdeltuiten - het is maar hoe je het wilt zien - gaan zelfs voor de blote billen variant. Van vrouwengluurder ben ik mannengluurder geworden.

Op straat komen we bijna geen toerist tegen maar hotels zijn een grote blankenenclave. Gevuld met reizigers die reisfeitjes uitwisselen. Hier gelukkig geen feestende tieners maar reizigers bij wie we ons jeugdig voelen. De 56-jarige sarcastische Brit op sabbatical die vannacht een crisis doormaakte en nu wil leren mediteren in een nabij klooster. Hij lijkt zo weggelopen te zijn uit de cast van The Best Exotic Marigold Hotel. Veertiger Lorraine uit Ierland die werkt als filmanimator en zoveel mogelijk probeert te reizen van het geld dat ze verdient.

De benedenverdieping is dmv dunne houten schotjes in piepkleine kamers verdeeld om de boel een beetje betaalbaar te houden. Van de zeven dollar per persoon per nacht gaat een aanzienlijk deel naar de overheid. Ze worden slapend rijk van alle inkomsten die hotels afdragen. En entreegelden speciaal voor foreigners ook overigens. De oordoppen houden de geluiden van scheten, boeren, gesnurk en nachtelijk Brits gebel met hulp van een diepe slaap net (niet) tegen.

De eigenaren van de guesthouse zijn twee mannen van rond de 70. Ooit was de sociale functionaris van het duo 30 dagen monnik in India. Dat was de gelukkigste tijd in zijn leven. Nu is hij moe. Tegenwoordig ontvangt hij 50 foreigners per nacht waar dat er tien jaar geleden nog 15 waren.

Het land heet nu open te zijn, maar dat valt stiekem toch tegen. Toeristen maken hetzelfde rondje en erbuiten gaan vraagt heel veel permit-rompslomp en honderden dollars per dag op tafel leggen. Die dollars mag overigens niets mankeren. Bij een klein kreukje worden ze niet aangenomen uit angst ze nooit meer kwijt te raken.

Ps onze telefoon en dus whatsapp is tijdelijk uit de lucht. Wel gewoon bereikbaar via mail, facebook (messenger) en Skype. Kijken zoals altijd weer uit naar al jullie leuke berichtjes :)

Mawlamyine 2nd day

March 2 in Myanmar ⋅ ⛅ 28 °C

Heute bin ich müde und mag nicht so viel erzählen

Morgens als wir losgefahren sind war es bereits 30 Grad. Um 11.00 als wir beim nächsten, allergrössten liegenden Buddha der Welt, ankamen bereits knackige 37 Grad.
    Die Buddhas sind innen alle über mehrere Treppen begehbar, dieser über 8 Stockwerke.
    190 Stufen in einem aufgeheizten Buddha und rundum nur Statuen mit Buddha. Ich bin müde.

Meerestempel Yele Paya. Wie der Name sagt, wunderschön direkt am braunen Meer gelegen. Es war leider Ebbe. Die Hauptpagode ist für Frauen nicht zugänglich. Trotzdem eine eindrückliche Anlage. Noch weiter draussen im Meer ist ein kleiner Schrein. Nur bei Ebbe über eine Mauer von ca 100 erreichbar. Der Boden ist übersät mit winzigen Muscheln. Geh da mal barfuss drüber!
    Kleiner Abstecher noch zum Set Se Beach. Ewig langer, flacher und breiter Strand, leider ziemlich siffig.

Rückfahrt zum Hotel. Unterwegs noch schnell ein riesiger sitzender Buddha. Treppen! Die Aussicht von oben allerdings grandios.

Hpa an nach Mawlamyine

March 1 in Myanmar ⋅ ☀️ 29 °C

Die Strecke führt uns auf einer relativ guten Strasse, gesäumt von Palmenalleen, durch saftig grüne Reisfelder. Manchmal ist die Erde rundherum rot wie ein Tennisplatz. Und verstreut am Horizont immer wieder sanfte grüne Hügel auf welchen weisse oder meist goldfarbene Pagoden glitzern. George Orwell soll durch diese liebliche Landschaft zu seinem Buch "Burmese Days" inspiriert worden sein.

Weiter zu einem alten Mönchskloster. Wunderschöne Gebäude, verziert mit Glasmosaik, Gemälden aus dem Leben Buddhas und seiner Anhänger. Spiegelblanken Teakholz Fussböden, antiken Leuchten. Frauen die liebevoll und mit viel Geduld und flinken FingerBlumen arrangieren für den morgigen Feiertag.

Auf der Weiterfahrt hab ich erstmals zuckersüsse gelbe Wasswemelonen gegessen.

Was mir auch so sehr gefällt sind die Häuser der Mon People. Meist auf Stelzen, längliche Häuser einfach aus Bambus geflochten mit Palmwedeldächern oder Holz mit Intarsien oder reichen Schnitzereien und Ziegeldach.. Sicher gibts auch da welche die beim nächsten Sturm auseinanderfallen. Auf Stelzen stehen die Häuser damit das Vieh einen Unterstand hat.

Am Nachmittag über die 2019 fertiggestellte Bilu Kyun Thanwlin Brücke auf die Insel Bilu Kyun. Die Mon Leben hauptsächlich vom Reisanbau und vom Fischfang und wenige vom Gummi . In Yawalut kann man noch die altertümliche Herstellung von Gummibändern sehen, oder wie Schiefertafeln gezimmert werden oder aus Kokosnuss Pfeifen und andere Gegenstände für den Haushalts mit flincken Händen in dunklen Behausungen gedreht und gehobelt werden.

Zurück in Mawlamying fahren wir zur Kyaik Thanlan Pagode. Hoch über der Stadt, auf einer Hügelkette, reichverzierte Gebäude und Schreine mit unzähligen Buddhas. Der Ausblick von da wäre grandios, wäre nicht der unvermeidliche Dunst.

Ein Stück weiter von der U Zina Pagode kann ich einen Sonnenuntergang erleben.

Jetzt sind wir gerade von einem typischen Mon Abendessen zurück. Lecker wars ausser Tamarind Leave Soup mit Fischpaste. Igitt

• Mar6

Mawlamyine

March 6, 2019 in Myanmar ⋅ ☀️ 32 °C

In der Nähe von Mawlamyine findet man die größte liegende Buddhafigur der Welt! Die ist sage und schreibe 120m lang und 80m hoch. Man kann sogar in die Statue reingehen und in den 3 Stockwerken verschiedenste religiöse Geschichten sehen.
    Wer kommt da nicht auf die Idee, direkt daneben eine noch größere liegende Buddhafigur zu bauen? Die soll nämlich dann 200m lang werden.
    Ansonsten gabs nebenan einen Viewpoint (so wie eigentlich überall in SOA). Dieses Mal waren es aber zum Glück nur 600 Stufen. Allerdings waren die echt heiß in der Mittagssonne, weswegen ich in den schattenlosen Partien hochgesprintet bin.
    Die Stadt selbst war auch nicht schlecht, zumindest der Teil am Fluss mit Blick auf die Inseln war schön. Und den Sonnenuntergang gucken dann gefühlt alle Touristen (~10 Stück) von einer etwas höhergelegenen Pagode mit Blick auf den Fluss.

Busfahrt nach Mawlamyine

January 11 in Myanmar ⋅ ⛅ 32 °C

Weil es auf dem Busterminal so schön chaotisch war, gibts noch ein paar Fotos 🤭.
    Die 300 km lange Fahrt war durchzogen. Der Bus ist neueren Datums und die Sitze waren äusserst bequem. Die Voraussetzungen für eine entspannte Fahrt sind gegeben. Der verbesserungsfähige Punkt befindet sich vorne links. Ein digitaler Fahrstil mit einem Bus ist sicher nicht im Sinne des Erfinders.Read more

Tuktukfahrt mit diversen Eindrücken

January 12 in Myanmar ⋅ 🌙 25 °C

Als erstes mussten wir heute Morgen die Zugbilette für Montag nach Bago kaufen. Die Bilette für den heutigen Tag löst man nicht am selben Schalter wie die für die folgenden Tage.
    Urs geduldig wie immer, arbeitete daran bis der Verkäufer meinte er soll doch an der Tafel lesen. Da konnte er sich ein Schofseckel nicht verkneiffen.
    Im Süden kennen sie den Tourismus noch nicht so gut. Die Damen standen extra auf für ein Foto, ja nicht sitzend fotografieren.
    Wir waren endlich einmal dabei, als sie in einer Pagode das viele gespendete Geld zählten. Je nach Wert der Noten wurde sie in ein Becken gelegt. Der Nächste glättete die Noten und der Letzte bündelte sie.
    Das Highlight vom Tag war als ich als Frau in eine Mosche durfte! Üblicherweise warten die Frauen draussen. Urs setzte schon sein Lächeln auf. Da blickte Hussein auch schon zu mir und ein nettes „come in“ verlies seinen Mund. Etwas mulmig war mir schon, da in Moscheen in Myanmar wirklich nur Männer zugelassen sind.

Sri Shamuganathar Swami Tempel

January 12 in Myanmar ⋅ ☀️ 31 °C

Wir waren sehr überrascht über diesen Tempel. Er war anders als diejenigen welche wir bisher sahen.
    Es liegt daran, dass es ein tamilischer Tempel ist. In dieser Region sieht man vielen Menschen die tamilische Herkunft an. Aber auch sie sind sehr freundlich. Schenkt man ihnen ein Lächeln kommt auch eines zurück.Read more

Kha-Yone Höhlen

January 12 in Myanmar ⋅ ☀️ 32 °C

Als letzte Destination unserer Rundreise mit dem Tuktuk besuchten wir die wenig bekannten, dunklen und feuchten Kha-Yon-Höhlen. Darin tummeln sich gespenstische Buddhastatuen und Wandgemälde, die aus der Dunkelheit auftauchen. Der Weg in die Höhle ist spärlich beleuchtet. Selbstverständlich geht man hier Barfuss, was ich persönlich als nicht sehr angenehm empfinde. Der Weg hat wenig inspirierender Charakter, somit gibt es kein Foto 🤢Read more

Mawlamyine (Myanmar)

December 15, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 11 °C

Nachtbus overleefd! Een nachtbus hier is wel wat anders dan in Europa. Ten eerste stopt de bus elke twee uur, waarbij iedereen ruw wakker gemaakt wordt. Ben je eindelijk in slaap gewiegd door de beweging van de bus, word je uit je slaap gerukt. Soms werd er gestopt om iets te eten (om 2u?!) of omdat je de grens met een andere provincie moet overwandelen.

Bovendien is het ijskoud in de bus. Waarom het 18 graden moet zijn terwijl het buiten 28 is, is me een raadsel. Twee truitjes, een fleece, sokken en een dekentje en ik had het net niet meer ijskoud.

De bus rijdt deels op onverharde wegen. Toen ik me afvroeg waarom de bus zo traag reed en dan weer snel en dit bleef doen, keek ik uit het raam. We reden door de bergen op onverharde wegen. Dat was dan ook de laatste keer dat ik uit het raam keek, ik ging ervan uit dat niemand die nacht in het ravijn wou belanden, dus alles zou vast wel goedkomen. En tedeuh! Veilig en wel in Mawlamyine. (Wel bijna onze halte gemist want we verstonden de conducteur niet.)

We hebben net een uurtje bijgeslapen en trekken zo de stad in.

Freudiger Start in Myanmar

November 11, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 21 °C

Nachdem ich gestern früh vom Hostel los bin war ich schon voller Sehnsucht wieder eine andere Kultur kennen zu lernen, doch war Chiang Mai mir sehr ans Herz gewachsen, die innere Ruhe habe ich sehr genossen.

Nun jetzt wieder Abenteuer, wo ich nicht weiß was mich erwarten wird. 6 Stunden Busfahrt, dann vollgeladener Bustaxi mit allen Backpackern zur Grenze gekarrt und nun ab über die Grenze. Was ganz überraschend schnell ging und auch das Taxi zum Ort Mawlamyine. Welches die lustigste und kurrioseste Fahrt war. Vier Deutsche haben sich gefunden und wurden ersr mal ins Auto geparkt bis wir dann los sind und als wir dann losfuhren hielt er auch gleich wieder an und mussten in ein anderes Auto, so läuft wohl das Taxigeschäft. Bei nassen Regen und Donner sind wir los und hatten Hunger! Wir wünschten uns den Drive Inn des gelben M. Nö stattdessen kam der Platten des Wagenrads gut gelegen, da wir direkt an einem Essenstand hielten.

Aber lezten Endes sind wir doch relativ pünktlich angekommen, wenn auch mit Rückenschmerzen durch die sehr vielen Schlaglöchern!

Mawlamyine District, Moulmein District