Plavba na motorových člnoch po Dunaji. Novi Sad, Belehrad, Golubac, kaňon Železné vráta (Djerdapska klisura), Tekija a späť. Read more
  • 21footprints
  • 3countries
  • 5days
  • 81photos
  • 2videos
  • 367kilometers
  • Plavba Bratislava - Viedeň... cez Srbsko

April 3, 2022 in Slovakia ⋅ 🌧 9 °C

Kde bolo tam bolo... Uzmysleli sme si, že v rámci toho, že máme zadarmo lodičku od Yachteru na 3 dni, že si spravíme plavbu Bratislava - Viedeň - Bratislava.
    Edo z toho nebol extra nadšený a vo mne driemal pocit, žeby sme mali dať niečo poriadne. Viedeň (alebo teda plavba do Viedne) ma tiež nejako neoslovuje. A tak ešte sme ani poriadne nezačali plánovať a už sa zistilo, že môj sen splaviť dunajský kaňon Železné vráta v Srbsku plne korešponduje aj s plánmi nášho parťáka Eda. A už nebolo návratu späť. Zvyšok už len mohol povedať súhlasím, ale verím, že našu voľbu nebudú ľutovať.
    A Viedeň... Možno v septembri...

• Štandardné predexpedičné patálie

June 11, 2022 in Slovakia ⋅ 🌙 19 °C

A keďže na plavbu treba mať aspoň ako tak pripravenú loď, v naivnej predstave, že mám dosť času som 2 mesiace pred plavbou povypiľoval zbytočnosti z lode (ako napr. jedinú benzínovú nádrž, akumulátor a pod.). Dokonca som z nej niektoré časti vybíjal zbíjačkou :) Cieľom bolo vyrobiť loď viac expedičnú.
    Dva mesiace dozadu som poobjednával súčiastky na rekonštrukciu, ktoré na moje nemilé prekvapenie začali pomalým tempom prichádzať po mesiaci (ja už v permanentnom strese), tie najdôležitejšie 10 dní pred plavbou a posledné 3 dni pred plavbou (to už som bol vytočený na maximum, keď ma kuriér po celodennom čakaní doma na dôležitý balíček označil jednoducho ako nezastihnuteľného...).

Čo to bolo stresu, keď sa konečne týždeň pred plavbou podarilo nainštalovať nové nádrže, bez ktorých by sme asi ďaleko nezašli a z ktorých hneď po naplnení tryskal vodotrysk benzínu... Ach jaj...
    Vyberanie, opravovanie, no už som mal stressometer na maxime, či tú loď vôbec stihnem dať dokopy so všetkými doterajšími problémami. A takéto problémy som riešil posledný mesiac pravidelne...

Ocko medzitým zriadil na prevádzke šijaciu dielňu fungujúcu PO až PI od nevidím do nevidím a denno denne sa trápil so šitím krytov, striešok na loďky atď. v rámci hesla radšej pomaly a poriadne ako rýchlo a takmer poriadne... Musím ho naučiť príslovie "Pomaly ďalej zájdeš, ale neskôr tam budeš...".

Dnes 2 dni pred odchodom sme na poslednú chvíľu dorobili striešku na loďku a máme ušitý parádny prepravný kryt, ktorý som odskúšal na "diaľnici" Horovce - Hriadky v rýchlosti takmer 120kmh.
    A Danka...

P.S.
    1. foto niektoré komponenty lode (ako napr. nádrž na benzín rozrezaná na polku, aby som ju vôbec dostal von), ktoré som sa rozhodol považovať v tejto lodi pre budúcnosť za nadbytočné...
    2. foto, ocko šije kryt na loďku

• ... a Danka upratuje

June 12, 2022 in Slovakia ⋅ ☀️ 22 °C

Nebyť toho, že aspoň raz ročne naplánujem nejakú akciu, moje auto by už hnilo aj zvnútra. Takto mu doprajem nadštandardnú a pravidelnú údržbu, keďže Danka by v takom svinčíku nešla...
    Postupne začíname baliť a v mysli sme už v Djerdapskej klisure na Dunavu.

Dlhodobá predpoveď nám chystala celý týždeň v búrkach (od strachu sme s ockom šili loďostan, ktorý sme i tak nestíhali dokončiť). Aktuálna predpoveď však už na nás chystá tropické takmer bezoblačné počasie. Takže zmena plánu, šije sa strieška proti slnku :)
    Keď sa to Danka dozvedela nastala malá vzbura, lebo ona sa chce opaľovať, ale my, čo sme pripečení už od marca oceníme kúsok tieňu pred potencionálnym úpalom...

P.S. toto je moj 400. príspevok na FindPenguins... Šak ja som vážny spisovateľ, len čitateľov dáko pomálo. O čom to svedčí, toť otázka pre autora :)

• Zopár hodín do odchodu

June 12, 2022 in Slovakia ⋅ 🌙 17 °C

Pohoďák Edo na rozdiel od mňa, ktorý 2 mesiace prerábam loď a testujem, čo sa dá, sa rozhodol urobiť prvú skúšobnú plavbu svojej loďky v túto sezónu až v Srbsku...
    Ako tu už býva, takým šťastie praje, takže to vyzerá, že partnerská loď bude po zime plne funkčná (nie je inej možnosti) a pripravená na Dunajské zážitky, zatiaľ čo tá naša aj po všetkých prerábkach a testoch... No uvidíme aké bude mať plavebné vlastnosti pri aktuálnom zaplnení a ako budem zase nadávať, že slabý motor... Do lode sme totiž ešte nenapchali naše Cabinzero kufríky a ona už je plná...
    No ako hovorí ocko, "to je prúser"...

P.S. foto žiadne, lebo vonku čiernočierna tma, blížime sa k polnoci a stále balíme...

Cesta do Srbska

June 13, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 28 °C

Odchádzame o 7mej ráno a pod Dargovom stretávame podivuhodne zabalenú partnerskú loď.
    Edo svoju loď zabalil na prvý pohľad do nejakej siete, s ktorou môže chytať morské (riečne) panny na Dunaji. Hlavne, že je to funkčné, ale vyzerá to zaujímavo.
    Do Miskolca to nejako dotiahnem a potom už využívam lehátko vo svojom lôžkovom aute a nasleduje Danka.
    Tá vo všetkej snahe odbočí na pumpu, kvôli čuraniu tak kvalitne, že ani sa nenazdáme a už sme späť na diaľnici a druhé auto už len tlačí nohy k sebe a preberá radšej iniciatívu vedúceho vozidla.
    Schengenská hranica na vstupe do Srbska nám dá poriadne zabrať. Veľké kolóny a snáď hodina v rade.
    V Srbsku vchádzame na diaľnicu, berieme si lístok na vstupe. Ten dávam ockovi, nech ho uloží...
    Keď ocko po 15 minútach zahlási "kde som dal ten lístok", tak ma obleje pot. Poznáme ocka s jeho pamäťou... Lístok sa našťastie rýchlo našiel.
    Prechod Nového sadu je plný stresu. Naviguje ma Danka aj ocko naraz. Každý ma zapnutý iný navigátor a z každého navigátora nie len, že idú protichodné informácie, ale tí dvaja sa nakoniec ešte pokúšaju konečnú informáciu doladiť. Takže počúvam dvoch mobilných navigátorov, Danku aj ocka a občas každý tvrdí niečo iné. No zážitok.
    Do hotelu nakoniec dorážame až niekedy po 4tej. Úplne mimo našich pôvodných predpokladov.
    A hotel (hlavne spoločné časti) sú veľmi vkusne zariadené a vydekorované.
    Na každej izbe vaňa (Ňaňo spokojný), ktorá však aspoň u nás vyzerá, že zažila socializmus a dve postele. Jedna normálna a jedna manželská. Ocko teda nemusí spať s Edom a opačne v manželskom objatí a Ňaňo s Majou majú stále možnosť sa pohádať...
    A keby niečo na každej izbe je tlačítko S.O.S....

Trapas! Vchod do vody zamknutý

June 13, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 28 °C

Edo zisťuje, že marína, kde sme chceli vkladať loď je v skutočnosti nejaký rybársky zväz. Problém je, že vchod je zamknutý (s tým plánovač Edo nepočítal, čakali sme voľný vstup) a navyše vchod celkom kvalitne strmý. Všetci sa okúňajú a čakajú, kto to nejako porieši.
    Nachádzam teda nejakého miestneho sekajúceho rybu a vysvetľujem mu posunkovo-slovenčino-srbsko-angličtinou, čo chceme. Že hľadáme nejakého miestneho bossa, lebo potrebujeme vložiť loď do vody... Nakoniec, do toho zapojíme ďalších srbov, tí telefonujú bossovi a situácia je bravúrne poriešená. Bránku nám odomknú a vybavím dokonca aj dve parkovacie miesta zadarmo v rybárskej maríne na móle, ale poriadne zážitky sa ešte len začínajú...

• Day 1

Pokazená loď a havária na Dunaji

June 13, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 22 °C

Ňaňo vloží Edovu loď do vody. A Edo asi plne nepripravený na silu prúdu Dunaja nejako nezvládne cúvací manéver a pri odplávaní sa obúcha o dve lode.
    Všetci na brehu show, Edo nedobrovoľne hlavná atrakcia a hlavne už pripravená čata Srbov, ktorá mala ukontrolovať mňa, aby som im nerozbil ďalšiu loď v prístave.
    Lenže katastrofa. Dávam kľúč do jednotky a moja loď nič. Prístroje nenabehávajú, nič nejde...
    V lodi napratanej, že sa tam nedá ani pohybovať sa mi podarí zapnúť USB slot s minivoltmetrom, ktorý ukáže 6voltov!
    Kriste pane. Baterka kaput. Ako sa to stalo? Čo ju vybilo, čo je pokazené? Čo teraz. Už rozmýšľam nad alternatívami ako vymontujem baterku z Nissanu. Megastres. Loď nefunkčná.
    Predieram sa do vnútorností lode a hľadám servisný kufrík, kde som v nejakej intuícií zobral multimeter. Dopredieram sa k baterke a tá je ok, avšak stále nič nejde.
    Intuitívne skúšam, či však celkovo vyzerajúca mŕtva loď nenaštartuje a zdá sa, že štart by mohol ísť...
    Ňaňo mi teda vloží zadok lode do vody a skúšam štartovať. Naskočilo! Teraz už len odísť loďou z vozíka a nezdemolovať pri silnom prúde Dunaja okolo stojace lode miestnych. Prístroje nejdú, hĺbku teda netuším, zhora na mňa pozerajú ľudia a čakajú ďalšiu katastrofu... No ale vedel som do čoho idem a po tom, čo zažil Edo, už som to bral ešte vážnejšie, takže manéver sa mne podaril priam ukážkovo...
    Ešte pristáť na trošku problémovejšom mieste, za ktorým je pod vodou plavebná prekážka v podobe potopeného bunkra.
    A hups naskočili prístroje. Nechápem... Obetavý Ňaňo veľmi rýchlo objavuje chybu v elektrike, ktorú asi spôsobila drkotavá diaľnica pri Budapešti (alebo zlý elektroinštalatér? :).
    Kým riešime skladanie striešky, do mojej lode vojde veľký čierny pes. Normálne si preskočil z móla a usadil sa na prednom matraci, že hurá ide sa na výlet... To čo má byť?
    Ešte, že Maja ho rýchlo chytí za obojok, ale pes sa bráni. On nechce ísť von z mojej lode. Čo sú tu za psy? To je šok, to sú doslovne nečakané situácie, ktoré človek nevymyslí. Kde ten pes plánoval so mnou ísť?
    Večer končíme na reštauračnej terase nášho hotela, pod nami Dunaj a výhľad na zakotvené loďky, nad tým všetkým splnový mesiac... a parádne jedlo... To je odylka... (do chvíle kým nevylezú pavúky a dunajské komáre).

P.S. na hlavnej foto ocko v pozadí s delovým člnom plaviacim sa po Dunaji... No takú foto nemá hoc kto...

Loď kaput! Zas!

June 14, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 21 °C

Ráno naštartujem loď a ide sa... Teda dáko nejde. Čln radikálne preťažený celou batožinou na dovolenku sa síce nejako rozbieha, ale okolo nás 2m vysoká vlna a nič... No a po 10 sekundách motor kaput!
    To snáď nie...
    Neskôr zisťujem, že som musel omylom vypnúť (drgnúť) elektroventil paliva.
    Takže nakoniec sme to nejako rozbehli a fičíme až k sútoku rieky Tisa s riekou Dunaj. Vplávame do Tisy a to vo mne vyvoláva špeciálne emócie, keďže nedávno som preplavil Tisu v dľžke asi 600km a skončil na srbskej hranici, len asi 100km od tohto bodu.
    Nakoniec ešte fotíme ikonický majáčik takmer na sútoku.

P.S.Hlavná foto je tesne pred motor kaput...

Vrtuľa kaput!

June 14, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 23 °C

Ideme ešte na Edov popud preskúmať dedinku oproti Starý Slankamen. No a Edo... Nebol by to Edo... Rozbíja v plytkej vode vrtuľu na preňho neočakávanej podvodnej hrádzke. Zahlási, že to nie je až také zlé, že fičíme ďalej na Belehrad. Keď sa však po chvíli obzrieme späť Edovej lode nikde... Vyťahujeme ďalekohľad a tá loď doslovne zmizla, snáď neprerazili aj spodok lode a za 5 minút sa neutopili...
    Vraciame sa hľadáme a tá loď zmizla. Voláme nikto nedvíha...
    Skúsime intuitívne vplávať na Tiszu a po čase, keď sme už riadne vystresovaní, čo sa stalo a kde zmizli ich objavíme na jednom hausboate (ak sa to tak dá nazvať) ako menia vrtuľu, škody boli zjavne väčšie ako sa zdali na začiatku...
    Takže prvý deň a už náhradná vrtuľa...
    Edo je proste na vrtule odborník (nejako tie hrádze priťahuje).

Policajti v Belehrade

June 14, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 24 °C

Po Belehrad sa na pravom brehu ťahá vysoký strmý skalnatý masív. A hore na ňom s parádnym výhľadom trónia srbské vilky. Kocháme sa. V Belehrade odbočujeme na párty rameno s obrovským bójkovým prístavom, množstvom všemožných lodí, diskotékami, barmi, ale aj s našim hasbouto-hotelíkom, kde budeme bývať, keď sa budeme vracať späť.
    Druhá loď sa bála ísť s nami, takže sme sa kochali len my... A bolo čo pozerať.
    Na konci ramena ocko odvážne točí riečne vojenské kasárne, delové člny, bojové člny až kým z jedného nevybehne námorník a ukazuje mu zákaz filmovať. Záznam už máme :)
    Následne sa na nás vyrúti policajná loď, ale keď nás z blízka preskúmajú tak nám našťastie len zasalutujú.
    O chvíľu už s Edom takmer vojdeme do zákazu vjazdu. My sa na poslednú chvílu otočíme a Edova loď odvážne ide ďalej. Keď v tej chvíli vidíme rýchlo letiacu policajnú loď so zapnutými majákmi idúcu rýchlo za nimi, predstavujeme si ako už platia pokutu...
    Ale zase má niekto viac šťastia... Loď ich obehla a fičala niekde ďalej. Škoda, mohli byť zážitky, veď tú pokutu by už dáko vydiskutovali.
    Nakoniec končíme v Belehradskej hausboato kaviarni na kávičke a užívame si krátky oddych.