Netherlands
Gemeente Steenwijkerland

Giethoorn

September 11, 2018 in the Netherlands

Nach unserer ersten Nacht im Wohnmobil unternahmen wir heute eine entspannte Bootsfahrt durch die Grachten von Giethoorn.
    Ein wirklich schönes verträumtes Örtchen.
    Zum Abschluss gab es frisches Brot mit allerlei Dips und Soßen.Read more

Stau, aber dann doch am Ziel

March 31, 2017 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Nach dem obligatorischen Besuch bei Obelink ging es weiter in Richtung Giethoorn. Aber Baustellen und Stau machen die Anfahrt nicht schön. Manchmal etwas abenteuerlich durch enge Wege und kleine Ortschaften, aber es hat Spaß gemacht.
    Die ersten 1000 Kilometer haben wir mir dem Wohnmobil jetzt schon hinter uns. Wir stehen in Giethoorn am Jachthafen und sind jetzt zur Nahrungsaufnahme. Bitterballen müssen es natürlich als erstes Essen in Holland sein!

Ruhige Nacht

April 1, 2017 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Wir haben gut und lange geschlafen. Heute Morgen war auch jemand vor Ort der unser Geld haben wollte. Letzte Nacht war frei, weil eigentlich erst ab 1.4. geöffnet ist. Finde ich toll. 10 € für den Stellplatz und mit der Karte für 5 € kann man Strom und Sanitär benutzen. Drei Euro sind Pfand. Wlan gibt es kostenlos.Read more

Paadiummik Giethoorni kanalites

July 17, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Oleme jõudnud kanali osasse. Kallastel on väga armsad ja hästi hooldatud majad ja aiad. Mõnel istub ka kanali ääres koer, kes tervitab kõiki paadiga sõitjaid.
    Kuna siin sõidavad ka natuke suuremad paadid kui meie oma ja igast suunast suundub just siia teele paadid siis oleme sattunud paatide ummikusse. Pole varem sellises ummikus olnud ning olukord on väga põnev. Meie ees on noored, kes sõidavad äärest äärde kaldasse sisse ning taga on pere, kes on juhirolli pannud noore lapse ja tema sihiks on iga silla post ära märkida.Read more

Giethoorn "Venedig des Nordens"

July 1, 2016 in the Netherlands ⋅ 🌧 16 °C

Giethoorn ist eine Ortschaft von 2500 Einwohnern in der Provinz Overijssel, Niederlande.
    Die Gemeinde schmiegt sich an einen etwa acht Kilometer langen Kanal, von dem sich eine Vielzahl kleiner Grachten abzweigt. Kaum verwunderlich ist es daher, dass Giethoorn in den Niederlanden auch als „Venedig des Nordens" bekannt ist. Die Grundstücke des Städtchens reihen sich in Form kleiner Inseln aneinander, auf deren reichlich begrünten Anhöhen rietgedeckte Bauernhäuser die dörfliche Kulisse prägen.
    Autos kommen hier nicht rein

Giethoorn and enclosing dike

October 8, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 14 °C

Small Town with most of the village accessable by water. Called Venice of the north. The place is well cared for and known for the gardens.
    The last pic is of the enclosing dike across the Zuidersee taken from the point where the two construction crews coming from opposite sides met.Read more

"Oh captain my captain..."

July 29, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 25 °C

Vi hade bestämt att stanna ännu en natt vid Apeldorn. Detta efter jag fått ett tips av en gammal kollega att besöka en stad som heter Giethoorn. Skulle vara Hollands Venedig. Fick tips av våra grannar på campingen att hyra en båt o glida fram mellan kanalerna. Det istället för att trängas med massa asiater på land.
    Sagt och gjort vi tog sikte på Giethoorn, ca 1 timmes färd med bil. Fick även tips att hyra båt i staden innan, men där var det slut på båtar. Likaså på 3 andra ställen i Giethoorn som vi kom till, men på det 4dje ställer fick vi napp. En liten eka med elmotor fick bli vår båt på kanalerna. Vi bokade 4 timmar, gick på ca 80 euro. I med ungar o badkläder o sätta kursen. Riktigt kunnig är man inte på att köra båt, landkrabba som man är.
    Men det är bara att ta tjuren vid hornen och köra på. Hamnade direkt in i kanalerna, och där var vi inte ensamma. Man fick allt ha tungan rätt i mun. Vissa som man stötte ihop hade nog aldrig suttit i en båt förut. Men vilken fin by det var att köra båt i. Njöt till fullo. Lyckades tom att stanna till vid en kant för glassköp. Sedan bar det iväg bland fält på sidorna, tills vi kom till ett delta som ungarna ville bada i. Självklart så badade ungarna o J. Kände att jag ville inte hoppa i, en kapten lämnar inte sin båt. Hade vart sådär om den drivit iväg.
    Hade med oss smörgåsar att äta, änderna var lika intresserade som vi av dessa. Men det var en angenäm tur får jag säga, en underbar dag och bra väder fick vi. Tilläggas var att jag plågade familjen med Evert Taube under halva färden. Vid båttur skall det vara Evert Taube... Men det ramade in det hela, fick lite konstiga blickar de vi körde om och de som körde om oss.
    När vi lämnade in båten, så hade vi vart ute i 4,5 timme. Kändes som 1 timme bara. En av de bästa höjdpunkterna på resan.
    När vi åkte hem, så vi en massa folk som stod vid motorvägen och på broar och tittade på motorvägen. Vi blev nyfikna på vad de tittade på. Vi körde av och gick o ställde oss oxå där. Frågade en vad de tittade på och de var lastbilar!!! Det var så att det vart en stor lastbilsmässa i närheten och de flesta åkte denna vägen efteråt. Ca 2400 stycken, vi kollade på några, jag var i mitt esse. Även ungarna gillade det för de flesta tutade. När vi åkte hem var det mycket folk längs vägarna som kollade.
    Tbx till campingen och dags för grillat, gäller att passa på därför det är grillförbjud i hela Sverige...
    När kom tbx var det fotbollsmatch på campingen med lekledarna. Så det blev sen middag.
    Efteråt gick vi över till våra holländska grannar. Som var riktigt trevliga. Hade en son som var lika gammal som Kevin. Satt väl där till klockan blev 1. Hade mycket trevligt. Hoppas de kommer och hälsar på oss någon gång.
    Krama varandra i trafiken och over and out.

Kartuli ja muu kasvatus

July 17, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 18 °C

Sõidame mööda teed, mis ei ole kiirtee ning ümberringi on iga põllulapp kaetud mingi kultuuriga. Siin kohas on super palju kartulit. Lisaks oleme näinud õuna, pirni, maisi, kirsse, sibulat ja midagi tubakalehega sarnast.
    Metsa siin pole üldse.
    Leidsime ka kütust, mis oli 1,2euri liiter.

Wetering

May 21, 2009 in the Netherlands ⋅ ⛅ 18 °C

Nach dem Austesten, wieviele Boote eigentlich in eine Schleuse passen (viele....) geht es über das Giethorne Meer und die Kalenberger Gracht über eine der zweifellos schönsten Strecken der diesjährigen Tour.Read more

Ossenzijl

May 17, 2009 in the Netherlands ⋅ 🌧 12 °C

Im Nieselregen starten wir von der namenlosen Insel zu unserer ersten Schleuse (Mr. H. P. Lindhorst Homan Sluis, das muß festgehalten werden), die wir bravourös meistern. Weiter gehts nach Ossenzijl, wo wir vergeblich versuchen Fisch zu kaufen ("Zondags gesloten"). Statt Fischbrötchen gibts also Schnittchen zum Mittagessen.Read more

Gemeente Steenwijkerland, Steenwijkerland, SEW