Norway

• Hari 64

Heute war (fast) alles dabei

13 Julai 2023, Norway ⋅ ☁️ 12 °C

Boah was für ein Tag.

Wir wollen noch mal auf die FV55.
      Hier hat Ingrid ihren geheimen Seelenort ☺️

Aber das sind noch ein paar Meilen.

Unsere Nacht im Dovrefjell war zumindest für einen von uns erholsam.
      Ingrid hat nicht ganz so gut geschlafen 😴

Aber es wird Nachts zumindest wieder so etwas wie annähernd dämmrig.
      Das lässt hoffen das sich bei uns wieder ein Tag- Nachtrhythmus einspielt.

Unsere heutige Reise war lang, anstrengend aber sehr abwechslungsreich.
      Von Bergen zu den Fjorden, von Elchen und Rentieren bis lecker Pfannkuchen war alles dabei.

Nachdem wir hier nur 10 Bilder einstellen können, ist hier nicht alles abgebildet.

Jetzt haben wir einen schönen Platz am Sognefjord gefunden.

Zeit ist gworn (19:16Uhr)

Wilde rendieren gespot!

3 Julai 2023, Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Het nood-stop-sein wist ik niet meer, maar op het moment dat ik uitsprak wat ik dacht te zien en Matthijs bevestigde met "Ja, verdomd!!", wisten we allebei dat we snel moesten handelen. We hadden alleen een ander idee over de manier van handelen. Matthijs stopte direct en gooide zijn fiets in de berm, want hij moest z'n telelens uit z'n frametas peuteren. Ik daarentegen had geen telelens bij me, dus ik rolde nog een eindje door om toch iets dichterbij de beesten te kunnen komen met mijn zoomlens. Zo'n 50 meter verderop legde ik ook mijn fiets in de berm en pakte ik mijn camera en lichtgewicht zoomlensje om ook een paar plaatjes te schieten. Wat een leuke beesten zag ik door die lens. En ik zag er steeds meer, het bleek een hele kudde die zich snel voortbewoog door de begroeiing. De individuen met het grootste gewei voorop, en dan hier en daar een kalf dat er wat onbeholpen tussen liep. Of rende eigenlijk, want ze zetten er flink de pas in. Er werd niet gegraasd, de kudde was echt on the move, op weg naar sappiger korstmossen?

Over mijn foto's was ik totaal niet tevreden. Ik had geen interessante voorgrond hier dus breedhoekfoto's werden eigenlijk heel saai, en op 150mm was ik nog steeds veel te ver van de dieren verwijderd om echt mooie close-ups te kunnen maken. Het was vlees noch vis, zeg maar. Ik had de GoPro echter nog in mijn fietstas, dus ik kon me op een andere manier nuttig maken. Namelijk door te gaan filmen hoe Matthijs wél mooie close-ups van de rendieren aan het maken was. Dat zou vast leuke beelden opleveren voor onze film.

Ik liep terug met de GoPro en trof daar mixed feelings aan: Matthijs was enerzijds superblij dat hij die dieren nu eindelijk zag, maar tegelijkertijd was hij koortsachtig bezig met zijn camera waar iets niet goed mee leek te gaan. De kudde rendieren bewoog zich snel dus hij moest zijn kans pakken, maar de camera wilde niet scherp stellen, of er was iets met de lens? Na enkele minuten klooien, waarin tevens geagiteerd werd opgemerkt dat de dieren zich zo snel verplaatsten omdat ze vast waren geschrokken van die ene fietser die iets verder was gereden, was het probleem duidelijk: de lens was vochtig en aan de binnenkant beslagen. Dus nog steeds enigszins gejaagd poetste hij de lens om nog een paar laatste plaatjes te maken van de dieren in de verte, maar hij vreesde het ergste: waarschijnlijk had hij alleen maar onscherpe foto's van achterwerken van rendieren. En toen was de kudde alweer over de heuvel uit het zicht verdween.

Supersalade bij Tyinstølen Turisthytte

3 Julai 2023, Norway ⋅ ☁️ 8 °C

Het parkeerterrein van het restaurant was leeg dus het zag er wat stil uit, op de schaapjes na die er omheen liepen te grazen. Maar op de binnenkant van de voordeur die wagenwijd openstond stond in koeienletters 'OPEN CAFE' geschreven, dus ik was blij. In het halletje werd duidelijk dat je je vieze wandelschoenen moest inruilen voor badslippers die daar klaarlagen in verscheidene soorten en maten. Dus inmiddels op badslippers liepen we nog een deur door en een trapje op, en daar stond een vriendelijke meneer die volgens mij blij was om gasten te kunnen ontvangen. Naast de ontvangsthal met een barretje waren er twee ruimtes waar je kon gaan zitten: een eetzaal met houten stoeltjes zoals je die ziet bij hotels (uitgestorven), en een soort grote woonkamer met open haard, een tv aan de muur en wat gezelliger meubels (ook leeg, ik vermoed dat meneer hier zelf de hele ochtend televisie had zitten kijken). Kennelijk kon je aan mij zien dat ik het een beetje koud had, of moe was, want de man die ons had ontvangen wees ons richting de woonkamer. Daar mochten we een tafel uitzoeken. Hij zette de televisie op mute, stookte de haard op en nam onze bestelling op. Koffie konden we zelf tappen bij grote dispensers in de ontvangsthal. Deze was weliswaar niet te zuipen en de beste man deed eindeloos over het klaarmaken van onze lunch. Maar dat mocht de pret zeker niet drukken want we zaten daar heerlijk. Er waren stopcontacten dus alle apparaten konden even opgeladen worden, en de enorme caesar salades met kip en bacon en eitjes en enorme croutons was werkelijk verrukkelijk. Na nog een fijn bezoekje aan de vreemde wc in de kelder van het gebouw, waren we een dik uur later weer helemaal opgeladen en klaar om verder te fietsen. Alleen in het badslipperhalletje werden we nog even opgehouden door een Nederlands echtpaar dat net was gearriveerd, en vol bewondering naar onze fietsen op de parkeerplaats had staan kijken.Baca lagi

• Hari 23

Wanderung am Wasserfall

2 September 2022, Norway ⋅ ☁️ 14 °C

Willi quietschte wie sau und wir haben angehalten um zu schauen was da los ist, schuld war der Keilriemen... Kurz mitm Papa telefoniert und erfahren dass die Sache halb so wild ist.

Während des Telefonats ist Lisa auf Entdeckungstour gegangen und hat ein kleines Tor gefunden, dahinter ein Trampelpfad und in hörbarer Nähe ein Wasserfall.

Gelockt vom Rauschen stoßen wir auf einen verzauberten Ort, ein breites Becken gespeist mit türkisem Wasser. Mehrere kleine Hütten stehen hier an der Wasserkante.
      Es sind kleine Wassermühlen für Getreide und Tierfutter, eine Erklärung, sogar in deutsch, ist an einer der Mühlen zu finden.

Wir folgen ein Weilchen dem Wasserlauf, bestaunen die Wasserfälle und auf dem Rückweg finden wir einen Geocache. Lisa war hin und weg von dem klaren Wasser und wollte sogar baden gehen. Es ist jedoch so eiskalt, dass nach ein paar Sekunden die Beine taub werden, Gletscherwasser halt. Schmeckt übrigens super!

Insgesamt haben wir heute viel Strecke gemacht und noch die fantastischsten Ausblicke genießen dürfen. Bilder dazu gibts Morgen, für heute sind wir ordentlich platt.

• Hari 13

Entlang des Sees

24 Ogos 2022, Norway ⋅ ⛅ 9 °C

Die Gegend um den See erkunden wir etwas genauer 🔎 und treffen hierbei sogar auf Rentiere🦌🦌🦌 Leider sind die hier im Süden wesentlich scheuer als im hohen Norden und wollten partout nicht aufs Foto ☹️

• Hari 12

Keine Ahnung wo, aber wunderschön...

23 Ogos 2022, Norway ⋅ ⛅ 16 °C

Nachdem uns der Local Scout 🐑 auf dem Tindevegen einen "Geheimtipp" für einen wunderschönen Spot am See 🏞️ gab, begrüßt uns bei Ankunft der Herdenvorsitzende und seine kleine Gemeinde 🐑🐑🐑🐑 eskortiert uns beim Gassi 🐾🐕.Baca lagi

• Hari 13

Mit dem Speetboot ins Gebirge!

27 Julai 2022, Norway ⋅ ⛅ 9 °C

Heute ging es mit Per und seinem Boot ins Gebirge über einen klaren blauen See bis nach Torfinnsbu. Dort stehen Wanderhütten, hier haben wir ein bisschen wir Ordnung gesorgt. Auf dem Rückweg haben wir noch in einer kleinen Bucht halt gemacht. Es war traumhaft und einer der schönsten Tage!Baca lagi

Enclave van typische (vakantie?)huisjes

3 Julai 2023, Norway ⋅ 🌧 8 °C

We fietsen ongeveer een uur over een vrij saaie maar relatief stille, glooiende doorgaande weg. Deze leek tussen twee hellingen in te liggen. We passeerden zo'n onbegrijpelijk hoog houten hek, en opnieuw vroeg ik me af waar dit toch voor was. Om lawines te stoppen? Dat leek me sterk bij zulke lage bergen. Om groot wild tegen te houden? Die zouden er prima omheen kunnen lopen. Misschien om de weg te beschermen tegen aardverschuivingen? (Later las ik online: om stuifsneeuw en het vee van de weg houden.) Toen we het grote Tyin-meer bereikten vertelde Matthijs dat hij hier vorig jaar nog een ijsmeer aantrof. Gek te bedenken dat dat op 11 juni was, slechts 3 weken later is al dat ijs dus kennelijk volledig verdwenen.

Net op het moment dat mijn maag wat begon te rommelen passeerden we een bordje met het lepel&vork-icoon. We hadden er pas een uurtje fietsen op zitten, maar door ons late vertrek was het eigenlijk alweer bijna lunchtijd. Kwam dat even goed uit! Nu hopen dat het open was, want deze hele omgeving leek nogal uitgestorven. Ik vond het echt een beetje 'the middle of nowhere', hier.

Op de Bitihorn naar Bygdin

3 Julai 2023, Norway ⋅ 🌧 9 °C

Deze veerboot is sinds 1912 in lijndienst aan het meer van Bygdin. De route is waarschijnlijk de hoogste vaarroute in Noord-Europa, want het meer ligt ingeklemd tussen 2.000 meter hoge toppen van de Jotunheimenbergketen.Baca lagi

Onderweg naar de boot

3 Julai 2023, Norway ⋅ ☁️ 9 °C

We hadden nog ruim 2 uur de tijd om de boot te halen op nog geen 23 kilometer afstand van het restaurant. Een makkie. Matthijs had vlak voor vertrek nog een praatje met de uitbater aangeknoopt over de kans op het spotten van wildlife in deze regio. Volgens hem liepen dáár, aan de overkant van het meer, inderdaad regelmatig wilde rendieren. Dat betekende dus ogen op stokjes en een nood-stop-sein afspreken voor het geval dat.

We moesten nog een klein stukje verder naar het zuiden, om ongeveer vanaf de afslag waar Matthijs in 2022 rechtsaf ging en wij nu links, de andere kant van het Tyin-meer te blijven volgen. Er werd een gloednieuw hotel gebouwd precies bij die splitsing. Zodra we daar voorbij waren werd de rit mooier en mooier. Het zonnetje brak nu echt voorzichtig door, het gravelpad was prachtig glad en nu we naar het noorden fietsten hadden we het windje ineens in onze rug. Het fietsen ging dus echt heerlijk. We stopten diverse keren voor foto's of om de regenkleding weer uit te trekken, maakten allerlei shotjes met de GoPro en hielden intussen de glooiende groene heuvels aan onze rechterkant in de gaten of we rendieren zagen. Die dachten we ook een paar keer te zien, maar dan heel onbewegelijke rendieren die rotsblokken bleken te zijn. Maar het was niet erg. We hadden lol met de camera's en genoten van het fietsen langs het meer waar de zon inmiddels prachtig op de golfjes schitterde.

En toen zag ik ineens zo'n bleek rotsblok in de verte bewegen. Was het een groot schaap? Of een gekke koe? Of een witte pony? Of... waren dat dan...? Ja, verdomd! Rendieren! Een hele kudde!
      Baca lagi

Anda mungkin mengenali tempat ini dengan nama berikut:

Vang

Sertai kami: