Panama
La Cresta

• Day 39

Første dag i Panama 19/8

August 19, 2016 in Panama ⋅ ⛅ 29 °C

Så er vi vågnet i Panama og skal nyde 3 fulde dage her i sommer og sol, håber vi (:
      Vi kommer til morgenmad, hvor vi møder vores første udfordring, vi skal spørge hvor mange af de muligheder der er på menukortet vi kan vælge. Hun forstår INGENTING! Jeg må frem med google translate og skrive spørgsmålet for at hun kan læse det og derefter svare "uno" :D
      Vi får dog valgt og det smagte godt! Jeg fik toast og noget scramble egg med grøntsager og Louise fik pandekager med sirup.

Vi gik derefter i poolen oppe på 13 etage. Der var en rigtig god udsigt ud over Panama City. Vi skulle have frokost på hotellet, som var i samme restaurant som der var morgenmad i. Vi møder den samme tjener, som til morgenmaden og med det samme hun ser os smiler hun stort og smågriner lidt. Hun får hjælp af en anden til at oversætte lidt af ordene, så nu kan jeg ris, kylling og rejer på spansk :D
      Hun kom først med et glas vand selvom vi havde bestilt sprite, så vi troede lige at hun havde misforstået, men så kom spriten bagefter :D Det er altså ikke nemt!

Det blev dårligt vejr efter frokost, så jeg snakkede med Joe og hørte lidt om hvordan det går hjemme i Danmark. Det er ved at være næsten 2 måneder uden at jeg har set ham. Det kan mærkes skal det siges! Det var dejligt at få snakket med ham igen. Imens vi snakkede kom der folk forbi og sagde "Ola" og jeg sagde selvfølgelig "Ola" igen. Det synes han var meget sjovt :D Jeg nåede også lige at forstyrre min mor under en pigeaften i Bryghuset.

Det blev bedre vejr og vi lå ved poolen og løste noget kryds og tværs og lavede nogle talknusere i en lille bog jeg har med.

Vi bor ikke særlig langt fra vandet, så vi håbede at finde en restaurant ved vandet, men da vores held ikke er med os, så gik vi et par kilometer uden at møde andet end motionister og græsarealer. Vi gik derfor tilbage og spiste på en restaurant en gade væk fra os. Det var nu meget hyggeligt. Vi fik en god spagetti Carbonara og jeg fik en godt glas hvidvin til fra Chile. Imens så vi OL og lyttede til karaoke, som var på den restaurant vi sad på. Vi hyggede os og fik hørt noget spansk musik.

Vi tog hjem på værelset, hvor vi tidligere på dagen havde vasket noget tøj i håndvasken. Louise ville så lige tørre et par underbukser med føntørren og med hendes held kan vi jo så gætte hvad der sker. Hun får brændt hul i hendes helt nye underbukser :D Jeg var flad af grin!

Godnat!

• Day 40

Anden dag i Panama 20/8

August 20, 2016 in Panama ⋅ ⛅ 25 °C

Vi vågnede lidt sent i dag, det vil sige kl. 9.15 og morgenmaden sluttede kl. 10, så vi stod op og kom afsted til morgenmad. Vi fandt så hurtigt ud af at man skal ikke komme sent til morgenmad for det er her alle andre også kommer. Der gik næsten en halv time før vi fik mad, vi var ret så sultne! I ventetiden siger Louise pludselig: "hvorfor har du ikke sagt til mig at hummel vender forkert på mine shorts?" jeg svarer "hvad mener du?" og kommer så med et hurtigt svar der hedder "JA, jeg har da vendt mine shorts forkert" :D Det var nu ret så sjovt!

Vi gik derefter i poolen, men der er regntid hernede, så der er ret så overskyet. Det er ret øv! Nu havde vi lige regnet med at vi skulle sole vores shorts streger væk, men de er desværre stadig ret så tydelige efter anden dag i Panama og det værste er at der kun er en dag tilbage før vi vender næsen med USA igen. Jeg har fået en smule sol på maven, men det er ikke noget at råbe hurra for.

Vi besluttede at smutte i bad og gøre os klar til at tage til Panama Kanalen. Inden vi tog afsted fik jeg lige snakket med mor og noget af den side af familien, da de holdte fødselsdag for Morten. Det var super hyggeligt at snakke med dem alle sammen, jeg var dog en del misundelig på det mad de fik :D

Vi havde googlet os frem til at det var nemmest at tage en taxa derud. Vi gik derfor ned i receptionen for at høre om hun kunne ringe efter en taxa. Da hun jo ikke forstår en dyt engelsk, måtte jeg skrive spørgsmålet på google translate og vise hende resultatet til hende. Godt man har google! Hun kunne dog ikke ringe efter en, så vi måtte praje en ude på gaden. Det gik nu meget fint og vi kom ud til Miraflores Visitor center for 10$, så det var vi meget tilfredse med. Der var både en 3D-film, et museum og så en stor "balkon/terrasse" hvor vi kunne se Panama kanalen fra. Her så vi et stort skib blive sænket ned igennem de der sluser. Det var rigtig godt. Til de interesserede tog jeg en 25 minutter lang video, som viser det hele :D
      Vi fik interessante informationer som fx at de låger som åbner og lukker for skibene vejer det samme som 300 elefanter!

Da vi skulle derfra var vi lidt usikre på hvordan og hvor vi ville hen. Vi ville gerne spise nede ved vandet. Vi tog først en bus til Albrook Mall, som var en kæmpe station og derfra gik det crazy. Vi anede ikke hvor vi skulle hen og ingen kunne engelsk. Vi fik peget på et kort og så var der heldigvis en der kunne hjælpe. Bussen gik til Panamá Viejo som lå ud til vandet, men vi anede ikke hvor vi skulle af. Efter at have kørt i lang tid i et lidt slum kvarter besluttede vi os for at stå af da vi kom ud i et mere civiliseret kvarter med mere lys osv. Vi blev sat af lige med en kinesisk restaurant og Mc Donalds. Vi kunne ikke se vandet, så vi opgave hele planen og spiste Mc Donalds, hvor de heller ikke forstod engelsk!!!! Der var en enkel som kunne lidt, som de måtte kalde på for at modtage vores ordre. Efter alt dette tog vi en taxa hjem, som selvfølgelig ikke vidste vores hotel var, selvom jeg havde vist ham adressen. Han måtte spørge en kollega og vej. Han fandt det dog og vi er kommet hjem og sidder lige nu og slapper af på vores hotel værelse.

Panama er da fin, men de snakker ikke engelsk, de har næsten aldrig seler i deres taxa'er, de kører rådden og vejret er dårligt. Det er desværre ikke det bedste indtryk du har givet os. Jeg beklager (:

Godnat! Tak fordi du følger med (:

• Day 37

Panama - anden dag.

August 20, 2016 in Panama ⋅ ⛅ 25 °C

Vi startede dagen med morgenmad i restauranten. Vi var først dernede omkring halv 10 og de havde godt nok travlt, så vi må hellere komme ned lidt før i morgen.
      Så gik vi op og gjorde os klar til en tur i poolen. Vi kom op til poolen for at opdage det stadig var overskyet og ikke så ud til at klare op, vi fin dog en svømmetur. Da det så småt begyndte at regne gik vi ned på værelset og gjorde os klar til at tage ind og se Panama kanalen.

Vi fik prejet en taxi ind til kanalen, Charlotte pruttede om prisen og vi fik turen til 10 dollar. Der var omkring 11 km derind, det syntes vi lige var langt nok at gå. Vi blev kørt ind til et visitor center vi havde læst om på nettet. Den lå lige ved kanalen med udsigt til når skibene skulle igennem, der var desuden er museum om kanalen som den er nu, hvordan den blev til og alle de facts man kunne tænke sig at vide om kanalen. Vi startede med en 3D film om kanalen, der fortalte kort om historien bag kanalen. Vi fik at vide at omkring 16 ville der passere et skib igennem. Vi kunne så lige nå igennem museet og derefter finde en plads med god udsigt til kanalen og skibet. Det var imponerende at se. Skibet kommer først ind nærmest i en tragt, der er lidt bredere i starten end når den kommer ind bag portene. Her forbindes den med tov eller vejre til to nærmest tog på hver side i for, og en i hver side i bag. De trækker så skibet ind i kanalen mellem sig. Den kommer så ind i den første del med låger i hver ende. Foran ligger en lille båd og en lidt større som guider båden gennem hele kanalen. Så lyder der en klokken også falder vandstanden i den del båden er i mens vandstanden stiger en smule i det næste "kammer" når der så er samme vandstand i de to "kamre" åbner to porte og skibet bugseres vidre af "togene". I det næste kammer lukkes portene igen og vandstanden falder yderligere til vandstanden i havet på den anden side af den næste port. Alt det vand pumpes tilbage i det første rum så der er klart til et nyt skib. Efter nummer to kammer kan skibet sejle ud på havet. Meget imponerende at se, har videoer i alle kan se når jeg kommer hjem.

Efter at have set det besluttede vi os for at prøve at tage bussen ind til byen og finde et sted ved vandet at spise. Vi fik hjælp på visitor centeret til hvilken bus vi skulle tage ind til byen. Vi fandt så ud af denne bus kun kørte os til "Hovedbanegården". Der var der ingen der forstod engelsk vi gik rundt længe for at prøve og finde ud af hvad vi skulle. Til sidst mistede jeg lidt tålmodigheden og ved hjælp af Charlottes telefon med et kort og lidt fagter hjalp en dame os med navnet på hvor bussen skulle til og fagter der viste os hvor bussen holdte. Vi kom på bussen, dog kom vi aldrig rigtig til et sted med restauranter da vi kørte ved vandet. Så vi endte med at køre med ret langt, og pludselig var vi i et slumkvarter hvor vi ikke turde stige af. Lige inden hvad vi tror var endestationen var der et okay område med en McDonald's. Vi blev enige om bare at stå af og spise der og så tage en taxi hjem.
      Vi fandt en taxi, tror ikke han anede hvor vi skulle hen da vi gik ind, for han sagde det kun kostede 5 dollar og vi skulle lige sætte hans ven af først. Han blev sat af og chaufføren bad om at se adressen igen, vi kunne mærke på ham han vist ikke helt vidste hvor vi skulle hen. Vi endte tilbage ved McDonald's, hvor han måtte holde ind og spørge en anden taxi chauffør om vej. Da vi nåede frem ville han have flere penge, det lod jeg Charlotte om, for jeg kan være lidt for blød, hun holdte hårdt på de 5 dollar så det fik vi det til. I morgen skal vi have endnu en slap-af-dag og se om vi kan finde os en af de berømte Panama hatte og få med hjem, godnat! 😄😴😴

• Day 41

Tredje dag i Panama 21/8

August 21, 2016 in Panama ⋅ ⛅ 26 °C

Den sidste dag i Panama gik primært med solbadning indtil skyerne trak sig sammen. Vi gik derefter ned til et bord på 12. Etage, hvor vi sad og snakkede med Pernille og så håndbold samtidig. Det var vikdt spændende! Jeg er så glæd for at jeg så kampen. Det var en sand fornøjelse at se dem slå franskmændene! 🇩🇰 15 medaljer til Danmark hvor er det fantastisk!
      Vi skulle derefter have frokost, så vi forventede skulle være på restauranten på hotellet, men den havde lukket, så vi måtte ud og finde en restaurant.

Vi gik lidt ned af gaden og fandt en restaurant, hvor vi delte en grande pizza. Da vi sad derinde begyndte det at regne helt vildt! Det stoppede heldigvis igen, så vi kunne komme tilbage til hotellet. Der var dog lige det at vi havde glemt hotelkortet på restauranten, så vi måtte tilbage i flip flops og hente det. Det endte med at vi havde mudder op af benene. Ikke lækkert!
      Vi skiftede derefter til alm sko for at gå i en souvenir butik, hvor de havde Panama hatte. De var desværre lidt for dyre.

Om aften slappede vi af på værelset og planlagde de næste dage i Los Angeles. Vi spiste på restauranten, hvor vi var første nat. Det var godt og vi kunne se slut cermonien i OL. Vi gad dog ikke sidde der hele aften, så vi løb tilbage til hotellet for at se resten.

I morgen går turen tilbage til Los Angeles, hvor der snart tages hul på de sidste 14 dage af min rejse. Det er vildt at tænke på!

Godnat 😴

• Day 94

Auf zum Panamakanal!

December 29, 2017 in Panama ⋅ ⛅ 28 °C

Panama Stadt ist der letzte Stopp meiner Reise, den ich insbesondere für ein schönes Neujahrsfest ausgesucht habe. Leider spielt das Wetter nicht so ganz mit, so dass insbesondere unsere Ausflugspläne zu den westlich gelagerten Inseln entfallen. Trotzdem bleibt uns natürlich die herrliche Altstadt sowie der Panamakanal für Ausflüge.

Die Anreise nimmt einen halben Tag in Anspruch, der Weg zur Panamericana ist natürlich wieder mühsam. Dort ist dann deutlich mehr los und wir haben auch noch das Glück durch einen wirklichen Wolkenbruch zu fahren. Im Vergleich dazu ist der Weg zum Hotel dann fast ein Kinderspiel🙂 Wir haben uns das Best Western im sicheren Finanzdistrikt ausgesucht, die Dachterrasse bietet einen atemberaubenden Ausblick über die komplette Stadt! Die noch sehr neue U-Bahn ist fast vor der Tür und das Tarifsystem um Längen einfacher als in München. Zudem ist eine große Anzahl Restaurants und Bars in Fußnähe und man kann auch abends gefahrlos durch die Straßen laufen.

Da wir am ersten Tag noch unseren Mietwagen haben, fahren wir zum Panamakanal zur ersten Schleuse auf der Pazifikseite. Jeden Tag können maximal 40 Durchfahrten erfolgen und das eine relativ kleine Boot braucht wirklich lange, um die Schleuse zu durchqueren https://de.m.wikipedia.org/wiki/Panamakanal.

Ein weit größeres Abenteuer erwartet uns am nächsten Tag. Der. Mietwagen ist abgegeben und heute wollen wir uns mit öffentlichen Verkehrsmitteln bewegen, was normalerweise lokale Sprachkenntnisse erfordert, wie meine Erfahrung zeigt. An der U-Bahnstation haben wir Glück und bekommen eine aufladbare Karte geschenkt. Mit 5$ Kredit haben wir für die nächsten Tage ausgesorgt und kommen gut bis zum Rand der Altstadt. Faszinierend ist dann der echte Weg dahin. Von der Metro starten wir durch eine recht hässliche Einkaufsstraße, in der zusätzlich auch noch gebaut wird. So richtig häßlich☹️. Doch je mehr wir uns dem Casco Viejo nähern, desto mehr alte ehemals prächtige Häuser liegen auf dem Weg. Zunächst fast alle sehr heruntergekommen, doch dann kommt man an schrittweise renovierten Straßenzügen vorbei die uns verstehen lassen, warum die Altstadt zum Weltkulturerbe gehört.

Am Nachmittag besteigen wir nach viel Sucherei endlich den Bus 🚌 Richtung Atlantikküste. Unser Ziel ist Colon, das atlantische Tor zum Panamakanal. In der Stadt selbst gibt es nicht zu sehen, sie ist geprägt von langen LkW-Schlangen, die die Ware der vielen Containerschiffe weiter verteilen. Jetzt fragt sich natürlich jeder, warum um alles in der Welt wir hierhin fahren... Sie ist Endstation der historischen aber noch im Betrieb befindlichen Bahnstrecke der Panama Railroad Company 🚞 https://www.alexinwanderland.com/panama-canal-r… . In schön restaurierten Waggons kann man entlang des Kanals zurück zum Pazifik fahren und damit mal so eben einen kompletten Kontinent durchqueren.

• Panama city

March 13, 2018 in Panama ⋅ ⛅ 31 °C

In Panama City trifft alt uf neu und arm uf rich. Im bankuviertul mit du modernschtu hochhischini gäbund schich cravattä di klinka in hand und äs quartiär witär kijund di paraggä scho fasch vam alüägu usenand.
      Alls in allum het nusch d‘heuptstadt nit so imponiärt, aber z‘ceviche ufum fischmmärt isch der hammer gsi.

• Day 35

Rejsedag til Panama

August 18, 2016 in Panama ⋅ ⛅ 26 °C

Bilen skulle afleveres klokken 9 og vi skulle flyve 11:30. I går havde vi pakket alt det vi nu kunne så vi hver havde 2 indchecket bagager som var max. Så fra morgenen var det bare at få pakket det sidste og komme afsted. Bilen skulle være fuld tanket ved aflevering, så vi måtte lige holde ind og tanke. Lufthavnen lå heldigvis kun 10 minutters kørsel væk fra hostellet.
      Så var der ellers bare kø til at får indchecket bagage, og Charlottes kuffert var nær røget afsted med en forkert bagage tag, men det fik de dog styr på. Derefter kø til security, der stod boarding var en time før, problemet var bare vi knap nok havde fået checket bagagen ind der, vi kom dog også i en hurtig kø os der skulle med det fly. Vi kom med, almindeligt passager fly med 3 sæder i hver side, med en skærm med film, musik, spil og mulighed for at følge med i flyveturen på kort. Charlotte sad på et midtersæde, jeg på gangsædet, der var to måltider ombord, en okay tur. 6 timer uden mellemlanding. I lufthavnen tog det lidt tid inden bagagen kom, tilgengæld fandt vi hurtigt en taxi, og viste dem adressen da det ikke var nemt at kommunikere med dem på engelsk. Vi kom frem til hotellet her forstår og snakker de heller ikke for godt engelsk. Så jeg ville ønske Matilde var her så hun kunne være tolk! 😅 vi fik set os lidt rundt på hotellet, Charlotte lånte en computer. Kan lige informere om vi er fløjet i en ny tidszone, vi er nu 7 timer bagefter Danmark. I morgen venter en dag ved poolen, så nu vil jeg i seng, godnat! 😄😴😴