Roadtrip i USA 2016

July - September 2016
A 55-day adventure by Charlotte Read more

Så kom dagen d. 14/7

July 14, 2016 in Denmark ⋅ ⛅ 14 °C

Vi sidder nu i lufthavnen og har fået en okay morgenmad. Vi ser nu frem til en rejse på omkring 22 timer!

Vi har sovet omkring 4 timer, så vi nemmere kan sove på flyvet og det tror jeg skal ikke bliver noget problem! Jeg er ret træt - men det er endelig begyndt at gå op for mig at jeg skal være afsted i 2 mdr. og jeg glæder mig! 😃Read more

Ankomst til New York

July 15, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Altså vi ankom til JFK AirPort med flyet kl. 21.50 lokal tid, men der var et andet fly i gaten, så vi ventede ca 1 time og 45 min for bare at komme ind i gaten. Så kom vi igennem Security og fik vores bagage.
    Vi tog en taxa her til vores hostel, det kostede næsten 50 dollars også skulle der tip oveni - det var desværre lidt dyrt!
    Da vi ankom havde de opgraderet os til at 2 sengs dorm i stedet for 6 sengs. Det var fedt! MEN.. Der lå allerede en i en af sengene, så det var der lidt ballade med og imens jeg står og snakker med receptionisten, så kommer der en mand ind og skaber sig om at det ikke er sikkert her og jeg skal passe på mine ting osv. Han var ret så underlig!

Nu er vi så oppe og skal finde ud af at få det andet rum, men check ud er først kl. 11, så han kan ikke smide ham den anden ud endnu 😃
    Lidt kaos start - men vi er ved godt humør efter en god morgenmad. Det var dog ikke breakfast at tiffanys 😃

Første dag i New York 15/7

July 16, 2016 in the United States ⋅ 🌧 27 °C

Vi er nok ramt lidt af jet lag her om morgenen d. 15/7. Vi kommer op omkring kl. 8 og får spurgt til om vi kan skifte værelse - det kan vi desværre ikke, da personen på det værelse vi skal være på ikke er checket ud endnu. Vi får taget bad og går ned af gaden vi bor på for at finde et supermarked, hvor vi kan købe noget at spise til morgenmad. Det bliver til 10 små yoghurter og to brød samt cornflakes - så har vi til et par dage.
    Vi får placeret vores tasker i receptionen og går mod the big city!

Vi går igennem brooklyn, hvor vi bor og går over williamsburg bridge for at ende i lower east side. Målet i dag er central park, så vi fortsætter op af. Det er så smart i new york at gaderne har numre som går fra syd mod nord og øst mod vest. Det er ret nemt at finde ud af - der kunne vi lære noget derhjemme :)

Vi går igennem east village og en lille park med en legeplads, hvor alle de små bybørn leger og der er egern og små fugle. Der gør vi et lille hold. Det var hyggeligt.
    Vi er allerede videre og næste mål er 5th avenue - ALLE de dyre butikker er her!! Det er en kæmpe shoppinggade, som går lige ved siden af central park. På vej til central park får vi frokost hos en madtruck, hvor vi får en hotdog. Han var ret flink - vi fik et billede ved hans madvogn. Vi ender i central park efter en omkring 6 timers gåtur. Målet for i dag er nået!!
    Men det lader vi os ikke spise af med. Vi fortsætter op igennem parken og ud igen for at se det dyre upper east side! Det er som at være med i gossip girl(en serie).
    Vi krydser central park igen for at gå mod "the met" - the metropolitan museum of art. Jeg skulle selvfølgelig have et billede på trappen, der hvor de i gossip girl altid spiste frokost. Da vi sidder på trappen begynder nogle dansere at give et show, men da de kræver 20 $ er vi dem der er smuttet.
    Vi fortsætter ned til et outlet center som hedder century 21, hvor vi hurtigt er ude igen, da vi er alt for smadret til at shoppe! Vi tager subwayen hjem og for frysepizza til aftensmad kl. 21.30.

Jeg sov som en sten den nat!

Anden dag i New York 16/7

July 16, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Vi starter dagen med en god morgenmad og er inde ved american national museum of history omkring kl. 12. Her mødes vi af 45 forskellige museumsrum! Det kunne man jo bruge flere dage på, hvis man ville. Vi havde lavet planer for hele dagen, så nogle rum blev gennemgået lidt hurtigere end andre. Man kunne i en af rummene se hvir meget man vejede på de forskellige planer - for eksempel så vejer jeg 2780 pound på solen 307 poundpå jupiter.

Videre fra musset så fik vi frokost i central park, hvor vi spiste vores hjemmelavede sandwich med en lille brik juice. Det var hyggeligt!

Efter frokost bevægede vi os ned mod det outlet vi havde været ved dagen før. Vi prøvede også noget, men tanken om at det kan findes billigere er jo altid der.

Til aftensmad slog vi en smut forbi columbus circle, hvor der er en stor statue af christistofo columbus og er flot springvand. I denne rundkørsel ligger trump tower også. Han har godt nok mange penge den mand!!
    Vi gik til den nærmeste subway og købte aftensmad og spiste det henne ved springvandet.

Dagen endte inde på det menneskefyldte times sqaure! Hold nu op hvor var der mange mennesker! Vi fik set en masse brand stores fra blandt andet disney og m&m's samt carlos bakery fra TLC(dog ikke den rigtige, den ligger lidt uden for new york).
    Efter alle de mennesker var det forfriskende med en mcflurry også gik turen hjem med subwayen!

Rigtig god dag! Jeg sov også som en sten denne nat!

Tredje dag i New York - 17/7

July 17, 2016 in the United States ⋅ 🌙 26 °C

I dag stod den på downtown Manhattan, hvor vi startede med at tage den lokale færge til Staten Island for at vi undervejs kunne se The statue of Liberty og New York skyline. Jeg fik nogle rigtig gode billeder.
    Færgen var helt gratis, så det var fedt!

Vi gik fra havnen mod det nye One World Trade Center. Under turen gik vi forbi wall street og New York stock exchange. Det var meget fedt at se - tænk hvis man en dag var blandt de ret seje mennesker der arbejder der. Ved wall street står der også en ret så stor tyr, "the bull of wallstreet" - det er et billede på hvor meget det kræver at være i branchen.
    Udover det så gik vi forbi et sted hvor de var ved at filme til en film - hold op hvor skal de sætte meget op for at filme en scene!
    Vi kom frem. One World Trade Center er den højeste bygning i New York - det var vildt så høj den var! Udover det var der de to North Pole og South Pole, som er mindesmærker fra 9/11. Det var rigtig godt lavet og stor respekt til arkitekten der er kommet op med ideen til mindesmærkerne.

Vi fortsatte gåturen til Chinatown og little Italy. Det var så sjovt, pludselig ændrer hele udseendet af byen sig bare. I Chinatown fik jeg pruttet lidt om prisen på en selfiestang til mig og en vifte til Louise (hun er ikke så god høje temperaturer :D ). De to ting fik vi for 6 dollars. Jeg synes selv at det var ret godt (: Manden i butikken skulle selvfølgelig lige demonstrere hvordan det virkede, så ham fik vi da lige et billede af. På vej videre kom vi ind i en butik kaldet "New York Christmas" - jeg siger dig der var jul til alle sider i den butik!

Turen gik videre op til Washington Square Park og til sidst Times Square, hvor vi skulle ind i Times Square Church for at se gospel. Jeg skal lige love for at vi fik gospel at se! Det var en vanvittig fed stemning, folk lever sig virkelig ind i det og giver den hele armen til sådan en gudstjeneste. Det kunne den danske folkekirke godt lære lidt af.

Aftensmad var typisk amerikansk - en menu på McDonalds :D

Fjerde og sidste dag i New York 18/7

July 18, 2016 in the United States ⋅ 🌧 25 °C

New York byder på så uendelige mange ting at se og vi har plukket en lille del af dem ud og set dem de sidste par dage. I dag stod den på Grand Central Station, Radio City Music Hall, FN's hovedbygning samt hotellet hvor Serena fra "Gossip girl" boede.

Efter endelig at få snakket med Joe i går aftes efter ca 14 dage, så blev det lidt sent, så jeg sov til omkring kl. 8 i dag.
    Vi tog subwayen, som vi er blevet ret så gode til nu, indtil Grand Central, som er New Yorks hovedbanegård. Den er virkelig stor! Inde på stationen har kokken Meyer op sat en form for bageri med bl.a. dansk smørbrød og wienerbrød. Det var lidt sjovt at se - jeg fik dog ikke hørt hvordan amerikanerne udtaler "frosnapper" 😃

Vi gik derefter mod madison av./50 st hvor hotellet ligger. Det er en lidt mærkelig følelse, at noget man har set på tv, står man lige ved!
    Jeg skulle selvfølgelig også lige have taget et billede :)

Radio City Music Hall er et stort teater som oprindwligt er bygget i 1932 og senere restureret i den oprindelig stil. Det er et kæmpe teater med 6000 siddepladser. De har holdt flere forskellige award shows og store stjerne som Elton John og Tony Bennett har optrådt der. De er meget kendt for deres Rockettes, som er piger i samme højde og drøjde, som danser.
    Det var virkelig flot og helt fantastisk at høre om de tanker der lå bag opførelsen af sådan et teater midt i depressionen i 30'erne.

FN's hovedbygning er enorm! Der må arbejde vanvittigt mange mennesker derinde. Det var rigtig fedt at se.

Efter FN bygning tog vi med subway tilbage til hostellet, hvor vi nu slapper af. Senere skal der bestilles hostel i Washington DC, som vi skal til i morgen med bus.

Så kom vi til Washington DC 19/7

July 19, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 29 °C

Vi skulle med bussen kl. 11 am mod Washington DC, hvor vi kunne se frem til 5 timer i bus.
    Men inden de 5 lange timer kom en lang tur med subway med alt bagagen. Da louise jo skal være her i et år har hun ret meget bagage med - og det ef tungt!
    Vi overlevede da turen, men ikke helt uden sved på panden og resten af kroppen!
    Vi kom med bussen efter at have forklaret dem et par gange at vi altså have købt en billet ekstra til det ekstra bagage, men spørgsmålet lød stadig: "how many tickets? How many luggage?".
    I bussen gik de to første timer hurtigt ved at snakke med mutti og joe - det var super hyggeligt! Som en amerikaner sikker ville have sagt: "It was sweet!"
    Resten af busturen gik med en film og en lille lur.

Fremme var vi - så skulle vi så bare finde til vores hostel. Vi gik ret meget rundt før vi fandt både elevator og det rigtige busstoppested. Det er så smart herni Washington at bussen kun koster 1 dollar - det er billigt!!

Vi kom frem til vores hostel og vi fandt ud af at der ee GRATIS PANDEKAGER om morgen!!! 😃😃
    Til aftensmad spiste vi på en rigtig burgerbar. Det var lidt sjovt :)

Første dag i Washington DC 20/7

July 20, 2016 in the United States ⋅ 🌙 21 °C

Vi stod tidligt op i dag efter en lang nats søvn, siden at vi allerede gik i seng omkring 10 pm. Dog var der kæmpe lyn og torden om natten. Det var vildt. Det var som at sætte et spejlrefleks på sportsfunktion og sætte blitz på. Der var vildt mange!

Pandekagerne stod klar omkring 7.30, så der var vi på vej ned i køkkenet. Det var gode pandekager. Vi fik dem med sirup på.

Vi startede dagen med at gå ned til busstoppestedet for at tage bussen ind til Union station (Hovedbanen i Washington). Den er meget stor og flot - da den blevet bygget var den verdens største station.
    Dog valgte alle de busser, som kom forbi, at være "not in service", så vi går over på den anden side efter at have ventet 20 min. SÅ kommer bussen på den anden side (den rigtige) og vi misser den. Heldigvis kommer der en ca 5 min efter.

Vi ankommer til Union Station og fortsætter mod Capitol Hill, som er er USAs folketing. På vejen kommer vi forbi "Libary of Congress", som vi går ind og ser. Det er et vanvittigt stort bibliotek med over 162 millioner forskellige ting, såsom bøger, kort osv.

Vi ser også The Congress med en gratis guidet tur. Det var rigtig spændende og stort! Der var fyldt med alle mulige statuer, som enten var givet af staterne eller også have de i "The congress" bestilt dem. De havde fx bestilt Rosa Parks.

Som de fleste ved er planen at købe en bil og køre hele vejen til staten californien, MEN du kan ikke købe en bil i Washington uden et US kørekort, hvilket vi jo selvfølgelig ikke har. Det har bragt os i en lidt øv situation, men nu er vi ude i at skulle leje en bil til LA, hvor vi skal til Panama også når vi kommer tilbage, så købe en bil. De omkring liggende stater har desværre samme regler som washington DC udover New York hvor vi lige har været.
    Det gode ved en lejebil er dog at vi ikke skal tænke på indregistrering og hvor lang tid det vil tage osv. Vi regner dog med at finde ud af det i dag.

På vej hjem fra byen spiste vi nudler og dumblings i chinatown, det var nu meget hyggeligt oven på en mindre god oplevelse.

For at muntre os selv op købte vi is med chokoladesovs og karamelsovs. Det var lidt sjovt for vi har usikre på om de på hostellet havde en fryser. Hvis de ikke havde, så skulle vi spise 1,5 liter is - heldigvis havde de en fryser! 😃

Alt i alt en okay dag som sluttede af med spil med en masse andre mennesker på hostellet.

Anden dag i Washington DC 21/7

July 21, 2016 in the United States ⋅ 🌙 26 °C

Lige fra morgen af måtte vi stå ansigt til ansigt med vores situation, så vi fik ringet rundt og fandt ud af st vi i en nabostat godt kunne registrere en bil med et internationalt kørekort. Dog er det altså lidt tidskrævende at finde en bil, så vi har snakket med kilroy og er ved at få en aftale på plads om billeje. Vi må så lige ligge ca 8000 ekstra end vi havde regnet med, men så er det godt at "regnskabsdamen" her har lavet luft i budgettet til at det kan lade sig gøre :)

Efter flere timer omhandlende bil gik vi igang med den helt store booking af overnatning hele vejen til Chicago, så vi ikke er så sent ude som vi var med Washongton.

Efter booking indtil omkring kl. 1 tog vi bussen op til Georgetown og M street, hvor vi kiggede lidt i butikker og fik noget koldt at drikke på starbucks.

Vi købte pizza på Dominos som vi tog med hen til hostellet og spiste ude på terassen. Det var dejlig lige at sidde bare og slappe af. Vi fik lokaliseret et par outletcentre, så nu er det ud med shoppinggaderne og ind med outlet!!! 😃