Pacific Crest Trail

April - August 2022
A 110-day adventure by Willem Read more

Trail Magic

May 3, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Ik wil jullie even wat trail cultuur bijbrengen, wat hier heel gebruikelijk is dat mensen die in de buurt van de PCT wonen of zelf ooit de PCT gelopen hebben graag wat willen doen om de wandelaars te helpen. Dat komt in verschillende vormen, een lift naar een dorp/stad, water op plekken waar anders moeilijk kan worden, voorzien in eten en drinken. Al dit noemen ze trail magic. Ik heb van de 5 dagen die ik onderweg ben nu 4x trail magic gehad. Eerste dag in Lake Morena waren mensen hamburgers aan het bakken en hadden fruit bij zich. 2e dag werd ons een pizzapunt aangeboden in Mount laguna, 3e dag niets (wtf), 4e dag kwam een jongen bier brengen (zie de bud light) en vanochtend stonden er sinaasappels op het pad. Ik ben over het algemeen geen groot van van sinaasappels, maar deze waren meer dan welkom.

#peopleareawesome

Dag 5

May 3, 2022 in the United States ⋅ 🌙 14 °C

Dag 5 bracht nieuwe landschappen, sommige recht uit een western film. Ik had gehoopt op wat tumble weed om het compleet te maken maar dat is uit gebleven 😜. Vroeg in de ochtend passeren we al de 100 mijl marker😎. Rond de middag zijn we in Warner Springs om de voedselvoorraad weer aan te vullen. Maar eerst een ‘fat dog’ zoals ze hier refereren naar de hotdogs in WS. Eind van de middag vind ik een mooi kampeerplekje en besluit er een eind aan te maken voor de dag, Shane (mijn wandelmaatje, we lopen al vanaf het begin dezelfde afstanden) verschijnt drie kwartier later en is het daarmee eens. Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe verrassingen, nieuw avontuur!Read more

Dag 6

May 4, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Dag 6 begint zoals de voorgaande dagen vroeg, om de hitte voor te zijn. De eerste stop is na 16km bij een watertank. De volgende ‘waterbron’ is vanaf daar bijna 30km verderop. Ik drink een liter en neem er 5,5 mee. Met vier dagen eten en dit water is mijn rugzak topzwaar. Het kan me niet veel deren, die glimlach gaat voorlopig niet van mijn gezicht. We hebben gepland voor een kampeerplek 40km vanaf waar we vertrekken, dat geeft ons de kans om morgenochtend aan te schuiven voor ontbijt in het Paradise Valley Cafe, niet ver van het pad af. Afgezien van een stevige klim aan het eind van de dag en de hitte is een makkelijk dagje gebleken.Read more

Dag 7, zij we al in Yosemite?

May 6, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 20 °C

De eerste stop vandaag is na 5km on de watervoorraad weer aan te vullen. De tweede stop is Paradise Valley Cafe waar we aanschuiven voor een flink Amerikaans ontbijt. Vanaf daar laten we de woestijn even achter ons en gaan we het San Jacinto berggebied in. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat we al in Yosemite zijn. We klimmen aardig hoog en lopen een flinke tijd op de bergkam, de uitzichten zijn fantastisch. En de dennenappels worden steeds groter. Dit is voor mij de mooiste dag zover. Aangezien we eind van de dag nog steeds best hoog zijn en het windy AF is besluiten we om voor de eerste keer te cowboy camping (voor de gene die niet bekend is met deze term, slapen in de open lucht zonder tent)Read more

Dag 8, Idylwild

May 6, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Hoewel dit de kortste dag is zover staan er wel twee flinke klimmen op het programma. Met in totaal >1700m of klimmen. Wederom is water een zorgenkindje, de enige waterbronnen zijn 1-2km vanaf het pad. Dat is dus of veel mee dragen of extra kilometers.

Het gebied dat we in gaan, San Jacinto gebergte, is fantastisch. Hoewel het gebied veel te lijden heeft gehad de laatste tijd, door bosbranden en stormen. Er liggen veel bomen op het pad met sommige lastig te passeren. Zodra we de top benaderen verschijnen er links en rechts nog wat sneeuwvelden terwijl ik de ballen uit mijn broek zweet (excuses voor mijn taalgebruik).

Shane heeft via een trail angel (mensen die voorzien in trail magic) een plaats voor ons geregeld in Idylwild, waar we een camper hebben om in te slapen, een meer dan welkome douche (ik geloof niet dat ik eerder zo vies ben geweest), mijn kleren zitten nu in de wasmachine en het avondeten is bijna klaar. En ze willen er niets voor terug, enkel onze verhalen horen. Wat een fantastische mensen!

Morgen staat voor mij het beklimmen van San Jacinto op de planning, wat geen onderdeel is van de PCT. Maar ik kan de eerste serieuze berg niet links laten liggen. Shane blijft een dag langer in Idylwild, hij heeft wat meer tijd nodig om te recupereren. Erg jammer, we hebben het goed naar de zin gehad samen.

Dag 9, San Jacinto

May 7, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Rond de klok van 10 stap ik fris, gewassen en gestreken uit de auto op de plaats waar we gisteren opgepikt zijn. Ik geef Jeaninne een knuffel en dank ik haar nogmaals voor de gastvrijheid.

Ik begin aan de klim richting de piek van San Jacinto, de eerste 4km is om aansluiting te vinden met de PCT, die me brengt bij het beginpunt van het pad naar de piek. De klim is vrij gemakkelijk, wat sneeuwvelden die getrotseerd moeten worden en een beetje klauteren op het eind. Niets wat nieuw is voor mij 😜💪. De uitzichten zijn de meer dan de moeite waard.

Ik neem hetzelfde pad terug, hoewel er ook afgedaald kan worden aan de tegenovergestelde zijde van de berg, die verbind dan weer met de PCT. Noem mij een purist of wat dan ook, maar een stuk PCT overslaan krijg ik in mijn hoofd niet goedgepraat.

Op de weg naar boven kom ik een ranger tegen die me erop wijst dat er binnen het nationale park enkel gekampeerd mag worden op aangewezen plekken. Dat laat me twee opties, om 16:00 kamp maken, maar dat zit me niet lekker aangezien ik laat in de ochtend gestart ben. Dus ik kies voor optie twee, een extra drie uur lopen naar de tweede kampeerplek. Ik ben er vrij laat, de beste plekken zijn al bezet, vanwege de wind kies ik weer voor het miljoen sterren hotel.

Wat een heerlijke dag!

Dag 10, gevecht tegen de elementen

May 8, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

Ik ben zoals andere dagen weer tijdig wakker, tas ingepakt en klaar on te vertrekken. Terwijl de zon opkomt begin ik aan de lange afdaling van het San Jacinto gebergte. Waar ik gisteren op de 3302m hoge top stond, daal ik nu helemaal af in de vallei tot ongeveer 400m. De afdaling is niet zonder risico, er is een windalarm afgegeven en windstoten tot 100km/h zijn voorspeld. Ik kan het niet verifiëren maar ik denk wel dat die gehaald zijn. Opletten geblazen, het rotsachtige pad en de wind maken het niet makkelijk.

Eenmaal in de vallei word ik warm ontvangen met trail magic, een koude doctor pepper en een zak chips liggen op mij te wachten. Als ik mijn pad vervolg is er enkele kilometers later nogmaals trail magic, onder de I10, de snelweg van en naar LA. Trail magic afslaan is vooralsnog geen optie, dus wederom pak een stoel en doe ik mij te goed aan al het lekkers. Cola, gatorade, chips, hotdog, koekjes, m&m’s, bananenbrood, watermeloen en een banaan gaan allemaal schaamteloos naar binnen. Dit trail magic is natuurlijk fantastisch, maar het is wel lastig om er weg te komen. Na een uur bedank ik de dames die dit voorzien hebben hartelijk en vervolg ik mijn route.

Ik eindig de dag bij wildreservaat waar wandelaars in een parkachtige omgeving mogen kamperen. Ik blijf me verbazen over de gastvrijheid van iedereen rond de PCT

Dag 11, dag der valleien

May 9, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 1 °C

Ik verlaat whitewater preserve via wat opgedroogde rivierbeddingen om weer terug te keren op de PCT. De PCT leidt me een nieuw berggebied in, maar blijft vooral in de vallei, passeert een bergkam en gaat de volgende vallei in. Ik doorkruis dezelfde rivier minstens 20x, wat als voordeel heeft dat in nauwelijks water mee hoeft te dragen, als nadeel natte voeten. De PCT laat zich van een kant zien die mij nog niet bekend was, de route laat zich niet makkelijk volgen, ik raak meerdere keren het pad kwijt en sta verbaasd voor me uit te kijken. Gelukkig leven we in een digitale wereld, ik pak mijn telefoon en richt de gps aanwijzer in de juiste richting. Al snel kan ik mijn route vervolgen.

De valleien bieden weinig spectaculaire uitzichten, het bos waar ik eind van de dag in loop brengt daar wat verandering in. Helaas betekend dat ook afscheid van de rivier, dus bij de laatste oversteek neem ik maar weer 5.5L mee voor de volgende 30km.

Als ik mijn kampeerplekje heb gevonden en gearchiveerd (ik hou elke dag bij waar ik de nacht doorbreng) realiseer ik me pas dat ik alweer >2500m ben, nogal een verschil met de 400m van gisterenmiddag.

Ik geniet nu nog even van een restantje zonlicht, als ik de laatste weerberichten mag geloven wordt het vannacht -6C. Dus ik doe nog maar een extra shirtje aan 😉

Dag 12, Big Bear Lake. Oh nee, toch niet

May 10, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 3 °C

Het plan voor vandaag is om naar Big Bear Lake te gaan voor een aanvulling van de voorraadkast en een warm bed voor de nacht. 4:30 gaat de wekker, enkele minuten later rits ik mijn slaapzak open, een golf aan koude lucht vult mijn slaapzak die onmiddellijk weer dicht gaat. Ik moet vroeg vertrekken om op een acceptabel tijdstip in de stad te zijn, maar dit keer wint het lichaam van het brein. Ik draai me om en val weer in slaap.

Hierdoor moet ik mijn plannen herzien, ik kan nog steeds naar de plek waar de PCT kruist met de weg in Big Bear en daar een lift proberen te krijgen. Dat is 35km en dan nog alle ‘klusjes’ in het dorp doen, dat voelt te veel als werken, waar ik even geen zin in heb 😉. Ik kies er voor om nog 5km verder te lopen, daar kamp te maken en dan in de ochtend het dorp in te lopen, dat is wel 2x 6km extra, maar ach dat is geneuzel in de marge.

Mijn waterflessen zijn inmiddels voorzien van wat ijsklontjes, ik neem een paar slokken en vervolg mijn route.

Het contrast van het pad vandaag tov gisteren is enorm, ik loop door een fraai bos, nauwelijks hoogteverschillen, misschien enkele honderd meters, en het is fris, wat voor het wandelen niet onaangenaam is.

Dag 13, Big Bear Lake

May 11, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 3 °C

Ik kan vandaag lekker uitslapen, ik hoef maar enkele kilometers voordat ik in het dorp ben. Zodra ik op de harde weg ben word ik vrijwel direct opgepikt door een alleraardigste dame die me bij de supermarkt af zet. Het volgende dorp is ~5 dagen verderop, dus heb niet heel veel nodig. Ik koop nog wat snacks etc om mijn verblijf in BBL nog wat aangenamer te maken.

Mijn volgende stop in het dorp is de sportwinkel, ik heb wat gaten in mijn sokken. De extra sokken die ik meegenomen heb zijn nu al 600km noordelijker. Onderweg kom ik wat ‘oud bekende’ tegen, sommige op het eerste oog onherkenbaar door de gewassen staat waarin ze verkeren. Ik word uitgenodigd om later nog even een biertje te komen drinken, maar het enige wat ik nu eigenlijk wil is, in de douche, een zak chips leeg eten, die weg spoelen met een liter cola en dan een middag dutje. Dat biertje komt misschien nog wel.

Sorry dat ik geen foto’s van het dorp heb, daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik ga daar aan werken voor de volgende ‘townstops’ 😉.