Peru
Olmos

• Day 1,147

Un río de cerveza en el patio

May 11, 2023 in Peru ⋅ ☁️ 29 °C

Íbamos por esta carretera dejando atrás el desierto y empezando a transitar por las primeras montañas, las más pequeñas de Los Andes, en dirección a La Amazonía... sí, una vez más.

Acababa de volcarse esta rastra repleta de cajas y cajas de cerveza. Esa pipa de combustible que iba delante enseguida para e inmediatamente nosotros también. El olor a cerveza era tanto que se volvía difícil respirar. Ya habían fluido unos cuantos miles de litros del preciado líquido por el borde de la carretera y tal fenómeno pasaba justo por al lado de donde nos estacionamos de prisa para ayudar si la cosa era grave. El escenario era surrealista, nunca habíamos tenido un río de cerveza en el patio 😁

Sí, podemos bromear porque al chofer no le pasó nada. Cuando miramos del otro lado vemos al pobre hombre solo, tratando de rescatar cuantas botellas pudiera y organizando las primeras cajas que se dispersaron por todo el lugar. Al menos del accidente salió ileso, luego no sabemos las consecuencias... imaginamos que alguien tendrá que pagar eso.

Él nos comentó que ese no era su camión, que el de él era otro y ese en particular era la primera vez que lo manejaba. Nos parece algo difícil que a menos de 35km/h alguien se vuelque, tal vez iba un poquito apurado, tal vez no, tal vez la carga estaba desbalanceada, tal vez no, tal vez los especialistas tengan otras preguntas y otras respuestas, pero lo que sí nos queda claro es que en ese entorno iban a pasar trabajo para hacerle la prueba del alcohol 😝

Para los que nos preguntan o se preguntan, para los que se espantan, para los que se niegan, para los que no se atreven o no se lo plantean: En este tipo de viajes, ni los ladrones, ni los asaltantes, ni los conflictos, ni las guerrillas, ni los narcos, ni los gobiernos, ni los bichos, ni los salvajes... en este tipo de viajes hay dos grandes peligros, las aguas y las carreteras; luego, muy a lo leeeejos viene todo lo demás.

12-7 Pagora: Tucumbe

July 12, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Geholpen met 3 paarden poetsen en goed spieken met opzadelen. Het is heel ander tuig dan bij ons. Te paard naar een pyramide van Tucumbe. Het zijn pasopaarden, die lopen in telgang. Had ik het in Ecuador toch goed gezien. Maar dat zit lekker zeg! Dat we die andere paarden nog aanhouden snap ik niets van. Bovenop en rond de pyramide liggen gewoon allemaal scherven van 1500 jaar geleden. Bizar. We hebben ze aangeraakt!
      Waarschijnlijk zijn we ook door het "petryfied forest" gekomen, maar geen fossiel gezien, wel veel dode bomen. En onze holenuil is inderdaad een holenuil en we hebben nu gezien waarom ze zo heten! Supergaaf. Niet heel veel foto"s want ik zat nog op Geronimo en die was aan het draaien.
      's Middags luieren bij de tent na almuerzo in het dorp.

13-7 3 km verderop bij de dierentuin

July 13, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

Op aangeven van I-overlander stoppen we na 3 km. alweer, want daar kan je kamperen bij een zwembad. Omdat het vrijdag de dertiende is, beginnen we met een miezertje en is het fris.
      Wát een complex, en waarom hier?
      Maar goed, in het zwembad zoeken we naar de gaatjes in onze matrasjes, Karin met succes, ik tevergeefs. Daarna gaat Karin zwemmen, ik vind het te koud.
      Daarna de dierentuin. Mwah, wel grote hokken maar ook een aapje alleen. De zon breekt door en de glijbaan gaat open. Zo zwemmen!
      Tegen de tijd dat ik er in lag stond de glijbaan al weer uit😣
      Eind van de middag naar het dorp waar we *eindelijk" weer een frietje vinden, ik kreeg ontwenningsverschijnselen. Ik geniet van het gedoe en alle tuctucs. We vinden ook negerzoenen!
      's Avonds rum-cola onder weer zo'n mooie sterrenhemel met een mega aanhalige kat.

15-7 Olmos

July 15, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Na het afscheid van de volgende leuke hond (lompie, omdat het nog zo'n puber is) en helaas niet van de leuke kat die gisteravond de hele tijd op schoot heeft liggen spinnen, volgen we de Panamerican naar het noordoosten. Hij wordt gelukkig steeds rustiger. Apart hoor, door zo'n woestijn, droge rivieren, dichter bij de bergen af en toe pas een beetje water. Het fietst lekker, ondanks wind tegen en vaag klimmen. Alleen na tweeën wordt het ff erg warm. Dan ook net de enige klim van 5%. Goed te doen dus. Alles is ook dichterbij dan gedacht, voor de verandering best leuk.
      Hotel is schoon en de douche zalig.
      Olmos is 1 grote markt, gelukkig smeerkaas gevonden. Met de chocoladepasta gaat het niet goed aflopen, maar ananasjam is ook lekker. Let ff op het stoplicht bij de laatste foto 😁

11-7 Pacora: Lambayeque

July 11, 2018 in Peru ⋅ 🌙 19 °C

Tot 8 uur geslapen! We mogen de wasmachine hier gebruiken, super fijn.
      Daarna met de "bus" naar Lambayeque. "Bus" is hier een soort grote bestelbus met ramen waar 18 mensen in kunnen zitten en 2 voorin. 1 chauffeur en 1 bijrijder die over het geld gaat (net als in Ecuador trouwens) en passagiers ronselt door te roepen. We kopen nog meer muggenspray en pilletjes tegen de jeuk van alle bulten van gisteren.
      Museum is een soort vervolg op Sipan, met een heel aantal voorwerpen die daar gevonden zijn. Mooie dingen. Helaas stopt de Engelse uitleg na de eerste verdieping. We vragen daarom de helft van ons geld terug, omdat we maar de helft begrepen hebben. Lukt ook nog! Bij bcb kun je 700 soles pinnen.
      Na de warme lunch in Lambayeque, dineren we met brood en eigen gemaakte guacemole, met witte wijn, onder de melkweg.

10-7 Pacora; rancho Santana

July 10, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Lange tocht waarbij we ook nog af en toe verkeerd rijden. Veel archeologische siten waar helaas alleen een bord is te zien. Alles zit nog onder de grond of zo?
      De weg wordt onverhard en we rijden een kilometer of dertig langs een irrigatiekanaal. Ik vind het mooi, al die akkers, bergen vlakbij, vriendelijke mensen onderweg. En zo'n soort weg, daar heb ik mijn fiets op gekocht. Ik heb ook minder pijn aan mijn kont dan na 60 km asfalt (?).
      Helaas kunnen we steeds maar 400 soles pinnen, dat is maar ruim 100 euro en helaas is niet alles 4 keer zo goedkoop als bij ons.
      Na Tumbes nog een een paar km drukke weg. Hopelijk wordt die verder van de kust rustiger, want dat is onze a.s. fietsroute. De ranch is enigszins anders dan ik me voorgesteld had, maar eigenlijk wel prima, er is mooi gras voor onze tent. En weer een uil, onderweg ook al.

14-7 Jayanca: Túcume

July 14, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Karin wil graag nog een dag blijven, ik heb geen zin om een hele dag bij de tent te hangen, dus fiets ik naar Túcume. Dank je wel Karin: bijna het mooiste wat ik gezien heb: een opgegraven piramide met muurversieringen. Práchtig! Best een stukje lopen erheen, schoot niet op vanwege de fantastische vogels😊. Een kolibrie, volgens mij met een knalrode kop, maar het ging zó snel. Gaaf.
      De schoolklas die achter mij begon toen ik het laatste bord aan het lezen was (jawel: Engelse vertaling!) stond al weer buiten voordat ik klaar was met lezen.
      En toen heb ik nog een rondje gedaan, voor het betere nagenieten.
      Op de weg terug zie ik een paadje naar rechts, loop ik tussen piramides die ze nog aan het opgraven zijn. Bleek alleen niet de bedoeling. Ik werd op een veel plezieriger manier terug gefloten dan in Guayaquil. Toch leuk wat gezien.
      Op zoek naar smeerkaas vind ik bruine broodjes. Gelukkig maar, want het ontbijt van vanochtend was een foutje. We vonden het al raar, kamperen met ontbijt.
      's Middags staan de glijbanen aan, ik ben 2 keer van de blauwe geweest en veel van de gele. Ook samen met Karin, ging knetterhard. Lachen!
      Daarna vogels zoeken met de poster die ik bij de piramide heb gekregen.

De ene vogel is de andere niet

July 15, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Denken wij aldoor dezelfde vogels te zien, is de één mét oogstreep en de ander zonder. En de één lacht je uit terwijl zijn toonhoogte zakt, de ander blijft op toon. Allebei ovenvogels, dat dan weer wel.
      Wij hoorden alleen dat we uitgelachen werden.
      De andere vogels moet ik nog zoeken.

Olmos