United States
West Yellowstone

Here you’ll find travel reports about West Yellowstone. Discover travel destinations in the United States of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Grizzly & Wolf Discovery Center, Y., USA

July 3, 2017 in the United States

Comme nous ne pouvons pas voir de grizzly de près pour ne pas les perturber, nous sommes allés les voir dans un endroit accueillant des animaux sauvages. Nous en avons vu deux. Ils étaient frère et sœur. Leur mère était morte quand ils avaient 6 mois. Les rangers ont été obligés de les recueillir. Sinon ils auraient été obligés de les tuer car ils commençaient à être agressifs car ils avaient commencé à se nourrir de nourriture humaine.

À cet endroit nous avons aussi vu des loups. Dans le parc nous avons malheureusement loupé une louve et ses 5 petits louveteaux venus s'abreuver près de la route.

Amélie

Yellowstone National Park

August 3 in the United States

Most of today was spent at Yellowstone and we have another day there tomorrow. We have been travelling through a lot of different scenery up and down some very steep winding roads reaching an altitude of over 12000 feet. Temperature around 30 degrees but it is a dry heat and lovely in the evenings.

7.8.: Yellowstone - day one

August 7, 2017 in the United States

Heute Morgen sind wir allesamt schon zwischen sechs und halb sieben aufgestanden um vor den Touristenmassen in den Park zu kommen. Das Frühstück hatten wir im Gepäck und so sind wir um kurz vor halb acht losgekurvt. Die Einfahrt in den Park hat dann auch wirklich problemlos geklappt und schon nach dem ersten Kilometer konnten wir einige Wapitis beobachten und fotografieren. Ein Stück weiter haben sich sogar zwei Wölfe auf einer großen offenen Fläche gezeigt, allerdings waren sie zu weit entfernt um scharfe Fotos zu schießen. Nach den zwei Zwischenstopps sind wir dann durchgehend weiter gefahren, bis wir an eine schöne Picknickarea kamen. Und da kam auch schon die erste Überraschung: Mitten zwischen den Holztischen stand... ein ausgewachsener Bisonbulle. Er war zwar keineswegs aggressiv, aber er stand eben an einer äußerst ungewöhnlichen Stelle. Jedoch nicht sonderlich lange. Schon bald setzte er sich gemächlich in Bewegung, querte den Platz und blockierte dann den Verkehr, da er auf der Straße relativ mittig weiterzog.
    Wir haben dann erst mal gemütlich unser Frühstück verputzt und waren schon fast fertig als der Bison wieder zurückkehrte, uns von der Straße aus einmal begutachtete und dann seinen Weg fortsetzte. Ich hatte in dem Moment durchaus ein wenig Panik wegen der Nähe, aber das war glaube ich eher eine Überreaktion. Auf jeden Fall wird mir das Erlebnis in Erinnerung bleiben. Gegen elf Uhr kamen wir dann am Grand Canyon of the Yellowstone an und haben von verschiedenen Aussichtspunkten aus den Blick auf die trockensandige Schlucht und den Flussstrom genossen. Danach gings weiter zu den Mudvulkanos und dann zum Yellowstone Lake um zu Vespern. Die Mudvulkanos besichtigt man von einem Holztrail aus, der sich durch die sumpfige Landschaft schlängelt. Die Mudvulkanos sind schlammige Löcher, die blubbern und dampfen wie kochendes Wasser. Nebenbei duften sie noch ein wenig nach faulen Eiern. Aber einige haben auch wirklich besondere Farben und Formen. Es ist auf jeden Fall ein komisches Gefühl, durch eine Landschaft zu wandern, die man eigentlich nur aus Filmen kennt. Nach dem Mittagessen haben wir dann das Upper Geyser Basin angesteuert. In diesem Gebiet liegt der Old Faithful, welchen wir auch ausbrechen sehen haben. Ich persönlich fand den Ausbruch des Beehive Geysers eindrucksvollen, da seine Fontaine mit einer noch größeren Wucht und Geschwindigkeit aus dem Boden geschossen ist. Auf dem Rundweg kam man an vielen heißen Pools und Geysiren vorbei, in sehr unterschiedlichen Größen, Formen und Farben. Der Holztrail endete schließlich am Morning Glory Pool, einem wirklich wunderschönen bunten Pool. Das war mein Highlight des heutigen Tages. Aber wir haben heute wirklich viele einmalige Eindrücke gesammelt, die man erstmal verarbeiten muss.

6.8. Arrival in the Yellowstone NP

August 6, 2017 in the United States

Hey Leute !
    Heute sind wir nach einer sechsstündigen Fahrt schließlich im Yellowstone angekommen. Kurz vor der Ankunft in West Yellowstone, (so heißt das Dorf am Eingang des Parks, wo sich auch unsere Unterkunft befindet), haben wir schon den ersten Vierbeiner beobachten können. Wir waren gerade dabei eine Brücke zu überqueren als Martina meinte, etwas „ Elchiges" gesehen zu haben. Erst wollten wir es ihr nicht so recht glauben, doch dann sind wir zurückgefahren und ... tadaaa, hat sich die erste Einheimische präsentiert. Die ausgewachsene Elchkuh hat am gegenüberliegenden Flussufer ein paar Blätter gezupft und sich durch uns Zuschauer absolut nicht aus der Ruhe bringen lassen. Ganz schön groß, so ein Elch. Aber glücklicherweise ziemlich harmlos. Für mich war das ein sehr schöner erster Einblick in die Vielfalt des Yellowstone National Park.
    Ich freue mich sehr auf die folgenden Tage, und werde mich bald wieder mit neuen Stories melden. Bis dahin, bye!
    Gruß, Womo-Gang

8.8.: Yellowstone - Day two

August 8, 2017 in the United States

Uff! Über 13 Stunden Programm im Park. Ein anstrengender Tag- aber es hat sich gelohnt. Also, heute sind wir wieder ohne Frühstück losgefahren, allerdings nicht so früh wie gestern. Wir haben uns um ungefähr acht Uhr Richtung Norden des Parks aufgemacht und haben mit dem schönem Ausblick von einem Pass aus gefrühstückt. Dann sind wir in das Lammar Valley gefahren. Das ist ein schön gelegenes Tal, in dem man auch gut Tiere beobachten kann. Wir haben erst ein paar Bisons gesehen, die gemütlich auf einer weiten Grasfläche geweidet haben, und später auch noch einen Gabelbock. Den Gabelbock hatte Papa auf einem kleinen Hügel gerade hinter dem Kamm verschwinden sehen, also sind wir raufgelaufen um zu schauen, ob er noch da ist. Als wir über den Kamm kamen, haben wir und er uns gleichermaßen erschreckt, da er nur einige Meter entfern gegrast hatte. Er hat sich dann aber ziemlich entspannt noch eine Weile beobachten lassen, bevor er ins Gebüsch getrottet ist. Kurze Zeit später haben wir eine kleine Wanderung mit knapp fünf Kilometern durch Bärenland gemacht. Leider hielten die Bären sich versteckt, doch die Landschaft war auch so sehr schön anzusehen. Gegen 14 Uhr haben wir in einer Picknickarea gevespert und sind dann weiter zu den Mammoth Hot Springs gefahren. Das ist wirklich ein Erlebnis für sich. Zwischen diesen bunten, mit Wasser überströmten Kalktreppen fühlt man sich wie in einem Märchen. Auf den Bildern kamen sie leider nicht so strahlend und intensiv raus, da sie etwas überbelichtet waren. Aber es ist trotzdem ein wirklich außergewöhnlicher Anblick. Am Nachmittag sind wir dann noch zu einer acht bis neun Kilometer langen Wanderung aufgebrochen um ein wenig abseits der Zivilisation die Natur noch mal ganz anders zu erleben. Nach ca. zwei Kilometern ist uns schon der erste Bewohner begegnet. Ein Dachs. Eigentlich gibt es die ja auch bei uns in Deutschland, aber ich zumindest habe noch nie zuvor einen lebendigen Dachs in freier Wildbahn gesehen. Ein wenig später stand dann auch ein Reh nicht weit entfernt auf einer Wiese und hat uns nur aufmerksam im Auge behalten, ließ sich aber nicht weiter stören. Und dann ging für zumindest drei von uns ein kleiner Traum in Erfüllung. Mama, Tim und ich konnten für einen kurzen Moment einen kleinen Schwarzbären beobachten, bevor er ins Unterholz verschwand. Für Papa hoffe ich, dass wir noch einmal eine solche Gelegenheit bekommen. Wer weiß... Wir haben dann die Wanderung fortgesetzt und einen biberisch angefressenen Baum entdeckt, der Täter ließ sich aber nicht blicken. Auf dem Rückweg kamen dann plötzlich noch zwei Hirsche aus dem Gehölz und näherten sich neugierig bis auf vielleicht drei Meter an, ehe sie den Weg direkt vor uns überquerten und fünf bis sechs Meter entfernt anfingen zu grasen. Von Scheu keine Spur. Schließlich kamen wir dann gegen sieben am Parkplatz an und haben uns hungrig und erschöpft, aber auch sehr zufrieden auf den Heimweg gemacht.
    Viele tolle und überraschend nahe Begegnungen heute!

9.8.: Yellowstone - Day three

August 9, 2017 in the United States

So, jetzt komm ich endlich zum schreiben. Heute haben wir ausnahmsweise ein wenig länger geschlafen und in der Ferienwohnung ausgiebig gefrühstückt. Also, in Sachen Brot hat man hier eindeutig andere Idealvorstellungen: Süß, weich und toastbar. Aber gut, das ist ja bereits bekannt.
    Gut, nach dem Frühstück ging es dann endlich wieder los in den Park. Heute haben wir mehrere Geysir Basins, das sind einfach Gebiete, in denen viele Geysire und heiße Quellen beieinanderliegen, besichtigt. Unter anderem haben wir auch den Emerald Pool, den Sunset Lake und die Grand Prismatic Spring gesehen. Alle drei haben einfach fantastische Farben und ziehen einen sofort in ihren Bann. Sie strahlen richtig und wirken beinahe surreal, so intensiv ist die Färbung im Sonnenlicht. Die Grand Prismatic Spring ist, zumindest laut dem Reiseführer die größte heiße Quelle der Welt. Wir konnten ihre Dimension leider kaum richtig erfassen, da wir aufgrund einer nahenden Schlechtwetterfront nicht mehr auf die Aussichtsplattform gekommen sind. Aber auch so ohne den Blick von oben wirkte sie schon gigantisch. Okay, jetzt habe ich genug geschwärmt;) Aber mich faszinieren diese Quellen einfach so. Also, dann sind wir erstmal ins Auto geflüchtet und in Richtung Visitor Center am Old Faithful gefahren. Nach einer langen Parkplatzsuche haben wir erstmal gevespert. Dann hat es angefangen zu regnen und wir haben uns mit Regenjacken Richtung Hauptgebäude aufgemacht. Doch schon nach den ersten zwanzig Metern wurde der Regen zu einer Mischung aus Starkregen und Hagel und wir mussten uns kurz unterstellen. Schließlich haben den Center dann aber doch noch erreicht. Hier gibt es eine interessante Ausstellung über die Entstehung der außergewöhnlichen Naturdenkmale. Der Yellowstone NP liegt auf einem Hotspot, also auf einer Magmakammer. Bis vor 640.000 Jahren war hier ein riesiger aktiver Vulkan. Beziehungsweise vor 640.000 Jahren war sein letzter Ausbruch. Der Ascheregen des Vulkas hat damals große Teile Nordamerikas bedeckt. Also wirklich ein Gigant. Der Vulkan ist eigentlich noch aktiv, obwohl man von außen keinen Krater mehr erkennen kann. Der ist mittlerweile wieder mit einer jedoch recht dünnen Erdkruste bedeckt. Aber unter zum Beispiel Geysiren oder heißen Quellen hat sich Magma einen Weg nach oben gebahnt und lässt ein wenig Dampf ab. Ich finde das echt mega spannend, auch wie es zum Beispiel zu einem Geysirausbruch kommt oder wie die heißen Quellen mit dem Hotspot wandern. Aber ich glaube für heute reichts mit dem Unterricht. Mal sehen womit der Vulkan uns in Zukunft noch so alles überrascht.Read more

Teton scenic byway

June 6, 2014 in the United States

Om half vijf even wakker, beetje boekhouding gedaan, op toilet zodat Dirk niet zou wakker worden van het licht. Onze credit kaarten staan weer op 0! Daarna even het ijs vervangen in onze koeltas, net zoals de mensen vroeger deden toen er nog geen koelkasten bestonden. En dan terug onder de wol, of tenminste toch onder de fleecedeken want wollen dekens zijn bygone. (Voorbij dus)
    Hier in het westen staat er al iedere dag iets met dikke witte saus en een vies broodje, ja ik heb het broodje al eens geprobeerd. Het is typisch voor deze streek en ik vroeg aan de dienster wat het was: Gravy zei ze en ik moest het proeven, het lijkt wat op onze vol au vent maar dan vettiger en met gemalen vlees is, het wordt inderdaad op het gravybroodje geschept en zo opgegeten, vooral grote en zware mannen zijn de afnemers, ik bedoel niet dat je er dik van wordt maar dat het iets is dat veel proteïnen geeft om evt te werken.
    Rustig maken we ons klaar om te vertrekken, we hebben alle tijd want we doen weinig mijlen vandaag maar wel via 'Teton scenic byway '. Even buiten het hotel stoppen we om bij de Walmart binnen te stappen, Dirk gaat naar de electronica en ik naar de garden stuff. In enkele motels zaten we op zo'n typische Amerikaanse stoel die heel ligt weegt en zo gemakkelijk zit, Dirk is er al in gefotografeerd enkele dagen geleden. Via internet had ik gezien dat Walmart ze verkoopt maar ik kreeg ze niet op mijn scherm, toch niet die namaak in plastiek. En ja ze staan daar voor 18,99$ maar nu weet ik dat de fabrikant Adams is. En kan ik verder zoeken of ze ook in België verkrijgbaar zijn of anders via internet aan te kopen.
    We kochten een jasje voor onze mini want zo bloot in de hand is niet zo gemakkelijk in bed.
    Dan beginnen we echt aan onze trip eerst de US 26 en daar zien we al regelmatig bergen met sneeuw op, maar nog niet de Tetons, vanaf Swan Valley echt de bergen in via SR 31. Het is een gewone weg zoals bij ons tussen de dorpen in de Kempen, wat opgelapt met asfalt en kronkelig. De eerste loslopende koe was een feit, oppassen geblazen, het kan ook een Elk of een Mouse zijn. (Een hert of eland)
    Rond de middag zijn we in Briggs, het grootste stadje in deze streken, we wandelen de hoofdstraat even op en neer en gaan een koffie drinken waar het ons meest gezellig leek, we zijn op een zekere hoogte en het is 23°, dus gaan we binnen zitten in 'Three Peaks' plaatselijk restaurant/winebar. We nemen een gewone koffie en een cinamon roll, eigenlijk een uit de kluiten gewassen cupcake. De suikerzakjes zitten in een Chimay glas en wij zeggen dat we van België zijn, en de dienster vertelt dat haar grootmoeder van België afkomstig was en dat er nog familieleden wonen, vandaar dat glas waarschijnlijk.
    Op de hoek komen we een drug store tegen zoals we gisteren bezochten het stamt al van 1912 ik ga binnen om een kaartje te kopen en enkele foto's te nemen.
    Daarna vervolgen we onze weg, na de laatste blik,op de Tetons rijden we verder SR 33 richting Yellowstone we doorkruisen de Teton Valley, een groot dal met veel boerderijen. Aan de afslag in Ashton fotograferen we enorme silo's graan en denken aan onze Stefaan die zou hier zijn ogen uitkijken. We gaan ook een coke drinken en rijden dan verden via de US 20 die we al kennen van in California. Aan het plaatsje Island Park denk ik even dat de GPS verkeerd is want zij geeft nog 30 km aan en ik dacht dat het hier was, na een blik op de kaart en op de mail met bevestiging blijkt dat het motel wel op het grondgebied van Island Park ligt maar op de Hwy 87 ligt en dat is toch nog een eind rijden. De wolken worden dikker en ik herinner mij dat er voor West Yellowstone vandaag onweer was aangekondigd, ik hoop dat dat onweer voorbij is tegen dat we daar zijn.
    Na vieren kwamen we aan bij Jared's Wild Rose Ranch Resort, een samenvoegsel van houten cabines, bungalows, grotere huisjes, RV park en tentencamping.
    We schreven in en de eigenaars waren zo'n beetje chaotisch, hij lijkt wat op Beau Bridges, bij het maken van de rekening was hij 20$ verkeerd + tax erbij maakt dat toch een verschil in zijn voordeel? maar ik liet de IPad zien met de bevestiging en de prijs en hij was direct akkoord. Maar ik denk dat het eerder door het ontbreken van zijn leesbril was en een 5 en 3 lijken dan wel opeen. Voor de rest vriendelijk genoeg, brood uithalen uit de vriezer, een broodrooster extra meegeven ze waren goed genoeg. Tot over 14 dagen lag hier nog sneeuw, dat hadden we gezien op internet en als de sneeuw weg was zijn ze direct begonnen met het klaarmaken van de verblijven dus als er iets niet marcheert of ontbreekt zeg het ons en wij fixen het, was hun uitleg.
    Maar alles was in orde, wel heel veel kleine mugjes, dat komt omdat na het vriezen de insecten ontwaken, en dit is daardoor een slecht moment om buiten te zitten, maar met mijn Chinees waaiertje rondwandelen met lang broek en shirt met lange mouwen gaat wel.
    We maken nog een avondwandeling en dan nemen we een lekker glaasje wijn een chipje en we zetelen ons voor de TV.

Yellowstone Noord

June 6, 2014 in the United States

Amaai amaai, geen TV, te slecht beeld, ja dat komt ervan als je thuis High Definition hebt.
    Dan maar onze dag voor morgen voorbereiden: Yellowstone.
    4,49 u wakker, veel sterren maar nog een uur te vroeg voor de zonsopgang. Terug het bed in tot ik mij om half 5 niet meer kon inhouden, vlug iets aantrekken en stil de cabin verlaten dat Dirk niet wakker wordt.
    Prachtig, de bergen, het meer de dieren die rondvliegen: pelikanen, Canadeese eenden, grote meeuwen, zwaluwen, de vissen die springen in het water, echt hé!
    Op de bergtoppen kwam de zon maar de zonsopgang zelf liet op zich wachten, ik wandelde wat rond en zag aan de overkant van de weg 2 antilopen, en verderop de berg een elk, dat laatste amper. Een visser die net toekwam, zei dat er ook beren op de bergen zaten maar dat ze weinig tot aan de cabins komen, gelukkig.
    Terug naar huis om weer als een ijsblok in bed te kruipen het is dan al half zeven, dus twee uur rondgewandeld, maar Dirk was al op zodat ik mij niet aan hem kon warmen. De zon kwam maar achter de berg vandaan om kwart voor 8, als we aan ons geïmproviseerd ontbijt zaten. En daarna vertrokken we naar Yellowstone.
    We rijden langs de Madison rivier Yellowstone binnen, we stoppen aan onze eerste Buffalo, een marmotje is te vlug en te klein om op de gevoelige plaat vast te leggen,een schichtige ree zag ons en ging lopen voordat ik mijn camera vasthad.
    De hoge donkere kraterwanden worden lichter navenant de zon hoger opklimt, het is de caldera rim. Een brand in 1988 laat veel dood hout achter maar geeft vernieuwing aan het bos, soms kan je gewoon niets zien omdat er zoveel jonge bomen staan, de soort pijnboom die hier voornamelijk groeit lost zijn zaden slechts bij extreem hoge temperatuur. Zoals na de brand van 1988.
    Op weg naar Norris stoppen we aan terrace spring of hottub. Spring is een bron en een geiser springt regelmatig omhoog. De temp. ging 8° naar 18° Op een uurtje tijd.
    De eerste waterval op de Gibbon rivier met val van 26 m was even zoeken.
    File op de norrisroad door een lange rij buffalo's die over de weg kuierden. We zagen de auto's van de andere kant slechts met mondjesmaat doorkomen. Aan Beryl spring kon Dirk zelf fotograferen van in de auto, ik hield zijn stuur vast. We waren dan al een uur aan't aanschuiven. De bizons stonden opzij toen we voorbijreden, even verderop terug een opeenhoping van wagens maar dan meer safaristijl, twee elken, zeer mooi, gelukkig kon Dirk zijn telelens vlug opzetten want het was wel een afstand. Nog eens vertraging wegens roadworks, en dan gingen we picknicken bij Sheepeater Cliff, wij noemen het postpiles, de Cliff bestaat uit basalt lava die lange rechtopstaande kolommen gevormd heeft door afkoeling 500.000 j geleden. Toen de laatste pic up truck doorreed kwam de bestuurder al lachend zeggen mag ik jullie hier alleen laten want er is hier beren alarm, 't was waar er stonden signs: Bear Alarm don't trespas!
    Aan de Mammoth Hot Springs terraces gingen we down memorielane, ik,had er nog foto's van uit 2002, wat een ontgoocheling nu. Helemaal vervallen, de natuur had zijn eigen meesterwerk vernietigd, alleen helemaal op het einde van de boardwalk had je nog wat terrassen zoals in Pamukale, in Turkije. We zitten hier op een hoogte van 6239 ft, of zo'n 3000 m, het is wel een pak, frisser dan gisteren. Maar we zijn het niet meer gewoon, we vliegen de auto uit om foto's te trekken en dan zien we verder nog iets en op de duur lopen we soms te bibberen omdat we ons jasje vergeten aan te trekken zijn. En overal ruikt het naar rotte eieren, dat hoort bij die zwaveldampen.
    Aan de Blacktail pond ligt weer een kudde buffalows, iedereen rijdt er voorbij omdat op dat moment de wolken nogal donker zijn, maar ik vond het zo'n mooi zicht dat Dirk stopte, en ineens een opening in de wolken en de buffels lagen in de zon prachtig zicht.
    Weer een heel eind verder aan de calcite Springs lag een beer met drie jongen, maar je zag ze niet, ze sliep in haar hol, maar er stond enorm veel volk op de uitkijk. Aan Tower falls gingen we een kleinigheid eten, Dirk een Chili dog en ik een ijsje met cookie andere Cream smaak en nog een bol strawberry chesecake. Nog even een snelle foto van de Tower falls en verder op weg naar Canyon village waar we moeten beslissen om nog het onderste stuk te doen, het is een acht vorm, of toch de verkorting te nemen. Eerst moeten we nog over de Dunraven Pass, 8859 ft hoog, we krijgen regen, sneeuw en zelfs nog een hagelbui maar eens we erover zijn komt de zon terug.
    In Canyon Village beslissen we om de verkorting te nemen, als we helemaal rondrijden, dat is 113 km, maar je doet er wel 4u over zonder file. Met de verkorting doen we 43 km tot Norris, als we maandag toch door Yellowstone moeten rijden kunnen we het deel van het Yellowstone lake en de Mud Vulcano even dubbel doen, we winnen dan in totaal aan kms.
    Een goede beslissing want terug op weg naar West Yellowstone begint het te regenen. het is nog maar 12°.
    Naar huis gaan is altijd vlugger dan wegrijden, nog even inkopen in het stadje West Yellowstone en dan naar het motel.
    We eten BBQ kip, gekookte aardappeltjes, worteltjes met rozijntjes, moet ik thuis eens proberen en een sinaasappel toe, met een glaasje wijn natuurlijk.

Wild Rose Ranch Resort (rustdag)

June 7, 2014 in the United States

Dirk vond het Discovery Chanel op TV, omdat ik te moe was om nog te lezen, keek ik ernaar vanuit het bed. Al vóór negen uur vielen mijn ogen dicht, bij Dirk was het niet veel later. Om half acht waren we beiden wakker en ontbeten we, alhoewel er op de richtlijnen staat dat je niets mag verzetten hebben we de microwave toch op de ijskast geplaatst, want hij stond op de enige plaats waar we met onze benen onder het dressoir konden zitten om te eten.
    Daarna ging ik nog even onder de wol en werd pas wakker om 11u, Dirk was gaan wandelen en ik had ruim de tijd om een bad te nemen en mijn handen en voeten onder handen te nemen.
    Ik wandelde daarna tot aan het meer naar de plaats waar men de vis kuist die men gevangen heeft, het is onder een afdak en er is stromend water. Ik ging een kijkje nemen en geraakte natuurlijk aan de praat, hierbij de info die de vissers gaven: de vis die hier gevangen wordt is 'cuttrouth trouth' een soort forel met roder vlees dan de zalm, er zit heel veel vis alhoewel de pelikanen er ook komen vissen. De vissers vinden de pelikanen scavengers, visdieven, de meeuwen die mogen er zijn want zij ruimen al de visafval op. De vissers fileren de vis panklaar en de rest blijft hier, als iemand het meer opgaat neemt hij de afval mee en gooit de koppen en graten in het meer, als de pelikanen ze daar komen opvissen hebben de mensen aan de kant er minder last van.
    We gingen picknicken aan een bank aan de overkant van onze cabin, iemand was daar het gras aan't afdoen met een tractortje, wel we hebben nog niet gauw iemand dat zo onhandig zien doen, dat deed mij denken aan mijn gazonnetje thuis, hoe zou het daarmee zijn?
    We verplaatsten de bank voor de cabin naar het grasveld om in de zon lekker een paar uurtjes te lezen, daarna gingen we wandelen in de enige straat die hier is; de Sherwood street.
    En staat zo'n huis of acht,negen meestal buitenverblijven, een man op een quad die ik al eens gegroet had op Wild Rosé Ranch kwam van een oprijlaan afgereden en ik sprak hem aan, of we een kijkje mochten nemen tot aan het water, geen probleem. Toen we terugkwamen aan het huis kwamen juist zijn ouders uit de auto en ze wisten dat we geen indringers (trespassers) waren, natuurlijk direct de vraag vanwaar we kwamen, Belgium, oh, in Germany, Switserland and Austria waren ze geweest, ik grapte dan maar dat België een heel klein landje is, waar je vlug doorheen bent. Mevrouw Brown vertelde dat haar vader deze woning gebouwd had in 1947 en dat het sindsdien altijd in gebruik geweest is, de laatste jaren alleen nog als buitenverblijf want in de winter is het veel te koud, als je het huis verwarmt dan bevriest de sneeuw op het dak tot ijs en dat weegt dan veel te zwaar, vroeger was er maar één groot vuur, en dan had men dat probleem niet. Ze gaven nog wat tips om te wandelen, maar je moet dan wel eerst de wagen nemen om daar te geraken, ik dankte hen en we wandelden verder.
    Toen we aan de cabin kwamen leek het ons een goed idee om de Hot Tub in te duiken vóór het diner. Zalig! Zo in de natuur, we fantaseerden al van een hot tub in onze hof! Maar ons zeeklimaat is toch niet zo als hier en altijd in de regen lijkt ons ook niets.
    Bear de vader van de uitbater, die ons ontvangen had, vandaar waarschijnlijk ook de vergissing van de inschrijvingsprijs, heeft voor mij de ijzeren bar ingekort van een thermometer die ik gekocht had enkele dagen geleden. Hij vertelde ook dat het in juli en augustus heel heet is hier, de sneeuw op de bergen die wij zien is dan allemaal gesmolten.
    We gingen eten in het restaurant, men kan er ook ontbijten maar eigenlijk heeft men alleen maar burgers en kip, geen steaks en jammer genoeg ook geen vis, ik had zo graag die cuttrouth trouth eens geproefd. Het meisje dat ons kwam opdienen en haar zusje dat volgde zoals een hondje kende er niet zoveel van, ja begin van het seizoen hé. Toen we twee biertjes bestelden kwam haar oma de bestelling opnemen en brengen, onder de 21j mag je geen bier serveren volgens de law (de wet)! Het meisje was pas 15 en haar zus 9 j, ik had dat zusje 's middags op de quad bezig gezien en dat was echt een durf al.
    De burgers waren goed maar niet uitzonderlijk, we hadden er al beter gegeten. Toen we buiten kwamen zagen we veel bedrijvigheid aan de marina, het haventje, veel nachtvissers die aankwamen en nog op zee gaan vanavond. Her was een heel pak frisser, 14° gelukkig brandt er een gashaard en in de cabin was het 22°.
    We houden ons binnen bezig en waarschijnlijk zullen we weer goed slapen.

West Yellowstone

June 8, 2014 in the United States

Inderdaad goed geslapen, tot een uur of zeven, het voordeel van de twee IPads is dat Dirk nu ook als hij wakker wordt stilletjes een spelletje kan doen of wat lezen zonder geluid te maken of evt het licht aan te steken. We liggen dus broederlijk naast elkaar bezig op de IPad. Ik maak van de gelegenheid gebruik om alle verslagen nog eens te herlezen en besef pas nu hoeveel tikfouten erin stonden. Gedeeltelijk omdat de IPad autocorrectie doet en ook omdat een typiste over haar eigen tikfouten heenleest, daarom moest vroeger op de typafdeling van Pidpa steeds je tekst door een andere typiste nagelezen worden. Dat doet Dirk wel maar hij wacht altijd een paar dagen voor hij de tekst leest, daar heb ik dus niet veel aan. Ik typ ook veel onderweg als we rijden en heel spontaan, ik beloof om beter na te lezen hoor!
    De ochtenden zijn hier lang, rond 7u ontbijten, en de avonden kort, in bed tussen 9 en 10u.
    Als Dirk nog eens gaat wandelen doe ik mijn Tai chi, het is nog fris buiten, zeker aan het meer. Toen de zon opkwam lag er rijm op de daken, daarom staat in elke cabin een gashaard. In de dag denk je dat is overdreven maar 's nachts heb je dat wel nodig op deze hoogte, we zitten op 2200 m altitude.
    Vandaag rijden we naar het stadje West Yellowstone, even voor de west ingang van het park. Toen ik op zoek was naar een slaapplaats zo dicht mogelijk bij het park Yellowstone, was dat stadje anderhalve keer zo duur als Jared's Wild Rose Ranch. De reden is dat deze ranch nog in Idaho ligt en West Yellowstone in Montana. Montana is een armere staat en daar zijn verschillende taxen hoger, zoals verblijfstax.
    Toen we uitstapten zagen we berenpootafdrukken op de grond staan, en mijn ervaring leert me dat zo'n patroon gewoonlijk wandelingen zijn, aangegeven door gidsen of historische gebouwen en zo.. Dit was de Historische Walking Tour, met gebouwen waar steeds een uitleg bijstond en een pamflet met de volledige uitleg te verkrijgen in ieder van deze historische gebouwen. We leerden dat er vroeger een treinstation was in WY en dat de mensen die daarmee reisden zeer bemiddeld waren, ze stapten over op koetsen die een toer maakten in Yellowstone, maar omdat zij zoveel bagage bijhadden werd deze voor 6 dagen, ja zolang duurde de trip, gestockeerd in een bijgebouw, zij konden ook een witte schort gebruiken omdat de stoffige ritten hun mooie kleren te vuil maakten. We trokken zo'n schort aan in het museum, precies verplegers. We leerden ook dat het in WY verschillende keren gebrand had, dan stond er zo'n vlammetje naast de uitleg met soms nog een foto van de brand. The tree bear lodge was wel 3 keer uitgebrand: 1941, 1970 en 2008. En steeds heropgebouwd al dan niet door dezelfde eigenaar. Er zijn ook veel wolken soms amper 12° en dan weer 22°C. Het is ook een typisch toeristenstadje, veel TShirts de ene al lelijker dan de andere, de mooie zijn duur, kitch die je als souveniertje kan meenemen en waar je thuis van denkt, wat zag ik daarin, en ja ook wel mooie kunstige dingen. Ik kocht een uniek schoteltje van een koppel uit Montana, dus geen made in China, met twee wolven in mistige omstandigheden Dirk keek eerst weer bedenkelijk, hij denkt al aan de koffers, maar daarna vond hij het ook mooi.
    In het museum zagen we ook het verloop van de grootste brand in de geschiedenis van het park, 1988 en het heeft toen heel de zomer gebrand, angstaanjagend.
    We hadden alle restaurants van buiten bestudeerd, de lunches bestonden allemaal uit burgers, en het diner werd maar vanaf 5u geserveerd, tot overmaat van ramp kon je nergens wijn of bier bij drinken, uitgezonderd één zaak. Het was pas 3.15u toen we toch maar binnengingen in het Timberline Café, onze eerste vraag was of het mogelijk was om vervroegd te dineren, de kelner ging eerst in de keuken informeren en ja het was mogelijk om steak te bestellen.
    Dirk nam een Bisonsteak,van 12oz, en ik een trouth, spijtig dat het een witte forel was, ik had zo graag die rode van het meer geprobeerd. Maar eind goed al goed, we aten lunch en diner in één keer.
    Daarna reden we terug naar ons motel en zaten nog twee uur in de zon, weliswaar met een golf aan, maar pas om kwart na zeven gingen we naar binnen, waar ons haardvuur het lekker warm had gemaakt.
    We brachten de avond door met een spelletje UNO, een glaasje wijn en chips,foto oogst nakijken en nog even lezen.

West Yellowstone, ويست يلوستون, وست یلووستوون، مونتانا, WYS, Вэст Йеллоустоун, 59758, Вест Јелоустон, 西黄石