Vietnam
Xã Thang Tam

Plage de Vaun Tau et retour a Saigon

February 16, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Petite journée aujourd’hui nous profitons de la plage à son maximum ce matin pour la dernière avant midi. On doit partir pour 2:00 alors plage diner et up dans la limousine qui nous conduira à Saigon pour une nuit.
    J’ai encore une fois marché la plage de Vaun Tau pour un peu de remise en forme les dernières semaines nous avons fait beaucoup de route et les activités étaient plus tôt sédentaires . On est Samedi alors la plage est bondée de monde comparé au jour de semaine. Le Soleil est chaud je suis tout de meme prudent et je marche avec un gilet qui couvre bien mes bras et mon chapeau sous la recommandation de Jean qui jure que Le Soleil est très fort dans cette région.

Le retour ce fait très bien pour nous autour de 2:30 de route et nous sommes revenu à notre hôtel. Le soir pour le souper nous avons été dans un fabuleux restaurant Italien sous la recommendation de Piero qui connaît bien le propriétaire. Nous avons célébré l’anniversaire cette fois de Claire qui fut tres contente.

Demain nous partons tôt pour une dernière étape de notre voyage le Mékong mais malheureusement M. P et Mme MJ ne nous accompagnerons pas ils ont accumulés de la fatigue le long du voyage et préfèrent se reposer à Saigon et nous reviendrons les prendre pour faire notre vol de retour mardi matin très tôt.

Daniel L’Aventurier

Visite de Vaun Tau et la plage

February 15, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 29 °C

Bonne journée de plage et de visite de Vaun Tau. Ce matin avec Jean on a marché la plage pas mal au complet 5.8 km dans le sable et l’eau chaude de la mer. Un peu de piscine et un repos avant d’aller visiter la maison du Gouverneur pour prendre des photos de la ville. Ensuite nous avons tenté d’aller voir le Sacré Cœur de Vaun Tau mais malheureusement les portées fermaient a 5:00 alors nous avons photographier d’en bas de la colline.

Tout de même nous n’avons rien perdu nous somme resté pour faire quelques photos du couché de soleil sur le Cap de Cap st Jacques qui s’appelle maintenant Vaun Tau

Daniel l’Aventurier

Plage de Vung Tau Cap St Jacques

February 14, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 30 °C

Nous avons de la route à faire ce matin soit 75 km mais pour le reste de la journée de la plage. Donc nous décidons de partir pour 9:00 am. Un petit imbroglio à la réception pour régler la note de l’hôtel que moi et Jean avons réglé après de longues discussions.

Nous avons un hôtel superbe avec vu sur la mer. Après avoir déposé nos choses à la chambre je décide d’attaquer la plage pendant que mes amis vont dîner. Bonne décision que j’ai bien apprécié.

Souper à l’hôtel ce soir et dodo pour profiter de notre journée de demain. Aucun nuage dans le ciel qui est d’un beau bleu.

Daniel L’ Aventurier

"Till havs..."

January 22, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

Idag var det dags att åka till ett nytt ställe. För att få lite sol o strand innan det blir storstäder igen.
    Hittade ett ställe nära Ho Chi Min som heter Vung Tau. Tar ca 1,5 timme med typ speedboat. Bättre än buss. Resan gick riktigt smidigt satt som i ett flygplan. Och for fram över vattnet.
    När vi kom iland så var det som dag o natt gentemot Ho Chi Min. Lugnt nästan ingen trafik.
    Hotellet verkar bra och stranden helt ok. Enda är att det är skitigt i vattnet. Som jag nämnt tidigare så har inte Vietnamesier någon koll på hur de skall slänga sitt skräp. De dumpar de i havet. Så en hel del plastpåsar ligget o flyter i vattnet.
    Rejäla vågor var det idag, bra då får pojkarna lära sig det.
    På kvällen var det dags för mat. Och vi gick o vi gick. Det var en bra bit innan vi hittade någonstans att äta. Och det var mer taxibilar än människor ute.
    Skumt för det är ett stort område, men hotellen ser inte fullbelagda ut när man går förbi.
    Iaf här kommer vi vara några dar för att samla krafterna för Ho Chi Min och dess omgivningar.

"Burn baby burn..."

January 23, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

Då var det dags igen en dag vid stranden. En härlig uppfriskande vind när man låg i solstolen. Det är ingen bra combo när det är strålande solsken. Japp bränt mig rejält. Men vill man vara fin så får man lida pin...
    En helt vanlig dag blev det inga större utsvängingar.
    Förutom att vi åkte till något som heter frontbeach o käkade. Mycket mer folk.
    Imorgon blir det en rejäl promenad för mig o Kevin.

"Jesus superstar..."

January 24, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Idag delades familjen upp i 2 läger. De ena tillbringade dagen på stranden medan vi andra skulle gå upp till en gigantisk Jesusstaty uppe på ett berg. Påminner lite om statyn som står i Rio.
    Det var 817 trappsteg upp till statyn och ca 35 grader i skuggan. Sedan var det ca 200 steg till inne i statyn för att komma upp högre. Vilken utsikt, inte bra för ens höjdskräck bara...
    Men stor eloge till Kevin som gick och klagade inte. Sedan stack vi vidare till ett annat berg i närheten för att kolla en av världens största Madonna statyer. Tips att åka dit fick jag via geocaching att det skulle ligga en cache där. 😀 Klart mycket bättre där än på det andra stället mycket mindre folk och lugnare. Men det var 2 grabbar som var helt slut efter dessa trappor.
    Åkte in o tog en pizza o några kalla vatten /öl efteråt väl värda..
    Kvällen slutade med en promenad på strandpromenaden o restaurang.

"Shop to you drop..."

January 25, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 9 °C

Idag var det sista dagen på stranden. Och det var bara att njuta av vågorna och solen. Tog en promenad på eftermiddagen och hittade ett stort varuhus som vi kunde besöka på kvällen.
    Sagt o gjort vi åkte dit o käkade lite snabbmat och kollade in stället. 3 våningar av allt möjligt. Men de bästa var att de hade ett stort område för barn där man kunde lämna in dom i 2 timmar. Visst killarna kan ingen engelska men de ville in ändå.
    Det fanns ett stort modelltåg de kunde åka med, rum för blåsa bubblor, leka i grön? sand, och rejält bollhav. Skönt var det att strosa runt bland butikerna utan barn. Och de var 2 lycklig o trötta ungar vi fick ut sedan.
    Imorgon bör det av till Ho Chi Min igen för att se den staden.

Beach in Thang Tam

February 7, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Endlich. Strand, Meer, Sonne. ... Ich liebe es

Abendstimmung und dinner

February 7, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 18 °C

Soooo schön. Sonnenuntergang.
    Seefood - hab ich hier schon besser gegessen

Xã Thang Tam, Xa Thang Tam