Sommerferie Nash - Wash 2022

June 2022 - July 2023
Nashville - Savannah - Charleston - Washington 🇺🇸 Read more

Lørdag d. 16.7.

July 16, 2022 in the United States ⋅ ☁️ 29 °C

Turen til lufthavnen tog en lille time i metro og med bus. Prisen var 100 kr i alt, og Dulles var næsten tom for mennesker. Fantastisk.
    Derefter kom 4,5 timen i lufthavnen, 1 times forsinkelse og 1 times venten i 50 grader i flyet, hvor vi i øvrigt skulle bære mundbind!
    Vi kom trætte hjem, men heldigvis i god behold.
    Sikke en fantastisk ferie!

Fredag d. 15.7.

July 15, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 31 °C

Den sidste dag var også fødselsdag, og underbukser kan man jo altid bruge.
    Jeg fik lov at bestemme dagens program - sådan nogenlunde. Vi startede med Tidal Basin, og så memorials for Luther King, Roosevelt og Jefferson.
    Vores museumsplaner gik i vasken, ved at været både lukket og udsolgt. Vi tog til Georgetown i stedet. Hyggelig bydel med en trappe som er kendt fra en uhyggelig film.
    Til aften gik vil til ishockey. Mine fjender Washington Capitals holdte Development Camp, og der var åben for offentligheden. Det benyttede vi os af, og havde en mægtig aften bag fjendens linjer. De skulle bare vide hvor meget jeg foragter deres klub. Sjov oplevelse.

Torsdag d. 14.7.

July 14, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 31 °C

Dagens første stop var Arlington Cemetary. Her ligger 400.000 miltærfolk begravet, og det gjorde indtryg at se alle de hvide gravsten stå på lige rækker. Kennedy-familien ligger også begravet her. De har bedre plads og en evig ild.
    Der var planlagt 30 begravelser denne dag, og da vi kørte i sightseeing bussen, fik vi lige fornøjelsen af en F16 flyover i “missing man formation”.
    Til frokost fandt chefen en mægtig hyggelig café, og imens vi spiste vores sandwich, begyndt en kvinde pludselig at skrig højt og skingert. Vi troede der var sket en ulykke i køkkenet, men det var blot et blandingsbatteri som var gået i stykker. Vandet sprøjtede ud i et fint springvand. Der udspillede sig et vådt drama, og til sidst måtte vi forlade caféen som stod under vand.
    Eftermiddagens besøg på National Museum var propfyldt med mennesker, og det var svært at fordybe sig ordentligt.
    Til aften spiste vi noget latianmerikansk, og det var sådan set udemærket. Vi drønede viderer til National Theater, hvor vi skulle se musicalen “Six”. Det betød åbenbart også et gensyn med mundbind i 2,5 time. Rædselsfuldt.
    Man kan ikke vinde hver gang sagde vores musical-ekspert. Jeg var helt enig.

Onsdag d. 13.7.

July 13, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 32 °C

Nogenlunde tidligt i gang, så vi kunne være udendørs inden varmen blev for sindsyg.
    Vi sryrede direkte mod Smithsonian museerne. Der er 19 af slagsen, der er blandt de bedste i verden og ganske gratis.
    National Museum of American Indian var vores første besøg. Efter frokost købte vi metrokort, så vi kunne spare vores ben lidt. Vi kørste til football stadion i udkanten af byen, og jeg blev frygtelig skuffet. Det var ældgammelt og forfaldent. Jeg fandt ud af, at jeg havde guidet os til et gammelt stadion, der ikke længere er i brug. Flot….
    Dagen blev fortsat på American History Museum, men det blev en meget halvhjertet indsats vi ydede. Chefen var færdig.
    Da vi kom hjem, vandrede jeg yderligere en halv time for at finde et supermarked. Senere fandt vi ud af, at der var et supermarked i vores egen bygning. Flot igen.

Tirsdag d. 12.7.

July 12, 2022 in the United States

Vores vej til Washington gik gennem Alexandria. Vi gik i det gamle distrikt og spiste frokost.
    Bilen skulle tankes og afleveres i centrum, og på trods af tætte trafik gik det uden problemer. Så var det slut med bil, men heldigvis gik alt godt, udover at vi glemte at aflæse hvor mange miles vi nåede at køre. Ih… altså.
    Hilton Capitol er noget over vores standart, og jeg skal da love for at vi er under dressed. Chefen var meget hurtig til at ønske to senge, da vi tjekkede ind. Det må jeg tage til efterretning.
    Vi gik en tur og startede ved det hvide hus, som ligger 300 meter fra hotellet. Desværre var der et arrangement, så flere indgange var spærret. Det var dog tydeligt, at noget skulle foregå på plænen, og det viste sig at Biden og First Lady skulle holde picnic.
    Vi fortsatte til George Washington monumentet, og videre mod Lincoln memorial. Jeg fik lov at gå helt alene lang Reflecting Pool, da alle andre var krøbet i skygge under træerne. Det var meget varmt. En tordensky trak til sidst ind over os, og forårsagede en masse storm og torden i området.
    På vej hjem, ved siden det hvide hus hylede sirenerne, og 5 ens biler med tonede ruder fulgte politieskorten. De svingede ind på det lukkede område, men kun den ene bil kørte hele vej ind til det hvide hus. Det var sgu Biden der kom hjem. Lige ved siden af os. Vildt!
    Til aftens spiste vi på en bar, hvor bølgerne omkring sort/hvid gik lidt højt. Et mindre drama, som ikke nåede kritiske højder.

Mandag d. 11.7.

July 11, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 27 °C

Vi var godt i gang med at sove længe, da hotellets alarm bimlede. Det var en emergency, og alle blev beordrede ud med det samme. Jeg nåede at forestille mig alt mulig dramatisk. Så stod vi dér, med morgenhår og søvn i øjnene sammen med andre hotelgæster.
    Det vist sig at være en falsk brandalarm, og nok det mest dramatiske vi oplevede mandag. Faktisk gik vi bare rundt og nød Annapolis og Naval Academy det meste af dagen.
    Washington D.C. here we come.

Søndag d. 10.7.

July 10, 2022 in the United States ⋅ ☁️ 27 °C

Dagen gik med sightseeing i et roligt tempo.
    Byens gamle bydel nær havnen, er et charmerende område, og man kan godt se at det er en gammel by. 9. ældste by i USA.
    Vi kiggede indenfor i State House, som stadig bruges aktivt af Marylands senat.
    Naval Academy er byens stolthed, og vi kunne heldigvis komme ind på området og snuse lidt til stemningen. Det er et ret stort område.
    Det er ikke kun US Navy som er glad for vandet. Der er tusindvis af både i området, og de har voldsomt mange kilometers kyststrækning ved floderne, og de creeks der stikker ind i landet. Annapolis regnes som USAs sejler-hovedstad.
    Sidst på eftermiddagen sejlede vi en lille tur i Chesapeake Bay.
    En meget rolig dag.

Lørdag d. 9.7.

July 9, 2022 in the United States ⋅ ☁️ 21 °C

Natten var urolig. Det øsregnede og bjælkehytten var på ingen måde lydisoleret. Vi tror ikke, at der var besøg af farlige dyr, og det var egentlig det vigtigste. Dog var musefælden i skabet skubbet ud under døren, og det var den ikke da vi gik i seng. Noget boede i skabet!
    Vejrudsigten lovede regn hele dagen, og derfor tog vi hurtigt afsted mod Annapolis. Resten af bjergruten blev faktisk droppet, fordi at sigtbarheden var så dårlig. Det var fuldstændig som Østrig.
    Vores dag gik med transport og shoppingcenter, det var der ikke ligefrem eventyr i. Man kan vel ikke blive forkælet hver dag.
    Hotellet vi ankom til havde fire stjerne, og det var en helt anden kaliber. Det var til gengæld forkælelse. Tre nætter i dette værelse. Kontrasterne er kæmpestore.
    Til aften gik vi ud - igen igen. Det er jo lørdag, og vi kan simpelthen ikke lade være. Ved første øjekast, så Annapolis overraskende hyggelig ud.

Fredag d. 8.7.

July 8, 2022 in the United States ⋅ ☁️ 27 °C

Vi sov næsten 10 timer, og chefen brillierede i køkkenet med toast og æg. Morgenmaden var DIY (Do It Yourself), og der var masser af mad i køleskabet. B&B var en sjov oplevelse, men hvis der havde været fire personer mere til at dele bad og køkken med, havde jeg nok ikke griner så højt.
    Dagens tur gik gennem Blue Ridge Moutain - Shenandoah National Park, som er en del af den berømte vandrerute Appalachian Trail fra Georgia til Maine.
    “Almost heaven, West Virginia
    Blue Ridge Mountain, Shenendoah River” Pludselig bliver John Denvers Country Roads meget federe.
    Vejret var mest overskyet, og udsynet fra Skyline Drive var desværre ikke godt. Men vi har rejst i bjerge de sidste 15 år, så disse bakker havde alligevel svært ved at leve op til det. Fine udsigter blev det dog til.
    To ældre herrer vinkede efter os, da vi passerede dem på vejen. Chefen sagde lad os spørge om de vil have et lift - så det gjorde vi. Vi lugter nok ikke så godt sagde den ene, og det var rigtig nok fortalte hun mig senere. Der er heldigvis fordele ved at være allergiker. Jeg lugter nemlig ikke så skarpt.
    De havde gået 1.500 km siden starten af april, men nu skulle den en hjem til kæresten der havde brækket en skulder. Vi kørte dem ca 15 km til en by udenfor parken, og satte dem af. De var enormt taknemmelige, og ville købe alt muligt til os. Nu er vi en slags trail angels, som er dem som hjælper hikere med mad, drikke og anden hjælp. Vi fik nogle gode røverhistorier undervejs, blandt andet noget om “trail names” og en historie om et slagsmål med nogle fiskere i Randers. Han havde simpelthen været i Randers, og fornærmet nogle fiskere på japansk. Det forstod de åbenbart og gokkede ham i hovedet med en flaske. Så han måtte en tur på sygehuset i Danmark.
    Han kom fra Seattle, og jeg fik hans mail så jeg kunne få tips og tricks ved et besøg på disse kanter. De fortalte, at folk i staterne altid hørte så positivt om Danmark. Vildt sjov oplevelse at få en sludder med det.
    Tiden gik, og vi tog en hurtig beslutning om at overnatte i en bjælkehytte i parken. Hytten er fra 1939, og det kan selv jeg lugte. Apropos lugte, så skal man være meget opmærksom på at mad og madaffald kommer i bjørnesikrede beholdere. Vores hytte har ingen vinduer, kun insektnet og persienner. Så vi havde ikke noget mad liggende - overhovedet.
    Jeg bliver aldrig helt tryg ved bjørne. Det bliver jeg heller ikke ved klapperslanger, som blev set flere gange i området denne dag. Uff….
    Under vores køretur ringede Rasmus, og fortalte at han havde fået en ny lejlighed. Fantastisk!

Torsdag d. 7.7.

July 7, 2022 in the United States ⋅ ☁️ 30 °C

Da vi skulle planlægge næste skridt onsdag aften, så vi at hotelværelserne på vores planlagte rute, var helt urimelig dyre. Efter timers søgen måtte vi give op, og ruten blev derfor lavet om. Delaware måtte vente til en anden gang, for turen gik mod Blue Ridge Mountains i Virginia.
    Ud af døren og afsted mod Charlotteville i vest. Det meste af dagen gik med kørsel på interstate. Heftig trafik på mororvejslabyrinter omkring de største byer. Det var den sidste lange tur.
    Chefen traf en frisk beslutning. Vi skulle prøve B&B, og derfor havnede vi på førstesalen hos Flame og Raven. Det var sgu en sjov og meget autentisk oplevelse. Vi fik en fin gennemgang af Raven. Det kostede kun 700 kr. for en overnatning, men vi var vist også på tide at vi sparede lidt.
    Vi fik melding om at badeværelset hjemme var færdig. Der røg de 145.000 kr., men billederne Albert har sendt, ser rigtig flotte ud.
    Downtown Charlottesville var en positiv overraskelse, og vi stødte på en djævelsk god New England IPA. Dem som tror at amerikanerne kun kan lave kedelige tynde øl - tager grueligt fejl.
    Mexicansk restaurant….. wow….. det bedste mexicanske nogensinde.