Sommerferie Nash - Wash 2022

June 2022 - July 2023
Nashville - Savannah - Charleston - Washington 🇺🇸 Read more

Lørdag d. 18.6.

June 18, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Natten bød på to timers søvn, så da klokken var 02.45 var vi fuldstændig udhvilede og klar til et døgn på farten. Små to timers kø i lufthavnen er heller ikke et problem, når man er frisk og veludhvilet.
    6 timer ventetid i London blev toppet med en forsinkelse på en ekstra time i flyet.
    Ved begge sikkerhedstjek blev jeg endnu engang udpeget til en mere grundig kontrol. Det sker alt for ofte, og chefen synes det er mægtigt.
    Min nabo på flyet var en meget snakkesagelig fyr fra Nashville, som netop havde turneret i Italien med en flok unge musikere der spillede bluegrass.
    Vi fik en længere sludder, og han var imponeret over vores kommende program i Nashville. Det tegner godt. Han anbefalede os to musikere på Broadway, og blev ret imponeret, da jeg lynhurtig fandt et billede af disse musikere fra sidste gang vi var i Nashville.
    Bilen og lejligheden klarede vi uden problemer, og da klokken blev 22.00 lokal tid (05.00 dansk) faldt vi nærmest besvimede om, Zzzzz

Søndag d. 19.6.

June 19, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Jeg vågnede kl. 03.30 og var færdig med at sove. Chefen forsøgte bestemt at putte mig igen, men det virkede kun til 04.00. Så stod jeg op. Vi var jo i Nashville!
    Vi nåede en masse kaffe og the inden vores morgentur 7.00. De sidste fulderikker var netop gået hjem. Faktisk lå der flere og sov på gaden, men det var ikke til at se om det var hjemløse eller drukkenbolte.
    Middagslur faldt allerede kl 10.00. Ny rekord.
    Vi kørte til Nashville Mural, og tog et par billeder. “I belive in Nashville” - det er jo lige mig. Chefen fulgte høfligt med, og opførte sig fint trods den tiltagende varme.
    Til eftermiddag gik vi endnu en tur på Broadway. Hvilken forskel 7 timer gør! Allerede kl. 14.00 var festen i fuld sving. Live country musik fra hver bar, og det var virkelig svært at lade være med at falde i dyb country-druk allerede. Vi modstod heldigvis fristelsen….. indtil kl. 15.00.
    Vores første Uber-tur tog os til legendariske Bluebird Café. Jeg er Uberfan. Virkelig sjov oplevelse med chauffør David.
    Bluebird Café var en god oplevelse. Et lille intmit spillested med en stor historie. Duoen som spillede, hilste og snakkede med alle gæster inden de gik på scenen.
    Efter endnu en hyggelig Ubertur med Amy, gik vi til infernoet på Broadway. De må simpelthen have rekorden i antallet af live-bands pr. kvm.

Ved et tilfælde gik vi ind på et større spillested, hvor der ikke var propfyldt som på de små honkey tonks. Her så vi at Payton Taylor spillede. Hende har vi set et par gange til Nashvillle Nights i Danmark. Vi grinede lidt, og chefen sagde at hun ville gå til scenekanten og ønske et specielt nummer. Jeg afviste hendes tossede idé, og var tæt på at kalde hende pinlig. Inden jeg nåede det, stod hun allerede ved scenekanten og talte med Payton imens korpigen sang færdig. Jeg tænkte åh nej…. lad nu være….. Chefen kom tilbage, og vi blev præsenteret flot fra scenen. Payton fortalte publikum historien om Nashville Nights Danmark, og folk klappede og hujede af os.
    Efterfølgende var vi i snak med folk, som skulle høre lidt om os. Hendes mor kom endda forbi til en sludder. Chefen dansede med de amerikanske damer, og jeg talte sport og rejser med en mand i selskabet. Han var fan af Philapelphia Flyers, og de kan ikke lide sådan nogle som mig. Han tog det dog pænt, og jeg satte pris på at han ikke tævede mig. Flink fyr.
    Det er en vild sjov oplevelse, som vi ikke glemmer lige foreløbig.

Puha… Sikke en skøn første dag, hvor jeg kun fik købt fem t-shirts.

Mandag d. 20.6.

June 20, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 33 °C

Så fik vi rystet jetlag af os, skal jeg love for. Vi sov til 9.00, godt hjulpet på vej af en ordentlig bytur. Det betød så til gengæld, at vi var temmelig matte i betrækket.
    Da vi endelig fik kæmpet os ud af lejligheden, blev vi mødt af en kvælende varme - 35 grader, og chefen blev lidt presset.
    En fin tour i Ryman Auditorium var alt hvad det kunne blive til, inden vi skulle hvile igen.
    Vi valgte Hard Rock til aftensmad fordi vi kunne reservere bord online, men det var en dårlig beslutning. Larm, snusket og dårlig betjening. Det nummer laver vi forhåbentlig ikke igen.
    Aftenens musiske indslag fandt sted på The Listening Room, som vores Nashville-kontakt havde anbefalet os. Denne writers round var en rigtig fin og rolig oplevelse. Man må ikke tale ved bordene, så det eneste man kunne høre under koncerten var sangstemmen og en forsigtig akustisk guitar. Virkelig følsomt.
    Temperaturen var til gengæld vildt ufølsom. Vi forlod lejligheden i 33 graders varme, og havde klædt os på efter varme. Vi havde bare undervuderet amerikanernes air con muskler, så vi små-frøs i to timer.

Tirsdag d. 21.6.

June 21, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 35 °C

Vi startede med en morgentur i den nærliggende park. Temperaturen på dette tidspunkt var rimelig.
    Op ad formiddagen tog vi til Country Music Hall of Fame og shoppede lidt bagefter. Hatch Show Print er det nye sort i Strøby Egede, så ved I det.
    Efter frokost flygtede vi fra de 37 grader tilbage til lejligheden, hvor vores air con selvfølgelig var gået i stykker, så vi gik rundt i det rene ingenting.
    Chefen planlagde vores næste træk, imens jeg gik en time i byen for at se Nissan Stadium igen. Jeg kom plaskvåd tilbage. Flot.
    The Local var næste stop. Vi gik selvfølgelig 45 minutter mere - fjolser.
    16 forskellige musikere var på scenen med deres guitar og egne numre til writers round, i et håb om at blive opdaget af booking angencies eller andre vigtige musik-personer. Der er kamp om pladserne i musikindustrien, og flere af dem kan altså noget.
    Vi måtte gå inden de var færdige. En køretur til Gatlinburg onsdag formiddag ventede.
    Farvel til The Music City. Den er fantastisk!

Onsdag d. 22.9.

June 22, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 32 °C

Vi stod op kl. 05.00, men det var nok fordi vi var gået i seng kl 21.15.
    Turen mod Gatlinburg, blev afbrudt af et par timers pause i byen Sweetwater, hvor vi skulle se den største amerikanske underjordiske sø “The lost sea”. Historien fortalte ikke hvor mange andre søer der var med i opløbet. Det var faktisk rigtig hyggeligt, med en tur i grotten og en sejltur på søen.
    Vi blev snydt af tidszonen og tabte en time undervejs, men resten af tiden skal vi være i samme tidszone.
    Ankomsten til Gatlinburg skete gennem små grimme byer, med den helt rigtige amerikanske stilløshed. De blev afløst af bjergkørsel i smokey mountains, og automatgearerne blev godt nok presset. Da vi kom ud af bjergene mødte der os et vildt turist-cirkus. Det havde overhovedet vi ikke forventet. Et kæmpe menneskemylder.
    Vi fik anvisninger om at sætte vores skrald på den rigtige måde. Der er bjørne i området, og de kommer gerne forbi hotellets trapper. Hmmm okay…
    Vi pakkede og og gik mod centrum for at spise. Synet der mødte os var helt vildt og svært at beskrive. Gatlinburg er en tivoliby i bjergene. Det hele var kulliser, slikboder, ubrugeligt bras, forlystelser og tykke amerikanere. Virkelig gakket.

Torsdag d. 23.6.

June 23, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Vi tog på vandretur for at se et vandfald. Jeg vidste egentlig godt at der måske var bjørne i disse bjerge, for man kan ikke gå en tur i Gatlinburg uden af se figurer af bjørne.
    Vi valgte selvfølgelig den lange vandretur, og det betød at 9 ud af 12 km gik vi alene. Vi så hele tiden bjørnelorte på den sti vi gik på. Not good…. Jeg havde bevæbnet mig med en pind, og læst hvordan man skulle gøre, hvis man stødte på en bjørn. Chefen var helt cool og grinede hele tiden. Jeg var stærkt utryg, på grænsen til bange! På den sidste km inden vandfaldet så vi pludselig, at ca 20 mennesker var stimlet sammen for at kigge på en bjørn som stod 10-15 meter fra os. Uj uj uj…. godt at det ikke var på stykke hvor vi gik alene. Så tror jeg sgu jeg var blevet ramt af panikangst.
    Vandfaldet var kedeligt (vi har jo været i alperne), men vandreturen var særdeles nervepirrende. De længste 12 km i mit liv. Bjørne er altså ikke noget fedt dyr.
    På vej ned med bilen så vi to bjørne mere. Den ene gik lige ud foran vores bil. Sikke nogle oplevelser.
    Til eftermiddag gik vi på Gatlinburg Skywalk i tusind graders varme. Chefen blev virkelig testet af temperaturen og hængebroen med glas under fødderne. Hun var ca. 2 minutter i nedsmeltning.
    Til aften gik vi på er bryggeri, hvor man faktisk også kunne få mad. Jeg bestilte en stor pizza, for første gang siden 1992. Det var en fejl - igen. Bestil…. aldrig…. noget stort i USA. Der var mad til mindst to.
    Restauranten var fyldt med musik, og da de spillede Sweet Caroline, brød gæsterne ud i fællessang. Sweeeet Caroline, oh oh ooh… Fantastisk!

Fredag d. 24.6.

June 24, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 31 °C

Vi kørte tværs gennem Smoky Mountains, og det var en rigtig fin oplevelse. Fine veje og et roligt tempo.
    Luke Combs nye album blev udgivet denne dag, og vi hørte den naturligvis samtidig med at vi kørte i hans hjemstat North Carolina.
    Vi gad ikke køre hele vejen til Savannah på en dag, så vi bed turen over og havnede i Athens, Georgia. Her findes University of Georgia, som er et kæmpe stort, og byens omdrejningspunkt. Vi gik rundt på deres fine Campus, og smuttede forbi Georgia Bulldogs Sanford Stadium med 92.700 siddepladser. Ret fedt.
    Retten til fri abort blev ophævet på føderalt plan denne dag, og de enkelte stater kan selv bestemme. Det mærkede vi straks ved ankomst til Athens, Georgia. Adskillige kvinder havde taget plads på gaden med skilte i hånden, og diskutterede heftigt indbyrdes. Stakkels kvinder i sydstaterne.
    Til aften hørte vi musik i centrum til den årlige “Athfest”. Byens studerende spiller, og måske dukker de nye REM op (de kom fra herfra). Vi besøgte en bar, hvor øllene var gode og country musikken perfekt! Vi var nødt til at tvinge os selv til at forlade stedet for at spise. Godt jeg ikke bor her. Det var gået helt galt.

Lørdag d. 25.6.

June 25, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 31 °C

Afgang fra Athens 9.00 og på køretur gennem det sydlige Georgia. Der dukker altid sjove og anderledes indtryk op på en køretur. 400 km blev det til.
    Vi besøgte Wormsloe som engang var en plantation. Den største attraktion var de 400 live oak trees som dannede en imponerende allé.
    Det er dyrt at bo i Savannah, men vi ofrede alligevel det dyre hotel som lå downtown. Ellers kom vi til at bo alt for langt væk. Vi tænkte, at det så ville være fine forhold.
    Well, think again!
    Det var en symfoni af brunt og mørkegrønt på vægge, gulv og møblement. Hold nu kæft hvor var det grimt, og det lugtede også fælt og “kunstigt”. Hvis man ser det i forhold til value for money, er det vores absolutte bundskraber - nogensinde. Hotellet hedder i øvrigt Quality Inn!
    Vi nåede kun at se en smule af Savannah inden vi skulle spise. Første indtryk var turisme, charme og varme.
    På en bar blev vi kontaktet af en sort fyr, som ville anbefale os den lokale fish-tacos. Han spurgte om jeg ville høre han kunne sige noget dansk. Jeg grinede og sagde hit me. Han sagde gebrokken “ikke i rute”. Der gik et stykke tid, inden det gik op for os hvad han sagde, og vi grinede højt sammen. Han havde rejst i skandinavien, og hilste os farvel med et stort - danke. Virkelig stærke sager fra Savannah.
    Seafood til aften. Nøj øj wauw…. Det var helt og aldeles fantastisk!

Søndag d. 26.6

June 26, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 31 °C

Dagen skulle bruges på at gå rundt Savannah. Ingen køreture eller planlagte aktiviteter. Det er første dag på ferien at det er sket.
    Først skulle vi have en helt klassisk motel-breakfast. Det er hverken lækkert eller nærende, men egentlig ret sjovt.
    Savannah ar fyldt med små kvadratiske parker, som hver har en statuer og egetræer som skygger dejligt for den brændende sol. Den mest berømte er Chippewa Square, hvor Forrest Gump sad på bænken og fortalte hans historie. Desværre var det en filmrekvisit, som nu er på museum. Øv… jeg ville gerne have siddet på den bænk.
    Savannah er fyldt med live oak trees, i store dele af byen, og det skaber en helt særlig stemning. Det er dog svært at gengive det på billeder.
    Vi forsøgte at gå til en berømt og spooky kirkegård udenfor byen, men måtte opgive pga af distancen. På vejen gik vi igennem forstadskvartere, som blev meget autentiske. Nogle huse ligenede en million, imens andre lignede spøgelseshuse.
    Det lykkedes mig at gå chefen i knæ. Hun måtte gå på vores lækre værelse, og jeg gik videre på shopping. Hun døjer med varmen, selvom det kun har været 32 grader i dag.
    Vi gentog gårsdagens succes med seafood. Hold nu kæft hvor er det lækkert (og lidt dyrt).

Mandag d. 27.6.

June 27, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 28 °C

Det var ikke et tårevædet farvel med det rædselsfulde hotelværelse. Vi håber det det var det laveste niveau vi prøver - nogensinde.
    Chefen havde haft en nærmest søvnløs nat, så hun var ikke mange sure sild værd.
    Køreturen til udkanten af Charleston var kun to timer, så vi kunne nå flere stop. Først så vi det gigantiske egetræ “Angel Oak” som skulle være 400 år, og det største øst for Mississippi.
    Næste stop blev to timer på en badestrand ved Kaiwah Island hvor pelikanerne fløj i formation over os. Chefen syntes vandet var alt for varmt. Jeg var næsten enig, og det siger en del.
    Destinationen var Folly Beach. Palmer, strand og badesteming. Vores hotel-lejlighed var intet mindre end fantastisk. Det havde vi virkelig brug for!
    Musikken på dagens tur var selvfølgelig Darius Rucker som stammer fra Charleston. Har du ikke hørt den sørgelige sang “You can have Charleston”, kan du jo give den et skud.