Cretanway Revisited

A 3696-day adventure by Peter Read more
Currently traveling

Kato Zakros

May 3, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌙 4 °C

Airport Taxi Maastricht was ruim op tijd om ons op te halen en te droppen op Eindhoven Airport. Na een snelle rit ook ruim op tijd op het vliegveld. Best wel vroeg eigenlijk. Vliegtuig ook op tijd vertrokken. Gezien de problemen bij Transavia gaat de reis tot nu toe onverwacht voortreffelijk. De landing op Heraklion was aan de ruige kant door de harde wind. Bij Cretecars kregen we de keuze tussen een Fiat en een Fiat. We zijn dus voor de Fiat gegaan. De volgende keuze was een Panda of een 500 en voor de laatste gekozen. Hybrid karretje en rijdt als een tierelier. Flink eind rijden naar Kato Zakros, ligt echt in het uiterste oosten van Kreta. Uiteindelijk toch op de plaats van bestemming aangekomen. George stond ons al op te wachten in Kato Zakros Palace en na een uitgebreide rondleiding konden we het appartement betrekken. Diner at Glaros (zeemeeuw) iets verderop in het dorp, eenvoudig maar lekker eten.Read more

Kato Zakros 1

May 4, 2023 in Greece ⋅ ☁️ 19 °C

Ontbijt buiten op ons eigen balkon met zon en soms wat regen. Geplande wandeltocht ingeruild voor een toertocht met het Fiatje vanwege de verwachte neerslag.
    Rondje Xerocampos - Ziros - Chandras -Zakros -> Kato Zakros.
    Onderweg gestopt o.a. bij dorpje Voila (vlakbij Chandras). Dit is inmiddels vervallen tot een ruïne maar was ooit de zetel van een islamitische adellijke familie uit Venetië, die tussen 1740 en 1741 de Tzen Ali-toren (of Genna-toren) liet bouwen, die nog steeds het verlaten en vervallen dorp domineert.
    Verder naar Kato Zakros met een stop in Zakros om bij Xyloporta een omelet te nuttigen. Eenmaal terug op de basis besloten om nog een hike naar de Pelekita Cave te organiseren. Deze grot ligt op 3,5 km van Kato Zakros en is te bereiken via het E4 pad dat nog verder doorloopt tot Karoumes Beach. Mooie route langs de zee met enig klimwerk. De grot is een van de grootste op Kreta met een lengte van 310 meter. De moeite waard om te bezoeken.

Kato Zakros 2

May 5, 2023 in Greece ⋅ 🌬 19 °C

Na de tocht naar Pelekita Cave van gisteren de broekspijpen maar even gewassen was wel nodig. Door de harde wind vannacht zijn die wel droog. Eerst ontbijten bij Xyloporta in Zakros en daarna naar Toplou monastery. Op de terugweg de dirtroad naar Kato Zakros genomen. De dodenvallei is dan van bovenaf te zien. Het is en blijft indrukwekkend om te zien. Eten bij Amnesia.Read more

Kato Zakros - Stavrochori

May 6, 2023 in Greece ⋅ 🌬 17 °C

Ontbijt bij Glaros omdat bij Amnesia absolute stilte heerste om 8 uur in de morgen. Inpakken en wegwezen na afscheid genomen te hebben van George, die ons verblijd met een blik olijfolie, op weg naar Stavrochori. Tussenstop in Chandras waar de 2e etappe van de Cretanway begint. Even een bezoekje aan Kafenio IOANNA wordt een flink bezoek veroorzaakt door haar praatgrage kleindochter van 8 jaar die tamelijk goed Engels spreekt, hier trots op is, en dit vervolgens als een waterval over ons heen stort! Tenslotte toch maar verder gegaan naar Casa Blu in Stavrochori. Eten bij Stavrodoxari de enige taverna op loopafstand hier in de buurt. Zoals ik vorig jaar ook al had ondervonden krijg je hier erg veel voor weinig geld en lekker ook nog. Zelf uitzoeken want menukaart doen we niet aan. Rondje Stavrochori afgelegd, erg veel wind ook hier, hopelijk morgen beter weer.Read more

Stavrochori

May 7, 2023 in Greece ⋅ ☀️ 20 °C

Na het ontbijt in Casa Blu op weg voor een plaatselijke ronde in de achtertuin van Stavrochori. Mooie route met veel hoogtemeters, vooral in het begin.
    De wind is wat minder de regen is weg en mijn beste vriend stond te stralen. Een wereld van verschil t.o.v. gisteren.
    Na deze mooie tocht onder de douche gesprongen en vervolgens op weg naar Koutsouras om bij de Robinson Taverna de verloren kcal aan te vullen, pasta met kip waarvan ik de Griekse naam ben vergeten, lekker.

Stavrochori 2

May 8, 2023 in Greece ⋅ ☀️ 22 °C

Trip naar Thripti op het programma vandaag. Dan weet je het wel. Kilometers dirtroads welke ook deels over het E4 pad gaan.
    Echter voor we aan het echte werk beginnen eerst een stuk terug en wel naar Chrisopigi de eigenlijke finishplaats van de 3e Cretanway etappe. Dan nog een stuk verder terug naar Dafni een kruispunt van E4 paden. Hierna begint het echte werk, tanken en vervolgens naar Orino, dit stuk was goed te doen. De weg naar Thripti is een ander paar mouwen. Kilometers dirtroads compleet met kuilen en stenen op de weg. De laatste kilometers tot aan de plaatselijke taverna gaan over het E4 pad. Verschillende wandelaars tegen gekomen die allen op weg naar Monasteraki zijn. Conversatie onderweg met een Duits stel die even later ook in de Taverna opdoken en bij ons aan tafel kwamen zitten omdat nergens meer plek was buiten in de zon. Een hond was ze gevolgd vanuit de startplaats en wandelde al de hele tocht mee, die raakten ze voorlopig niet kwijt want na een bezoek aan de bovenkant van de Ha kloof kwamen we dezelfde mensen tegen bij het Sint Anna kerkje. De hond was er nog steeds bij en week niet van hun zijde hij wilde ook niet met ons meegaan. Die mensen zaten er mee in hun maag want wat moet je met dat beest? Mevrouw was ook nog gevallen onderweg en omgezwikt met haar voet. Dat wordt afzien de komende dagen. Terug via de andere kant van de berg, deze weg is makkelijker te berijden dan het E4 pad.
    Eten bij Stravodoxari en zoals gewoonlijk hier veel te lekker en te veel.

Stavrochori - Mirtos

May 9, 2023 in Greece ⋅ ⛅ 22 °C

Vertrek uit Stavrochori ging niet helemaal volgens plan. Als je onderweg er achter komt dat je de telefoon oplader vergeten bent is dat niet echt handig. Dus terug en toen op weg naar de Ha kloof maar nu van de onderzijde bekeken. Het is en blijft een imposant ding. De onderkant is voor een klein deel te beklimmen en dat is al fantastisch mooi.
    De reis gaat verder richting Meseleroi. Eerst eten bij To Steki. In de buurt van Meseleroi ligt ergens het verlaten klooster "Panagia Vryomen" dat wilden we bezoeken. Was er vorig jaar langs gewandeld, het ligt aan het E4 pad maar lag verder weg dan verwacht. Dus de wandeltocht afgebroken en bedacht dat het ook met het Fiatje mogelijk moet zijn om dit te ontdekken. Dit bleek inderdaad mogelijk al was de weg er naar toe niet overal even geplaveid. Na al dit gedoe verder naar Prina en dineren bij Taverna Pitpoulis. Hierna naar Mirtos waar voorlopig even rust is, 4 nachten in Mirtos Hotel geboekt.
    Cappuccino en een ouzo bij Votsalo 1982 (Michaelis).

Mirtos dag 1

May 10, 2023 in Greece ⋅ ☁️ 17 °C

Rustdag vandaag na al die vele kilometers met de auto en te voet. Ontbijt bij Mirtos Hotel. Wandeling langs de boulevard om te zien wat er gewijzigd is. Enkele restaurants zijn van eigenaar gewisseld of opgeknapt echter geen schokkende dingen net als de rest van de dag.
    Lunch bij Votsalo en dineren bij Vespapizza.

Mirtos dag 2

May 11, 2023 in Greece ⋅ ☁️ 20 °C

Zeer uitgebreid ontbijt vandaag in Mirtos Hotel. Is wel nodig want Minoan footpath vandaag op de planning. 560 hoogtemeters op een stuk van 3,8 km dat is een aardige klimpartij over rotspaden en ander ongemak. Een aantal grotten die langs de route liggen zoals de Batcave en Shepherds fridge zijn wel leuk om even te bekijken. Die laatste was nogal fris en doet zijn naam eer aan. Verder mooie uitzichten over een gevarieerd landschap. Hoogste punt bevindt zich op 700 meter boven de zeespiegel. De laatste 6 km zijn in dalende lijn van deze hoogte en relatief gemakkelijk. In eerste instantie over asfalt wat later overgaat in dirtroads en tenslotte weer asfalt tot in Mithi, het vertrekpunt.
    Dineren bij Elia, the new kid on the block, zij hebben To Akrogiáli overgenomen en er iets nieuws van gemaakt. Goed eten hier, aanwinst voor Mirtos.

Mirtos dag 3 - Kato Farangi

May 12, 2023 in Greece ⋅ ☀️ 22 °C

Sarakina is de bekendste kloof in de buurt van Mirtos/ Mithi. Nu heb ik al heel lang geleden gezien dat er nog zoiets is bij Mithi. Gezocht op internet maar nooit iets kunnen vinden. Tijd voor een onderzoek dus. De wandelschoenen aan getrokken en rechtstreeks op het doel af waar ik dacht te moeten zijn. De route is vrij eenvoudig, gewoon door de bedding van de rivier Myrtos ook wel Kriopotamos genaamd, deze rivier ligt droog in dit jaargetijde dus geen probleem. Een local wilde weten of ik naar Sarakina kloof ging want volgens hem was niet de juiste weg daar naartoe. Dat klopt maar ik wil niet naar de Sarakina maar die andere. Wees in de richting waar ik wel naartoe wilde, no-no-no. No is geen optie dus we gaan verder. Soms moet je gewoon doorgaan en niet naar anderen luisteren. Opeens lag ie daar, a hidden gem. Diepe plassen water en flinke rotsblokken versperren de weg maar waar een wil is is een weg. Deze kloof is ca 200 meter lang maar wel mooi. Het is eigenlijk het lage deel (Kato) van de Sarakina kloof maar dan aan de andere kant gelegen. Niet echt bekend ook niet bij mensen in Mirtos waar ik na afloop geïnformeerd heb. De naam is Kato Farangi en enig zoekwerk toch nog iets gevonden op internet. https://www.cretanbeaches.com/en/gorges-and-can…Read more