IndiaNepal

August - October 2016
A 77-day adventure by Bas Read more

Bring thoughts to action

October 16, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 21 °C

Sorry dat ik de laatste tijd geen update heb gegeven, het is er steeds bij in geschoten.

De trekking hebben we goed afgesloten met een lange busrit terug. Heb je ooit een lekke band gehad in de bus? Nu hadden we er 3! Het verbaast me nogsteeds dat zulke bussen mogen rijden op van die gevaarlijke wegen.

Na de trekking bleven we een dagje in kathmandu waar we gingen mountainbiken. Want somehow hadden we nog niet genoeg beweging gehad. Het was erg leuk om kathmandu en de omgeving zo te verkennen. Geeft toch weer een heel ander beeld van de stad en het land.

De volgende twee dagen zijn we gaan raften op de trisoli river. Dit was weer een hele leuke andere activiteit. Dag 1 was vrij rustig maar gelukkig werd het door twee helemaal goedgemaakt.

Nu ben ik twee dagen aan het relaxen in kathmandu voordat ik ga beginnen met vrijwilligerswerk voor Bring thoughts to action. Ron is overgings vanochtend vertrokken naar chitwan nationalpark dus onze tijd samen zit er op. Het waren een leuke 3 weken samen met hem.

Morgen begin ik alweer aan mijn laatste deel van deze trip. Ik ga niet relaxen in Pokhara of neushoorns spotten in chitwan nee ik ga ruim een week vrijwilligerswerk doen. Ik ga helpen een nursery te bouwen, kinderen Engels leren en nog veel meer. Heb er heel veel zin in en denk dat dit een hele waardevolle toevoeging van mijn reis gaat worden.

Ik denk dat ik daar geen wifi heb maar ik ga jullie proberen op de hoogte te houden

Manaslu dag 12 en 13

October 8, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 8 °C

De grote klim zit er op nu is het alleen nog maar 4 dagen afdalen. In m'n hoofd was de trekking al zo goed als klaar maar in de praktijk was dat wel anders. Afdalen valt me erg zwaar, nu deden we ook zo'n 1000 meter naar beneden per dag. De combinatie van stijl naar beneden, een technische route en 10 kilo op m'n rug maakte het een pittige afdeling. Ron gaat het afdalen een stuk beter af. Omhoog liep ik een flink stuk harder maar nu lopen we zo ongeveer het zelfde tempo.

Gisteren was een geweldige dag! We hadden eigenlijk super goed uitzicht op verschillende gigantische toppen. Dit maakte de afgelopen dagen met slecht uizicht weer helemaal goed.

Vandaag kreeg ik steeds meer last van m'n linker enkel door alle rotsen op de trail. Het laatste half uur was ff afzien vandaag. Morgen hebben we de optie om op de "weg" te lopen, dit loopt een stuk soepeler. Hiermee hoop ik dat mn enkel minder snel op gaat spelen. Wanneer de pijn echt te veel wordt kunnen we ook nog een jeep terug nemen maar ik er niet vanuit dat het zo ver komt.

Ohja alle foto's voeg ik achter nog toe want die staan nog op m'n camera

Manaslu dag 11

October 7, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Pff wat een zware dag was dit zeg. Vandaag gingen over de Larky Pass van ruim 5100 meter. We begonnen met lopen rond 4 uur snachts. Zonsopgang was ongeveer om 6 uur dus de eerste 2 uur waren in het donker. Het had de hele nacht flink geregend en gesneeuwd maar toen we begonnen was het gelukkig bijna droog.

Door de sneeuw was het landschap om ons heen erg mooi maar het was nogsteeds erg bewolkt waardoor we weinig uitzicht hadden. Door de sneeuw en de regen was het erg glad wat het moeilijk lopen en erg gevaarlijk maakte.

Na 4.5 uur lopen bereikten we de Larky Pass waar het erg mooi, koud en winderig was. Het uitzicht was helaas weer minimaal maar het was nogsteeds erg mooi daar midden in de sneeuw.

Toen we een paar minuten op de pass waren begon het flink te sneeuwen. Dit veranderde later in regen en stopte niet voor de rest van de tocht. Het was nog 4 uur afdalen naar 3700 meter. Erg mooi landschap maar door het slechte weer was het vooral afzien en oppassen dat we niet onderuit gingen.

Nu we over de pass zijn is het bijna alleen maar naar beneden. Nu hebben we de zwaarste stukken gehad

Manaslu dag 10

October 5, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag was een erg korte dag van maar 2.5 uur lopen (ookal stond op de planning 4 uur). Het was erg bewolkt en de wolken hingen erg laag als een soort mist om ons heen. Hierdoor was er praktisch geen uitzicht wat erg jammer was.

We kwamen al om 10 aan in Dharamsala waar het een stuk kouder was dan in Samdo omdat het 600 meter hoger is en vlak naast de gletsjer ligt. De rest van de dag was vooral relaxen en proberen warm te blijven.

Morgan is het zover dan gaan we de Larky pass over en staan al om 3 uur 's ochtends op zodat we rond zonsopgang boven op de pass zijn. Het wordt een lange zware dag maar als het een beetje opklaard ook super mooi.

Manaslu dag 8 en 9

October 4, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

De afgelopen twee dagen waren erg relaxed, gisteren moesten we maar 4 uur lopen naar Samdo en vandaag was onze acclimatisatie dag.

De omgeving wordt iedere dag weer mooier nu we echt hoog in de bergen zitten. Gisteren was een lekker dagje met weinig klimmen. Ron voelde zich ook weer een stuk beter wat een erg goed teken is omdat de zware dag over de pass steeds dichterbij komt. Het weer zat ook erg mee, veel zon maar ook nog flink bewolkt. Ondanks de bewolking hebben we af en toe nog fantastisch uitzicht op de grote pieken.

Vandaag was onze acclimatisatie dag, dat houd in een kleine dagtocht en verder vooral rusten in het hotel.

In de dagtocht klommen zo'n drie a vierhonderd meter naar 4100. Het was behoorlijk bewolkt toen we daar aankwamen. Gelukkig verplaatsen de wolken zich hier erg snel hier waardoor we met momenten weer een geweldig uitzicht hadden.

Het blijft onwerkelijk om hier midden in de himalaya te zitten met uitzicht dat je normaal alleen op internet ziet. Wat een geweldige trekking, echt iedere dag weer genieten!

Manaslu dag 7

October 3, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Wouw wat een mooie dag was dit. Vandaag kwamen we eindelijk in de echte himalaya, de sneeuwtoppen van 7000+ bergen zijn continue aanwezig. Dit is waarvoor ik naar Nepal ben gekomen.

Vandaag was een wat korter dagje van zo'n 5 a 6 uur lopen naar chyala. Nog wel veel klimmen want vandaag slapen we op 3500 meter. Chyala is prachtig, overal waar je kijkt zijn reusachtige pieken te zien. Het klaarde zelfs even op voor een paar minuten waardoor we manaslu helemaal konden bewonderen.

De tocht was korter maar nogsteeds behoorlijk zwaar. Na de lunch begon het te regenen, gelukkig niet zo hard als een paar dagen geleden waardoor we dit keer niet helemaal doorweekt aankomen.

Als we geluk hebben met het weer wordt morgen een geweldige dag waar we langs manaslu lopen en ongelooflijk uitzicht hebben

Manaslu dag 5 en 6

October 1, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteren was een erg mooie dag, niet te warm en niet heel erg bewolkt waardoor we mooie uitzichten hadden. Het was een lange dag van 7 uur lopen naar Deng. Toen we daar uiteindelijk aankwamen hadden we er ruim van 25 km opzitten, met meer dan 1000 meter klimmen en 400 meter dalen.

Na de lunch begon het verschil tussen Ron en mij wat te groot te worden. Ik voelde me erg goed dus liep een stuk harder dan normaal. Daarom besloten we dat ik gewoon met de porter door liep op mijn tempo en dat Ron met de gids op zijn tempo liep.

Vandaag werden we wakker met lichte regen maar toen we gingen lopen was het gelukkig alweer droog en begon het langzaam op te klaren. Na een uurtje kwam de zon er door en was het weer een prachtige dag. Vandaag liepen we naar Namrung, dit was een stuk verder dan in het programma stond omdat we volgens de permit in 7 dagen de pas over moeten zijn. Het zou dus goed kunnen dat onze tocht uiteindelijk een dagje minder gaat duren. Van was weer een lange dag van 7 uur lopen en ruim 1200 meter klimmen. Na de lunch deden we vandaag weer het zelfde al gisteren, ik ging vooruit met de porter en Ron liep wat rustiger met de gids. Als het goed is zijn de lange dagen voorlopig even voorbij en dat nu wel een erg fijn vooruitzicht want het toch best een pittige tocht tot nu toe

Manaslu dag 3 en 4

September 29, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteren begonnen we in lichte regen, gelukkig hield dat na een half uurtje op. Daarna was het weer een prachtige dag. Het was zo'n 6 uur lopen naar Machha Khola, 1,5 uur langer dan op de planning stond omdat we gisteren eerder waren gestopt. Het was de eerste dag met een porter, het was een erg goede beslissing om een porter in te huren want het maakte een groot verschil voor Ron. We deden het nogsteeds redelijk rustig aan maar namen veel minder pauzes en hadden een prima tempo.

De laatste twee uur sloeg het weer compleet om en begon het super hard te regen. De paadjes veranderen langzaam in kleine riviertjes. Toen we over een landslide liepen begon hij door al het water langzaam in te storten. Toen ik een kleine steen tegen m'n heup aan kreeg begon de paniek maar gelukkig zijn we er optijd uitgekomen. Toen we uiteindelijk bij het dorp aan kwamen waren we helemaal doorweekt.

Vanochtend waren al onze kleren en onze schoenen nogsteeds erg nat. Gelukkig konden we al onze natte spullen in de tas van Ron doen zodat we het niet zelf hoefte te dragen. De schoenen waren een groter probleem maar uiteindelijk bleef de schade beperkt.

Vandaag was een erg mooie dag, niet te warm dus erg fijn om in te wandelen. We begonnen al om 7 uur omdat het een lange dag werd naar Jagat. We begonnen met een erg goed tempo, het eerste plaatse bereikten een half uur eerder dan we dachten dus dat was een flinke opsteker.

De tweede helft van de dag was het tempo wat lager want Ron had wat meer last van z'n been. We weten nogsteeds niet wat precies is maar zonder zijn tas gaat het voorlopig een heel stuk beter. Vooral in de ochtend gaat het goed. Uiteindelijk kwamen we rond 4 uur aan in het prachtige Jagat.

Manaslu dag 1 en 2

September 27, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

De eerste twee dagen ging niet zonder moeite, de eerste dag begonnen om 6 uur. Een busritje van 8 uur naar gorka stond eerst op het programma. Door veel file en slechte wegen waren we er uiteindelijk om 5 uur. Vanuit daar moesten we nog maximaal 2 uur lopen volgens onze gids. Toen we na anderhalf uur in de schemering liepen werden we door een kleine truck opgepikt. Na een halfuurtje heen en weer geschut te zijn in de truk waren we bijna bij onze overnachtingsplaats. Nog 10 minuutjes lopen volgens de gids. Een halfuur later liepen we nogsteeds in the middle of nowhere in het pikken donker. Ron had het zwaar, hij kreeg een nare kramp in linkerbeen die niet weg wilde gaan en de valse hoop dat het nog 5 minuten lopen was hadden we nu al tien keer gehoord. Gelukkig waren om 8 uur eindelijk bij het hotel en kon we van eindelijk relaxen.

De volgende dag begonnen we om half acht met lopen vanuit Arughat richting Soti Kola. Het weer zat net als gisteren trouwens erg mee, lichte bewolking en af en vee blauwe lucht. Dit was totaal niet wat we verwacht hadden maar was natuurlijk geen probleem. Omdat we nu zo laag zitten (700 meter) was het erg warm en vochtig waardoor we ons helemaal gek zweette. Dit maakte het een stuk zwaarder dan verwacht, toen we na vier uur lopen bij onze lunch plek aankwamen hadden we de rust hard nodig. Ron had het vandaag erg zwaar, de warmte en de pijn in zijn been deden hem de nek om. Het laatste stukje heb een deel van zijn bagage gedragen en de gids nam zijn tas over. Met het laatste stukje bedoel ik overigens niet naar Soti Kola maar een klein plaatsje twee uur lopen daar vandaan. Het was genoeg geweest, Ron was helemaal kapot dus we stoppen vandaag hier. Ook hebben we besloten om een porter in te huren om zijn tas te dragen want op deze manier gaan we het niet redden.

De trekking is tot nu toe erg mooi, de warmte maakt het wat zwaarder dan verwacht maar voor mij is nog gewoon volop genieten

De mooiste trekking van Nepal

September 25, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 26 °C

Morgen is het zover dan begin ik de trekking samen met Ron. Het plan was om de 3 passes en everest base camp te gaan lopen maar dat gaat niet door. De weersverwachting voor de komende twee weken is alleen maar regen. Daar komt bij dat door het slechte weer de vluchten naar lukla (start van de tocht) de afgelopen dagen allemaal geannuleerd zijn.

Na flink wat denken hebben we de plannen helemaal omgegooid. We gaan manaslu circuit lopen, een 18 daagse trekking die beschreven word als de mooiste trekking van Nepal. Dit is een veel minder populair gebied en is volgens mij ook nog niet zo lang open voor toeristen. In dit gebied zijn we verplicht om een gids te nemen, wat ook al een grote omschakeling was omdat we oorspronkelijk alles zelf wilde gaan doen.

Het weer is voorlopig in heel Nepal heel slecht maar hier hebben we de grootste kans op goed weer en mooi uitzicht