Thailand phuket 2023

A 16-day adventure by Dieter Read more
  • 496kilometers

Aankomst phuket town

October 27, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Mijn trein had 20 min vertraging en de vlucht starte met 40 min vertraging, en dat was geen probleem, de totale wachttijd bleef hetzelfde. Het eten op de twee vluchten verrastte mij, het was lekker, de emiraten hebben nog niet ontgoocheld wat eten betreft. Ook de aankomst in phuket verliep zeer vlot, ze hebben blijkbaar het immigratie formuliertje afgeschaft waardoor je enkel pasport nodig hebt. Ook was geld afhalen en een simkaart kopen een kwestie van een paar minuten.
    Uit gemakzucht heb ik toch de taxi genomen naar het hotel, rond de 16 euro. Met minibus geraak je er voor 4 euro maar ik had genoeg gewacht.
    De rest van de dag wordt een kwestie van wakker blijven tot de avond, gezien ik niet op de vlieger geslapen heb. Een rustige wandeling door stad en hier en daar wat eten. Toevallig vond ik op een paar straten van het hotel een microbrouwerij, fullmoon, wat mijn eerste stop werd.
    Na een snack gegeten te hebben liep ik het oude koloniale stijl centrum in waar het vol liep met instagram mensen. Een van de restaurants die ik passeerde zat stampvol op een tafeltje na, dus ik twijfelde niet lang en at daar een goed middagmaal.
    Verder de dag gevuld met het boeken van wat tours, en geëindigd op het dakterras van het hotel, omdat ik uitgeput was en niet ver wil lopen voor eten. Ik werd daar ontvangen door vijf heksjes en kreeg het Halloween menu voorgeschoteld, lekker, maar een beetje slikken van de prijs, gezien het een duur hotel is, en een tweede keer slikken van de chilli's bij het voorgerecht. Ik kon even niet praten. Nu nog proberen op te blijven tot 21u en dan crashen in bed.

Phucket tour

October 28, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 31 °C

Mijn eerste plan was een foodtour vandaag, maar deze was afgelast doordat ik alleen was voor die tour. Ik kreeg een andere tour aangeboden die ook op mijn plan stond voor de dag erna, dus het was geen probleem.
    Wat wel een probleem was, was mijn maag na het ontbijt. Ik moet iets verkeerd gegeten hebben, waardoor ik het middageten heb overgeslagen. De voormiddag heb ik gevuld met een wandeling door de stad en om 1u30 begon de tour met als eerste stop de chalong tempel. Het is de grootste tempel van phuket, en ook de mooiste. De tweede stop was de big buddha, 45m hoog denk ik, op de top van een heuvel met mooi uitzicht. Daarna nog een stop aan een cashew noot fabriek en de oude stad. De gids gaf ons 40 min om de stad te zien, maar ik had er de hele voormiddag gewandeld dus het werd een cafeetje voor mij.
    Na een hele dag niets gegeten te hebben besloot ik het beste restaurant te nemen dat ik kon vinden, en dat lag aan de overkant van de straat aan het hotel. De gefrituurde scampi cakes waren enorm lekker, maar als hoofdgerecht had ik een vis in zoetzure saus besteld, niet pikant, maar ze hadden mij niet goed verstaan denk ik. Nog nooit eerder had ik iets zo pikant dat het echt pijn deed. Ik heb de helft opgekregen met behulp van een liter bier, maar ik weet niet of ik goed zal kunnen slapen vannacht, mijn maag draait een beetje. Misschien doe ik nog een cafeetje later, maar eerst wat liggen.

Zondagsmarkt

October 29, 2023 in Thailand ⋅ 🌩️ 30 °C

Mijn nachtrust werd onderbroken door een uurtje op wc om afscheid te nemen van die pikante vis, maar tegen de ochtend was alles weer in orde. Ik had niets gepland vandaag, buiten de zondagsmarkt die savonds was. De voormiddag vulde ik met het bezoek aan twee tempels en eten in een harry potter thema café.
    Het is ook buddha dag vandaag en verboden om alcohol te verkopen, iets waar ik achter kwam bij mijn derde pint. Ze vroegen om die in een papieren beker te drinken zodat niemand het zag.
    Na het middageten, wat een doodgewone pad thai werd, niet pikant en zeer lekker, ging ik wat lezen op hotel tot de hoofdactiviteit begon om 16u. Ik dacht dat het nog niet druk ging zijn in het begin, maar het liep al vol terwijl de meeste hun stand nog aan het opzetten waren.
    Jammergenoeg begon het rond 6u te regenen. Ik had al een standje of 5 geprobeerd en had al genoeg gegeten, maar had wel nog wat langer willen blijven. Morgen moet ik vroeg op dus het is niet zo erg dat ik vroeg terug in het hotel was.

James bond island tour

October 30, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

Ik was een beetje nerveus deze ochtend, het wordt een dagje speedboat en ik vreesde dat ik zeeziek ging worden. De vrees was gelukkig onterecht, zelfs toen we op de terugkeer door een onweer hobbelden werd ik niet ziek, enkel doorweekt van kop tot teen.
    Ik had mij de beste plaats bemachtigd, helemaal voorraan aan de boeg waren er 6 plaatsen die niet overdekt waren met het beste uitzicht. En toen kwamen ze leuk melden dat deze ook de hobbeligste waren.
    De eerste stop was een strand op een eiland, de definitie van een tropisch strand, met palmbomen en cocktail bar. Daar heb ik eens mijn waterdichte buideltas getest, gekocht om te kunnen zwemmen zonder mijn portefeuille te moeten achterlaten op het strand, wat een probleem is wanneer je alleen reist. Op het einde van de dag was mijn portefeuille het enige dat nog droog was, een groot succes dus.
    De tweede stop was een grot, wat ik niet de moeite vond, maar daarna was het kayak varen tussen de rotsen wat weer wel de moeite was.
    De echte naam van james bond island ben ik vergeten, maar het was daar dat een scene uit the man with the golden gun verfilmd was. Het zicht is zeer mooi, maar een half uur naar die rots kijken was wel genoeg. Middageten was in een moslim dorp op palen, historisch een kolonie van Indonesië, maar nu bestaande uit souvenirwinkels en een groot halal buffet restaurant. Voornamelijk een boekje zitten lezen daar. Op de terugweg zagen we de storm aankomen en toen werd het avontuurlijk. Met een speedboot door de hoge golven terwijl de regen gelijk hagel in het gezicht vliegt is een belevenis op zich, die ik ongeveer 20 min volhield, waarna ik binnen probeerde te schuilen, maar een speedboot geeft geen ramen en ook daar vloog het water naar binnen terwijl ik moeite moest doen om recht te blijven staan want de zitplaatsen waren bezet.
    De laatste stop was een strand, waar we in volle storm toekwamen en tot over de knieën van de boot naar het strand moesten waadden, want hij kon niet dichtbij genoeg komen. Veel zin om te zwemmen was er niet, maar de zitplaatsen waren overdekt, en er was bier. Na twee pinten stopte de regen en het laatste stukje terug was rustig. Op weg naar het hotel heb ik mijn iets minder natte handdoek onder mij gelegd om de taxi niet te nat te maken, en op hotel mijn kleren mee genomen onder de douche om het zand en zeewater uit te spoelen. Hopelijk zijn ze droog tegen morgen wand dan vertrek ik vroeg naar de phi phi eilanden.
    Mijn avondmaal was turks, niet ver van het hotel, vrij goed en waarschijnlijk niet halal. En ik heb mij laten gaan want ik zag dat ze mijn favoriete dessert hadden die ik maar niet kan vinden in België: mango sticky rice. De avond geëindigd in een microbrouwerij met Halloween sfeer. Hopelijk geraak ik morgen op tijd wakker voor de ferry.

Naar phi phi eiland

October 31, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

Deze ochtend zat ik met een verstopt oor, erger dan ik al eerder meegemaakt had. Ik hoorde niet veel meer en het deed lichtjes pijn, waarschijnlijk het resultaat van met oordopjes slapen. Ik besloot een dokter te zoeken maar moest wachten tot ik op het eiland was, gezien ze mij om 8u al kwamen oppikken.
    De boottocht was met de gewone ferry deze keer en verliep zeer vlot, wel was het een tweetal uur varen over een rustige zee. We passeerden maya bay, wat ik morgen van dichtbij ga zien.
    Eenmaal aangekomen werd iedereen opgewacht door iemand van zijn hotel. Er zijn enkel wandel straten op dit eilandje, dus geen taxi's, waardoor de porter van het hotel met een duwkar voor de bagage stond te wachten. Eenmaal ingecheckt liep ik een paar meter van het hotel een gebouw binnen waar een rood kruis op stond.
    Na wat uitleg moest ik wachten op een dokter, maar eerst kwamen 4 verpleegsters af om mijn bloeddruk, temperatuur en hardslag te meten, en een hoop vragen te stellen over allergieën en zo. Pas dan werd ik naar de dokter gevoerd en die controleerde ook eerst mijn mond en neus en als laatste mijn oren. Hij toonde mij op zijn telefoon de binnenkant van mijn oren en het zat duidelijk toe. Een half uur hebben ze nodig gehad om alles eruit te krijgen, met drie man, en na afloop kreeg ik een hoop medicatie mee. 2 soorten oordruppels, en 4 soorten pillen waaronder antibiotica. Een beetje overdreven lijkt mij, mocht ik de komende dagen geen ontsteking krijgen denk ik dat ze plots vergeten zullen worden. Bij nader inzien is het logisch dat ze zo veel vragen en doen, ze kennen mij niet en kunnen mijn medisch dossier niet zien. Kostprijs: rond de 30 euro.
    De rest van de namiddag vulde ik met wandelen door het dorp en de heuvel op voor een mooi uitzicht. Het eiland heeft enkel restaurants, cafés en hotels, wel is het nog vrij rustig, het toeristisch seizoen begint nog maar. Mijn tour morgen begint laat dus ik kan eindelijk weer eens mijn wekker afzetten.

Snorkelen

November 1, 2023 in Thailand ⋅ 🌧 29 °C

Het is mij gelukt om zonder airco en oordopjes te slapen, maar was daardoor wel vroeg wakker. De voormiddag heb ik gevuld met wat zwemmen en rondwandelen tussen de souvenirwinkels. De tour begon pas rond 13u30 en was opnieuw op een speedboot, maar geen lange afstanden deze keer. Het was jammergenoeg voornamelijk regen in de namiddag, maar tijdens het zwemmen maakt dat niets uit. Ik denk dat de meeste touristen komen om maya bay te zien, wat de filmlocatie was van the beach en een zeer mooi strand is, maar ik kwam voor het snorkelen. De eerste stop was een stuk strand waar veel apen rondliepen, niet zo interessant want ik zie die beesten tegenwoordig op elke reis. De tweede stop was om te zwemmen en je moest gewoon van de boeg van de boot in het water duiken, wat ik dan ook deed samen met de rest van de touristen die gemiddeld 20 jaar jonger waren dan ik. Het eiland is een party eiland, en dat is duidelijk te merken aan de leeftijd van de touristen hier.
    De derde stop was snorkelen en was voor mij het hoogtepunt. Het is toch een groot verschil tussen de vissen zien in een aquarium en er tussen zwemmen. Jammergenoeg heb ik geen foto's kunnen nemen, de onderwater camera die ik gekocht had was paar minuten al kapot, goedkope rommel.
    Voor maya beach kregen we een uur de tijd, ik heb een boekje zitten lezen. Er waren nog twee snorkel locaties daarna, met als laatste de luminesce plankton. Dat laatste is moeilijk te omschrijven. Wanneer het volledig donker is, en je beweegt rap in het water, licht het plankton op waardoor je blauwe lichtjes ziet bewegen rond je handen, zeer mooi om te zien maar vermoeiend.
    Het was al na 19u toen we terug landen, rap gedouched en naar een van de restaurants gelopen die ik gisteren gespot had omdat het stampvol zat. Vandaag had ik geluk en hadden ze een tafel vrij. Het is de beste locatie tot nu toe op het eiland, ze hadden een van mijn favoriete Thaise gerechten die niet te vinden is in België: gevulde ananas met gefrituurde rijst en kip. En omdat ik honger had van het zwemmen ook een voorgerechtje van samosa erbij genomen, iets Afrikaans dat ook al lang op mijn te eten lijstje staat.
    Morgen rustdag, niets gepland en zeer moe.

Luieren

November 2, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

Zoals de heideroosjes zeggen: vandaag doe ik niets. Hoewel ik toch 150 meter geklommen heb om een mooi uitzicht te hebben, en het niet kon laten om zowel in het zwembad als in de zee te zwemmen.
    En eten natuurlijk, mijn middageten was eens aan de streetfood standjes: pad thai met een pint voor 3 euro. En bij het avondeten heb ik mij eens laten gaan en een hoofdgerecht genomen dat bijna 5 euro koste. Ik hoorde op youtube klagen dat het hier niet meer zo goedkoop is als vroeger, maar mij zul je niet horen. Zelfs bier valt mee, aan 2 euro voor een pint thais bier, maar wel 8 euro voor de guinness die ik nu aant drinken ben.
    Morgen naar een ander strand op phuket eiland, mij ferry is om 9u dus ik kan uitslapen, het hotel is 10 min wandelen van de ferry.

Naar kata beach

November 3, 2023 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

Met enige spijt vertrokken van het prachtig eiland naar mijn volgende bestemming: kata beach aan de westkust van phuket eiland. De reis was terug zeer gemakkelijk, het ferry ticket had ik geboekt via de getyourguide app en een taxi hoefde ik niet te zoeken, de ferry maatschappij regelt minibusjes naar waar je wilt voor nog geen 4 euro. Ik regelde dat op de boot en het busje stond te wachten bij aankomst aan de pier.
    Kata beach staat bekend als een rustige plek, voornamelijk voor families met kinderen en dat was meer dan duidelijk. Ik heb deze plek uitgekozen omdat een aantal uitzichten op wandelafstand zijn van hier, en omdat families meestal stil zijn na middernacht. Mijn hotel is in ieder geval een voltreffer, ik kan bijna van mijn bed het zwembad in duiken. Na dit gedaan hebben, ben ik het strand en de omgeving gaan bezien en die is ideaal. De nachtmarkt start al vroeg maar zelfs daarvoor vond ik al een streetfood marktje. En bars zat hier, sommige ook met meisjes die betaald worden om mannen naar binnen te lokken, maar het viel goed mee.
    Ik dacht van naar het strand te lopen om zonsondergang te zien en merkte dat het hotel en de straten leeg waren, iedereen zat al op het strand voor zonsondergang.
    Ik zit nu in een bar dit te typen, misschien doe ik nog een streetfood standje, hoewel ik vol zit, maar meer zit er niet meer in.

Zweten

November 4, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 29 °C

Zweten was mijn voornaamste activiteit vandaag. 34 graden en 90% luchtvochtigheid, hoewel ik denk dat ze er 10% naast zaten. Mijn doel vandaag was karon viewpoint, een mooi uitzicht zn ik besloot van er een wandeling van te maken. Het was niet ver op de kaart, wanneer je de 200 meter klimmen negeert. Het uitzicht is de moeite, er waren veel toeristen bezig met selfies, en er was maar een onozelaar die druipend van 't zweet toekwam. Dat zweten is niet meer gestopt vandaag, met als enige uitzondering wanneer ik in de hotelkamer zat met airco, en in de zee.
    Na de hele namiddag luieren ben ik naar de zonsondergang gaan kijken zoals iedereen. Ik vroeg mij af of ik morgen ook de hele dag wil luieren en zweten tijdens de zonsondergang, en het antwoord werd nee. Morgen wordt terug snorkeldag.
    Geen streetfood deze avond, ik wilde een restaurant testen dat aangeraden was. Ik vroeg een curry met eend, licht pikant, en het was inderdaad licht pikant, mijn keel deed maar lichtjes pijn bij iedere hap en mij neus begon pas bij de derde hap te lopen. Een groot succes dus.

Racha en coral island

November 5, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Het onvermijdelijke is gebeurd vandaag, mijn rug is verbrand. Tijdens het snorkelen lig je natuurlijk met de rug naar boven, en dit heb ik 40 min gedaan vandaag. De tour die ik geboekt had omvatte twee eilanden, opnieuw met de speedboot, bij de eerste locatie konden we snorkelen, maar bij de tweede jammergenoeg niet. Ik ga nog eens een snorkel tour moeten doen, want ik heb bijlange nog niet genoeg ervan gehad, maar eerst wachten tot mijn rug minder rood ziet. De rest van de tour was op het strand rondhangen, wat niet mijn ding is waardoor ik voornamelijk aan de bar zat te lezen met af en toe wat zwemmen in de zee. Al met al wel een aangename dag met veel minder zweten dan gisteren.
    Mijn eerste plan voor avondeten was streetfood, maar de helft van de markt lag plat door electriciteitspanne, waardoor ik een restaurant uitpikte uit de vele. Ik besloot van een vis te eten, en toen ik mijn bestelling deed moest ik mee lopen naar de toog vooraan waar alle vissen op ijs uitgestald stonden en hem zelf uitkiezen. Ik koos een schattig visje van rond 10 euro, spotgoedkoop vond ik, en het was enorm lekker. Het is mijn laatste nacht hier, morgen naar patong beach.