traveled in 33 countries Read more

Leesles & een luie middag

June 20, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Vanochtend zijn we natuurlijk weer naar school geweest. We gaven iPadles aan groep 3a en groep 3b. Het was gezellig en het ging goed. Ik ga er niet echt over bloggen want dan val ik zo in herhaling.

Na de iPadlessen hebben we weer gelezen met de kinderen uit groep 4. Ik was weer met dezelfde 4 kids die ik altijd heb. Ze waren heel enthousiast vandaag maar daarom ook heel druk. Lezen vinden ze nog steeds heel moeilijk, ze draaien alles om en zien het verband tussen de letters en een woord niet. Als ik vraag kat op te schrijven, schrijven ze rustig tak en als ik vraag om sok, verschijnt er kso op de papiertjes.

Één van m'n leeskids kent (bijna) alle letters maar begrijpt niet dat je daar een woord uit kan halen. Hij spelt heel netjes "m, aa, n" en zegt dan "aap". Gelukkig zie ik wel verbetering ten opzichte van 3 weken geleden. Ik hoop alleen dat ze ermee verder gaan als ik alweer in Nederland ben. Daar moet ik nog eens over praten met de directeur..

Na school heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan.. een lekkere luie middag dus. We hadden ook nog eten over van gisteren dus hoefden alleen wat eieren en kool te koken en de pindasaus op te warmen.
    Die pindasaus is trouwens heel erg lekker. Niet zoals die in Nederland, maar met grove stukken pinda en pittig gemaakt met peper. Ik zal het een keer voor jullie maken :)

Hanneke's verjaardag!

June 19, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 26 °C

Hanneke is vandaag 25 jaar geworden! Dat betekent natuurlijk dat het één grote feestdag was vandaag. Het begon 's ochtends vroeg al toen ik ontbijt voor haar had gemaakt. Daarna moesten we natuurlijk naar school, maar ook daar hebben we feest gevierd.

De dag begon rustig met het eerste iPadlesje in groep 8. De juf was er geloof ik een beetje klaar mee want de kinderen mochten van haar zelf kiezen welke app ze gingen doen. Voor ons is er dan niet zoveel te doen want ja, die kinderen kiezen of een spelletje of iets wat ze heeel goed kunnen. Een beetje een saai uurtje dus.

Na de pauze hebben we eventjes feest gevierd met de juffen. Ze kwamen allemaal naar 1 lokaal toe. Er waren nog 2 juffen jarig geweest dus werd het een groot feestje. Hanneke had wat lekkers en drinken meegenomen. Eerst gingen we natuurlijk zingen voor de jarigen. Dat was wel grappig want de helft van de liedjes kende ik helemaal niet.

Op een gegeven moment moesten we natuurlijk weer aan het werk dus was het feestje over. We gingen snel naar groep 7 om nog even te iPadden.

Na de tweede pauze gingen we lezen met groep 4 (de standaard club). Ze gaan echt vooruit, heel leuk om te zien. Het leuke is ook dat ze heel graag met ons meegaan om te lezen. Als we het lokaal binnenkomen, weten ze al dat we ze komen halen en worden ze helemaal enthousiast.

Toen de schooldag voorbij was, gingen we naar huis om een cake te maken. We wisten niet of de oven het deed dus besloten we een arretjescake te maken. Daar heb je namelijk geen oven voor nodig en het is lekker makkelijk te maken. Zo gezegd, zo gedaan en even later stond de taart in de koelkast om hard te worden.
    Het was inmiddels al best laat geworden dus moesten we al vrij snel aan het avondeten beginnen. We aten petjel, een soort gado gado maar dan op z'n Surinaams. We hadden kousenband en kool, met rijst en ei. En natuurlijk pindasaus. Hele lekkere, zelfgemaakt door de moeder van Gaby.

Als toetje hadden we natuurlijk arretjescake. Ook mevrouw Jerou was er heel enthousiast over. Ze zei wel 10 keer: zulke lekkere taart uit Holland!! Ze vertelde het aan iedereen die langsliep, haha.

Na het eten hebben we nog lekker even buitengezeten en gekletst. Een hele fijne dag en ik denk ook een geslaagde verjaardag voor Hanneke :)

* Op de foto's zie je (2x) de kids uit groep 4 met wie ik lees, (2x) de klas waarin we de verjaardag vierden, ons eten en de cake! *

Terug naar Brownsweg

June 18, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

We konden vandaag lekker uitslapen. Niet dat ik dat deed, om half 8 was ik al wakker maar het idee dat we niks hoefden was heerlijk :)

's Ochtends waren we nog bij Don & Gaby. Don ging aan het werk maar Hanneke en ik hebben lekker met Gaby zitten kletsen en met Reyes gespeeld. Hij was onder de indruk van m'n kaartenhuis (tenminste iemand die onder de indruk is haha) en vooral gefascineerd hoe een meetlint werkt 😂

Om een uur of 12 regelden we de bus om terug te keren naar Brownsweg. Die konden we om 2 uur nemen. Tefan zette ons af bij de bus (in Paramaribo) waar de chauffeur op ons aan het wachten was. Het was geen staatsbus (die rijden alleen 's ochtends) maar meer een soort taxibusje. Voor 50 SRD rijdt hij je dan naar Brownsweg. 8 SRD is een euro. De staatsbus is wel veel goedkoper (8 SRD 50) maar ook veel vroeger en veel krapper. Volgende keer nemen we die wel weer, vandaag wilden we even rustig aan kunnen doen.

De chauffeur was een hele grappige man die in Brownsweg bleek te wonen. Toen we er bijna waren, kwamen we langs een controlepost van de politie die rijbewijzen checkte. Ineens merkten we dat er heel veel rook vanuit het achterwiel kwam. Snel stopte de chauffeur om er iets aan te doen. Wij de bus uit want hij moest de bus opkrikken. Hanneke en ik gingen even naar het toilet bij de politie. Dat was een gekke situatie: bij de controlepost stonden allemaal stapelbedden en hele grote bakken met eten, alsof die agenten diensten van 24 uur draaien. Ik weet niet hoe dat hier werkt maar geen van de bedden was opgemaakt. Misschien gebruiken ze het allemaal niet meer.
    Het was 1 grote chaos maar de toiletten waren veel schoner dan bij het tankstation.

Ik weet niet wat de chauffeur precies deed maar toen we een half uur later verder reden, rookte het wiel niet meer. Hij zei wel dat het niet gemaakt was maar dat het voor nu prima was.

Al snel kwamen we in Brownsweg, terug thuis!

's Avonds gingen we nog even de hort op om iets van hapjes te scoren voor morgen op school, voor Hanneke's verjaardag. De juffen vonden dat ze iets mee moest nemen (?). Beetje gek maar goed, ze heeft stukjes kip (van de bbq), snacks zoals chips enzo en frisdrank ingeslagen. Dat zal wel goed zijn.
    We wisten totaal niet waar we zoiets moesten halen. Eigenlijk wilden we taart maar dat was onvindbaar. Een meisje van school (uit groep 8) kwam ons helpen. Zij woont hier denk ik al haar hele leven dus weet alles hier. Ze nam ons mee naar alle bakkertjes en tentjes die er waren. Echt heel lief!

Daarna hebben we restjes van gisteren gegeten, die we van Gaby hadden gekregen. Lekker!

Dolfijnen, brommen & feest!

June 17, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag was echt een hele leuke dag! 's Ochtends ontbeten we met een gekookt banaantje (jum!) om vervolgens te vertrekken naar de steiger. Vanaf daar gingen we met de boot richting de monding van de Atlantische oceaan om dolfijnen te spotten!

De bootsman (Albert) hadden we al eerder ontmoet bij een feestje van toen we eerder in Mariënburg waren. We waren in totaal met 7 mensen: Don, Gaby, Albert, Tefan, Seggie (familie van Don & Gaby), Hanneke en ik. We namen brommers mee op de boot zodat we later een stukje konden brommen.

Het was heel gezellig op de boot. We zaten continu te speuren naar dolfijnen maar die waren nog best lastig te vinden. Albert spot heel vaak dolfijnen dus hij wist precies welk golfje wel een dolfijn was en welke niet. Ineens wees hij en jahoor, er was een dolfijn! Het was een beetje onwerkelijk om echt een wilde dolfijn te zien. Helaas was de dolfijn alleen dus zagen we alleen deze af en toe boven komen.
    We gingen een stukje verder varen, op zoek naar andere dolfijnen. Later zagen we er nog eentje maar we konden maar geen groep vinden. Ondertussen waren we al best dicht bij de oceaan en sloeg het weer ook om. We gingen richting ons eindpunt, toen Albert ineens dolfijnen zag. We gingen er heen en zagen ineens heel veel dolfijnen! Er waren er denk ik 8. Ze zwommen samen en kwamen af en toe boven. Een paar sprongen zelfs! Zo hoog dat je ze helemaal zag. Heel bijzonder!!

Na de dolfijnen gingen we aanleggen bij een steiger. Daar haalde Albert eten voor ons bij een warung: gefrituurde casave: heel lekker! Het begon ineens heel hard te regenen dus bleven we even schuilen bij de steiger. Toen het weer opklaarde maakte we ons klaar om te brommen. Het gebied waar we gingen rijden, waren vroeger plantages. Nu is er heel veel natuur en wat huizen.

De wegen waren best wel hobbelig en glad door de regen. De omgeving was echt prachtig om te zien en het was heel gezellig op de brommer. Ik zat achterop bij Tefan en hij liet allemaal vogels/vissen en hagedissen zien. Sommige vogels waren knalgeel met zwarte vleugels, heel mooi!

We maken een superlange tour op de brommer, ik denk wel van een uur of 2 (als het niet langer was). Heel veel mooie dingen gezien!

Na het brommen zijn we met de boot teruggegaan naar Mariënburg, waar we teruggingen naar het huis van Don & Gaby. Familie van Gaby kwam ons ophalen. Reyes was ook mee en die zei gelijk tegen Hanneke "There's a surprise for you" omdat ze een surprisefeestje hadden gegeven voor Hanneke en het huis heel mooi hadden versierd. Hanneke is maandag namelijk jarig maar we vierden het vandaag alvast.

Eenmaal thuis liet Reyes gelijk alle versiering en het eten zien. De moeder van Gaby had zoveel eten gemaakt! Ze had alle basis vegetarisch gemaakt omdat ik er was, zo lief! Dingen die normaal met vlees worden gemaakt (pom, pastei, nasi, bami) waren nu dus vega dus kon ik alles proeven.

Wij dachten dat we gewoon met hetzelfde clubje als op de boot en dan de buren (familie van Gaby) gingen eten maar er kwamen superveel mensen. Ik denk dat er wel 30 mensen waren die allemaal langskwamen om te eten. Sommigen hadden zelfs een cadeautje mee voor Hanneke, te lief!

Er was ook voor taart gezorgd (een mega slagroomtaart) en we weren ondergedompeld in de Surinaamse traditie. Eerst worden de kaarsjes neergezet en aangestoken, dan gezongen (ook in het Surinaams), dan mag de jarige blazen en de taart snijden en het eerste hapje nemen. En dan... wordt er gesmeerd! Toen kreeg Hanneke dus de taart in haar gezicht, hihi. Haar reflex was heel snel dus Don (die de taart smeerde) kreeg de volle laag terug. Helaas kan ik geen filmpjes toevoegen want het staat op video :)

De rest van de avond was dus heel gezellig maar op een gegeven moment werd ik wel heel moe van al die mensen, ook omdat we al zo'n drukke dag achter de rug hadden. Maar het was een topdag en Hanneke was heel erg jarig!

* Op de foto's zie je Han op de brom, het feestje, de boot, 2 vage dolfijntjes en ik op de brom *

Het Surinaamse onderwijs

June 16, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

De week ging zo snel, vandaag alweer vrijdag! We zijn natuurlijk weer naar school geweest voor de iPadlessen.

Er zijn twee groepen groep 4 op school maar die zitten samen in een lokaal (er zijn te weinig lokalen). De ene groep 4 komen allemaal rechtstreeks uit groep 3, de andere groep 4 zijn alle kinderen die groep 4 al één, twee of drie keer hebben gedaan.
    De regel in Suriname is dat je 2 keer dezelfde klas mag doen, daarna stroom je automatisch door naar de volgende klas. De directeur van deze school heeft echter gezegd dat hij de kinderen net zo lang in een klas wil laten, tot ze het aankunnen om naar de volgende klas te gaan. Opzich is dat beter maar dat betekent wel dat sommige kinderen veel te oud zijn voor de klas waarin ze zitten.

Het is moeilijk om les te geven aan kinderen met een leerprobleem. In Nederland zou daar extra hulp voor zijn of zouden kinderen naar speciaal onderwijs kunnen. Dat hebben ze hier in het binnenland niet dus kunnen de zwakkere leerlingen vaak niet meekomen.

In groep 4 gingen wij aan de slag met de kinderen die uit groep 3 komen en dus wel goed mee kunnen komen met het niveau. Ik merkte gelijk dat deze kinderen op het juiste niveau worden onderwezen. Ze begrepen de opdracht goed en konden die ook uitvoeren. Vaak is het al moeilijk voor de kids om te begrijpen wat ze moeten doen bij een app of gewone les.
    Tijdens onze iPadles was de klassenjuf bezig met de andere groep 4. Ze gingen schrijven en daarna lezen. Bij het lezen zag ik echter dat lang niet alle kinderen mee konden doen. In deze groep zitten ook de kinderen die ik leesles geef dus ik wist dat ze er niks van begrepen. Sommige kinderen hadden niet eens een boekje gekregen omdat ze het toch niet zouden kunnen..

Helaas is het hier niet gebruikelijk om die kinderen dan een boekje van hun eigen niveau aan te bieden. Ik lees met die kinderen in niveau 1 en in de klas zijn ze al bij niveau 5. Voorzichtig hebben we toen met de juf overlegd of die kinderen niet een ander boekje konden krijgen. Gelukkig stemde ze daarmee in. Ik heb toen nog even gelezen met een meisje uit mijn leesgroepje. Ze was heel blij dat ze ook mocht lezen.

Na de iPadlessen zijn we naar huis gegaan omdat we de bus om half 1 moesten halen. De staatsbussen reden niet door een staking omdat de chauffeurs geen betaald hadden gekregen. Hierdoor was ook de schoolbus niet gekomen wat betekent dat een stuk of 40 kinderen niet naar school konden.
    Er reden gelukkig wel particuliere bussen dus konden we wel naar de stad komen.

Ik zat in de bus naast een vrouw met een hele kleine baby. Hij was pas 7 weken oud. Op een gegeven moment moest de vrouw even uitstappen toen de bus ging keren. Ze moest iemand spreken en in de tijd dat de bus een rondje reed om te keren kon ze dat even doen. Ze vroeg of ik haar baby even wilde vasthouden en weg was ze. Zat ik daar met een minibaby 😍. Echt een schatje was 't!

Eenmaal in de stad hebben zijn we langs de Jeruzalem bazaar geweest. Hier kan je allemaal mooie stoffen, pangi's en hangmatten kopen. Heel leuk!

Daarna gingen we nog even snel naar de markt om wat dingetjes te halen maar het was al laat dus ze waren al aan het opruimen. Gelukkig hebben we nog best wat groentes kunnen scoren!

We zijn nog even door de stad geslenterd. Ineens kwamen we een juf van school tegen. We zagen haar niet maar ze riep ons helemaal enthousiast. Heel toevallig dat we haar ineens in de stad zagen.

Hanneke had honger dus die had nog even snel eten gehaald bij popeyes (hele populaire fastfoodketen hier) en daarna zijn we richting Mariënburg gegaan met de taxi. Gaby kwam ons ophalen en zijn we met haar meegenaan naar huis.

Eenmaal bij Don & Gaby thuis zijn we gelijk weer weggegaan om te gaan eten bij een Warung. Ik had witte nasi met banaan en ei genomen, heel lekker! Het was wel echt veel te veel: had er letterlijk 3 keer van kunnen eten. Het was heel gezellig en we hebben ook nog een raar Javaans drankje geproefd. Het was een roze goedje gemaakt van kokosmelk, citroengras en hele gekke balletjes. Ik vond het niet zo lekker (veeeel te zoet) maar het was wel leuk om een keer te proberen.

Morgen hebben we een hele drukke dag: wacht het blog maar af :)

iPads & gekookte banaan

June 15, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag op school hadden we 3 iPadlessen. Eerst groep 4 en toen twee lessen bij groep 5 (er zijn 2 groepen 5).

De kids in groep 4 kennen we nu een beetje door de leeslessen. We gingen op de iPad ook lezen oefenen dus ik ging mn kids even helpen. Ze waren heel enthousiast en deden echt heel goed hun best.

Na de pauze gingen we iPadlessen geven aan groep 5a en 5b. Veel kinderen hebben hier moeite met lezen en rekenen dus in deze klassen hebben we altijd genoeg te doen qua hulp bieden en uitleg geven. De uren vliegen dan om en voor je het weet is het al tijd om naar huis te gaan.

's Avonds hebben we gekookte banaan gegeten. Dat is echt m'n nieuwe favoriet!! We hadden ook nog een beetje tempeh over en we aten er rijst met ei bij dus echt een topmaaltijd.

Morgen is het alweer vrijdag: de week vliegt echt om! Na vrijdag zijn we alweer 3 weken in Brownsweg, dus op de helft van de 6 weken werken..

* Op de foto zie je ons heerlijke eten :) *

School, zonnen & tempeh

June 14, 2017 in Suriname ⋅ ☀️ 29 °C

De dag begon natuurlijk weer lekker vroeg om naar school te gaan. Vroeg opstaan vind ik hier niet zo erg omdat juist 's ochtends de temperatuur zo aangenaam is.

Ik zal niet al te ver uitwijden over school: we gaven weer iPadlessen, aan groep 2 en 6 deze keer. De kinderen van groep 2 zijn nog zijn klein en onhandig met die iPad. Ze kregen oortjes zodat ze met geluid konden werken maar we moesten ze helemaal helpen om de oortjes uit de knoop te halen en soms zelfs in hun oren te doen. Heel schattig haha! We schreven letters met groep 2 en oefenden zinsdelen met groep 6.

Groep 6 is een hele leuke klas. De juf is aardig en de kinderen zijn heel gemotiveerd. Ze vragen of je ze wil helpen omdat ze het echt graag willen leren. 1 jongen vond het heel erg moeilijk dus ging ik even naast hem zitten om te helpen. Toen ik na een kwartiertje verder ging met een andere leerling kwam ie na 5 minuten naar me toe of ik hem nog even wilde helpen. Heel lief! Later hielp hij ook mee de iPads opruimen en kwam ie naar me toe om een boks te geven.

Na de iPadlessen hebben we gelezen met ons clubje uit groep 4. Het gaat echt steeds beter dus dat is fijn om te zien.

Na school heb ik in de zon gezeten. Het was niet zo'n slimme zet om op die tijd in de zon te zitten: het was echt heeeel heet. Gelukkig ben ik niet verband maar wel een beetje bruin geworden :)
    Halverwege mijn zonnebad kwam ineens een buurjongen aangelopen die enthousiast kwam vertellen over het zwijntje (pakira) dat ze hebben. Hij vertelde dat hij was ontsnapt en dat hij hem moest vangen met een touw :') jammer dat we dat niet hebben gezien!

Toen ik allang uit de zon was, ging Hanneke even in de "achtertuin" zitten. Ineens kwam ze naar me toe gerend dat er aapjes in de boom zaten. Ik rennen natuurlijk, en ja hoor!! Aapjes in de boom achter ons huis. Heeeel leuk! 🐒

's Avonds hebben we weer tempeh gemaakt volgens het recept van Gaby. Het was echt heel goed gelukt deze keer! We aten het samen met rijst en gegrilde aubergine, jum!

* Op de foto's zie je onze iPadles en ons eten! *

Lessen & de was doen!

June 13, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Natuurlijk zijn we weer naar school geweest (lekker eentonig worden die blogs zo).. Groep 3a en 3b waren vandaag aan de beurt voor de iPadlessen. Met 3a gingen we getallen splitsen. Het was een hele volle klas (stuk of 34 koters) en de juf had er niet echt zin in geloof ik. Ze liet ons maar wat kiezen om te doen dus gingen we getallen splitsen met ze. Het ging opzich wel goed maar het was lastig ze allemaal te kunnen helpen, vooral de wat zwakkere leerlingen. De juf gaf de les totaal uit handen en deed eigenlijk gewoon het hele uur niks. Volgende keer gaan we gewoon vragen of zij de kinderen die het moeilijk vinden onder haar hoede wil nemen oid. Moeten we even iets op verzinnen!

Bij groep 3b ging het een stuk beter. We gingen oefenen met taal door woordjes te lezen/schrijven. De juf deed juist heel leuk mee en ging de kinderen ook helpen. Sommige kinderen vonden het echt heel leuk dus dat was tof om te zien.
    Het lastige bij die jongere kinderen is dat sommige je helemaal niet verstaan omdat ze geen Nederlands kunnen. De meeste bovenbouwers spreken prima Nederlands maar in groep 3 zeker nog niet iedereen. Gelukkig spreken de juffen ook Saramaccaans dus kan die wel met ze communiceren.

's Middags gingen we weer lezen met de kids uit groep 3. We hebben eerst even in de les meegekeken op welke niveau de kinderen horen te zijn en daarna hebben we de zwakkere leerlingen meegenomen om extra te oefenen. Wat wel lastig is, is dat ze 2 juffen hebben maar dat ze nooit een groepje apart nemen om extra te oefenen. Als de ene juf lesgeeft, gaat de andere eten of nakijken. Terwijl het echt een luxe is dat ze twee juffen hebben waar ze gebruik van zouden moeten maken. Dat is wel een beetje frustrerend om te zien.

's Middags gingen we de was doen. Mevrouw Jerou heeft een machine die de was voor je draait met zeep (geen wasautomaat dus) daarna moesten we dus nog spoelen en wringen voordat we het konden ophangen. Dat was zweten in de felle middagzon! Handig ook, die zware spijkerbroeken :'). Maarja, het is gelukt, alles hangt netjes aan de lijn te drogen.

We hadden nog die soep van gisteren dus hoefden lekker niet te koken! Mevrouw Jerou had ook van onze soep gegeten en ze zei dat ze het heel lekker vond. Goedgekeurd dus! 😊

Back to school (en soep!!)

June 12, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag zijn we weer naar school geweest. De juf die normaal de iPadlessen geeft (juf Cher) is er de komende twee weken niet dus nemen wij de lessen over. Best spannend maar komt vast goed!

We begonnen met de iPadles bij groep 8. We gingen breuken optellen. De app die we daarvoor gebruiken is wel leuk maar een beetje kinderachtig voor kinderen van groep 8. Zeker als je bedenkt dat sommige "kids" al een jaar of 15 zijn. Gelukkig is het een hele gemotiveerde en leuke klas dus ging de les verder goed.

Het uitdelen van de iPads is altijd een moment waarop iedereen kan lachen. Zoals ik al eerder zei zijn de namen hier niet bepaald makkelijk. We worden dan ook altijd een beetje uitgelachen als we Ithele of Dexsanio verkeerd uitspreken 😂

Na de eerste pauze gingen we met de iPads naar groep 7. Of nouja, de iPads worden altijd van hot naar her gesjouwd door een aantal jongens. Makkelijk voor ons en zij vinden het leuk om even de klas uit te mogen.
    In groep 7 gingen we breuken vermenigvuldigen. Groep 7 is een lastigere klas dan groep 8 vind ik. Er zijn veel zittenblijvers die eigenlijk nog steeds niet mee kunnen komen. Ze weten zich niet echt een houding te geven (als ik vraag wat 4x4 is) en gaan zich dan maar vervelend en lacherig gedragen. Wel jammer want juist die kinderen zouden we goed kunnen helpen met die apps.

Na de iPadlessen gingen we nog lezen en gymmen met groep 3. Het lezen ging eigenlijk heel goed, de kinderen hadden een hoger niveau dan we dachten. Het gymmen was heel leuk om te zien. De kinderen waren zó enthousiast, maar om eerlijk te zijn was het wel een beetje armoedig. Ze moesten eerst een paar rondjes rennen en daarna deden ze een mini-estafette met flessendoppen. Gelukkig vonfen de kinderen het wel heel leuk.

's Avonds hebben we gekookt met de duizenden groentes die we bij de markt hadden gekocht. We maakten soep met Chineze tajer, oker, tomaat, tajerblad, ui en een heleboel kruiden. Het is een soep die we van Gaby hebben geleerd en die eet je met rijst. Het was echt heel goed gelukt, echt heel lekker! Kijk maar naar de foto!

* Op de foto's zie je onze overheerlijke soep met Surinaamse groentes! *

Javaanse markt en terug naar Brownsweg

June 11, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Op zondag is er in Mariënburg altijd een Javaanse markt waar mensen uit de omgeving groente/fruit/vis en heel veel lekkernijen verkopen. De vorige keer dat we in Mariënburg waren, waren we er ook heen gegaan. Deze keer wilde we wel wat eerder zijn want vorige keer was er al best wel veel op. De markt begint om 6 uur maar dat was wel heel vroeg (we hoeven ook niet te overdrijven) dus gingen we rond 8 uur naar de markt. Het was drukker dan vorige keer en er waren best veel dingen die we toen niet gezien hebben.

De markt is niet groot dus na een rondje gelopen te hebben en wat dingetjes te hebben gekocht, gingen we terug naar Mariënburg. Al die Javaanse dingen zijn zo zoet, daar houd ik niet zo van. Gelukkig hadden we ook bara's met hele lekkere sambal (jaja, ik eet zowaar sambal hier) dus die heb ik gegeten!

De bus terug naar Brownsweg zou al om 11 uur gaan. Als je pech hebt is de bus vol dus besloten we al rond 10 uur daar te zijn, voor de zekerheid. Het was namelijk al de laatste bus van de dag die richting Brownsweg ging.
    Tijdens het wachten op de bus kwamen we nog een stel Nederlanders tegen die op weg waren naar Atjoni waren. Daar nog even gezellig een praatje mee gemaakt, ze waren vooral jaloers op onze goedkope busrit. We hoefden namelijk maar 8.50 srd te betalen.

De busreis was heel relaxed. Er zat niemand naast me en ik kon bij het raampje zitten. De omgeving waar we doorheen reden is heel mooi. Er was geen airco in de lantibus (staatsbus) maar door de open ramen kwam heel veel wind. Af en toe begon het keihard te regenen maar het werd telkens snel weer droog.

In Brownsweg hebben we al onze boodschappen opgeruimd. We hadden gisteren heel veel groentes gekocht omdat er niet veel groente te koop is in Brownsweg. Nu hebben we genoeg om een week (of langer) door te komen.
    Ironisch genoeg hadden we geen zin om te koken vandaag.. en werd het dus simpel: rijst met groente en een gekookt eitje. Ook lekker hoor!

Morgen gaan we weer naar school en 's avonds gaan we wel echt koken! (Echt hoor!)

* Op de foto zie je ons met Don & Gaby! *