traveled in 33 countries Read more

Afsluiter: laatste blog!

July 26, 2017 in Suriname ⋅ ☀️ 27 °C

Hoi vrienden en familie! De blogs zijn "even" gestaakt ivm slecht internet en daarna vooral omdat ik al zo erg achterliep..
    Toch wil ik het nog even afsluiten met nog wat verhaaltjes van wat er de afgelopen tijd gebeurd is.

Keti Koti op school (30 juni):
    1 juli viert men hier Keti Koti als viering van het einde van de slavernij. Keti Koti betekent gesneden ketting (of iets in die richtig). 1 juli viel op een zaterdag maar de vrijdag ervoor hadden we al feest op school. We hadden rokken laten maken van speciale stof die alle juffen aanhadden. De kinderen waren ook allemaal in andere kleren dan hun uniform. Sommige kids zagen er echt heel feestelijk uit!
    Er was 'snoeppauze' op school wat inhoudt dat er allemaal eten te koop is. Er was bami, nasi, limonade (stroop) en wij hadden cake gemaakt!
    Verder was er een soort dj ingehuurd dus werd er heel veel gedanst. Dat was een beetje raar aangezien de jongste kinderen 4 zijn en de oudste ongeveer 16. De oudere kinderen maakten er een heel ander feestje van dan je van basisschoolkinderen verwacht.
    De echte kleintjes hadden het ook wel moeilijk want die liepen maar een beetje rond, niks te doen. Er was verder geen programma of speletjes ofzo dus dat was wel jammer.
    Al met al was het een heel leuk feest op school hoor! Het was gezellig, ik heb gedanst en veel foto's gemaakt van de kids.

Keti Koti (1 juli):
    De dag erna was dus 1 juli. We hadden besloten dit weekend in Brownsweg te blijven omdat er ook in het dorp feest zou zijn.
    's Ochtends gingen we met mevrouw Jeroe mee naar de kerk waar een speciale dienst was doordat het een feestdag was. De predikant/priester/?? was heel vriendelijk, heette ons welkom en kwam na afloop ons bedanken dat we waren gekomen.
    Tijdens de dienst werd er heel veel gezongen in het Sranan tongo. Wij hadden ook een liedjesboek gekregen dus we deden ons best om mee te doen haha!

Na de dienst hadden we even vrije tijd want het echte feest zou pas 's avonds leuk zijn, overdag was meer voor de kinderen. Mevrouw Jeroe verkocht dingen op een soort marktje. Wij gingen voor de leuk ook wat dingen kopen maar eigenlijk vonden we alles vies hahaha. Geeft niet, was leuk om te proberen :')

We gingen avondeten bij mevrouw Jeroe. Haar kleindochter van 15 was er ook. Wij vertelden dat we naar het feest gingen en vroegen aan die kleindochter of ze anders meewilde. We twijfelden wel een beetje aangezien 15 best jong is maar mevrouw Jeroe vond het prima dus wij dachten dat het wel kon.
    Hier in het dorp is een hoofdweg waar altijd alle dingen gebeuren. Ze noemen dat "voorop" en daar was dus ook het feest. Eerst was het gewoon buiten en na 12en zou er een zaal zijn afgehuurd. We hadden nog geen 10 stappen op de hoofdweg gezet of we zagen bekenden. De jongens die bij Ston Eiland werken waren er allemaal. Later kwamen we ook nog een taxichauffeur tegen dus dat was allemaal wel gezellig. We kochten wat te drinken, ontmoetten heeeeel veel mensen en gingen daarna de zaal in om te dansen.
    Heel veel uur later gingen we terug naar huis. Het was een mooi feestje :)

Laatste weekje op school: (ma 3 tm do 6 juli)
    Zondag deden we (zoals je begrijpt) heel weinig en maandag moesten we natuurlijk weer naar school. Het was onze laatste week dus we probeerden zoveel mogelijk dingen nog te kunnen doen. Overdag op school waren we heel druk met de leeslessen en de laatste iPadlesjes, 's middags probeerden we voor te bereiden voor vrijdag. Vrijdag 7 juli was onze laatste dag en daarvoor wilden we graag een spelletjes-/sportdag organiseren.
    Ma tm do waren we dus heel druk.

Goudveld!:
    We zijn ook nog een middagje naar het goudveld geweest! Iemand die we ontmoet hadden op het feest, werkt op een goudveld dus nam hij ons mee om het te laten zien. We kwamen bij een redelijk groot stuk waar ze goud aan het delven waren. De operator was heel vriendelijk en gaf ons een hele rondleiding over het terrein. Hij legde precies uit hoe alles ging en hoe ze het goud wonnen. Heel interessant!

Laatste dag op school! (7 juli)
    De wekker ging vandaag heel vroeg want we wilden al om 7 uur op school zijn. Tot onze verbazing waren er toen al kinderen dus die hielpen ons met voorbereiden voor de spelletjesdag. Het was heel veel werk maar uiteindelijk stond alles klaar en konden we beginnen. We hadden de volgende spelletjes: aardappel-op-lepelrace, paaltjesvoetbal, touwtjespringen, spijkerpoepen, snoephappen (in een bak water), lummelen, stoelendans, blikgooien en twister!
    Het was een hele leuke ochtend alleen was het jammer dat de juffen niet zo lekker meewerkten. Die doen gewoon liever niks dan een spelletjesmiddag. Daardoor werd het een beetje chaotisch maar ach, dat is dan maar zo. De kinderen hadden heel veel plezier dus daar gaat het om!

's Middags zat ik buiten voor mijn huisje en toen kwamen er ineens 2 jongetjes langs. Eentje uit groep 6 en eentje uit groep 7. Ze vroegen of ik een spelletje met ze wilden doen, zo lief! Uiteindelijk heb ik echt de hele middag spelletjes gedaan terwijl Hanneke sliep haha!

Laatste weekend:
    Zaterdag kwamen diezelfde jongetjes van vrijdag nog langs om te spelen. We gingen lekker naar de winkel om lekkers te kopen en toen hebben we de hele dag met ze gespeeld. Heel gezellig en vooral schattig dat ze het zo leuk vonden!

Hanneke ging aan het eind van de middag weg, naar de stad. Dus we hebben "afscheid" genomen en toen heb ik haar uitgezwaaid.

Ik ging zondag pas weg omdat dan de familie aankwam op het vliegveld! Rond half 7 werd ik opgehaald met de taxi en toen zijn we naar Zanderij gereden. Daar waren ze hoor: de ouders en Morris!!
    We zijn naar het appartement in de stad gegaan waar we de eerste nachtjes verblijven.

Vakantie met de fam:
    Vanaf het moment dat mijn familie er was, had ik veel meer het gevoel dat ik vakantie heb. In Brownsweg was dat toch anders (met de wekker elke dag om kwart voor 7).
    De eerste dag hebben we rustig aan gedaan en lekker bijgepraat. Met pap ging ik naar de markt die dicht bleek te zijn (oeps) maar toen hebben we lekkere Surinaamse snacks gekocht omdat ik die zo graag aan de rest wilde laten zien. Het meeste vonden ze gelukkig ook lekker!

Dinsdag zijn we met de taxi helemaal naar Atjoni gegaan om daar met een korjaal het binnenland in te varen. We gingen naar Menimi waar we twee nachtjes zijn gebleven. We hebben een dorpswandeling in Gujaba gedaan, een tochtje door de jungle (papa heeft zelfs aan een liaan geslingerd), we hebben in sula's (stroomversnellingen) gebaad en ik ben nog 's avonds op kaaimannentocht gegaan. Heel erg leuk allemaal!

De dagen daarna zijn we naar Brownsweg gegaan en zijn we een ochtendje op school geweest. Ik heb alles laten zien en het was zo leuk om de kinderen nog voor de laatste keer te zien! Echt geweldig.

Het weekend hebben we gespendeerd bij Ston Eiland waar we lekker hebben gezwommen en met een boot het Brokopondostuwmeer op zijn geweest. Er was een Nederlands stel die heel aardig waren dus daar hebben we mee gekaart en die boottocht gedaan. Heel gezellig!

Na deze week in het binnenland, zijn we weer naar Paramaribo teruggegaan. Daar hebben we een appartement gehuurd en vanuit daar nog wat dingen gedaan. Zo zijn we naar Fort Zeelandia, de waterkant, de centrale markt en wat leuke restaurantjes geweest.
    We hebben ook een avondtrip gedaan om zeeschildpadden te spotten, daar hebben we babyschildpadjes gezien die naar de zee kropen. Heel schattig!

Inmiddels is het woensdag en hebben we dus nog maar een paar dagen voordat we weer naar Nederland gaan. We gaan nog dolfijnen spotten en naar de Colakreek en daarna vliegen we terug naar huis. Ik ben dus 10 weken in Suriname geweest. Dat klinkt veeel langer dan het was maar het was weer een mooi reisje en een geweldig avontuur! 😊

* Nog wat laatste fotootjes: feest op school, met de fam, laatste schooldag en met Hanneke bij het goudveld *

Natuurlijk heb ik veeeel meer foto's dan ik hier heb kunnen laten zien op de penguins (stom limiet!). Maar als je die wilt bewonderen, moet je me maar bezoeken in Nederland ;)

Hierbij sluit ik mijn blog af. Bedankt voor het volgen allemaal, de reacties waren geweldig om te lezen! Tot een volgend reisje (eerst even studeren) en vooral: tot in Nederland! 😙

Schoolfotograaf spelen!

June 29, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 27 °C

Zoals ik al had geschreven in het blog van gisteren, had ik vandaag mijn camera mee naar school om klassenfoto's te maken. Een muur aan de zijkant van het schoolgebouw heeft een leuke schildering dus besloten we de foto's voor die muur te maken. We regelden wat bankjes en toen konden we beginnen!

We gingen alle klassen langs, van groot naar klein. Eerst dus naar de kleuters en dan steeds een klasje verder. De kinderen waren heel enthousiast, de juffen hadden er gemengde gevoels over haha! Wij vonden het wel heel leuk om te doen maar het was onmogelijk om de kinderen er netjes op te krijgen. Gelukkig is het alleen maar voor de leuk want op elke foto is wel iemand met dichte ogen, handen voor zijn gezicht of benen heel raar haha!

In de pauze wilden de juffen ook nog op de foto, dat was wel leuk. Sommige kinderen kwamen ook naar me toe van "kun je een foto van me maken?" En dan gieren van het lachen als ze zichzelf op het schermpje terug zagen, heel leuk!

Het foto's maken nam echt de hele schooldag in beslag maar het resultaat is wel leuk geworden en de kinderen vonden het ook heel leuk. Helaas was het schoolhoofd er niet dus staat hij op geen van de foto's. Hij gaat over 3 weken met pensioen dus misschien vindt ie dat niet zo erg.. ;)

Na school hebben we onze rokken voor het feest van morgen opgehaald. Zaterdag (1 juli) is een nationale feestdag hier in Suriname, Keti Koti. Daarom hebben we vrijdag (morgen) feest op school. De juffen hebben allemaal dezelfde stof gekocht om een outfit mee te maken dus wij wilden ook meedoen. Een mevrouw uit het dorp heeft maagrokken voor ons gemaakt. Het is nogal overdreven kleurrijk naar mijn smaak maar wel heel leuk om een keertje te dragen. De stof was maar 3 euro en voor 4 euro heeft ze er een rok van genaaid. Het is een hele lieve vrouw! Ze vertelde dat ze een paar maanden geleden haar dochter is verloren die eerst bij ons op school zat door een medische fout tijdens een operatie. Een heel naar verhaal.. de mensen hier zijn best wel open en vertellen veel persoonlijke dingen. Sta je daar ineens met je mond vol tanden naar je rok te staren terwijl je zo'n verhaal hoort..

*Op de foto's zie je heeel veel kindertjes van school ;)"

Weer een dagje iPad- en leesles!

June 28, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 26 °C

Woensdag is mijn favoriete dag voor de iPads omdat we dan hele leuke klassen hebben. Eerst de kleuters uit groep 2 (die vinden ons vooral heel leuk) en dan groep 6a waar echt hele leuke kinderen zitten.

Met groep 2 gingen we woordjes schrijven op de iPad. Ze zien dan een plaatje van bijvoorbeeld een bal en moeten dan dr b, a en l slepen naar naat het goede hokje. Best een leuke app maar de kinderen vinden het wel heel lastig. De kids worden wel een beetje brutaal (hier gebruiken ze het woord vrijpostig voor alles) dus komen ze echt op je af gerend om te knuffelen/spelen enzo. Heel lief hoor maar soms een beetje too much.

In groep 6 gingen we oefenen met meervoud. Daaraan merk je wel dat t niveau vrij laag ligt want de kids uit groep 6 zijn tussen de 10 en 14 jaar en hebben nog wel moeite met 1 emmer, 2 emmers..
    Het zijn wel hele leuke kinderen in deze klas dus de lessen zijn altijd gezellig.

We hebben na de iPadlessen nog gelezen met de leesclub uit groep 4 en daarna zijn we naar huis te gaan om voor te bereiden voor morgen. Dan gaan we namelijk klassenfoto's maken omdat dat ons leuk leek voor onszelf en voor de school. Een paar foto's willen we laten ontwikkelen (printen dus 😂) en opsturen naar de school. Ik heb er nu al zin in!

Spullen geven aan school!

June 27, 2017 in Suriname ⋅ ☀️ 29 °C

We hadden gisteren gevraagd of meneer Leidsman ons kon ophalen met zijn busje want we konden anders nooit alle spullen meenemen. Hij stemde in dus om half 8 kwam ie ons en alle aankopen ophalen. Het schoolbord op het dak en alle spullen achterin. Het is niet ver rijden naar school maar de weg is wel heel slecht en vol met gaten. Het had ook nog eens flink geregend dus duurde het toch wel even voordat we er waren.

Op school hebben we alle spullen uitgezocht (wat voor welke klas was) en daarna gegeven aan de klassenjuffen. De meesten reageerden erg enthousiast. Eerst hadden we nog een beetje mot met het schoolhoofd omdat hij het zelf wilde verdelen op zijn manier. Wij wilden dat niet en daar was hij niet erg blij mee. Maarja, we deden het toch :')

De posters die we voor de klassen hadden gekocht werden blij in ontvangst genomen en de meeste werden zelfs al gelijk opgehangen. Ik ga daar nog foto's van maken, dus die komen nog bij een later blog.

Nadat we alle spullen hadden uitgedeeld was de schooldag al bijna om. Na school gingen we langs Agatha die onze maagrokken gaat maken voor het feest van vrijdag. Zaterdag is het namelijk 1 juli, de viering van de afschaffing van de slavernij: keti koti. Daarom is het vrijdag feest op school. Een juf had stof voor ons gekocht en Agatha gaat die dus omtoveren in een rok, ik ben heel benieuwd hoe dat wordt.
    We kenden Agatha al omdat ze ons een keer had gereden naar Ston Island. Ze verdient een beetje bij als taxi. Nu gingen we naar haar huis dus dat was wel erg leuk om te zien.

's Avonds hebben we weer roti met pompoen en masala-ei gegeten, want dat hadden we nog over van gisteren. Lekker makkelijk!

Een vrije, luie dag mét roti!

June 26, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 26 °C

Dit zal wel de minst interessante blog ooit worden. Ik heb deze vrije dag besteed om lekker niks te doen. Ik probeerde uit te slapen maar er zijn hier zoveel hanen die krijsen dat dat niet echt lukt.
    Het was heel regenachtig vandaag dus konden we niet in de zon, helaas!

We maakten wel iets raars mee vandaag. Er lopen hier allemaal kippen rond maar ineens zaten ze allemaal in een boom. Niet gewoon op een takje maar helemaal boven in het topje. Dat was een gek gezicht 😂

We hebben wél gekookt vandaag. En niet zomaar wat.. we maakten roti met pompoen en masala-ei. Dit hadden we eerder gegeten bij Don & Gaby in Mariënburg en dat vonden we zo lekker dat we het zelf wilden maken. De rotiplaten hadden we al een tijdje in huis en we hadden ook een pompoen op de markt kunnen kopen.
    Mevrouw Jeroe was helemaal enthousiast dat we roti gingen maken dus ze at graag met ons mee haha!

We hebben echt nog veel eten in huis en aangezien we nog maar 2 weken hier zijn, proberen we het een en ander op te maken. Meestal hebben we zoveel dat we er 2 dagen van kunnen eten dus heel snel gaat dat niet 😂.

De spullen die we in het weekend gekocht hebben, staan lekker in de weg in onze kamertjes. Morgen nemen we het gelijk mee naar school om het te geven. Ik heb er heel veel zin in!

* Op de foto zie je (hoe kan het ook anders) onze roti!! *

Weer naar Brownsweg

June 25, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag moesten we alweer terug naar Brownsweg. We besloten niet al te vroeg te gaan waardoor we nog konden uitslapen (Hanneke dan) en konden videobellen (dat was ik). Rond 14 uur kwam een busje ons ophalen. De chauffeur bond het whiteboard op het dak en alle spullen waren verdeeld over de laadbak en de achterste rij stoelen. Er was nog genoeg plek voor ons gelukkig.

Onderweg stopten we bij een hele grote supermarkt waar we nog dingen voor school hebben gevonden. We kochten lettersets & cijfersets om mee te oefenen en vonden een exemplaar van Scrabble Junior. Ze hebben helemaal geen spelletjes op school dus dit was gewenst. Ook na deze aankopen hebben we nog een beetje geld over. Dit gaan we gebruiken om vanuit Nederland spullen te sturen. We willen namelijk nog andere spelletjes en leesboekjes doneren maar dat konden we niet echt vinden in de stad.

In Brownsweg hebben we niet zoveel meer gedaan. Voor het avondeten hadden we een heel plan dat we nasi zouden maken met een eitje en blabla.. uiteindelijk werd het een broodje gebakken ei voor mij en een broodje knakworst voor Hanneke haha.

Morgen hebben we een vrije dag door het suikerfeest. Dat is een nationale feestdag hier dus zijn alle scholen vrij. Dinsdag is er wel weer gewoon school!

Enorm veel spullen kopen!

June 24, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag hebben we stad en land afgelopen voor de spullen voor school. Nog enorm bedankt voor het doneren allen, we hebben heel veel kunnen kopen!

We begonnen in de Beyrouth Bazaar, hier hebben ze schoolspullen en schrijfmateriaal. Al snel kwamen we erachter dat het duurder was dan bij Kirpalani dus kochten we hier nog niet zo heel veel. We kochten wel 12 (voor elke klas 1) multomappen en 144 linialen.

Met (nu al) volle tassen liepen we naar Vaco. Dit is een (dure) boekhandel maar ze hadden hier heel veel spullen die we zochten. We hebben bijvoorbeeld een whiteboard gekocht, bordlinialen en 300+ tekenschriften. Er waren ook hele leuke posters voor in de klas dus hebben we er voor elke klas 1 meegenomen.

Allemaal leuk en aardig die spullen, maar we waren nog lang niet klaar voor vandaag maar we konden het nu al niet meer tillen. Helaas was Vaco maar tot 2 uur open dus konden we de spullen daar niet achterlaten. We besloten de spullen naar het appartement te brengen en dan verder te gaan. We regelden een busje waar het whiteboard en de rest van de spullen inpaste.
    Ondertussen was het keihard gaan regenen waardoor de hele straat onder water stond. Bij Vaco deed mijn pinpas het niet dus moesten we contant betalen. Het was een heel gedoe maar uiteindelijk zat alles in het busje en paste ik er nog net bij achterin.

Van het appartement gingen we gelijk terug te stad in om even iets te eten en weer verder te shoppen. We gingen naar Lucky Store en naar Kirpalani. Dit zijn allebei warenhuizen met heel veel verschillende spullen. We vonden schriften, vegers, slijpers en nog wat andere spullen die we nodig hadden of wilden kopen.

Na een hele tijd rondlopen in de Kirpalani, hadden we ongeveer alles gevonden en wilden we afrekenen. Weer konden onze pinpassen niet gebruikt worden. We gingen snel naar de geldautomaat. Het bijzondere is dat ze alle artikelen apart moesten scannen.. dus niet 50x slijper maar elke slijper moest apart worden gescand. Omdat we niet konden betalen moest alles nog een keer worden gescand toen we terug waren met contant geld 😂. Ik weet niet hoe lang we die kassa bezet hebben gehouden maar het voelde heeel lang.

We belden snel een taxi om weer naar het appartement te gaan. Ondertussen was het al 6 uur en waren we heel tevreden met onze aankopen.

's Avonds hebben we lekker roti gegeten in de buurt van het appartement. Jum!

* Op de foto's zie je de enorme regen en de gekochte spullen! De laatste foto is een lijstje van alles wat we tot nu toe hebben gekocht *

Geen iPads..., juf Puck & naar de stad!

June 23, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 28 °C

De dag begon vandaag wat minder.. de iPads waren namelijk niet opgeladen. Meneer de directeur had alle stekkerdozen meegenomen dus geen iPadles. Zo simpel gaat dat hier.

We besloten maar even een rondje te lopen om te kijken wat we dan konden doen. De juf van groep 5 kon ons goed gebruiken en vroeg of we het dictee wilden afnemen. De kinderen waren heel enthousiast en ik vond het eigenlijk ook heel leuk, dus daar ging ik. Ik voelde me echt een juf met die hele klas zo voor me. Na afloop ging ik het ook nog met de klas nakijken en mocht ik beurten geven, net als een echte juf.

Na het dictee hadden we een gesprek met meneer Leidsman over een aantal van onze plannen die we de laatste twee weken nog willen uitvoeren. Hij vond alle ideeën eigenlijk heel leuk dus dat was fijn. 1 van die plannen was het inzamelen van geld zodat we nieuwe spullen kunnen kopen voor de kinderen op school. 's Middags hebben we dat plan doorgevoerd en (zoals jullie allemaal weten) reageerde iedereen heel enthousiast! We hebben al een behoorlijk bedrag ingezameld en gaan daar morgen spullen van kopen.

Rond een uur of 11 gingen we naar de bus omdat we naar de stad wilden. De bus bleek veel te laat te zijn dus we moesten 2 uur wachten tot ie er eindelijk was. Ondertussen hebben we heel veel mensen ontmoet en gesproken. Eentje sprong er wel echt uit: een engelssprekende meneer uit een indianenstam die echt heeel intelligent was en heel veel vertelde over de mens en het heelal. Het was heel onverwachts maar leuk gezelschap. Hij noemde zichzelf Diamond haha!

Toen de bus eindelijk kwam, had ik een plekje kunnen bemachtigen tussen allemaal mensen op de achterbank. Lekker krap, lekker zweten. Gelukkig is de rit maar twee uurtjes.

In de stad zijn we lekker gaan eten. We kwamen ergens waar de meneer geen Nederlands sprak (hij was Chinees) maar gelukkig was er een andere klant die ons hielp met bestellen. We kregen een enorme bak met groentesoep en een heel groot bord rijst voor 3 euro p.p. en het was super lekker!

Na het eten zijn we alvast wat winkels gaan bekijken voor de inkopen maar we hebben nog niks gekocht. We kwamen nog wel een juf tegen in de Kirpalani (bekend warenhuis hier) dus dat was wel leuk!

's Avonds zijn we naar het appartement gegaan (dezelfde als vorige keer dat we in de stad waren) en hebben we tosti's gegeten. Lekker simpel :)

Morgen gaan we echt spullen kopen dus dat wordt een drukke dag. Ik hoop dat we veel kunnen vinden!

Donderdag: de dag van de iPadlessen

June 22, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Zoals jullie weten is donderdag een drukke dag op school met de iPadlessen. Eerst gingen we naar groep 4, dat is altijd gezellig want het is een hele leuke klas. Ze moesten oefenen met meervoud maar al snel merkten we dat een aantal kinderen niet konden lezen. Dit waren bijvoorbeeld ook de kinderen van onze leesles. We kozen voor die kinderen een andere app uit zodat ze konden oefenen met woordjes en letters.

Één meisje met wie ik altijd lees, Maxime, was ook aan het oefenen met woordjes. Ik hielp haar een beetje omdat ze het erg lastig vindt. Ze vond het heel leuk en het ging eigenlijk best goed. Op een gegeven moment ging de juf haar 'testen' om te kijken hoe het ging. Echter, de aanpak van die juf bestaat vooral uit schreeuwen en boos kijken. Ik zag Maxime helemaal in de stress raken. Ze keek steeds om naar mij (ik stond achter haar) en zei alle letters verkeerd. Zo jammer dat niemand hier lijkt te begrijpen dat kinderen zich prettiger voelen als je niet tegen ze schreeuwt..

Na groep 4 gingen we met groep 5a en groep 5b grammatica doen. Ze moesten persoonsvormen vervoegen in de tegenwoordige tijd. In groep 5b zitten een aantal kinderen die echt al 12/13 zijn, als het niet ouder is. Hele grote jongens die er helemaal niks van begrijpen. Ik ging naast zo'n jongen zitten en hij was zo blij dat iemand hem individueel kwam helpen. Daar doen ze hier niet echt aan. Al snel kwam er een andere jongen (ook 12+) bij het lege tafeltje naast mij zitten om ook uitleg te krijgen. Langzaam kregen ze het door maar omdat hun Nederlands heel slecht is, is het soms toch moeilijk om iets uit te leggen.
    Later vertelde Hanneke dat ze ook met één van de oudere kids bezig was, maar dat hij helemaal niet kon lezen. Het lezen van de zin was al een hele uitdaging, laat staan een werkwoord vervoegen..

Na de lessen wilden we de iPads opladen maar iemand had alle stekkerdozen meegenomen.. Meneer Leidsman zou ze vandaag nog terugbrengen dus we hopen dat dat ook gebeurt. We gaan het morgen zien..

's Avonds aten we nog ekker onze ovenschotel van gisteren samen met mevrouw Jeroe, gezellig!

Dansen met de kleuters!

June 21, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Op school hebben we iPadles gegeven aan groep 2 en groep 6. Toen we bij groep 2 binnenkwamen, zagen we dat alle kleuters bij elkaar zaten vandaag. Normaal zijn er twee klassen maar omdat 1 van de juffen er niet was, zaten ze nu allemaal bij elkaar. Heel gezellig.. maar mega druk!
    De iPadles ging wel gewoon door dus hebben we cijfers geoefend met de helft van de kids. Ik vergeet elke keer een beetje dat ze zo jong zijn dus heel weinig zelf kunnen. Alle oortjes moeten voor ze uit de knoop worden gehaald, ingeplugd en in hun oren worden gestopt. Daarbij laten ze het niet weten als ze niks horen dus moeten we dat bij elke iPad checken (zonder geluid kunnen ze de app niet gebruiken). Als ze dan eindelijk allemaal geïnstalleerd zijn, komen we bij het probleem dat sommige kinderen geen Nederlands kunnen verstaan of spreken. Toch lastig communiceren dan. Soms is het moeilijk om een kind dan te helpen, maar met handen- en voetenwerk kom je nog best een eind :).

De klas waar we na de pauze heengingen met de iPads was groep 6a. Dit is een hele leuke klas met hele lieve kinderen. Ze gingen digitale tijd oefenen op de iPad. Dit vonden heel veel kinderen heel lastig. Het is ook wel moeilijk om uit te leggen waarom 15 uur dan 3 uur 's middags is.. Gelukkig had de juf een klok op het bord gemaakt met de uitleg erbij. De kinderen vonden het een leuk onderwerp en aan het eind van de les had zeker de helft het onder de knie. Ik was een tijdje een groepje kinderen aan het helpen maar toen ik wegging om andere kinderen te helpen kwamen ze me elke keer halen om toch nog even mee te kijken.

Na de tweede pauze zouden we eigenlijk lezen met groep 3 maar die gingen onverwachts eerder naar huis dus kon het niet. We besloten de kleuterjuf met haar 60 kleuters even uit de brand te helpen en hebben de helft meegenomen om buiten spelletjes te doen. Ze waren zo enthousiast, het was echt heel leuk! We begonnen met een simpele kring waarin we hoofd-schouders-knie-en-teen dansten. Toen ze het dansje onder de knie hadden, kwam ineens een meisje naar me toe die zei dat ze ook een liedje wist. Ineens zong ze een vet christelijk lied over the power van Jezus :') Nog voordat ze klaar was met zingen, zei ze dat ze nog een lied kende en jahoor, daar ging ze weer. Toen ze uitgezongen was, deed ik nog wat oefeningen met de kids. Meer dan de helft verstond me geloof ik niet maar gelukkig doen alle kinderen je na als je springt als een kikker.

We deden nog wat meer spelletjes zoals kruiwagen lopen (dat zorgde voor enorm veel gelach) en wie het langst kon hinkelen. Het was echt heel erg leuk om ze zo enthousiast mee te zien doen.

Toen de kleuters uitgedanst waren, mochten ze naar huis. We hielpen ze even met oversteken (dat doet de juf normaal) en toen gingen ze allemaal naar huis, en wij ook.

's Middags wilde ik lekker in de zon liggen. Alle spullen gepakt, goed ingesmeerd, er helemaal klaar voor. Ik lig net 5 minuten als het ineens gaat miezeren. De lucht was nog blauw dus ik dacht, het gaat zo wel over. Helaas ging het alleen maar harder regenen en ben ik naar binnen gevlucht.

Als avondeten kozen we deze keer voor iets Hollands en maakten we een ovenshotel. Het was heel lekker. Mevrouw Jerou at met ons mee en die vond het gelukkig ook lekker.
    De buurvrouw van mevrouw Jerou kwam ook nog langs en vroeg of we die arretjescake een keer voor haar wilde maken, zo lekker vond ze het! Heel leuk haha :)

De rest van de avond heb ik lekker gelezen in een tuinstoel voor het huisje. Ik heb hier al meer boeken gelezen dan in het afgelopen half jaar. Dat krijg je als je 5 dagen per week in een dorp zonder activiteiten bent :') Is niet erg hoor, even lekker niks!

* Op de foto's zie je een prachtige selfie met de jongens uit groep 3 die ELKE pauze naast ons komen zitten, onze spelletjesmiddag met de kleuters en de overheerlijke ovenschotel (in de maak)! *