Zeeland

August 2019 Read more
  • -days
  • De laatste dag

August 26, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 25 °C

Ik word om 2.30 wakker met een knallende koppijn.
    Een te weinig cafeïne koppijn.
    En dat terwijl ik maar twee koppen koffie per dag drink.
    Ik val toch weer in slaap.
    Dus gelijk maar een kop Nescafé als ik weer wakker ben.
    De hoofdpijn zakt snel af.
    Gisteravond aan het picknicktafel gesprek besloten naar Neeltje Jans te gaan.
    Dacht dat we voor 4 € een tochtje over de Oosterschelde konden maken maar eenmaal daar aangekomen blijkt het in combinatie te zijn met het entree ticket, 23.50 €, en dat gaan we niet doen.
    Op naar het Noordzee strand.
    Daar tot 14.00 gezeten en toen terug naar huis.
    Nog een koffie gehaald met wat lekkers bij een museum/ bakker.
    Zeeuwse bolussen gekocht, ze waren nog warm, die ik helaas heb laten liggen.
    Wat een eind is het toch en het was druk op de weg.
    Om 20.30 zijn we in Nijverdal, Rino drinkt nog een kop koffie en vervolgt zijn weg naar Hengelo.
    Leuk weekend gehad en we spreken af in ieder geval 1x per jaar te doen.
    En als er zich nog meer vrienden en vriendinnen aanmelden mogen die ook mee.

• Op huus an

August 26, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Na de tripples van gisteravond niet zo vroeg wakker. Om 10:00 toch maar de tenten afgebroken en de auto ingepakt. Het oudere Duitse echtpaar naast ons met een caravan van 6 meter plus voortent met houten vlonders en een aanritstent hadden nog niet genoeg ruimte. We hadden onze hielen nog niet gelicht of er werd nog een voortent aan geritst. 🙈
    Vandaag Neeltje Jans het voormalige werkeiland van de Oosterschelde dam. €4,- voor een boottocht over de Oosterschelde dat leek ons wel wat. Onze teleurstelling was groot toen we lazen dat dat alleen in combinatie was met een kaartje voor het pretpark. A € 23,50. No way. Noordzeestrand dan maar. Waar wij ons kostelijk verbaasd hebben over een stel, lees vrouw, die 2 uur heeft zitten pompen om een grote badeend op te blazen.
    Het was inmiddels weer Bloody Hot en hebben een leuke fietsroute door de duinen gevonden. Na koffie met wat lekkers in Burgh Haamstede vonden wij het welletjes.
    Fietsen weer achterop en richting Twente. Na wat kleine files en een omleiding bij Zwolle, Karin weer in Nijverdal afgeleverd.
    Karin het was een tof weekend. Bedankt.

• Het is gelukt.

August 25, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 22 °C

Na het ontbijt van eieren met spek en slappe koffie gaan we richting de haven van Den Osse.
    Op de parkeerplaats is het weer druk maar bij de haven is er nog geen mens.
    Omdat het best een eind lopen is met de uitrusting besluiten we de bakken alvast op de duikplek neer te zetten.
    Rino zet daarna de auto op de parkeerplaats bij de haven.
    En daar gaan we weer.
    Uitrusting controleren, ademautomaat op de fles monteren, pak aan.
    Blijk ik mijn pak binnenste buiten aan te hebben.
    Dus weer uit en aan.
    Ondertussen zweet ik peentjes.
    Ga voordat ik mijn uitrusting om doe het water in, even afkoelen.
    En dan verblijven we bijna en uur onderwater.
    Het gaat een stuk beter en ik vind het mooi.
    Heb o.a. barracuda’s , haaien en een Portugees oorlogsschip gezien.
    Ja dat hadden jullie niet verwacht hè.
    Het is half twee als we weer boven komen.
    We zouden nog een duik kunnen doen maar daar heb ik geen zin in.
    T’is toch wel een hoop gedoe om te water te geraken.
    We leveren de spullen in, gaan weer naar de camping en pakken de fiets naar het FKK strand.
    Niet te geloven zo rustig het is en wat moeten we nog een eind lopen voordat we er zijn.
    Is dit NL!?!
    Ja dus!!!
    Rond 18.00 gaan we een hapje eten.
    Een visje lijkt ons wel wat, maar er is geen plek te vinden.
    We belanden bij de Italiaan waar we een laffe pizza Calzone en tagliatelle zalm eten.
    Terug naar het strand omdat we de zon in de zee willen zien zakken.
    Onderweg komen we nog een echt stel fietsers tegen.
    Vertel ze over warmshowers.org, waar je als fietser niets hoeft te betalen voor een
    overnachting.
    Net op tijd komen we op de strand aan.
    Mooi einde van weer een leuke dag.

• De Son in See Sien Sakken

August 25, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 26 °C

Nadat we heerlijk in de blote bips hadden gezon't, had ik geen zin meer in koken. Ik stelde voor om in Renesse wat te gaan eten. Bij het verlaten van het strand hadden we de keuze links af of rechtdoor. Een vriendelijk stel vertelde ons dat de weg rechtdoor naar Burg Haamstede gaat. Daar dan maar eten? Ok. De weg naar Burg Haamstede is pittig met een stuk van 14% stijging volgens mijn fietscomputer. Het was rete druk op al de terrassen. Nog één tafeltje vrij bij het Italiaanse restaurant. Het eten was er helaas een beetje lafjes. Om 20:00 ff gecheckt hoe laat de zon onder ging 20:35. Ooh dat moeten we opschieten. Eergisteren was het nog 20:55. De zelfde weg terug, komen we nog 2 échte fietsers tegen. Altijd leuk om even van gedachten te wisselen. Om 20:33 komen we aan op het strand. We zien nog net de Son in de Zee Sakke.
    Lekker naar de camping gefietst waar we nog 2 trippletjes soldaat hebben gemaakt.
    Was weer een fijne dag.

• Toch nog lekker gedoken

August 25, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Half negen wakker, Karin is al op. Ik bak eieren met spek voor Karin en voor mezelf. Karin maakt koffie van néscafé poeder. Zit te weinig caféine in 😝 Duiken dan maar, we duiken bij de haven van Den Osse. Dit keer pakken we het verstandiger aan en sjouwen eerst onze spullen over de dijk. Het is " Bloody Hot " vandaag dus blij dat we in het water liggen. We maken een prachtige duik van bijna een uur. We puffen lekker uit op de dijk. Dan is het ook al weet snel 14:00. Om 16:00 moeten we de duikspullen al weer inleveren. We besluiten dat het mooi geweest is en gaan de spullen inleveren en halen de fietsen op bij de camping. Na een mooie tijd door de duinen komen we aan bij het breedste strand van Nederland. Pfff en kilometer lopen voor we bij de branding zijn., Wel lekker rustig.Read more

• Vervolg duiken met Murphy

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 20 °C

Voorstel van Rino, we gaan wisselen van trimvest.
    In het pak van Rino zit een geïntegreerd trimvest.
    Lichtvoetig kom ik uit het water maar zodra ik alle gewicht weer voel zak ik in als een
    plumpudding.
    We wisselen de spullen en daar gaan we weer.
    Nu gaat het beter maar heb toch niet genoeg lood om.
    Terug naar de shop om een nieuw vest en extra lood te halen.
    Gggrrr
    Hijgend en puffend bereiken we de auto.
    Spullen in de bakken en rijden maar.
    Rino draait de sleutel om, de 19 jaar oude dame kucht kort en valt dood neer.
    Accu leeg.
    Gelukkig staat er andere duikers met een VW bus heeft Rino startkabels.
    Sluit de kabels maar aan dan zet ik de bus wel voor jullie auto.
    Dom blond als ik ben zeg ik: we kunnen die van ons er wel voorzetten. 🥴
    Hilariteit alom.
    Duurt even maar de dame komt op gaan.
    Maken van de gelegenheid gebruik om mijn roots te gaan bezoeken.
    Mijn moeder is in Zonnemaire geboren.
    Haar geboortehuis staat er nog.
    Evenals dat van mijn vader die in Nieuwerkerk geboren is.
    Kon alleen opa en oma Bij de Vaate niet vinden op het kerkhof.
    Leuk hoor.
    Accu genoeg opgeladen en nu op naar de duikshop.
    Als de eigenaar de bon op zoekt ziet hij mijn naam.
    Jij komt van hier, zegt hij.
    Inderdaad.
    Mijn beste vriend heet ook Bij de Vaate maar dan aan elkaar geschreven, zegt hij.
    Met de nieuwe spullen gaan we weer naar Den Osse.
    Daar is het nu rustiger.
    Weer de spullen aan, de dijk over en gaan weer te water.
    Dit gaat beter.
    Lekker aan het duiken remt Rino me af.
    Duwt de lamp in mijn handen.
    Maak een gebaar van wat moet ik daar dan mee??
    Kijken gebaart hij, twee vingers wijzend naar zijn ogen en die vinger naar mijn ogen.
    Kijken doos, naar al het moois onder water.
    Oh ja, dank u.
    Ik zie kwalletjes, krabben, oesters en nog veel meer.
    Dan is het tijd om op te stijgen.
    Wel vier meter, kan bijna blijven staan.
    Het was even wennen, morgen nieuwe kans.
    We sluiten de dag af met een heerlijke salade van zalm, rijst, doperwten, peterselie en sojasaus, gemaakt door Rino.
    Heerlijk koud glas NZ wijn erbij.
    Nog een goede cappuccino in het restaurant en om 22.30 vallen de luiken dicht. .

• Eindelijk onder water

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 25 °C

Karin had voor een complete uitrusting betaald en hebben we een trimvest bij de duikwinkel gehaald. Lood hadden ze nog in het busje van de duikschool bij Den Osse. Op de parkeerplaats maar besloten om dan maar meteen te gaan duiken. Na de bestijging van de dijk lagen we dan toch met werkend materiaal in de Grevelingen. Wel blies de automaat van Karin nog een paar keer af. En de lekkende manometer had ik vervangen. Toen we na enig gejojo op 5 m waren beland keek Karin mij vragend aan en nu. Wat nu? Kijken trut. Naar garnalen, druif kwalletjes, visjes en annemonen. Na dat ze dat door had. Hebben we een half uur volgemaakt toen was mijn fles bijna leeg.
    Gelukkig is Karin de humor er wel van blijven zien en ondernemen we morgen een nieuwe poging.

• Duiken met Murphy.

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 21 °C

De duikzaak in Renesse had geen uitrusting voor mij, ze verwezen ons door naar Scharendijke.
    Ik gisteren voor de zekerheid bellen of ze een uitrusting hebben.
    Ik heb niet de hele uitrusting nodig want Rino heeft bijna alles zoals een ademautomaat, een trimvest, een fles en lood.
    Omdat we er toch langs kwamen gisteren gelijk maar even passen en reserveren.
    Nou mw op dit moment kan ik niet zeggen of ik morgen een uitrusting heb voor u.
    Morgen tegen 11.00 weet ik het wel.
    Dus vanmorgen vol goede moed naar Scharendijke en jawel hoor ze hebben de spullen.
    Even et pak passen.
    Kolere wat een gehijs.
    Helaas past de boezem er niet in.
    Dan maar een maatje groter.
    Dat lukt wel.
    Op naar de duikplek bij Den Osse..
    Beeetje druk daar.
    Iets verder vlak bij de haven kan het wel.
    Mijn hemel tegen de tijd dat ik alles om/ aan en op me heb ben ik bekaf.
    Om bij het water te komen moeten we de dijk over.
    Een paar keer het trimvest opgeblazen, ook om te kijken of het overdrukventiel werkt.
    Alles doet het.
    Na een wilde worsteling heb ik ook mijn flippers aan en ben ik er klaar voor.
    Een flinke fluim in de duikbril voor goed zicht.
    Steek mijn duim op en laat mijn trimvest leeglopen.
    Dacht je nou dat ik onder water verdween.
    Ja heel even en floep kwam ik weer boven.
    Gaat het wel goed met dat trimvest vraag ik aan Rino.
    Niet dus, blijkt de ring van de luchtinlaat kapot te zijn.
    Nou dan maar een beetje snorkelen.
    Ik voel me als een vis in het water.
    Niet dus.
    Ik ga soort van automatisch op mijn buik drijven.
    Wat is ook al weer de lijfspreuk van de Zeeuwen?
    Ik worstel en kom boven.
    Dat is precies wat ik aan het doen ben.
    Morgen verder.

• Duiken met hindernissen.

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Na een lange nacht slaap om 8:45 opgestaan. Luchtmatras liep maar een héél klein beetje leeg 😀
    Na het ontbijt op naar de duikwinkel voor de uitrusting van Karin. Het passen van het pak was al hilarisch. Na dat we alles hadden op naar Den Osse. Waar 40 jaar geleden alle auto's in de berm stonden is nu een parkeerplaats met frietkot en een vulststion verrezen. Blijkbaar was het Belgen dag. Want de hele parkeerplaats stond er vol mee. Maar ff verder gereden. Bij de haven van Den Osse was het daar in tegen redelijk rustig. Prima plek om rustig opnieuw te beginnen.
    Karin en mezelf in het pak gehesen. De dijk over en plonzen maar. Ik had Karin mijn net nagekeken ademautomaat gedaan, moet goed zijn toch? Niet dus. Geen grote euvels maar toch. De slang van de manometer lekte en de tweede trap stond te krap afgesteld zo dat deze om de haverklap afblies. Niet fijn voor een herintreder. Tot overmaat van ramp knapte ook de aansluiting van de inflatorslang af. Snel ff geruild, bleek Karin te weinig lood te hebben. Geen duik dus. Nadat we ons weer over de dijk hadden genezen en ongekleed waren was de accu van de auto leeg. 🙈 Dit was snel verholpen door een aardige Volkswagenbus bezitter. Dan moet er dus ff een stukje gereden worden om de accu op te laden.
    Wordt vervolgd.

• Deel twee

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 15 °C

Na de start hulp moest er dus een stuk gereden worden om de accu weer op te laden. Karin's oma van moeders kant had een dijkwoning in Zonnemeire 12 km. Maar ff kijken dus. Nu heeft Zonnemeire maar 3 straten dus snel gevonden. Wat leefden ze toen bescheiden voor een gezin met 5 kinderen. Opa en Oma Bij de Vaate liggen in Nieuwerkerk begraven, nog eens 9 km dus goed voor de accu. Helaas hebben we de graven niet kunnen vinden op de twee "parkeerplaatsen" wel het huisje van de Bij de Vaate's rond de kerk. Laat ik nu toevallig mijn auto voor het huis parkeren. Het was inmiddels 2 uur en hebben we lekkere gepicknickt voor de kerk.Read more