Tsjechië 2019

August 2019
In de zomervakantie van 2019 ga ik met mijn oom, tante en nicht op vakantie naar Tsjechië! Hier zullen we 12 dagen verblijven. Samen met mijn nicht Julia zullen we dit blog bijhouden met foto’s, video’s en verhalen! Read more

Dag 4-(Pech)vogels en andere dieren

August 8, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Daar zijn we weer met wat verse verhalen om te lezen! Dag 4 is voorbij en het was een wisselvallige dag voor ons. We begonnen onze dag om 8 uur sochtends, want we wilden rond 9 uur de auto instappen om naar de Zoo Liberec te gaan. Dit liep iets uit... tien over half 10 zaten we dan eindelijk en gingen we op weg. Eenmaal bijna bij de dierentuin aangekomen waren er weer gezellig wat omwegen. Altijd leuk. Toch weten we altijd onszelf hieruit te redden🦸🏼‍♂️

De dierentuin! Het was toch een andere dierentuin dan vorig jaar, maar dat gaf niks. Het was een gezellig dierentuintje. Waar ik wel echt aan moet wennen hier in Tsjechië is dat alles in heuvels gaat. Heuveltje op, heuveltje af.. zelfs in Gran Canaria is het niet eens zo erg😆 dit geeft trouwens wel heeeele mooie beelden! Dus dat maakt het wel weer goed.

De dierentuin was gezellig en het was goed te doen met het weer. Wel vonden we dat er een hoop dieren onnodig achter glas zaten.. maar goed. We hebben een aantal mooie dieren gezien en vastgelegd! Hieronder de mooiste foto’s.

Na drie uurtjes besloten wij terug te gaan naar Vesela en boodschappen te doen... bij de Lidl!! Dat was bekend terrein. Fijn is dat he, als TN’er😂(Typische Nederlander)

Onderweg naar het huisje kwamen we nog iets über schattigs tegen; een mini zwijntje. Deze was zó schattig! Hij rende gauw terug naar zijn mama toen wij aan kwamen rijden en stopten om te kijken. Toen kwam de rest van de familie zwijn koekeloeren.. wij reden maar weer verder🙃

Eenmaal in het huisje aangekomen zouden er een paar dingen gaan gebeuren die niemand had voorspeld. Allereerst wilden Julia en ik allebei even rust. Wij lagen dus even te chillen. Ik had mijn raam wagenwijd opengezet voor wat frisse lucht, met alle risico’s voorbehouden. En ja hoor, er vloog een wesp naar binnen. Heel fijn🙃 In de eerste instantie hoopte ik dat ie naar buiten zou vliegen zodat ik het raam dicht kon doen, maar in plaats daarvan dacht ie dat ik een landingsbaan was. Hij ging langzamerhand mijn kant op en ik moest er niks van hebben. Ik zat op mijn bed dus ik kroop op hoge snelheid richting de uitgang waarbij ik mijn arm stootte, waardoor mijn gewricht even uit en weer terug in de kom schoot.. en nu ben ik zielig😢 arm in de mitella en rust houden.
    Daarna bedacht Julia dat het handig was als zij ook nog even gewond zou raken. Zij miste de laatste trede van de trap en kwam zo met haar voet vol tegen de punt van de trap aan.. toen waren we allebei zielig😥 de pechvogels😆
    Wel hebben we allebei geprobeerd niet te lachen toen de ongelukken plaatsvonden (ook al zag dat van Julia er erg grappig uit).

De avond verliep dus even rustig aan, omdat er niet veel gedaan kon worden😆 bami en rijst stond er op het menu. Na het eten besloot ik om even mijn zus te bellen en tegelijkertijd kwam de eigenaar van het huisje even kletsen met Hans en Yvonne. Hij probeert zo erg om zich verstaanbaar te maken!

Morgen zijn de plannen om te gaan zwemmen! Wel kijken we nog even aan in hoeverre mijn arm vervelend blijft doen. Zelf hoop ik dat het alleen een spierpijn gevoel geeft en dat het verder weer te doen is, maar we gaan het zien. Voor nu gaan we iets eerder ons bed in. We merken allemaal dat de dagen lang zijn, dus een beetje extra rust kan zeker geen kwaad😴

Dag 5-Opblaasfiguren temmen

August 9, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Ik zit hier naast de trap dit verhaaltje te tikken omdat mijn kamer erg warm is en het raam open staat voor wat frisse lucht. Echter had ik geen zin in een herhaling van gisteren🙃de familia is op zoek naar een tas? Waardoor het huis even op z’n kop staat.

Goed, wat hebben we vandaag gedaan? Gezwommen! En hoe. Vanmorgen hadden we weer een wekker gezet om op tijd weg te kunnen naar het zwembad. Dit ging weer niet helemaal volgens plan.. waarna we ook nog een kwartier achter een vrachtwagen reden die maar 20km/p uur reed en we even moesten zoeken naar het adres, waren we er dan eindelijk! (Weliswaar maar een uurtje te laat🤪) We besloten gelijk om alle opblaas figuren maar op te blazen zodat we ze in het zwembad konden gaan temmen. Man man man wat hebben we gelachen zeg. Van Julia die finaal langs de luiaard sprong (slappe lach bij iedereen) tot Hans die meerdere keren kopje onder ging. Zelfs Yvonne bleef niet droog en ontsnapte niet aan de genadeloze luiaard. Ook was de Alpaca moeilijk te temmen maar Hans wist dit uiteindelijk toch te doen! Zelf heb ik de makkelijkste opblaas figuren getemd; de fles en het shirt😆
    Zelfs lokale bezoekers kwamen ons helpen de beesten te temmen en klommen zelf ook op de opblaas beesten. Ik zou het ze op hun leeftijd niet meer nadoen hoor😳
    Ook wilde Julia graag nog van de duikplank.. tja wat kan ik zeggen? Ze heeft een beetje pijn nu🤣 iets met ‘plat op het water’?

Ik heb verder heerlijk in het zonnetje gelegen en nét iets te weinig gesmeerd😬 verbrand dusss! Maar ik heb in tijden niet meer zo’n lekkere zwembaddag gehad. Het was heerlijk gezellig met een perfect weertje. Zoals te zien op de foto’s lag ik aangemeerd bij Julia’s (gekaapte) flamingo. Dat lag echt lekker!

Hierna nog even boodschapjes halen en terug naar huis want het liep al tegen half 8 aan toen we terug waren😳 wij hebben dus lekker laat gegeten. Het was heerlijk, toen het eenmaal bedtijd was voor de wespen☺️ ook kreeg Yvonne nog bezoek van een raar beestje.. we weten nog steeds niet wat het nou was.

Nog even een update over mijn arm; het gaat op zich prima. Ik heb wel een soort spierpijn gevoel en ik voel dat m’n arm wel wat gevoeliger is dus ik ben voorzichtig te werk gegaan vandaag☺️

Zojuist hebben we het huisje van binnen en van buiten versierd want Hans is morgen jarig! Dit zouden we gaan vieren in Praag, maar we hebben besloten een rustdag in te lassen omdat we al best veel gedaan hebben. Wel gaan we Hans z’n verjaardag vieren bij de vrienden in de buurt! Een lekkere barbecue gaat het hopelijk worden! Hierover morgen natuurlijk meer☺️

Dag 6- 't Is feest tralala

August 10, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 16 °C

Zet je feestmuts maar op want het is nog een uurtje de verjaardag van Hans🥳 Dat hebben we vandaag gezellig gevierd door uit te slapen (ik dan😁) en het in de ochtend in ieder geval rustig aan te doen. Ook was het tijd voor kadootjes en konden we dan eindelijk Hans zijn kado’s geven. Die had ik helemaal vanuit Nederland meegenomen. Ik had een wijnglas vol met drop gegeven met de tekst: Home is where the wine is. Dit vond ik zo toepasselijk dat dit het perfecte kado was😆 In de middag zouden we gaan barbecuen bij vrienden dus we hadden eerst nog de nodige boodschapjes gehaald waarna we op pad gingen naar Kamenice (spreek uit als kan-niet-niezen).

Eenmaal aangekomen moest er natuurlijk wel even gezongen worden voor de jarige! Hiervan is een filmpje, alleen kan die niet op het blog gezet worden😢 We hadden taart gekocht op een hele grappige manier. Elk taartpuntje zat namelijk apart verpakt in een doosje! Niet heel goed voor het milieu misschien🙈maar ik vond het heel leuk! Zeker als je wel taart wil hebben maar dan niet gelijk een hele, of juist andere smaken, wat wij ook gedaan hebben. Het taartje was heerlijk trouwens🤤

Hierna was het tijd voor de barbecue. De mannen hadden aardig wat vlees ingeslagen dus er kon zeker gebunkerd worden. Wel was het jammer dat het af en aan bleef regenen😢 hierdoor hadden we wel in ieder geval geen last van wespen. En al hadden we deze wel gehad, dan kwam ik te hulp met mijn elektrische tennis racket. Ik maakte ze ‘kapot’😇

De barbecue was heerlijk! We hebben zeker weten allemaal onze buikjes rond gegeten. Ook de straatkat Marly zat lekker mee te eten. Dit is een kat die vorig jaar ook al op bezoek was en dit jaar ook weer van de partij was. Ze was zo bijdehand dat ze letterlijk het eten van je bord pikte!

Nadat we klaar waren met eten was er voor sommige van ons nog wel plek voor wat marhmallows😋 onder het genot van een geroosterde marshmallow en een wijntje werd het donker. Hierna kwam de familie van Marly op bezoek! De dochter van Marly met haar twee kittens kwamen er gezellig bij, wat schattig! Die twee kittens waren erg schuw, maar durfden uiteindelijk wel langs te lopen voor het schaaltje melk wat er stond.

Na een lange dag was het tijd richting huis te gaan. Onderweg kwam Julia er nog even achter wat haar naam was🙃 Ook is ze zo verbrand dat je nog niet eens een hand op d’r schouder kan leggen of ze gaat al door de grond. Die heeft haar lesje wel geleerd denk ik.

Morgen gaan we weer zwemmen😋dan is het waarschijnlijk de laatste ‘mooie’ dag om te gaan dus dan is het de tweede poging om de opblaas beesten te temmen. Hierover morgen meer!

Dag 7-Opblaasfiguren temmen 2.0

August 11, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 15 °C

Goeeeeeiemorgen! Dit verslagje komt iets later dan gepland, vanwege gebrek aan zin gisteravond🙈 borreltje hier, borreltje daar..

Gisteren zijn we weer gaan zwemmen! Het was een heerlijke dag en we hadden het voor elkaar gekregen om maar tien minuutjes later te zijn! Dit is eigenlijk gewoon te verwaarlozen vind ik.

We zaten weer op onze vaste stekkie en de opblaas beesten gingen weer de lucht in. Ik besloot om gelijk het water in te springen in plaats van mezelf te martelen en stapje voor stapje door te komen. Julia en ik zouden samen springen, helaas liet ze mij in de steek😢Maar ik was ten minste helemaal door terwijl zij nog moest, dus wie het laatst lacht..

Het duurde niet lang voordat Julia door was. Die viel namelijk weer om de haverklap van elk opblaas beest af. Zelfs de o zo stabiele flamingo waar iedereen met gemak op kwam, was ondergeschikt voor Julia. Die heeft weer een hoop zwembadwater binnen gekregen denk ik.

Zelf heb ik de lama (voorheen alpaca) getemd! Totdat ik weer rechtop wilde zitten.. toen viel ik met m’n snufferd het water in😬 Ik heb zelfs nog op de luiaard gezeten! Alleen is dat ding zo groot en instabiel dat dat niet van lange duur was. Ik ging dus weer terug naar mijn ouwe vertrouwde T-Shirt.

Hans en Ray waren ook weer volop bezig om de eenhoorn, genaamd Chanel, te temmen. Hans is er uiteindelijk opgekomen tot Chanel’s verdriet, want Hans verzoop de eenhoorn door de kop constant in het water te duwen en hierbij luid te roepen; ZUIPEN ZUIPEN ZUIPEN. Ik weet dat dit heel moeilijk te geloven is, maar het is echt gebeurd😂 arme Chanel. Die zou hem later nog wel terug pakken.

Hierna besloten we effies te pauzeren en een hapje te eten. Hierbij heb ik getrakteerd en een wereldbedrag uitgegeven: 10 euro voor een kleine pizza, twee gefrituurde pizza’s genoemd langos, een patatje en drie limonade. Die langos (ik hoop dat ik het goed schrijf) is te zien bij de foto’s en hij was heel lekker!

Hierna waren we bijna allemaal best moe en zijn we bijna allemaal een half uur in slaap gevallen😆Daar lagen we dan met z’n allen, te verpieteren in de zon. Wel was het een heerlijk momentje van ontspanning.

Daarna was ronde twee! We gingen het water weer in met de opblaas beesten en Chanel liet zich niet meer temmen. Dat was te begrijpen, na het fiasco van een uurtje daarvoor.. Ook is Julia op spontane wijze nog in het water gevallen. Geen idee hoe dat is gebeurd. Ik heb haar helemaal niet het water in geduwd ofzo😅

Hierna besloten wij om de opblaas beesten weer leeg te laten lopen. Dit blijft een vervelend klusje. Die luiaard geeft zich vooral niet snel gewonnen. Daar hebben Julia en ik minimaal tien minuten op gelegen voordat ie een beetje leegliep.

Toen was het tijd om boodschappen te doen en naar huis te gaan. We zouden voor de derde avond op rij gaan barbecuen! Gewoon omdat het kan💁🏻‍♀️Ook hebben we weer lekker marshmallows geroosterd, alleen gingen die van Julia in vlammen op en viel die van Yvonne in het vuurtje. Erg lachwekkend dus. Ook was het tijd voor mij voor een borreltje, waarna ik dus totaal geen zin meer had in het schrijven van het verslagje. Dat kan gebeuren. Daarom dat ik het nu schrijf. Het is nu bijna 12 uur ‘s middags en we hebben een rustdag. Vanavond meer over onze avonturen😋

Dag 8-Rust en rummikub

August 12, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Ik heb een lesje geleerd: gooi zoete spullen weg als je het niet opeet! Waarom? Omdat daar mieren op af komen! Ik had een lolly in mijn toilettas gestopt omdat ik even gauw mijn kastje wilde opruimen. Deze lolly is waarschijnlijk open gegaan. Ik keek vol verbazing in mijn toilettas toen ik een aantal mieren zag rondlopen in mijn kamer, tot ik erachter kwam dat er zich een heus nestje had geplaatst in het zakje van de lolly🤮 Iedereen lachen joh, behalve ik. Ik mocht m’n toilettas gaan ontsmetten! Bah bah bah. Ik voel nog de beestjes over m’n lijf lopen🙃

Goed. Over op de orde van de dag. Julia en ik zijn vandaag thuis gebleven om even een rustdag te houden. Dit was zeer gezellig. We hebben even de slingers en versiering opgeruimd en de rest van het huisje, waaronder Julia’s kamer opgeruimd. Hierna bedachten we dat het wel leuk zou zijn om even een spelletje te spelen. Het werd dus rummikub. Dit heb ik echt al heel lang niet gedaan, dus ik was de spelregels compleet kwijt. Na een tijdje spelen had ik het weer door en ging het hard waardoor ik zelfs een keertje won💪🏻

Ook hadden we een paar gekke buien wat uiteindelijk uitbrak tot de slappe lach toen Julia schreeuwde van schrik toen ze me zag. Hierbij lag ik uiteindelijk op de grond omdat ik helemaal slap was🤣 dat zijn de mooie momenten die je moet onthouden.

Na een uurtje of drie kwamen Hans en Yvonne weer thuis en die wilden ook graag een potje rummikub meespelen. Dit hebben we gedaan tot het avondeten. Hans blijkt heel goed te zijn in rummikub dus moest ik hem wel een keer verslaan. Dit is me gelukt😁

Het avondeten was dit keer geen barbecue, maar lekker veel groenten met een karbonaadje en aardappelrondjes? Hmm😋
    Hierna gingen we lekker uitbuiken bij het kampvuur, waarbij Julia en ik voor de live entertainment zorgden met een liedje en de guitalele. Het vuurtje hield gelukkig m’n koude voeten warm. Ook heb ik weer van een klein borreltje genoten☺️

Morgen gaan we dan eindelijk naar Praag. De wekker staat vroeg zodat we op tijd kunnen vertrekken! Ik heb er veel zin in, dus veel foto’s kunnen verwacht worden.

Dag 9-Praha

August 13, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Dit verslagje komt weer iets later dan gepland. Je zal zo wel lezen waarom.

Gisteren zijn we naar Praag gegaan! De lokale bevolking noemt het Praha, dus overal waar we keken moesten we letten op dit woordje! We stonden vroeg op om op tijd weg te gaan. Dit is ons vrijwel gelukt. Na anderhalf uur in de auto (waarbij ik nog effe heb doorgeslapen) kwamen we aan bij een parkeerterrein. Vanaf hier zouden we met de metro naar het centrum van Praag reizen. Eerst moesten we wachten tot we het terrein op mochten, want het terrein stond vol🙃 maar dat duurde niet erg lang, gelukkig stonden we binnen tien minuten klaar om naar de metro te lopen.

We hadden al voorspeld dat we onze vrienden weer tegen zouden komen, maar dat we ze zó vroeg tegen zouden komen? Julia maakte even duidelijk dat wij het waren door als een oempaloempa rond te dansen en te zwaaien. Wij liepen rustig door naar de metro..

We moesten metro C richting Hajé hebben! Hierbij moesten we uitstappen bij halte Museum. Dit ging vlekkeloos! De Tsjechische metro’s verschillen niet zo van de Nederlandse, alleen zijn de vierzits stoelen daar maar driezits.. daar kon ik niet zo goed bij..

Uiteindelijk stapten we uit bij Museum! We waren eindelijk in Praag hoor! Eerst bekeken we een aantal souvenir winkeltjes, omdat we allemaal nog wat souvenirtjes nodig hadden. Ook was er een hoop te zien aan mooie gebouwen, kerken en standbeelden. Praag is een hele mooie stad. Ook moest ik van Hans & Yvonne een bepaalde soort wafel gegeten hebben. Ik ben achter de naam gekomen; Trdelnik! Een soort dik deeg met suiker in een rondje gebakken, met ijs of slagroom. Ik had er een met ijs en een hele hoop aardbeien! Man wat lekker. Wel zat ik gelijk nokkie vol.

Daarna zag ik de Hamleys! Ik was helemaal enthousiast, want ik hou van die speelgoedwinkel. We zijn daar denk ik wel een half uur in geweest. Er is gewoon teveel te zien. Nadat we de winkel uit getrokken moesten worden liepen we door om de rest van Praag te zien. Ik heb een hoop foto’s gemaakt omdat het er allemaal heel mooi uitzag.

Uiteindelijk was het tijd om even iets te eten. We gingen zitten bij Meetburger en deelden een menuutje aan mini burgers. Ik had de pittige burger, die was zeker pittig🥵🔥

Dag 9-Praha vervolg

August 13, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Hierna wilden wij opzoek naar een brug. Dit zou een hele mooie brug zijn dus ik was benieuwd. We gingen op zoek via Apple maps want de weg waren we een beetje kwijt. Na een tijdje lopen kwamen we aan bij een brug. Dit was echter de verkeerde brug. We keken nog even duidelijk op de kaart welke brug we nodig hadden: de Karelsbrug. Die was de andere kant op. Wij de route volgen op Apple maps, komen we uiteindelijk weer uit bij Meet burger! Daar hadden we een straatje in gemoeten, daar achter zat de brug😅dat was een rondje van de zaak!

De brug! Wat een mooie brug was dat. Heel veel mooie beelden en een prachtig uitzicht. Wel erg druk.. ik hou niet van drukke plekken en toen moest er net een Chinees nogal heel erg in de weg lopen.. laten we het er maar op houden dat ik om Jezus heb geroepen, die vlak achter me op een beeld stond afgebeeld😅 Julia heeft geschaterlacht.

Uiteindelijk aan het einde van de brug besloten we rustig aan naar het restaurant te lopen. Het was nog even twijfelen of we bij het juiste restaurant waren.. Kolkovna was de naam, maar op de gevel stond Olympia. Bleek de naam Kolkovna Olympia! Duidelijk. Hier hebben we lekker gegeten en uitgerust. Ook kwamen we voor de tweede keer de vrienden tegen! Dit was geen verrassing, aangezien wij op aanraden van hen naar het restaurant gingen. Na een dansje in het toilet gingen wij weer verder op weg, naar de metro toe.

Yvonne wilde erg graag naar een winkel genaamd Pylones (spreek uit als Pielemuis). Wat een leuk winkeltje was dat! Allemaal leuke hebbedingetjes. Daar heb ik ook nog wat souvenirtjes gehaald😎

Uiteindelijk waren we allemaal vrij op, en liepen we rustig aan naar de metro. Eenmaal uitgeteld in de metro moesten we uitstappen bij halte Letńany. Toen we uitstapten was het drie keer scheepsrecht; we kwamen onze vrienden weer tegen. Volgens Ray had hij waarschijnlijk honing aan z’n kont.. 🤔

Daarna was het een kwestie van parkeerkaart betalen (wat niet helemaal vlekkeloos verliep) en naar huis rijden. We waren allemaal uitgeteld. Daarom dat ik dit verhaaltje nu pas schrijf. Het was een lange maar erg leuke dag.

Dag 10-Jićin 2.0

August 14, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was het een halve rustdag. We hadden besloten uit te slapen en daarna wel te zien wat we zouden doen. Ik heb heerlijk geslapen tot 10 uur. We hadden daarna besloten om nog eens naar Jicin te gaan, om nog wat souvenirtjes en edelstenen te halen. Hans zou ons daar afzetten zodat wij rustig konden rondneuzen en hij de boodschappen kon halen. Perfect plan!

In Jicin hebben we weer effies lekker de toerist uitgehangen en zijn we van winkeltje naar winkeltje gehopt. Hierbij ben ik weer mooi geslaagd voor wat souvenirtjes. Ook Julia is geslaagd voor een spaarpot, want zij gaat sparen! 🤪

Toen liepen we door naar het winkeltje waar we graag nog even heen wilden: de edelsteen winkel. De eigenaar is een norse man die een beetje Duits kan maar vooral heel goed kan zuchten elke keer dat er een klant binnen komt. We denken zelf dat ie gewoon levensmoe is, maar goed wij hebben hem wel mooi weer aan z’n dagelijkse omzet geholpen.

Hierna gingen we terug naar het huisje na een korte pitstop gemaakt te hebben voor weer zo’n heerlijke bak met kapsalon. Die hebben we wel in het huisje opgegeten. Hij blijft lekkerder dan thuis😋

We hadden allemaal even een momentje van rust nodig, dus ik besloot in m’n kamer even uit te rusten waarna ik in slaap viel tot het tijd was voor het avondeten. We zouden weer mini pizza’s maken met de pizzarette, jam.

Hans en Yvonne hebben nog even gekletst met de eigenaar van dit huisje. De man is 76 jaar oud en woont hier alleen. Zijn naam was bekend maar zijn we weer vergeten🤭 Ook heeft hij ons geholpen het wespennest bij het huisje uit te roken. Dit vond ik een zeer goed idee😇 De man is heel aardig en gastvrij. Hij heeft al een aantal keer een wasje voor ons gedraaid, hij geeft gul allemaal borreltjes (vooral aan Hans) en wanneer wij weg zijn let hij op onze spullen.

Na het avondeten bleven we nog even bij het haardje zitten buiten maar het werd erg koud, waardoor de man ons weer hielp om de open haard in het huisje aan te zetten. Hans kan het nog steeds niet geloven dat we midden in de zomer bij de open haard hebben gezeten. Toch is het zo. Mijn borreltje was een beetje sterk, dus werd ik al gauw een beetje slaperig. Toch hebben we wel nog gezellig de avond bij het haardje doorgebracht.

Op dit moment ligt Hans lekker te snurken in het kamertje naast me. Als ik het kon opnemen zou ik het doen. Het is heel lachwekkend; het lijkt soms wel op een soort varkentje🤣hiervoor heeft hij nog even een wesp gedood in de kamer van Julia. Hierdoor lig ik toch niet helemaal comfortabel op het moment, maar dat gaat gauw genoeg weer over. Nu is het tijd om lekker te gaan slapen🤗