Tsjechië 2019

August 2019
In de zomervakantie van 2019 ga ik met mijn oom, tante en nicht op vakantie naar Tsjechië! Hier zullen we 12 dagen verblijven. Samen met mijn nicht Julia zullen we dit blog bijhouden met foto’s, video’s en verhalen! Read more

Dag 13-Ahoj Česká Republika!

August 17, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 17 °C

Gisteren was onze laatste dag in Tsjechië! Na een lekker borreltje hadden we allemaal prima geslapen😴Julia sliep bij mij, met alle gevolgen van dien. Net toen ik wilde gaan slapen liep er namelijk nog even een spin over m’n arm die ik met bruut geweld heb gedood. Ook liet Julia gedurende de hele nacht haar gassen vrij💨 En natuurlijk werd mijn persoonlijke ruimte heel klein omdat er vrij vaak een ledemaat van Julia over me heen gedrapeerd lag🙃 Gelukkig waren de borrels vrij sterk, dus ik heb toch nog goed kunnen slapen.

De terugreis! ‘s Ochtends na het ontbijt gingen we onze laatste dingen inpakken en het huisje schoon achterlaten. We wilden graag rond een uur of 10 klaar zijn, maar enige uitloop hadden we al bedacht. Het was kwart over 10 toen we volledig bepakt en bezakt bij de auto stonden! Goed gedaan vind ik zelf. Na het afscheid met Jaroslav, de eigenaar, begonnen wij onze terugreis. Hans zou Tsjechië uitrijden, en ik zou het dan weer van hem overnemen in Duitsland. Dit ging prima! Hans heeft bijna geen afslagen gemist, wat voor hem heel knap is!

Nadat ik vier uur aan een stuk door had gereden was het weer tijd voor een wissel, waarna we ook opzoek gingen naar een restaurant. McDonalds dus.. We reden richting Dortmund en daar zijn we gepauzeerd voor onze laatste avondmaal🍟

Hierna reed Hans nog een uurtje en dan zou ik ons naar huis brengen. Toen ik achter het stuur kwam kwamen ook de goeie liedjes weer naar voren. We (ik wel tenminste🤪) hebben lekker meegejamt op Snollebollekes.

Ook helaas een wat mindere ervaring meegemaakt in de laatste twee uurtjes van de reis. Namelijk een bijna kop-staart botsing door een bejaard stel die twee auto’s voor me even ging afremmen vlak voor een afslag van 130 naar 40. Die besloten nog even snel over de doorgetrokken streep en het verdrijvingsvlak de andere baan te pakken. Ik moest uitwijken als een malle en de remschijven hebben het ook even gevoeld, net zoals wij allemaal in de auto. Ik kon de toeter niet vinden door alle knopjes op m’n stuur dus Hans heeft even heel hard getoeterd voor mij. Ik hoop dat die persoon heel snel van de weg gehaald wordt...

Gelukkig zijn we allemaal oké en zijn we er met de schrik vanaf gekomen. Dus wij vervolgden onze reis naar huis, waar we toen vrij snel aankwamen om 10 uur ‘s avonds. We waren allemaal best gesloopt door de gehele dag in de auto. We hebben onze spullen uit de auto gehaald en ik ben vrij snel in elkaar gestort op m’n bed.

Vandaag is de dag dat ik ook naar huis ga. Brum staat namelijk nog hier en vanmiddag ga ik dan ook op weg naar huis. De vakantie was hartstikke leuk, maar ik mis m’n huisje na twee weken wel erg. Ze zeggen: home is where the heart is. Mijn heart is toch wel echt in Rotterdam, bij m’n ouders en lieve hondjes. Dat heb ik me wel gerealiseerd.

Hierbij komt voor mij een einde aan dit reisblog. Ik heb het weer met heel veel plezier geschreven. Het zijn de kleine spontane acties die een vakantie zo leuk maken en ik ben blij dat ik al deze herinneringen heb kunnen vastleggen met dit blog. Zo blijft alles van deze vakantie bewaard❤️

Dag 12-Bergwandelingen en borreltjes

August 16, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 20 °C

Dit was onze laatste avond in Tsjechië! We hebben hem wel gezellig afgesloten, maar laat ik bij de ochtend beginnen. Want Julia mocht namelijk het ontbijtje gaan maken! Zij kon na drie uur zonder telefoon toch de verleiding niet weerstaan. Ze werd tamelijk gek: afkickverschijnselen? Ze had even niet door dat haar ouders dagelijks het ontbijtje doen. Ik denk dat ze wel waardering heeft gekregen voor wat ze dagelijks doen😆
    We ontbeten met lekkere kaas- en worstenbroodjes. Zoo lekker! Zeker omdat ze uit de oven kwamen.

Hierna besloot ik voor het laatst hier te gaan douchen. Toch verlang ik wel een beetje naar mijn eigen douche thuis, maar het was zeker goed te doen.

Hans zou even naar de supermarkt gaan om de laatste boodschappen te halen, terwijl wij rustig aan gingen inpakken zodat we morgenochtend zonder stress kunnen opstaan. Mijn koffer ging nog beter dicht dan op de heenweg! Knap he. Wel heb ik een tasje extra aan souvenirs, maar daar zit ook m’n gigantische badjas bij.

Ook hebben we het huisje even schoongemaakt. Ik heb gestofzuigd en Yvonne heeft gedweild, en Julia.. die heeft de binnenkant van haar ogen geïnspecteerd. En de bank😂

Toen Hans eenmaal terug was zouden we gaan lunchen met pannenkoekjes! We hebben er ook een paar aan de eigenaar gegeven. Hij vond ze heerlijk, maar hij zat wel vol ervan. Wij zaten ook vol, maar het was heerlijk.

Toen ik de tafel ging dekken voor de lunch ging het niet helemaal goed.. Ik wilde namelijk de suikerpot bijvullen. Dit ging niet helemaal volgens plan, omdat het pak een beetje uit m’n handen viel. Oeps? De halve tafel onder de suiker en ook een beetje op de grond. Net nadat we hadden schoongemaakt. Naja, oke dan. Kan gebeuren. Ik veegde de suiker op met het stoffer en blik en op het moment dat ik onder de placemat een beetje suiker wilde weghalen kwam nummer twee.. valt de suikerpot om🙄 sjongejonge. Toen moest Yvonne wel lachen. Ik kon er ook wel om lachen. Gelukkig had ik de stoffer en blik nog niet opgeruimd, want als klapper op de vuurpijl laat ik daarna nog effies de lepel uit de suikerpot vallen! Toen hadden we het niet meer.. Ik heb de suiker niet meer aangeraakt, is maar beter zo.

Na de lunch zouden we gaan wandelen. Ik was namelijk heel benieuwd naar hoe ver omhoog we konden lopen. Hierbij heb ik mooie foto’s kunnen maken. Ook kwamen we erachter dat er nog een hoop mensen in de bergen wonen! Allemaal in huisjes zoals deze. Weten jullie trouwens nog vorige week toen we een afslag namen en in de middle of nowhere terecht kwamen? Daar liepen we vanmiddag zo tegenaan! Er was namelijk een hele kleine kapel, waar we even naar binnen zijn gegaan. Heel bijzonder. Ook hebben we even een kaarsje gebrand.

Ik wilde nog verder naar boven, dus ik moest en zou omhoog lopen. Julia liep half te hyperventileren dus die bleef een beetje achter maar ze is er gekomen! We hebben een halve fotoshoot gedaan omdat de plek zo mooi was! De bergen waren prachtig en het uitzicht was echt om nooit te vergeten.

Eenmaal teruggekomen was het tijd voor avondeten. De ouders gingen aan het eten beginnen toen ik opeens nieuwsgierig werd naar het bos naast ons huisje.. ik ben er letterlijk in gerend. Hier hebben we een hele hoop mooie lege slakkenhuizen gevonden en ook hebben we een mooie open plek gevonden waar Julia perse nog even haar oerkreten wilde laten horen🙃

Na het avondeten ging ik m’n koffer volledig inpakken zodat deze alvast de auto in kon. Hierna had de eigenaar ons uitgenodigd om even bij hem een drankje te doen. Dat drankje werden er iets meer dan een.. zelfs Julia is aan de borrel gegaan en ze vond het lekker?

We hebben met handen en voeten een gezellige avond gehad met z’n allen, maar uiteindelijk waren we allemaal een beetje moe en gingen we rustig aan naar ons huisje terug. Dat was twee stappen verderop, gelukkig😁

Nu is de laatste nacht aangebroken. Julia slaapt bij mij en dan is het morgen tijd voor afscheid.

Dag 11-Foto's kasteel

August 15, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Hieronder nog wat foto’s van het kasteel vanbinnen! Officieel gezien mochten we geen foto’s maken, maar iedereen op de tour deed dit dus.... De kamers waren te mooi om het dan te laten.

En dan ook nog een mooi fotootje van de familie, met het motto; gek geboren, gek gebleven, gek voor het hele leven🤣Read more

Dag 11-Zámek Hrádek u Nechanic

August 15, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Een hele mond vol dus. Wij gingen vandaag naar een kasteel! Eigenlijk zouden we zonder enige kennis langsgaan dus het zou een verrassing zijn.

Het viel gelukkig niet tegen! Wel was het even lastig met vinden, maar wederom dankzij Apple maps hebben we het kunnen vinden. Het was een erg mooi kasteel. Knalrood en groot was het. We hadden een beetje moeite met vragen in hoeverre we echt een tour moesten nemen, maar gelukkig was er een vrouw die Nederlands sprak! Wat een geluk. Dankzij haar kregen we duidelijkheid. We zouden de tour van 45 minuten volgen met behulp van een boekje waarin alles vertaald was in het Nederlands voor ons, omdat de gids alleen Tsjechisch zou spreken. Dit was voor mij persoonlijk goed te doen en dankzij een paar woorden die ik dan net kon oppikken begreep ik waar de gids ongeveer was met haar verhaaltje.

We kwamen binnen in de entree waar we snel doorgingen naar de ridderzaal. Heel mooi allemaal. Het was echt een ouderwets kasteel. De ruimte die ik het mooist vond was de gouden zaal. Deze kamer had verguld behang en een prachtig plafond. Bizar om te bedenken dat daar echt families hebben gewoond. Ook vond ik de bibliotheek leuk, waar er geheime deuren leidden naar andere ruimtes van het kasteel.
    De tour eindigde voor ons in een soort mini kapel. Deze vond ik echt prachtig. Ook stond er een marmeren wijwaterbak die stamde uit het jaar 900😳

Na de tour hadden we nog even wat drankjes gedronken en zouden we onze terugweg weer vervolgen, waarbij we een weggetje hebben gereden waar we het liever niet over willen hebben. Wat werden we door elkaar geschud door dat onverharde weggetje...

Bij de Tesco zouden we gaan avondeten in het Chinese restaurant, nadat we boodschappen hadden gedaan. Hierbij kon ik het niet laten om een badjas te kopen. Ik zat er al de hele vakantie mee te knuffelen en ik moest hem gewoon hebben.

Hierna riep de eend ons🦆 Yvonne en Julia hebben gesmuld ervan, terwijl Hans en ik ons focusten op vlees en ik dan specifiek op de noodles😋 Voor een habbekrats kun je daar eten en drinken en het zijn heerlijke gerechten.

Eenmaal thuis aangekomen besloten we om een spelletjes avond te houden. Ook had ik een leuke challenge in het leven geroepen; de stacking challenge. We hebben onze telefoons opgestapeld (met geluid aan!) en op de hoek van de tafel gelegd. De persoon die als eerst z’n telefoon zou pakken zou verloren hebben en in ons geval morgenochtend het ontbijt maken! Durven jullie te raden wie van ons drieën (Hans deed niet mee want hij kijkt toch nooit op z’n telefoon) verloren heeft?😂

Verder hebben we lekker ouderwetse spelletjes gedaan. We hebben een aantal potjes Triominos gespeeld waarbij ik best wel op dreef was💪🏻 en ook hebben we nog gepest met mijn meegebrachte kaartenspel. Hierbij was Julia toch wat meer succesvol.

Morgen zal ik laten weten wie er het ontbijt heeft moeten maken😋

Dag 10-Mini pizza maken

August 14, 2019 in Czech Republic ⋅ 🌙 14 °C

Gister hebben we mini pizza’s gemaakt.
    Georgina had koude voeten dus die dacht ik maak ze warm, bij de pizzarette.
    Ze dachten ook we doen een wedstrijdje wie het hardst snurkt.
    Wie zou er gewonnen hebben ?Read more

Dag 10-Jićin 2.0

August 14, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was het een halve rustdag. We hadden besloten uit te slapen en daarna wel te zien wat we zouden doen. Ik heb heerlijk geslapen tot 10 uur. We hadden daarna besloten om nog eens naar Jicin te gaan, om nog wat souvenirtjes en edelstenen te halen. Hans zou ons daar afzetten zodat wij rustig konden rondneuzen en hij de boodschappen kon halen. Perfect plan!

In Jicin hebben we weer effies lekker de toerist uitgehangen en zijn we van winkeltje naar winkeltje gehopt. Hierbij ben ik weer mooi geslaagd voor wat souvenirtjes. Ook Julia is geslaagd voor een spaarpot, want zij gaat sparen! 🤪

Toen liepen we door naar het winkeltje waar we graag nog even heen wilden: de edelsteen winkel. De eigenaar is een norse man die een beetje Duits kan maar vooral heel goed kan zuchten elke keer dat er een klant binnen komt. We denken zelf dat ie gewoon levensmoe is, maar goed wij hebben hem wel mooi weer aan z’n dagelijkse omzet geholpen.

Hierna gingen we terug naar het huisje na een korte pitstop gemaakt te hebben voor weer zo’n heerlijke bak met kapsalon. Die hebben we wel in het huisje opgegeten. Hij blijft lekkerder dan thuis😋

We hadden allemaal even een momentje van rust nodig, dus ik besloot in m’n kamer even uit te rusten waarna ik in slaap viel tot het tijd was voor het avondeten. We zouden weer mini pizza’s maken met de pizzarette, jam.

Hans en Yvonne hebben nog even gekletst met de eigenaar van dit huisje. De man is 76 jaar oud en woont hier alleen. Zijn naam was bekend maar zijn we weer vergeten🤭 Ook heeft hij ons geholpen het wespennest bij het huisje uit te roken. Dit vond ik een zeer goed idee😇 De man is heel aardig en gastvrij. Hij heeft al een aantal keer een wasje voor ons gedraaid, hij geeft gul allemaal borreltjes (vooral aan Hans) en wanneer wij weg zijn let hij op onze spullen.

Na het avondeten bleven we nog even bij het haardje zitten buiten maar het werd erg koud, waardoor de man ons weer hielp om de open haard in het huisje aan te zetten. Hans kan het nog steeds niet geloven dat we midden in de zomer bij de open haard hebben gezeten. Toch is het zo. Mijn borreltje was een beetje sterk, dus werd ik al gauw een beetje slaperig. Toch hebben we wel nog gezellig de avond bij het haardje doorgebracht.

Op dit moment ligt Hans lekker te snurken in het kamertje naast me. Als ik het kon opnemen zou ik het doen. Het is heel lachwekkend; het lijkt soms wel op een soort varkentje🤣hiervoor heeft hij nog even een wesp gedood in de kamer van Julia. Hierdoor lig ik toch niet helemaal comfortabel op het moment, maar dat gaat gauw genoeg weer over. Nu is het tijd om lekker te gaan slapen🤗

Dag 9-Praha vervolg

August 13, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Hierna wilden wij opzoek naar een brug. Dit zou een hele mooie brug zijn dus ik was benieuwd. We gingen op zoek via Apple maps want de weg waren we een beetje kwijt. Na een tijdje lopen kwamen we aan bij een brug. Dit was echter de verkeerde brug. We keken nog even duidelijk op de kaart welke brug we nodig hadden: de Karelsbrug. Die was de andere kant op. Wij de route volgen op Apple maps, komen we uiteindelijk weer uit bij Meet burger! Daar hadden we een straatje in gemoeten, daar achter zat de brug😅dat was een rondje van de zaak!

De brug! Wat een mooie brug was dat. Heel veel mooie beelden en een prachtig uitzicht. Wel erg druk.. ik hou niet van drukke plekken en toen moest er net een Chinees nogal heel erg in de weg lopen.. laten we het er maar op houden dat ik om Jezus heb geroepen, die vlak achter me op een beeld stond afgebeeld😅 Julia heeft geschaterlacht.

Uiteindelijk aan het einde van de brug besloten we rustig aan naar het restaurant te lopen. Het was nog even twijfelen of we bij het juiste restaurant waren.. Kolkovna was de naam, maar op de gevel stond Olympia. Bleek de naam Kolkovna Olympia! Duidelijk. Hier hebben we lekker gegeten en uitgerust. Ook kwamen we voor de tweede keer de vrienden tegen! Dit was geen verrassing, aangezien wij op aanraden van hen naar het restaurant gingen. Na een dansje in het toilet gingen wij weer verder op weg, naar de metro toe.

Yvonne wilde erg graag naar een winkel genaamd Pylones (spreek uit als Pielemuis). Wat een leuk winkeltje was dat! Allemaal leuke hebbedingetjes. Daar heb ik ook nog wat souvenirtjes gehaald😎

Uiteindelijk waren we allemaal vrij op, en liepen we rustig aan naar de metro. Eenmaal uitgeteld in de metro moesten we uitstappen bij halte Letńany. Toen we uitstapten was het drie keer scheepsrecht; we kwamen onze vrienden weer tegen. Volgens Ray had hij waarschijnlijk honing aan z’n kont.. 🤔

Daarna was het een kwestie van parkeerkaart betalen (wat niet helemaal vlekkeloos verliep) en naar huis rijden. We waren allemaal uitgeteld. Daarom dat ik dit verhaaltje nu pas schrijf. Het was een lange maar erg leuke dag.

Dag 9-Praha

August 13, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Dit verslagje komt weer iets later dan gepland. Je zal zo wel lezen waarom.

Gisteren zijn we naar Praag gegaan! De lokale bevolking noemt het Praha, dus overal waar we keken moesten we letten op dit woordje! We stonden vroeg op om op tijd weg te gaan. Dit is ons vrijwel gelukt. Na anderhalf uur in de auto (waarbij ik nog effe heb doorgeslapen) kwamen we aan bij een parkeerterrein. Vanaf hier zouden we met de metro naar het centrum van Praag reizen. Eerst moesten we wachten tot we het terrein op mochten, want het terrein stond vol🙃 maar dat duurde niet erg lang, gelukkig stonden we binnen tien minuten klaar om naar de metro te lopen.

We hadden al voorspeld dat we onze vrienden weer tegen zouden komen, maar dat we ze zó vroeg tegen zouden komen? Julia maakte even duidelijk dat wij het waren door als een oempaloempa rond te dansen en te zwaaien. Wij liepen rustig door naar de metro..

We moesten metro C richting Hajé hebben! Hierbij moesten we uitstappen bij halte Museum. Dit ging vlekkeloos! De Tsjechische metro’s verschillen niet zo van de Nederlandse, alleen zijn de vierzits stoelen daar maar driezits.. daar kon ik niet zo goed bij..

Uiteindelijk stapten we uit bij Museum! We waren eindelijk in Praag hoor! Eerst bekeken we een aantal souvenir winkeltjes, omdat we allemaal nog wat souvenirtjes nodig hadden. Ook was er een hoop te zien aan mooie gebouwen, kerken en standbeelden. Praag is een hele mooie stad. Ook moest ik van Hans & Yvonne een bepaalde soort wafel gegeten hebben. Ik ben achter de naam gekomen; Trdelnik! Een soort dik deeg met suiker in een rondje gebakken, met ijs of slagroom. Ik had er een met ijs en een hele hoop aardbeien! Man wat lekker. Wel zat ik gelijk nokkie vol.

Daarna zag ik de Hamleys! Ik was helemaal enthousiast, want ik hou van die speelgoedwinkel. We zijn daar denk ik wel een half uur in geweest. Er is gewoon teveel te zien. Nadat we de winkel uit getrokken moesten worden liepen we door om de rest van Praag te zien. Ik heb een hoop foto’s gemaakt omdat het er allemaal heel mooi uitzag.

Uiteindelijk was het tijd om even iets te eten. We gingen zitten bij Meetburger en deelden een menuutje aan mini burgers. Ik had de pittige burger, die was zeker pittig🥵🔥

Dag 8-Rust en rummikub

August 12, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Ik heb een lesje geleerd: gooi zoete spullen weg als je het niet opeet! Waarom? Omdat daar mieren op af komen! Ik had een lolly in mijn toilettas gestopt omdat ik even gauw mijn kastje wilde opruimen. Deze lolly is waarschijnlijk open gegaan. Ik keek vol verbazing in mijn toilettas toen ik een aantal mieren zag rondlopen in mijn kamer, tot ik erachter kwam dat er zich een heus nestje had geplaatst in het zakje van de lolly🤮 Iedereen lachen joh, behalve ik. Ik mocht m’n toilettas gaan ontsmetten! Bah bah bah. Ik voel nog de beestjes over m’n lijf lopen🙃

Goed. Over op de orde van de dag. Julia en ik zijn vandaag thuis gebleven om even een rustdag te houden. Dit was zeer gezellig. We hebben even de slingers en versiering opgeruimd en de rest van het huisje, waaronder Julia’s kamer opgeruimd. Hierna bedachten we dat het wel leuk zou zijn om even een spelletje te spelen. Het werd dus rummikub. Dit heb ik echt al heel lang niet gedaan, dus ik was de spelregels compleet kwijt. Na een tijdje spelen had ik het weer door en ging het hard waardoor ik zelfs een keertje won💪🏻

Ook hadden we een paar gekke buien wat uiteindelijk uitbrak tot de slappe lach toen Julia schreeuwde van schrik toen ze me zag. Hierbij lag ik uiteindelijk op de grond omdat ik helemaal slap was🤣 dat zijn de mooie momenten die je moet onthouden.

Na een uurtje of drie kwamen Hans en Yvonne weer thuis en die wilden ook graag een potje rummikub meespelen. Dit hebben we gedaan tot het avondeten. Hans blijkt heel goed te zijn in rummikub dus moest ik hem wel een keer verslaan. Dit is me gelukt😁

Het avondeten was dit keer geen barbecue, maar lekker veel groenten met een karbonaadje en aardappelrondjes? Hmm😋
    Hierna gingen we lekker uitbuiken bij het kampvuur, waarbij Julia en ik voor de live entertainment zorgden met een liedje en de guitalele. Het vuurtje hield gelukkig m’n koude voeten warm. Ook heb ik weer van een klein borreltje genoten☺️

Morgen gaan we dan eindelijk naar Praag. De wekker staat vroeg zodat we op tijd kunnen vertrekken! Ik heb er veel zin in, dus veel foto’s kunnen verwacht worden.