Tsjechië 2019

August 2019
In de zomervakantie van 2019 ga ik met mijn oom, tante en nicht op vakantie naar Tsjechië! Hier zullen we 12 dagen verblijven. Samen met mijn nicht Julia zullen we dit blog bijhouden met foto’s, video’s en verhalen! Read more
  • Zomervakantie!

April 19, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 14 °C

In de zomervakantie van 2019 ga ik met mijn oom, tante en nicht op vakantie naar Tsjechië! Hier zullen we 12 dagen verblijven. Ik heb er ontzettend veel zin in en zal foto’s uploaden naar dit blog!

• Aftellen geblazen

July 28, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 26 °C

Het komt steeds dichterbij! Ook al is Julia al aan het aftellen sinds dag 100, we kunnen vanaf nu zeggen dat we over bijna een week op vakantie gaan! 🎉
    We hebben er allemaal heel veel zin in en de meeste dingen zijn al geregeld om met een gerust hart op vakantie te gaan.

Ons huisje bevindt zich in Struzinec (klinkt als ‘stretch-je-nek’) wat ligt in regio Liberec, district Semily. Het plaatsje telt zo’n 705 inwoners, maar vanaf volgende week maandag zijn dat er tijdelijk 709!
    We hebben al een hoop plannen (zoals een dagje zwembad, dierentuin, Praag, Tesco), maar we laten ons schema volledig open om lekker spontaan iets van onze dag te maken. Wel is er één voorwaarde; Hans wil naar Praag op zijn verjaardag. Dat gaan we natuurlijk gewoon waarmaken. 😊

We zullen volgende week ‘s ochtends vroeg vertrekken met mij achter het stuur 😎 een playlist is ook al gemaakt zodat we ons niet kunnen vervelen. 🎶

Ik hoop zelf elke dag een verslagje te kunnen schrijven, zodat alle herinneringen bewaard kunnen blijven! Ook staat het uiteraard vrij om gezellig alle dagverslagen te lezen en op de hoogte te blijven van al onze avonturen!

• We gaan bijna

August 1, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 16 °C

Hey allemaal het is al bijna de vakantie. Ik heb super veel zin. Ik vind het best spannend omdat we naar een heel nieuw stuk gaan maar er is een Tesco me favo winkel daar hahaha. Eindelijk me ijskoffie,
    Ik heb er zin in en vind het te gek dat Georgina me nicht meegaat het word super gaaf een avontuur om niet te vergeten.

• Bijna rijden

August 4, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 24 °C

Hoi allemaal zo daar gaan we dan bijna en man wat heb ik er zin in.
    Nu nog de laaste dingen in de auto zetten en klaar zetten en dan vannacht rijden en het gaat super worden.
    Georgina en ik gaan allebij dingen plaatsen, zo kun je alles volgen van de reis.Read more

Dag 1-Rijden rijden rijden

August 5, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 19 °C

Goedenavond allen! Hierbij de eerste officiële update over de vakantie! Het was een lange dag, maar laat ik maar bij het begin beginnen.

Vanochtend om kwart voor 4. Bepakt en bezakt stapten we de auto in. Ik dit keer achter het stuur. Nadat we eerst een rondje van het huis hadden (rondje rotonde en nog even terug langs huis) begonnen we onze reis. Ik zou in ieder geval Nederland uitrijden, we zouden kijken hoe het zou gaan. Ik vond het namelijk best spannend; ik had nooit langer dan misschien 2 uurtjes achter elkaar gereden. Dit is me 100% meegevallen! Dit kwam zeker weten door de luxe van de auto (wie wist er dat je met knopjes je snelheid kon bedienen?! Dit heet cruise control🤪)

Onze eerste stop was in Dortmund, nadat ik veel B wegen had gehad en alweer drie uur verder was. Ook hebben we geleerd dat we Georgina niet té sterke koffie moeten geven voor het rijden.. iets met “nog drukker dan Julia”...

Toen was het mijn beurt om even te tukken. Zo hebben Hans en ik fijn afgewisseld met rijden. Wel moesten we rond het middaguur opzoek naar iets te eten want we werden allemaal een beetje futloos. Na een lekkere lunch hadden we een hoop omleidingen..🙃 We kwamen daardoor iets later aan bij het huisje. Onderweg wel leuke dingen gezien! Zo hebben we kleine hertjes over zien steken, een eekhoorntje zien rondrennen en we hebben een hoop mooie huisjes kunnen zien. Ik noemde het de Efteling architectuur. Het lijkt er echt op!

Eenmaal aangekomen bij het huisje was het even zoeken. Nadat de eigenaar ons had opgehaald bleek dat ons huisje, gedoopt “kleine huis op de Prairie”, hoog op de bergen stond. Die auto heeft het even moeilijk gehad, net zoals Hans.. de eigenaar heeft ons heel fijn geholpen met alles, ook met seinen naar Hans zodat we niet de richel afreden😂 #LivingLifeOnTheEdge

Het huisje is schattig! Foto’s volgen nog. Omdat wij zó goed zijn in de Tsjechische taal, hebben we onze plaatsnamen gedoopt tot Nederlandse verbasteringen, namelijk de al bekende ‘strek-je-nek’ (Struzinec) en de plaats ‘Verse sla’ (Veselá).

Na een heerlijke maaltijd bij de locale Chinees in de Tesco hebben wij ons weer richting het huisje gemanoeuvreerd. Mijn zogenoemde cabine is ingericht en we zijn allemaal bekaf. Tijd om dus de nodige rust te pakken. Morgen weer tijd voor genoeg nieuwe dingen! Welterusten🤗

Dag 2-Foto's huisje

August 6, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 24 °C

Goeiemiddag! Hierbij de beloofde foto’s van het huisje. Het is een echt klein huisje op de prairie. We zitten hier wel zo’n 500 meter boven zeeniveau, hoog in de bergen! Het is een aardig steil wandelingetje omhoog willen we bij het huisje komen, maar dat maakt het niet minder knus!

De bedden liggen weliswaar op de grond, maar man man man wat hebben wij goed geslapen. Het kan ook komen door het feit dat we allemaal écht heel moe waren, maar dat gaan we vanavond dan wel zien. De dekens en kussens liggen in ieder geval heerlijk.

De eigenaar van dit huisje is me toch een lieve man! Ook al kunnen we elkaar totaal niet verstaan, we weten toch met handen en voeten ons verstaanbaar te maken. Hans vindt hem heel aardig want hij geeft ons bier☺️

Hierbij de foto’s van ons huisje!

Dag 2-Jičín

August 6, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 21 °C

Net iets na middernacht, maar goed! Update tijd. Hiervoor waren de foto’s van het huisje te zien, maar dat was niet het enige dat we gedaan hadden. We hadden namelijk besloten naar het plaatsje Jicín te gaan; een klein plaatsje ongeveer een half uurtje verwijderd van ons huisje.

Eenmaal aangekomen besloten we lekker rustig aan de winkeltjes te bekijken. Er waren een aantal souvenirwinkels, waar Hans onder andere een nieuw petje heeft gehaald. Ik heb een nieuwe slobberbroek en een klein edelsteentje gehaald. Het was een rustig plein met gezellige winkeltjes. Wat een mooie architectuur! Leuke gebouwen met felle kleuren, ik vond het helemaal leuk. Ik heb dus veel foto’s gemaakt. Ook zijn we nog een kerk binnen gegaan. Die was ook erg mooi vanbinnen.

Ook kregen we honger en besloten we bij de lokale Turk een ‘kapsalon verkeerd’ te halen. Het was kapsalon als het ware, alleen waren de ingrediënten anders op volgorde gelegd. Heeeerlijk😍helaas geen foto kunnen maken want.. het was alweer op voordat ik er erg in had..

Eenmaal uitgegeten en uitgekeken besloten we terug te gaan naar ons plaatsje om even boodschappen te doen en weer terug naar ons huisje te gaan. Hier hebben we lekker gerelaxed in ons tuintje. Ik moet zeggen dat ik heel snel over mijn fobie tegen bijen en wespen heen kom hier (al vlucht ik nog regelmatig voor wespen, er zat er vanmiddag eentje op m’n pols🤮). Maar goed, vanavond hadden we besloten mini pizza’s te gaan maken in de meegebrachte pizzarette! Heeeerlijk was dat. Hierna lekker uitgebuikt en konden we dan eindelijk ons spelletje spelen; Sushi go! Alleen vond Hans het maar een oneerlijk spel; hij kan het niet zo goed loslaten🤪

Nu ligt iedereen op bed en gaan we weer een lekkere nachtrust tegemoet. Welterusten😘

Dag 3-Was het toeval?

August 7, 2019 in Czech Republic ⋅ 🌧 16 °C

Toen was dag drie alweer voorbij! Het begon met een laat ontbijtje en de discussie wat we zouden gaan doen vandaag. We wilden iets overdekt, want het zou misschien gaan regenen. Na een tijdje wikken en wegen hadden we besloten om naar een winkelcentrum te gaan in de buurt van Liberec. Het winkelcentrum heet “Nisa”. 🙃.

Verder was het winkelcentrum wel leuk! Er waren allerlei soorten winkels, zoals een gitaarwinkel waar Julia verliefd werd op elke gitaar die ze zag. Ook zijn we heeeel lang in de H&M geweest, want hoe toevallig kan het zijn: we kwamen vrienden tegen! We wisten dat zij ook in Tsjechië waren, maar hoe bizar is het dan dat we elkaar tegenkomen in een winkelcentrum, ín de H&M? Ik kan er nog steeds niet helemaal bij😳 Was het toeval?🤪
    Wel was het erg gezellig en stond de H&M even op z’n kop door ons😆. Grapje.

Goed, daarna lunchen. Wat is de Chinees toch lekker hier. Foto in de bijlage🍲
    En wie kwamen we daar tegen?! Je raadt het al. Yvonne speelde even voor paparazzi en wilde stiekem een foto maken maar dat werd helaas al snel onderschept🤔

Na de lunch besloten we langzaam aan terug te gaan om boodschappen te halen. Door de machtige lunch besloten we wat lichter te eten. Ik had besloten even een borreltje mee te nemen voor in de avond. Hierop noemde Hans mij een alcoholist. Ik heb het pot-ketel principe maar even toegepast op deze situatie☺️

Onderweg naar het huisje gingen wij erop letten dat Hans dit keer niet de afslag zou missen! Had hij dat maar wel gedaan.. We reden wel op een hele mooie berg, maar deze leidde niet naar onze bestemming. We kwamen klem te zitten als het ware, dus mocht Hans weer lekker achteruit manoeuvreren. Het was wel weer een lekker toeristisch weggetje🏡🏔

Na het avondeten wilden Julia en Hans een revanche met Sushi Go! Dit gingen wij dus doen. Hans heeft hierbij eindelijk een keertje gewonnen! Hier was hij blij mee😋
    Ook had ik een escape room spel gekocht. We waren best nieuwsgierig naar hoe dit zou werken. We besloten de uitdaging aan te gaan en het doosje te openen. Echter waren de raadsels erg moeilijk en was iedereen best moe (en aangeschoten (Julia vond de rum-cola niet lekker, ook al zat er heel weinig rum in) ). We hebben besloten de escape room morgen verder te gaan doen, zodat we allemaal scherp zijn!

Morgen zijn de plannen al gemaakt; we gaan naar de dierentuin in Liberec! Hier zijn Hans, Yvonne en Julia al eens heen geweest, dus we weten zeker dat het een goeie dag gaat worden.
    Tot morgen!