Czech Republic
Liberecký kraj

Here you’ll find travel reports about Liberecký kraj. Discover travel destinations in Czech Republic of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Erster Ausfall

August 22 in Czech Republic ⋅ ⛅ 23 °C

Nachdem das Beast immer wieder zickt und kein Gas annimmt haben wir entschlossen in Liberec eine Werkstadt aufzusuchen. Leider koennen sie nur Reifen reparieren aber sind so nett u haben uns einen Mechaniker organisiert der sich das mal anguckt. 30 min. Wartezeit. Sind mit Kaffee u Wifi versorgt💪

Langsam aber sicher... ️

September 13 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Nachdem wir Prag und die Moldau gestern Morgen hinter uns gelassen haben und Richtung "Norden" gefahren sind, haben wir nicht nur einer großen Stadt mit viel Trubel und Touristen den Rücken gekehrt, sondern es hat sich vor allem bei mir auch etwas Entspannung breit gemacht😂
    Vor allem der wunderschöne See Máchovo jezero an dem wir seit gestern sind hat vermutlich viel dazu beigetragen. Immer mehr wird mir bewusst, dass wir uns voll und ganz auf das was vor uns liegt einlassen können und nicht wie bei einem zeitlich begrenzten Urlaub einen Programmpunkt nach dem anderen abklappern müssen. Für mich stellt das im Gegensatz zu Korbi eine echte Herausforderung dar😂Read more

#23 ist wieder im Spiel

August 23 in Czech Republic ⋅ 🌙 18 °C

on way to Bratislava
    THX to all the Czech Mechanics beside us 🇨🇿👏🏼

Dag 2-Jičín

August 6 in Czech Republic ⋅ ☁️ 21 °C

Net iets na middernacht, maar goed! Update tijd. Hiervoor waren de foto’s van het huisje te zien, maar dat was niet het enige dat we gedaan hadden. We hadden namelijk besloten naar het plaatsje Jicín te gaan; een klein plaatsje ongeveer een half uurtje verwijderd van ons huisje.

Eenmaal aangekomen besloten we lekker rustig aan de winkeltjes te bekijken. Er waren een aantal souvenirwinkels, waar Hans onder andere een nieuw petje heeft gehaald. Ik heb een nieuwe slobberbroek en een klein edelsteentje gehaald. Het was een rustig plein met gezellige winkeltjes. Wat een mooie architectuur! Leuke gebouwen met felle kleuren, ik vond het helemaal leuk. Ik heb dus veel foto’s gemaakt. Ook zijn we nog een kerk binnen gegaan. Die was ook erg mooi vanbinnen.

Ook kregen we honger en besloten we bij de lokale Turk een ‘kapsalon verkeerd’ te halen. Het was kapsalon als het ware, alleen waren de ingrediënten anders op volgorde gelegd. Heeeerlijk😍helaas geen foto kunnen maken want.. het was alweer op voordat ik er erg in had..

Eenmaal uitgegeten en uitgekeken besloten we terug te gaan naar ons plaatsje om even boodschappen te doen en weer terug naar ons huisje te gaan. Hier hebben we lekker gerelaxed in ons tuintje. Ik moet zeggen dat ik heel snel over mijn fobie tegen bijen en wespen heen kom hier (al vlucht ik nog regelmatig voor wespen, er zat er vanmiddag eentje op m’n pols🤮). Maar goed, vanavond hadden we besloten mini pizza’s te gaan maken in de meegebrachte pizzarette! Heeeerlijk was dat. Hierna lekker uitgebuikt en konden we dan eindelijk ons spelletje spelen; Sushi go! Alleen vond Hans het maar een oneerlijk spel; hij kan het niet zo goed loslaten🤪

Nu ligt iedereen op bed en gaan we weer een lekkere nachtrust tegemoet. Welterusten😘

Dag 2-Foto's huisje

August 6 in Czech Republic ⋅ ☁️ 24 °C

Goeiemiddag! Hierbij de beloofde foto’s van het huisje. Het is een echt klein huisje op de prairie. We zitten hier wel zo’n 500 meter boven zeeniveau, hoog in de bergen! Het is een aardig steil wandelingetje omhoog willen we bij het huisje komen, maar dat maakt het niet minder knus!

De bedden liggen weliswaar op de grond, maar man man man wat hebben wij goed geslapen. Het kan ook komen door het feit dat we allemaal écht heel moe waren, maar dat gaan we vanavond dan wel zien. De dekens en kussens liggen in ieder geval heerlijk.

De eigenaar van dit huisje is me toch een lieve man! Ook al kunnen we elkaar totaal niet verstaan, we weten toch met handen en voeten ons verstaanbaar te maken. Hans vindt hem heel aardig want hij geeft ons bier☺️

Hierbij de foto’s van ons huisje!

Dag 3-Was het toeval?

August 7 in Czech Republic ⋅ 🌧 16 °C

Toen was dag drie alweer voorbij! Het begon met een laat ontbijtje en de discussie wat we zouden gaan doen vandaag. We wilden iets overdekt, want het zou misschien gaan regenen. Na een tijdje wikken en wegen hadden we besloten om naar een winkelcentrum te gaan in de buurt van Liberec. Het winkelcentrum heet “Nisa”. 🙃.

Verder was het winkelcentrum wel leuk! Er waren allerlei soorten winkels, zoals een gitaarwinkel waar Julia verliefd werd op elke gitaar die ze zag. Ook zijn we heeeel lang in de H&M geweest, want hoe toevallig kan het zijn: we kwamen vrienden tegen! We wisten dat zij ook in Tsjechië waren, maar hoe bizar is het dan dat we elkaar tegenkomen in een winkelcentrum, ín de H&M? Ik kan er nog steeds niet helemaal bij😳 Was het toeval?🤪
    Wel was het erg gezellig en stond de H&M even op z’n kop door ons😆. Grapje.

Goed, daarna lunchen. Wat is de Chinees toch lekker hier. Foto in de bijlage🍲
    En wie kwamen we daar tegen?! Je raadt het al. Yvonne speelde even voor paparazzi en wilde stiekem een foto maken maar dat werd helaas al snel onderschept🤔

Na de lunch besloten we langzaam aan terug te gaan om boodschappen te halen. Door de machtige lunch besloten we wat lichter te eten. Ik had besloten even een borreltje mee te nemen voor in de avond. Hierop noemde Hans mij een alcoholist. Ik heb het pot-ketel principe maar even toegepast op deze situatie☺️

Onderweg naar het huisje gingen wij erop letten dat Hans dit keer niet de afslag zou missen! Had hij dat maar wel gedaan.. We reden wel op een hele mooie berg, maar deze leidde niet naar onze bestemming. We kwamen klem te zitten als het ware, dus mocht Hans weer lekker achteruit manoeuvreren. Het was wel weer een lekker toeristisch weggetje🏡🏔

Na het avondeten wilden Julia en Hans een revanche met Sushi Go! Dit gingen wij dus doen. Hans heeft hierbij eindelijk een keertje gewonnen! Hier was hij blij mee😋
    Ook had ik een escape room spel gekocht. We waren best nieuwsgierig naar hoe dit zou werken. We besloten de uitdaging aan te gaan en het doosje te openen. Echter waren de raadsels erg moeilijk en was iedereen best moe (en aangeschoten (Julia vond de rum-cola niet lekker, ook al zat er heel weinig rum in) ). We hebben besloten de escape room morgen verder te gaan doen, zodat we allemaal scherp zijn!

Morgen zijn de plannen al gemaakt; we gaan naar de dierentuin in Liberec! Hier zijn Hans, Yvonne en Julia al eens heen geweest, dus we weten zeker dat het een goeie dag gaat worden.
    Tot morgen!

Dag 4-(Pech)vogels en andere dieren

August 8 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Daar zijn we weer met wat verse verhalen om te lezen! Dag 4 is voorbij en het was een wisselvallige dag voor ons. We begonnen onze dag om 8 uur sochtends, want we wilden rond 9 uur de auto instappen om naar de Zoo Liberec te gaan. Dit liep iets uit... tien over half 10 zaten we dan eindelijk en gingen we op weg. Eenmaal bijna bij de dierentuin aangekomen waren er weer gezellig wat omwegen. Altijd leuk. Toch weten we altijd onszelf hieruit te redden🦸🏼‍♂️

De dierentuin! Het was toch een andere dierentuin dan vorig jaar, maar dat gaf niks. Het was een gezellig dierentuintje. Waar ik wel echt aan moet wennen hier in Tsjechië is dat alles in heuvels gaat. Heuveltje op, heuveltje af.. zelfs in Gran Canaria is het niet eens zo erg😆 dit geeft trouwens wel heeeele mooie beelden! Dus dat maakt het wel weer goed.

De dierentuin was gezellig en het was goed te doen met het weer. Wel vonden we dat er een hoop dieren onnodig achter glas zaten.. maar goed. We hebben een aantal mooie dieren gezien en vastgelegd! Hieronder de mooiste foto’s.

Na drie uurtjes besloten wij terug te gaan naar Vesela en boodschappen te doen... bij de Lidl!! Dat was bekend terrein. Fijn is dat he, als TN’er😂(Typische Nederlander)

Onderweg naar het huisje kwamen we nog iets über schattigs tegen; een mini zwijntje. Deze was zó schattig! Hij rende gauw terug naar zijn mama toen wij aan kwamen rijden en stopten om te kijken. Toen kwam de rest van de familie zwijn koekeloeren.. wij reden maar weer verder🙃

Eenmaal in het huisje aangekomen zouden er een paar dingen gaan gebeuren die niemand had voorspeld. Allereerst wilden Julia en ik allebei even rust. Wij lagen dus even te chillen. Ik had mijn raam wagenwijd opengezet voor wat frisse lucht, met alle risico’s voorbehouden. En ja hoor, er vloog een wesp naar binnen. Heel fijn🙃 In de eerste instantie hoopte ik dat ie naar buiten zou vliegen zodat ik het raam dicht kon doen, maar in plaats daarvan dacht ie dat ik een landingsbaan was. Hij ging langzamerhand mijn kant op en ik moest er niks van hebben. Ik zat op mijn bed dus ik kroop op hoge snelheid richting de uitgang waarbij ik mijn arm stootte, waardoor mijn gewricht even uit en weer terug in de kom schoot.. en nu ben ik zielig😢 arm in de mitella en rust houden.
    Daarna bedacht Julia dat het handig was als zij ook nog even gewond zou raken. Zij miste de laatste trede van de trap en kwam zo met haar voet vol tegen de punt van de trap aan.. toen waren we allebei zielig😥 de pechvogels😆
    Wel hebben we allebei geprobeerd niet te lachen toen de ongelukken plaatsvonden (ook al zag dat van Julia er erg grappig uit).

De avond verliep dus even rustig aan, omdat er niet veel gedaan kon worden😆 bami en rijst stond er op het menu. Na het eten besloot ik om even mijn zus te bellen en tegelijkertijd kwam de eigenaar van het huisje even kletsen met Hans en Yvonne. Hij probeert zo erg om zich verstaanbaar te maken!

Morgen zijn de plannen om te gaan zwemmen! Wel kijken we nog even aan in hoeverre mijn arm vervelend blijft doen. Zelf hoop ik dat het alleen een spierpijn gevoel geeft en dat het verder weer te doen is, maar we gaan het zien. Voor nu gaan we iets eerder ons bed in. We merken allemaal dat de dagen lang zijn, dus een beetje extra rust kan zeker geen kwaad😴

Dag 5-Opblaasfiguren temmen

August 9 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Ik zit hier naast de trap dit verhaaltje te tikken omdat mijn kamer erg warm is en het raam open staat voor wat frisse lucht. Echter had ik geen zin in een herhaling van gisteren🙃de familia is op zoek naar een tas? Waardoor het huis even op z’n kop staat.

Goed, wat hebben we vandaag gedaan? Gezwommen! En hoe. Vanmorgen hadden we weer een wekker gezet om op tijd weg te kunnen naar het zwembad. Dit ging weer niet helemaal volgens plan.. waarna we ook nog een kwartier achter een vrachtwagen reden die maar 20km/p uur reed en we even moesten zoeken naar het adres, waren we er dan eindelijk! (Weliswaar maar een uurtje te laat🤪) We besloten gelijk om alle opblaas figuren maar op te blazen zodat we ze in het zwembad konden gaan temmen. Man man man wat hebben we gelachen zeg. Van Julia die finaal langs de luiaard sprong (slappe lach bij iedereen) tot Hans die meerdere keren kopje onder ging. Zelfs Yvonne bleef niet droog en ontsnapte niet aan de genadeloze luiaard. Ook was de Alpaca moeilijk te temmen maar Hans wist dit uiteindelijk toch te doen! Zelf heb ik de makkelijkste opblaas figuren getemd; de fles en het shirt😆
    Zelfs lokale bezoekers kwamen ons helpen de beesten te temmen en klommen zelf ook op de opblaas beesten. Ik zou het ze op hun leeftijd niet meer nadoen hoor😳
    Ook wilde Julia graag nog van de duikplank.. tja wat kan ik zeggen? Ze heeft een beetje pijn nu🤣 iets met ‘plat op het water’?

Ik heb verder heerlijk in het zonnetje gelegen en nét iets te weinig gesmeerd😬 verbrand dusss! Maar ik heb in tijden niet meer zo’n lekkere zwembaddag gehad. Het was heerlijk gezellig met een perfect weertje. Zoals te zien op de foto’s lag ik aangemeerd bij Julia’s (gekaapte) flamingo. Dat lag echt lekker!

Hierna nog even boodschapjes halen en terug naar huis want het liep al tegen half 8 aan toen we terug waren😳 wij hebben dus lekker laat gegeten. Het was heerlijk, toen het eenmaal bedtijd was voor de wespen☺️ ook kreeg Yvonne nog bezoek van een raar beestje.. we weten nog steeds niet wat het nou was.

Nog even een update over mijn arm; het gaat op zich prima. Ik heb wel een soort spierpijn gevoel en ik voel dat m’n arm wel wat gevoeliger is dus ik ben voorzichtig te werk gegaan vandaag☺️

Zojuist hebben we het huisje van binnen en van buiten versierd want Hans is morgen jarig! Dit zouden we gaan vieren in Praag, maar we hebben besloten een rustdag in te lassen omdat we al best veel gedaan hebben. Wel gaan we Hans z’n verjaardag vieren bij de vrienden in de buurt! Een lekkere barbecue gaat het hopelijk worden! Hierover morgen natuurlijk meer☺️

Dag 6- 't Is feest tralala

August 10 in Czech Republic ⋅ ⛅ 16 °C

Zet je feestmuts maar op want het is nog een uurtje de verjaardag van Hans🥳 Dat hebben we vandaag gezellig gevierd door uit te slapen (ik dan😁) en het in de ochtend in ieder geval rustig aan te doen. Ook was het tijd voor kadootjes en konden we dan eindelijk Hans zijn kado’s geven. Die had ik helemaal vanuit Nederland meegenomen. Ik had een wijnglas vol met drop gegeven met de tekst: Home is where the wine is. Dit vond ik zo toepasselijk dat dit het perfecte kado was😆 In de middag zouden we gaan barbecuen bij vrienden dus we hadden eerst nog de nodige boodschapjes gehaald waarna we op pad gingen naar Kamenice (spreek uit als kan-niet-niezen).

Eenmaal aangekomen moest er natuurlijk wel even gezongen worden voor de jarige! Hiervan is een filmpje, alleen kan die niet op het blog gezet worden😢 We hadden taart gekocht op een hele grappige manier. Elk taartpuntje zat namelijk apart verpakt in een doosje! Niet heel goed voor het milieu misschien🙈maar ik vond het heel leuk! Zeker als je wel taart wil hebben maar dan niet gelijk een hele, of juist andere smaken, wat wij ook gedaan hebben. Het taartje was heerlijk trouwens🤤

Hierna was het tijd voor de barbecue. De mannen hadden aardig wat vlees ingeslagen dus er kon zeker gebunkerd worden. Wel was het jammer dat het af en aan bleef regenen😢 hierdoor hadden we wel in ieder geval geen last van wespen. En al hadden we deze wel gehad, dan kwam ik te hulp met mijn elektrische tennis racket. Ik maakte ze ‘kapot’😇

De barbecue was heerlijk! We hebben zeker weten allemaal onze buikjes rond gegeten. Ook de straatkat Marly zat lekker mee te eten. Dit is een kat die vorig jaar ook al op bezoek was en dit jaar ook weer van de partij was. Ze was zo bijdehand dat ze letterlijk het eten van je bord pikte!

Nadat we klaar waren met eten was er voor sommige van ons nog wel plek voor wat marhmallows😋 onder het genot van een geroosterde marshmallow en een wijntje werd het donker. Hierna kwam de familie van Marly op bezoek! De dochter van Marly met haar twee kittens kwamen er gezellig bij, wat schattig! Die twee kittens waren erg schuw, maar durfden uiteindelijk wel langs te lopen voor het schaaltje melk wat er stond.

Na een lange dag was het tijd richting huis te gaan. Onderweg kwam Julia er nog even achter wat haar naam was🙃 Ook is ze zo verbrand dat je nog niet eens een hand op d’r schouder kan leggen of ze gaat al door de grond. Die heeft haar lesje wel geleerd denk ik.

Morgen gaan we weer zwemmen😋dan is het waarschijnlijk de laatste ‘mooie’ dag om te gaan dus dan is het de tweede poging om de opblaas beesten te temmen. Hierover morgen meer!

Liberecký kraj, Liberecky kraj