Czech Republic
Liberecký kraj

Dag 8-Rust en rummikub

August 12, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Ik heb een lesje geleerd: gooi zoete spullen weg als je het niet opeet! Waarom? Omdat daar mieren op af komen! Ik had een lolly in mijn toilettas gestopt omdat ik even gauw mijn kastje wilde opruimen. Deze lolly is waarschijnlijk open gegaan. Ik keek vol verbazing in mijn toilettas toen ik een aantal mieren zag rondlopen in mijn kamer, tot ik erachter kwam dat er zich een heus nestje had geplaatst in het zakje van de lolly🤮 Iedereen lachen joh, behalve ik. Ik mocht m’n toilettas gaan ontsmetten! Bah bah bah. Ik voel nog de beestjes over m’n lijf lopen🙃

Goed. Over op de orde van de dag. Julia en ik zijn vandaag thuis gebleven om even een rustdag te houden. Dit was zeer gezellig. We hebben even de slingers en versiering opgeruimd en de rest van het huisje, waaronder Julia’s kamer opgeruimd. Hierna bedachten we dat het wel leuk zou zijn om even een spelletje te spelen. Het werd dus rummikub. Dit heb ik echt al heel lang niet gedaan, dus ik was de spelregels compleet kwijt. Na een tijdje spelen had ik het weer door en ging het hard waardoor ik zelfs een keertje won💪🏻

Ook hadden we een paar gekke buien wat uiteindelijk uitbrak tot de slappe lach toen Julia schreeuwde van schrik toen ze me zag. Hierbij lag ik uiteindelijk op de grond omdat ik helemaal slap was🤣 dat zijn de mooie momenten die je moet onthouden.

Na een uurtje of drie kwamen Hans en Yvonne weer thuis en die wilden ook graag een potje rummikub meespelen. Dit hebben we gedaan tot het avondeten. Hans blijkt heel goed te zijn in rummikub dus moest ik hem wel een keer verslaan. Dit is me gelukt😁

Het avondeten was dit keer geen barbecue, maar lekker veel groenten met een karbonaadje en aardappelrondjes? Hmm😋
      Hierna gingen we lekker uitbuiken bij het kampvuur, waarbij Julia en ik voor de live entertainment zorgden met een liedje en de guitalele. Het vuurtje hield gelukkig m’n koude voeten warm. Ook heb ik weer van een klein borreltje genoten☺️

Morgen gaan we dan eindelijk naar Praag. De wekker staat vroeg zodat we op tijd kunnen vertrekken! Ik heb er veel zin in, dus veel foto’s kunnen verwacht worden.

Dag 9-Praha

August 13, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Dit verslagje komt weer iets later dan gepland. Je zal zo wel lezen waarom.

Gisteren zijn we naar Praag gegaan! De lokale bevolking noemt het Praha, dus overal waar we keken moesten we letten op dit woordje! We stonden vroeg op om op tijd weg te gaan. Dit is ons vrijwel gelukt. Na anderhalf uur in de auto (waarbij ik nog effe heb doorgeslapen) kwamen we aan bij een parkeerterrein. Vanaf hier zouden we met de metro naar het centrum van Praag reizen. Eerst moesten we wachten tot we het terrein op mochten, want het terrein stond vol🙃 maar dat duurde niet erg lang, gelukkig stonden we binnen tien minuten klaar om naar de metro te lopen.

We hadden al voorspeld dat we onze vrienden weer tegen zouden komen, maar dat we ze zó vroeg tegen zouden komen? Julia maakte even duidelijk dat wij het waren door als een oempaloempa rond te dansen en te zwaaien. Wij liepen rustig door naar de metro..

We moesten metro C richting Hajé hebben! Hierbij moesten we uitstappen bij halte Museum. Dit ging vlekkeloos! De Tsjechische metro’s verschillen niet zo van de Nederlandse, alleen zijn de vierzits stoelen daar maar driezits.. daar kon ik niet zo goed bij..

Uiteindelijk stapten we uit bij Museum! We waren eindelijk in Praag hoor! Eerst bekeken we een aantal souvenir winkeltjes, omdat we allemaal nog wat souvenirtjes nodig hadden. Ook was er een hoop te zien aan mooie gebouwen, kerken en standbeelden. Praag is een hele mooie stad. Ook moest ik van Hans & Yvonne een bepaalde soort wafel gegeten hebben. Ik ben achter de naam gekomen; Trdelnik! Een soort dik deeg met suiker in een rondje gebakken, met ijs of slagroom. Ik had er een met ijs en een hele hoop aardbeien! Man wat lekker. Wel zat ik gelijk nokkie vol.

Daarna zag ik de Hamleys! Ik was helemaal enthousiast, want ik hou van die speelgoedwinkel. We zijn daar denk ik wel een half uur in geweest. Er is gewoon teveel te zien. Nadat we de winkel uit getrokken moesten worden liepen we door om de rest van Praag te zien. Ik heb een hoop foto’s gemaakt omdat het er allemaal heel mooi uitzag.

Uiteindelijk was het tijd om even iets te eten. We gingen zitten bij Meetburger en deelden een menuutje aan mini burgers. Ik had de pittige burger, die was zeker pittig🥵🔥

Langsam aber sicher... ️

September 13, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Nachdem wir Prag und die Moldau gestern Morgen hinter uns gelassen haben und Richtung "Norden" gefahren sind, haben wir nicht nur einer großen Stadt mit viel Trubel und Touristen den Rücken gekehrt, sondern es hat sich vor allem bei mir auch etwas Entspannung breit gemacht😂
      Vor allem der wunderschöne See Máchovo jezero an dem wir seit gestern sind hat vermutlich viel dazu beigetragen. Immer mehr wird mir bewusst, dass wir uns voll und ganz auf das was vor uns liegt einlassen können und nicht wie bei einem zeitlich begrenzten Urlaub einen Programmpunkt nach dem anderen abklappern müssen. Für mich stellt das im Gegensatz zu Korbi eine echte Herausforderung dar😂

Ich finde es toll, dass ihr so fleißig postet. Ich wünsche mir, dass das anhält und wir euch weiterhin begleiten dürfen. Danke! Weiterhin viel Freude!

9/13/19Reply

On Tour durch das Elbsandsteingebirge

August 18 in Czech Republic ⋅ ⛅ 29 °C

Wir cruisen momentan durch das Elbsandsteingebirge auf dem Weg zur Burg Kost.
      Durch Berg und Tal schlängelt sich unsere Route, auch entlang diverser Baustellen mit interessanten Baustellenpostierungen :)Read more

Im Böhmischen Paradies

August 22, 2019 in Czech Republic ⋅ ☀️ 19 °C

Nach unseren kleinen Startschwierigkeiten schafften wir aber noch die heutige Tagesaufgabe: Drei Sehenwürdigkeitem im Böhmischen Paradies (Český ráj - das heißt wirklich so!) zu besuchen und auf einem Sandsteinfelsen stehend mit Utopenci ("ersoffenen" Würstchen) und einem tschechischen Bier in der Hand "Bohemian Rhapsody" zu singen. Ah ja.
      Das böhmische Paradies mit der Burg Kost und der Burgruine Trosky war tatsächlich sehr malerisch im Abendsonnenschein und die Ersoffenen werden wir zum Abendbrot (oder eher Nachtmahl) probieren.

Hallo ihr Abenteuerer, wir hoffen, dass ihr alle Startschwierigkeiten überwunden habt und jetzt gut vorankommt. LG O&K

8/23/19Reply

Ich hatte aber in Zittau schon gefragt, ob noch genug Sprit darin ist. Die VW Tankanzeige ist wirklich nur ein Schätzeisen, Gute Weiterfahrt !!!

8/23/19Reply

Gute Fahrt euch Beiden und genießt die Tour. Grüße Thomas M.

Kilometer gerissen - Tag 20

July 5 in Czech Republic ⋅ ⛅ 23 °C

... und noch Tschechien mitgenommen.

Heute lief es richtig gut, sind zwar fast nur Autobahn gefahren und einmal in den Regen gekommen, aber wir sind alles ohne großartig Pausen gefahren.

Nur ein kleines Problem mit der Benzinzufuhr hatten wir, konnten es aber nach einer kurzen Pause (hoffentlich) lösen.

Fabians und Arons Ketten sind im Eimer, längen sich jedes mal und meine Gabel tropft.
      Aber wir sind bald daheim.

Fazit Tag 20:
      810 km
      44,04 l / 76 € Tanken
      10,52 € Maut
      55 € Hotel

• Aug22

Bõhmen - auf dem Weg in die Vergangenhei

August 22, 2019 in Czech Republic ⋅ ☀️ 22 °C

So nun sind wir unterwegs Richtung Burg Kost . Aus Tamme - Familienhistorischen Erwägungen geht der Weg über Novy Bor , wo nämlich unser Herr Vater geboren und aufgewachsen ist. Das hatte zur Folge,dass in unserer Kindheit fast jeder Urlaub nach Böhmen führte - in NB vorzugsweise ins Gran Hotel ———> dort gab es einen schönen langen Balkon auf jeder Etage und wir konnten super in Fremdzimmer rein linsen. Erstmal genug. Hans fährt nich eben dezent um die Kurven mir iss übel🤢Read more

Bitte NovyBor Photo - prosim pani

8/22/19Reply

Bei dieser Fahrweise heißt er also Hans!!! Schön, dass ihr wieder fahren könnt.

8/22/19Reply

Immer auf den Horizont schauen und nicht im Auto lesen...

Mummelfall

February 19 in Czech Republic ⋅ 🌬 -1 °C

Erstes Tagesziel nach dem Frühstück war der Mummelfall. Spannender Aufstieg bei dem Wetter, denn alles war glatt mit natürlicher Nadel-Wald-Streuung. Mit dem Wetter haben wir Glück. Der angesagte Schneesturm ist noch nicht da. Dafür kam sogar mal die Sonne raus. Grund genug für ganze Reisegruppen sich dieses örtliche Highlight anzugucken.
      Für den Heimweg gab es noch ein Warmgereänk neben dem Wasserfall.

Harrachovka Hotel Harrachov, Nový svět

February 18 in Czech Republic ⋅ ☁️ 6 °C

Heute am späten Nachmittag sind wir zu 4t hier angereist. Es war regnerisch, später am Abend hörte der Regen aber wieder auf. Nach dem Abendessen machten wir eine kleine, große Dorfrunde und stießen zurück im Hotel auf den Tag an.Read more

Prague to Liberec

January 30 in Czech Republic ⋅ ❄️ 34 °F

Relaxing morning, woke up had a light breakfast and a jacuzzi bath. Bundled up and headed to walk the Charles Bridge in day time. It was extremely windy and chilly today. Stumbled upon a history of sex toys museum, why not we are in Prague. Over 350 items on display and wow are some of them crazy from the past. Walked the beautiful streets and across the bridge to what was know as the wealthy class so long ago. The bridge divided the cities wealthy and poor. Had a traditional Czech lunch at restaurant Lokal, it was a recommendation from a local. Very delicious! Stopped on the way back to the car for a Trdelník(chimney cake) u can fill them with stuff or eat them plain with just cinnamon and sugar on outside. Loaded our bags and headed to Liberec about an hour away. Checked into the Hotel, oh it’s a doozy, klaus stayed here many years ago and the age shows🤣🤣. Well at least the rooms are large and clean. We met with his friends for a great dinner and conversation. Early to bed and off to Karlovy Vary tomorrow.Read more

Liberecký kraj, Liberecky kraj