Seattle to San Diego & Texas

May - October 2016
A 150-day adventure by Jesper Read more

Pacific Crest Trail & Shopping

June 2, 2016 in the United States ⋅ ☁️ 16 °C

Vi startede dagen med at køre til "Bridge of the Gods" som ligger på grænsen mellem Washington og Oregon. Det er en meget berømt bro fra Gittes ynglingsfilm "Wild", der handler om en pige der vandrer noget af Pacific Crest Trail´en (PCT´en). PCT´en er 4279 km lang og strækker sig fra den Canadiske grænse i nord til den Mexicanske grænse i syd. Fra broen vandrede vi et lille stykke af den.
    Vi fortsatte sydpå ind i Oregon og kørte meget af dagen langs Columbia River, hvorfra der er en god udsigt. Desværre var det noget overskyet og småregnede lidt hele dagen. Vi kom forbi adskillige vandfald.
    At vejret ikke rigtig var med os, gjorde ikke så meget for vores næste stop - Premium Outlet Centeret i Woodburn. Vi power-shoppede i 3 timers tid og nåede ikke halvt igennem butikkerne da det var lukketid. Vi fik gjort nogle fantastiske køb.
    4 stjerner ud af 5 får dagen.
    Roadtrip: I dag: 302 km - i alt: 1.453 km

Tillamook Cheese Factory & Air Museum

June 3, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Vi overnattede på et fint lille hotel i byen Newberg og kom først derfra ved 11-tiden efter en hyggelig formiddag med lidt praktiske gøremål på hotellet. Vi kørte til Tillamook, som er meget kendt for deres oste-produktion. Vi besøgte Tillamook Cheese Factory, som viste sig at have et stort og populært besøgscenter. Vi havde forinden læst noget om, at man kunne få en rundvisning, men vi var lidt i tvivl om man skulle ringe og spørge først. Men overrasket blev vi, for der var tale om et yderst professionelt besøgscenter med smagsprøver, souvenir shop, delikatesse shop, cafe og isbod, samt selvfølgelig et hævet observationsområde, hvor man kunne følge hele produktionen. Imponerende og mange lækre smagsprøver.
    Bagefter kørte vi til Tillamook Air Museum, som har til huse i den bygning der har verdens største frie spænd i træ i en konstruktion, den imponerende store Hangar B. Sammen med søster-bygningen Hangar A, udgjorde de grundstenene i Tillamook Naval Air Station fra 1942 til 1948. Her hørte Navy BLIPS til, som var luftskibe (primært K-Class) der bevogtede skibskonvojer og sikrede de amerikanske kyster mod tyske og japanske ubåde. Hangar A brændte desværre i 1992.
    Turen forsatte derefter til Lincoln City, hvor vi havde hotel for natten.
    Dagen får 3 stjerner, hvor en stor omgang vasketøj fra morgenstunden trækker lidt ned.
    Roadtrip: I dag: 198 km - i alt: 1.651 km

Oregons Kyst

June 4, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 20 °C

Dagen startede med en god morgenmad efterfulgt af et par timers power shopping i Lincoln City’s Outlet Mall, hvor vi begge fik fundet lidt gode ting. Lincoln City er en rigtig turist-kystby med masser af hoteller, restauranter og butikker, lange flotte sandstrande med masser af store bølger samt et stort Casino.
    Turen fortsatte ned af Oregons vilde og flotte kyst. Først til Newport, som ligesom Lincoln City også er en stor turistby, og derefter til Florence. På vejen stoppede vi ved flere udsigtspunkter, hvor vi så hval-sprøjt, tusinder af fugle samt gamle flotte fyrtårne. Der var sæler der slikkede sol på en strand og søløver der nød tilværelsen på nogle klippeskråninger.
    Efter Florence kørte vi ind i landet igen mod byen Shady Cove, hvor vi skulle overnatte inden morgendagens tur til nationalparken Crater Lake. På vejen kom vi forbi et område med elge og forbi en af de overdækkede træ-broer, som man så ofte har set på de lidt ældre amerikanske film.
    Dagen var fantastisk og får 4 store stjerner.
    Roadtrip: I dag: 406 km - i alt: 2.057 km

Crater Lake & Smith Redwoods

June 5, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

I dag stod vi tidligt op og kørte de sidste miles til Crater Lake. Vi havde læst at søen skulle være smukkest om morgenen, men det viste sig også at være en god ide at være der så tidligt som muligt pga. de mange turister. Crater Lake er USAs dybeste sø, der ligger i crateret af en vulkan der eksploderede for 7.700 år siden. Søen er ganske rigtig meget meget smuk, og vi blev vidner til et meget romantisk frieri - vi tænker der nok er mange af dem lige her. Besøget ved søen blev noget forkortet i forhold til planen, idet søens østlige side og alle trails var lukket pga sne. Der kan falde op til 15 m sne om året, og vi kom lidt tidligt på sæsonen, så der var ikke smeltet nok sne til at stierne var forsvarlige at færdes på. På billederne ses solens effekt på sneen tydeligt, idet der er betydeligt mindre sne på søens solside. Vi fandt endnu et krydsningspunkt for Pacific Crest Trailen i nærheden.
    Efter Crater Lake fortsatte vi mod Crescent City hvor vi overnattede på et motel der er bygget ud af et enkelt træ. Historien omkring motellet var fint, men standarden var ikke noget at skrive hjem om.
    Undervejs fik vi frokost på en lokal mexicansk restaurant, vi havde nogle korte vandreture hvor vi så "kobra" blomstrer og kæmpe store californiske redwood træer i Jedediah Smith Redwood State Park.
    I dag krydsede vi grænsen mellem Oregon og Californien.
    Dagen får 4,5 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 415 km - i alt: 2.472 km

Trees of Mystery & Avenue of the Giants

June 6, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Vi startede dagen i "Trees of Mystery" som er en park med spektakulære træer, flotte udskæringer i træ samt en kabelbane som kører op imellem trætoppene. Udskæringer i træ er noget der generelt præger souvenirbutikkerne i området.
    Herefter kørte vi til en af de tre "Tour Thru Trees" i Klamath, som er et stort træ med et hul i midten, således at man kan køre igennem træet med en bil.
    Ved Klamath River spiste vi medbragt frokost i et naturskønt område ved en bro som var styrtet sammen og senere nedlagt helt.
    Vi kørte videre til Redwood National Park og hikede noget af den berømte James Irvine Trail på ca. 10 km i en fantastisk smuk skov med flere store træer.
    Som om vi ikke havde set nok på store træer, så afsluttede vi dagen med Avenue of the Giants, som er en 33 miles meget smuk køretur gennem en skov med gigantiske træer.
    Vi kørte videre til den lille lokale by Garberville og fandt et motel for natten. Det var en sjov oplevelse at gå ud på den lokale restaurant og spillested for velfortjent aftensmad og en øl.
    Dagen får 3,5 stjerner ud af 5.
    Roadtrip: I dag: 274 km - i alt: 2.746 km

Californiens kyst & besøg hos Chris

June 7, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Efter at have købt forsyninger til morgenmaden i det lokale supermarked i Garberville fortsatte vi sydpå. Vi kørte igennem endnu et "Drive Thru Tree" i Leggett. Vi var inviteret til aftensmad hos en af Gittes gamle venner (Chris) som bor i San Francisco så vi havde en lang køredag foran os for at nå dette.
    Kyststrækningen var rigtig smuk. Det var for det meste meget snørklede veje, der nogle gange snoede sig helt ud til skrænter med adskillige hundrede meter ned til havet i lodret fald. Jesper klarede køreturen til UG og Gitte faldt kun i søvn to gange på turen. Der var dog tid til nogle mindre stop til at nyde udsigten.
    Vi stoppede bl.a. i Mendocino for at se den hyggelige by som serien "Hun så et mord" foregår i og ved Point Arena Lighthouse.
    Vi ramte desværre San Francisco i myldretiden, så det tog en god 1½ times tid at komme frem til Chris og hans forlovede Sirika. Byen skal udforskes mere i morgen. Chris og Sirika havde lavet en lækker aftensmad til os, og vi fik lov til at bo i deres gæsteværelse. Det var hyggeligt at gense Chris og de var begge meget behjælpelige med gode råd til sightseeing.
    Dagen får kun 3,5 stjerner, da den lange køretur trækker en del ned.
    Roadtrip: I dag: 465 km - i alt: 3.211 km

San Francisco & Alcatraz

June 8, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 19 °C

Efter en god nattesøvn og hyggelig morgen sammen med Chris og Sirika, tog vi det lokale tog fra Hayward til San Francisco midtby, en fin togtur på omkring 35 minutter, hvor vi fik set lidt af San Francisco og dens forstæder.
    Inde i midtbyen gik vi fra togstationen Embarcadero og ud til havnefronten, hvor vi gik fra Pier 1 - Port of San Francisco - til Pier 39/41 og Fisherman's Wharf. Det var en flot gåtur langs havnefronten og med udsigt til både Golden Gate Bridge og Alcatraz. Der var rigtig mange mennesker og turister, tilbud om sejlture, souvenirbutikker mm.
    Vi gik op ad de stejle gader til Coit Tower, hvor der fra toppen var den mest fantastiske udsigt over San Francisco og det meste af Bay Area. Det gjorde det jo ikke mindre flot med dejlig solskin og klart vejr.
    Vi gik tilbage til Fisherman's Wharf og fik en kop kaffe, inden vi skulle up på en sejltur i den skønne bugt. Der var en fantastisk panorama-udsigt over San Francisco´s Skyline og vi kom helt tæt på både Golden Gate Bride og Alcatraz (desværre kunne vi ikke få billet til at komme ind på selve øen, da de næste ledige billetter først var i slutningen af juni).
    Bagefter tog vi til Pier 39 og fik aftensmad på Bubba Gump Shrimp Restaurant (Bubba Gump som i filmen Forrest Gump). Glade og tilfredse, fyldt med masser af nye oplevelser tog vi toget tilbage til Chris og Sirika.
    Dagen får 4 ud af 5 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 0 km - i alt: 3.211 km

San Francisco & videre sydpå

June 9, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 16 °C

Vi tog afsked med familien Chris & Sirika & hunde og deres dejlige hus i Hayward. Vi parkerede bilen ved en BART togstation og tog toget ind til San Francisco midtby, denne gang til stationen ved Powell Street.
    Vi gik først op og så Union Square, før vi efter en god gåtur rundt i San Franciscos gader endte ved Lombard Street, som er en flot stejl gade med hårnålesving og flot pyntet med blomster - og masser af turister.
    Herefter tog vi ned til havnefronten igen og fik lidt frokost samt shoppede lidt souvenirs.
    Midt på eftermiddagen tog vi toget tilbage til bilen og kørte videre sydpå til Jamestown, hvor vi skulle overnatte. I morgen forsætter turen ind til Yosemite National Park.
    Vejret var lidt overskyet, energien havde forladt os lidt, dagen får kun 3 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 161 km - i alt: 3.372 km

Yosemite National Park

June 10, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 14 °C

Vi stod tidligt op og kørte 1½ times tid før vi nåede Yosemite National Park. Vi startede med at køre op til Glacier Point, som har en fantastisk udsigt over højdepunkterne i parken som f.eks. Yosemite Valley, Half Dome, Nevada Fall and Yosemite Fall. Derefter kørte vi til Sentinel Dome som vi hikede op på. Det er det andet højeste punkt i parken, så opstigningen var lidt hård. Vi vandrede videre til Taft Point. Vi kørte videre ned til Yosemite Valley, hvorfra vi så den nederste halvdel af Yosemite Fall og den meget stejle klippe, El Capitan som er berømt for sine klatrere - vi kunne dog ikke se nogen på klippen i dag. Der er rigtig mange store vandfald og smukke udkigspunkter i parken. Antallet af turister var enkelte steder lige i overkanten, men det er også det absolut eneste negative at sige om den helt utrolig smukke park. Efter en lang dag og velfortjent aftensmad ramte vi hotellet igen ved 21-tiden.
    Dejlig dag der får 4,5 (med pil opad) stjerner.
    Roadtrip: I dag: 317 km - i alt: 3.689 km

Golden Gate Bridge

June 11, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Vi kørte fra hotellet i Jamestown og tilbage mod San Francisco for at se Golden Gate Bridge som vi var nødt til at springe over i første omgang (for ikke at ramme Yosemite i en weekend). Trafikken i San Francisco var mod alt forventning ikke blevet meget bedre selv om vi denne gang ramte byen midt på eftermiddagen en lørdag. Vi gik en tur ud midt på Golden Gate broen hvor der var mange biler, cykler og andre turister, og hvor udsigten var fantastisk. Der var masse af skibe og vindsurfere i vandet og en enkelt helikopter i luften.
    Vi kørte videre sydpå og fandt et hotel i udkanten af San Francisco (San Bruno). Vi spiste aftensmad på et meget lækker brasiliansk steakhouse med buffet. Det dyreste og bedste mad på hele turen.
    Dagen får kun 3,5 stjerner bl.a. pga. trafikken.
    Roadtrip: I dag: 268 km - i alt: 3.957 km