📍 Canada Read more

Whispering Pines - Johnston Campground

Yesterday in Canada ⋅ ☁️ 7 °C

Zittend bij een kampvuur wordt dit verhaal geschreven over deze dag. Ik heb medelijden met mezelf.

Vanmorgen had onze enthousiaste camping mevrouw het buitenbad flink opgestookt en voorzien van de nodige chemische tabletten. Na wat video gesprekken met het thuisfront kregen we groen licht dat het zwembad er klaar voor was. Anke en Manne waren enthousiast en liepen rond de 09:30 in zwemkleding naar het buitenbad. Het water was zo’n 35 graden en de zon liet zich eindelijk weer zien dus ze hebben even mooi een uurtje in het water gelegen. Toen was het tijd om om te douchen en te vertrekken. Met een goeie middelvinger richting de camping eigenaar vertrokken we richting het noorden.

Na een 2 uurtjes te hebben gestuurd gingen we er even af voor een broodje ei en een wandeling om even de billen te ontlasten. Nadat het zitvlees weer wat uitgezakt was konden we weer verder. De tocht was wederom prachtig, en ik denk de mooiste in mijn carrière. Het is en blijft een imposant gezicht die grote uitgestrekte bergen met die witte koppen. Zo’n 45 minuten voor de eindstreep besloten we nog even naar wat toeristische attracties te gaan. Natural Bridge Lower Falls was de eerste. Een soort wildwaterbaan met blauw smeltwater. Na wat Chinezen te hebben bekeken en wat rond te hebben gelopen stapten we weer in om 7km verder ons eerste blauwe meer van Canada te gaan bekijken. We hebben bij lake Louise al eerder een poging gedaan maar die bleek kats bevroren. Eenmaal aangekomen bij Emerald Lake was het wederom prachtig en er bleek voor de rijkere onder ons ook nog een hotel bij te zittend. De klok was inmiddels ook al een uur vooruit gegaan dus we kwamen rond 19:00 aan op de camping.

Nadat we de AGV op hadden was het tijd om de fik er in te steken. Dat ging door de regen niet zonder slag of stoot maar met een doos huggie luiers lukte het uiteindelijk prima. We hadden voor 1.5 week gelden al een soort pannetje gekocht met popcorn mais er in. Deze moest er aan geloven en na wat geduld van Anke en heel veel geduld voor Manne brak de oorlog in het pannetje uit. En na wat popcorn was het inmiddels al 20:30 en de hoogste tijd voor onze druktemaker om naar bed te gaan. Morgen blijven we nog een beetje in de Rocky’s hangen maar zal het einde middag toch tijd worden om dat achter ons te laten en richting Calgary te rijden.

• Day 16–18

Reisdagen

May 21 in Canada ⋅ ☁️ 10 °C

De afgelopen 2 dagen waren flinke reis dagen en morgen zit er wederom een reisdag in het verschiet om er voor te zorgen dat we dit weekend weer rondom Calgary zijn om de camper in te leveren en het vliegtuig te halen richting Nederland. Afijn we vertrokken dinsdag ochtend met veel regen vanuit onze camping bij Ripple Rock. Het was al een goeie 2 uur sturen richting Nanaimo waar de boot ons weer naar het vaste land zou varen. Nu wel op de goeie baan beland en tussen de grote buscampers de boot op gereden. Het was een beetje stormachtig buiten dus daar merkten we binnen ook het een en ander van. Gelukkig bleven onze maagjes gevuld en naar 1.5 uur reden we de boot af richting Vancouver. Het was erg druk en het regende hard dus het was koppie er bij en het stuur op kwart voor 3 vast. Maar het gaspendaaltje werd wederom goed ingedrukt dus naar een goeie 2 uur kwamen we aan op onze camping: Coquihalla Camground in het plaatsje Hope. Prima camping in het bos met een rivier vlakbij waar we nog mooi een tijdje met wat stenen hebben lopen smijten. Na een jasmijntjes memorie was het tijd om te gaan slapen.

Na een nacht van 12 uur te hebben gemaakt was het tijd om te ontbijten en ons klaar te maken voor de volgende 4 uur durende tocht die ons naar het plaatsje Mara zou brengen. We gooiden even alle stront e.d. overboord en vulden de schoonwater tank weer. Onderweg moest het fordje er oardig an trekken om ons de berg op te krijgen. Het had flink gesneeuwd daar en het was mistig. Dus goed opletten weer. Rond het middag uur kwamen we in de plaats Kelowna waar weer een immense supermarkt was. Van dat boodschappen doen kreeg je natuurlijk trek en laat er nu wederom een MacDonalds in die keet zitten. Hopla weer een burger naar binnen geklapt en klaar voor de laatste 2 uur sturen. Manne vermaakte zich met de tablet, Anke was wat aan het lezen en Wilfred luisterde muziek en concentreerde zich ondertussen op de weg. Toen we op de camping aankwamen werden we heul vriendelijk ontvangen voor een mevrouw. We hoefden geen stroom en of water bij onze plek dus zei ze dat we een special price zouden krijgen. Oké oké dat is attent, moesten we verdikkeme zowat 50 piek betalen voor 1 nacht. Over die special price was dus niets gelogen. Manne vloog de speeltuin in en Anke zette de was aan en ging koken. Na de schelpen pasta was het nog even tijd om te dansen. Morgenvroeg zal het “verwarmde” zwembad nog even worden uitgetest en rijden we de Rocky Mountains weer in. We wisselen van ook weer van staat dus we rijden dan de staat: Alberta weer in waar het tevens weer een uurtje later is.

Adelaar, Walvissen en Zeehonden

May 20 in Canada ⋅ ☁️ 12 °C

Vandaag gingen we met een boot mee de oceaan op opzoek naar wilde beesten. We moesten ons om 10:30 melden de aanbieder van deze expeditie. Het bleken Nederlandse mensen te zijn dus Manne was blij dat hij eindelijk even wat te lullen had in het Nederlands. Nadat wij onze reddingsvesten hadden aangetrokken, en Wilfred pillegies tegen het zeeziek zijn had ingenomen was het tijd om met onze gids mee de boot op te gaan. Het was een dichte boot met comfortabele leren banken en met de 2x 300pk motoren aan de achterkant knapte dat ding de haven uit. Opzoek naar zeedieren en andere beesten. Het was al snel raak! Een walvis gespot aan de linkerkant van de boot. Om de beesten de ruimte te gunnen moesten we wel op afstand blijven. Gelukkig waren we goed voorbereid met een verrekijker en een zoom lens op de camera. Toen de walvis eenmaal onder water bleef was het tijd om tussen de mooie eilanden door te varen die de kust van Canada lief heeft. Prachtige huizen waren te zien alleen voor de celebs en de aller rijksten in dit land. Tussen het geslinger door kwam het tij opzetten en ontstonden er flinke golven en stromingen onder onze boot. Doordat er relatief veel zeewater door het kanaal gaat ontstaan er rare stromingen en zelfs draaikolken. Leuk om dit natuurverschijnsel eens te zien. Om een uur of 13:30 was het tijd om eens een boterham te eten die onze skipper had gemaakt. Dit was goed binnen te houden en we kregen (op Anke na) ook nog een zakje chips. Die van Anke werd onbedoeld opgevroten door onze skipper. Anke was not amused dus te sfeer was de rest van de middag om te snijden. We stopten nog even bij de VVV zeehonden. Die beesten doen niets anders dan met hun vette pels in de zon liggen en af en toe het water in duiken om de pens te vullen met vis. Wel leuk om ze een keer in het echt te zien ipv in de dierentuin. Na een nogal hobbelige terugweg waren we bijna bij de haven toen daar plots nog een walvis opdook. Het bleek dezelfde te zijn als de heenweg, dus of deze ook de stempel VVV moet krijgen weet ik niet. Eenmaal aan land ging Wilfred met de MacDonalds tussen de junkies en daklozen even wat eten scoren terwijl Manne en Anke in de speeltuin vlakbij de haven gingen spelen. Toen we eenmaal het eten ophadden spraken we nog met een Nederlands stel die ook met hun zoontje hier waren. Na wat heen en weer gelul bleek de man een soort van collega te hebben die ook in Vaassen woont. Hé maar dat is ook toevallig zeg! Hoe heet die dan misschien kennen we ‘m wel? “Hij heet Rens Wegerif of Rannebeer”. Da minte gei toch nie!? Das mien breur! Het was lachen en ook bijzonder dat je aan de andere kant van de wereld mensen treft die zelfs iemand uit je familie kent. Eenmaal terug op de camping kon Manne nog even spelen en toen onder de douche. Na het douchen werden we nog even getrakteerd op een walvis bij ons voor de camping en toen was het tijd om te gaan slapen. Morgen verlaten we Vancouver Island weer en zetten we weer koers richting de Rocky Mountains!Read more

MacMillan Provincial Park - Elk Falls

May 19 in Canada ⋅ ☁️ 13 °C

Na een heerlijk nachtje slapen gunde Manne het ons om tot 08:15 te blijven liggen. Vandaag stond ons weer een druk programma te wachten met veel rij tijd dus na het ontbijt en het getreuzel vertrokken we eigenlijk een uur te laat. We hadden een rit van 1.5 uur voor de boeg naar MacMillan Provincial Park. Eenmaal aangekomen bleek de parkeerplaats de vele geïnteresseerden niet helemaal baas te kunnen. Na een rondje te hebben gereden vonden we een plekje om onze camper te parkeren. Het was inmiddels al 12:30 dus besloten we om eerst maar even wat te gaan eten. Toen we ‘t brood achter de kiezen hadden gingen we op pad. Het park was aangelegd met vele vlonder paden en er stonden Pseudotsuga
    menziesii van wel 800 jaar oud! Joekels van wel 2.5 meter doorsnee die zelfs de heftigste bosbranden kunnen overleven. Verder waren er veel Thuja plicata te zien met ook een immense omtrek. Het was echt prachtig. Aan de overkant van de parkeerplaats lokte ons nog een vlonder pad met eveneens veel oude en grote bomen. Er was ook een kleine rivier te vinden waar Manne nog wat aan het spelen was. Het water bleek toch te koud te zijn voor ‘m dus liepen we maar weer terug naar de camper. We moesten weer een goed uur terug rijden naar onze volgende stop. Anke leek het leuk om niet de snelweg te nemen maar een speciale oceaan route die, zoals je misschien al verwacht ons langs de kust laat rijden. Na wederom weer 160 liter in de tank te hebben gepompt reden we langs de kust naar onze volgende stop. Eenmaal aangekomen waren we eigenlijk al best gaar van de dag maar het was maar 400 meter lopen dus we zouden zo weer terug zijn. Dat bleek dus ongeveer een kilometer te zijn en met een vermoeid jongentje op je rug en beste trappen was het nogal een uitdaging. Eenmaal daar was het uiteraard weer prachtig! Een mooie waterval en een hangbrug boven de rivier. We waren rond 18:00 terug op de camping dus snel even wat piepers koken met witte bonen in tomatensaus en kabeljauwfilet (uit de vriezer van de supermarkt). Tijdens het eten koken kreeg Anke te horen dat er Orca’s of hoe ze het hier noemen: Killer Whale onze kant op kwamen. We hadden het eten net op en verdikkeme daar zwom een grote groep Orca’s voorbij. Ze waren erg ver weg maar we zagen de rugvinnen prima en het was hopelijk een mooi voorproefje op wat ons morgen staat te wachten. Dan gaan we namelijk een 6 uur durende tocht beleven op de oceaan die ons hopelijk walvissen en Orca’s van dicht bij gaat laten zien.

Brown’s Bay Marina

May 18 in Canada ⋅ ☀️ 11 °C

Vandaag bleven we een dagje op de camping. Of eigenlijk gezegd een groot deel van de dag in de haven van de camping. Nadat Manne gister avond om 22:00 het eindelijk welletjes vond werden we vanmorgen om 08:30 wakker door dat zelfde jongentje. Nadat we rustig aan gedaan hadden zijn we lopend richting het haventje gegaan. Wilfred en Manne wouden graag vissen maar aangezien alleen Manne een hengel had moest Wilfred er ook nog 1 scoren. In de winkel van de haven stond een nogal chaotische drukke jonge dame. Het duurde daarom ook zowat een uur voordat Wilfred eindelijk zijn gehuurde hengel en vergunning te pakken had. Na een minuut of 5 te hebben gevist was het tijd om wat te gaat eten. In de middag gingen we terug om verder te vissen en toen we aankwamen lopen zagen we 2 zeehonden in de haven dobberen wachtend op het slachtafval wat vrij zou komen van de mensen die wel wat wisten te vangen. Leuk om die dikke mormels door het water te zien schieten. Rond de klok van 17:00 was er uiteraard nog niets gevangen en liep Wilfred terug richting begin van de haven waar Manne lekker aan het spelen was met dode zeedieren en zand. Hij had zelfs al paarse grote (levende) zeesterren gespot! We gingen in de gezamenlijke ruimte koken en eten. Anke maakte lekkere schelpenpasta klaar terwijl Wilfred een potje ging poolen tegen z’n eigen. Na het eten en een beste tand door de lip van Manne (opgelopen in de speeltuin) was het voor de patiënt tijd om naar bed te gaan. Wilfred ging nog een poging doen om wat vis uit het water te trekken. Zoals te verwachten werd er wederom niets gevangen maar hij zag op afstand wel een Walvis passeren dus dat maakte veel goed! Morgen gaan we beetje rondkijken op het eiland.Read more

Vancouver - Ripple Rock Resort

May 17 in Canada ⋅ ☁️ 14 °C

Deze morgen vertrokken we rond 09:30 richting Horseshoe Bay. Vanuit daar vertrok onze boot richting Vancouver Island. Maar eerst moesten we nog de stad door. Het was vrij druk dus koppie er bij en met een 15 minuten vertraging kwamen we om 10:30 aan bij de boot. Na het de verkeerde baan te hebben gekozen besloot Wilfred op aandringen van Anke toch maar even om een medewerker aan te spreken. Een vriendelijke medewerker van de haven besloot is even te kijken wat er aan de hand was. En idd, we stonden in baan 3 en moesten naar baan 1. Na het verschuiven van een aantal auto’s naar voor en achteren ontstond er ruimte om door te schuiven naar baan 1. We konden helemaal doorrijden naar voren en stonden dus ook mooi vooraan de rij. Rond 11:13 kregen we de aanwijzing om de boot op de rijden en toen we onze camper geparkeerd hadden op het schip holden we naar boven. Daar was een winkeltje met wat snuisterijen en een snack hoek. Iedereen werd voorzien van wat eten en wat drinken en zo konden we de 1,5 durende tocht wel doorkomen. Eenmaal aangekomen gingen te poorten open en moesten we nog een goeie 2 uur rijden naar onze camping. Naar 1.5 uur namen we de afslag en gingen we even een paar boodschappen doen voor de aankomende paar dagen. De laatste 5 kilometer moesten we over een onverharde weg rijden dus dat was niet heel ontspannen. Maar eenmaal op de plek aangekomen waren we dit al snel weer vergeten. We zette onze camper neer en vertrokken richting de zee die nog een 50 meter bij ons vandaan is. Anke en Manne vonden een hele kolonie krabben en dat vond Manne uitermate interessant. Na het avond eten nog even de benen gestrekt en toen was de dag zo weer kapot. Op deze camping verblijven we maar liefst 4 nachten.Read more

Vancouver

May 16 in Canada ⋅ ☁️ 12 °C

Deze ochtend was wederom de eerste vraag van Manne of hij zijn waterballon mocht zien. Na wat aandringen ging Anke het bed uit om dan eindelijk de laten zien of ze al bevroren waren. Toen Anke een ballon uit de vriezer pakte knapte die kapot. Manne plaatste de volgende legendarische woorden: “Wat een water kutzooi”. Ik heb het vermoeden dat dit niet met het volle verstand gezegd werd maar lachen was het wel. Rond de klok van 09:00 vertrokken we richting het centrum met het ov. Dat bleek toch nog een rit van ongeveer een uur te zijn met de skytram en de bus. Eenmaal op locatie gingen we naar: “Granville Island” daar was onder andere een soort blagenparadijs met gamehal te vinden. Wilfred en Manne doken het speelpark in en Anke ging nog wat spellegies spelen. Daarna was het tijd om door te sjokken naar de voedselhal. Een grote hal met daar in verschillende bedrijven die van allerlei soorten voedsel verkochten. Lekker rond snuisteren en tussendoor wat lekkers halen. We kochten voor het avond eten verse pasta en vers gevangen Chinook/King zalm. Er bleek nog een ijshockey wedstrijd te zijn in de stad maar een kaartje in de bovenste ring mocht nog even 250 euro kosten dus ik liet deze even voorbij gaan. Eenmaal terug op de camping slingerde Anke de wasmachine nogmaals aan, Manne kroop op bed met z’n nu al grijs gedraaide Kit&Sam afleveringen en Wilfred ging t eten klaar maken. Deze pasta met zalm was de lekkerste pasta met zalm ooit! Na het eten nog even een dino kaartje gelegd en daarna mocht Manne in de camper nog even onder de gieter. Morgen vertrekken we richting Vancouver Island dus moeten we op tijd weg om de boot van 11:25 te halen.Read more

Logan Lake 2.0 - Vancoucer City

May 15 in Canada ⋅ ☁️ 20 °C

Good morning!

Manne was mooi op tijd wakker deze morgen. Gisteren heeft Anke met Manne ijsballen gemaakt met een dino er in. Dus om 07:00 zaten we aan tafel een ijsbal kapot te bikken met 2 plastic schroevendraaiers. Wilfred kon het niet aanzien dus ging maar ontbijt maken voor iedereen. Nadat de buiken gevuld waren en de corvee lijst weer afgevinkt was begonnen we aan onze rit naar Vancouver. We draaiden de snelweg op en daar kwamen we gedurende de 3 uur niet meer vanaf helaas. De omgeving werd met de minuut groener en groener en de dikke pick-up’s maakten plaats voor kleinere, moderne en vooral zuinigere auto’s. Onderweg bij het benzine station even gepauzeerd en 150 liter brandstof in de tank gepompt. De benzine is overigens niet duur met zo’n € 1.20 per liter, maar als je vervolgens 150 liter moet tanken is het alsnog een rib uit je lijf. Onze camper lust namelijk wel wat, gemiddeld zitten we op 1 op 4 momenteel. Maar goed dat mag de pret niet drukken en dat gaspedaaltje wordt daarom weer stevig ingedrukt naar ons rustpunt voor vandaag. We kamperen midden in de stad Vancouver. Compacte plekken die aan weerskanten gescheiden zijn door coniferen hagen. Omgeven door de geluiden van stadsverkeer, vliegtuigen, treinen en sirenes is dit toch even wennen na de afgelopen dagen behoorlijk in stilte te hebben geleefd. De camper zo goed als mogelijk waterpas gezet en gelijk door naar het binnenzwembad. Ondertussen stond de wasmachine van de camping mooi te draaien en toen we klaar waren met zwemmen kon de boel zo de droger in. Wilfred kocht een telefoonkabel van 10 meter die als waslijn fungeerde en zo hadden we de boel weer op de rit. Na het spelen in de speeltuin aten we aardappels met verse spinazie en kipfilet. Morgen gaan we met het openbaar vervoer proberen naar een binnen speelparadijs te gaan en een markt met verse producten waaronder vers gevangen zalmen.Read more

Logan Lake 2.0

May 14 in Canada ⋅ ☁️ 17 °C

Jullie zullen je wel afvragen waarom er Logan Lake 2.0 staat in plaatst van Whistler. Nou het verhaal is als volgt. Na een heerlijke ochtend met pannenkoeken en maple siroop gingen we even bij de vistrap kijken aan de andere kant van het meer. We hadden de camper weer vertrek klaar gemaakt en reden 5 minuten naar de overkant. Daar stond nog een immense dumper die werd gebruikt in de mijn hier in de buurt. Er zwommen veel forellen in de vistrap dus dat was leuk om te zien. Manne ging nog even spelen in de speeltuin en toen sloeg het noodlot toe. Wilfred kreeg migraine dus moest voor de aankomende uren op bed blijven liggen. We lieten de camper op de parkeerplaats staan en schoven het bed uit zodat Wilfred daar de tijd uit kon gaan zingen. In de tussentijd hebben Anke en Manne zich vermaakt met boekjes lezen, filmpjes kijken,knutselen en spelen in de speeltuin.
    Anke en Manne gingen aan de overkant van de weg nog even een ijsje halen en Manne kreeg zijn eerste eigen vishengel! Eenmaal terug gelopen zat Wilfred buiten aan een tafel, gelukkig die was weer wat in de benen! Na 6 uur op de parkeerplaats te hebben gestaan besloten we maar terug te rijden naar de camping waar we die morgen waren vertrokken. De rit richting Whistler was te lang dus leek ons dit een beter idee. We konden weer op ons oude vertrouwde plekje staan en we hebben de rest van de middag en avond nog gespeeld in de speeltuin en zelfs nog even met de nieuwe hengel gevist met ondertussen dino muziek uit de jukebox (er werd zelfs gedanst). Morgen rijden we vanuit hier zo’n 3 uur over de snelweg naar Vancouver. Niet de meest mooie route maar goed het is niet anders. We hebben daar een camping midden in het centrum met binnenzwembad dus dat is top!

Logan Lake

May 13 in Canada ⋅ ☁️ 14 °C

Terwijl ik een rondje loop rondom Logan Lake, leek het mij een goed moment om het volgende berichtje in te typen. Vanmorgen zijn we dus vertrokken vanuit Dutch Lake resort. De camping was oké… Hutje mutje op elkaar en veel Nederlanders. Maar goed dat zal wel door de naam komen. We hadden een rit van 2 uur voor de boeg met als tussenstop de grote Walmart in de plaats Kamloops. Wilfred verwisselde wat stekkertjes in de camper zodat Manne tijdens de rit een dvd kon kijken op het grote scherm. Anke had haar ogen dicht, Wilfred was aan het rijden en Manne keek dus een film. Kortom er werd weinig gesproken. (Ook wel eens fijn) Eenmaal aangekomen bij de Walmart kon het winkel feest weer gaan beginnen. Manne kon eindelijk zijn Paw Patrol horloge uitkiezen en Anke kon even wat kleding en zonnebrillen kopen. Met een goeie 160 euro aan boodschappen en een paar burgers van de gouden bogen verlieten we de keet weer om onze reis voort te zetten naar onze camping. We hadden vooraf gereserveerd dus konden zo aanschuiven. Een prachtige plek aan het water waar ik net omheen liep want ik ben inmiddels al weer terug. Een vonkel nieuwe speeltuin speciaal voor Manne en een meer met vis steiger en vol met forel. Er was een aardige Canadese meneer aan het vissen wat Manne toch wel interessant vond om te zien. Tot onze grote schrik liet Manne zijn speelballetje in het water vallen en wat denkt te? Die zonk mooi naar de booiem en Pappa kon ‘m uit medelijden er uit gaan halen. Zwembroek aan en gaan met die banaan. Tenminste dat dacht ik. Bliksem dat was mien toch echt te koud🤏🏼 Als troost mocht Manne de beste meneer helpen met vissen. En of je het gelooft of niet, die jongen heeft zijn eerste vis gevangen. Fantastic! Na de lasagne uit de oven te hebben opgeslobberd zagen we onze visvriend langs lopen met een klein schepnet met ducktape aan een 2meter lange tak geplakt; ja hoor, hij vist Manne z'n balletje van de booiem! Eind goed al goed en tijd voor de grote naar bed breng show.. Wilfred stelde zijn corvee uit en ging een stukje om het meer lopen (zie begin van de tekst). Tijdens zijn wandeling spotte hij nog Eddy the Eagle en bij terugkomst moest hij toch echt aan zijn corvee taken beginnen. Morgen weer een rit van een 3.5 uur voor de boeg richting Whistler.Read more