Canada 2024

toukokuuta 2024
Calgary - Vancouver Island - Calgary
Camper rondreis met z'n 3en!
  • 21jalanjäljet
  • 83kilometriä
  • Päivä 1

Reisdag

6. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 10 °C

Vandaag begon de reis! Om half 8 stond Taxi Teunis klaar, super lief! We waren mooi optijd op Schiphol. Het was best druk, maar liep wel door. Al met al toch wel een gedoe hé, dat vliegen.. :p
    Eenmaal door de doune nog ff tijd voor een frisje en toen opweg naar 't mega vliegtuig (440 pers!). We stapten als laatste in met de vraag of er nog comfortabele plekken voor ons over waren, Manne is al twee nachten wakker geworden met koorts en oorpijn dus we zijn bang voor een oorontsteking.. Dat moet pijnlijk zijn met vliegen! De stewardes heeft helaas geen plek en raad ons af te reizen met deze klachten. Tja, we hadden al besloten toch te gaan, maar het was wel even spannend hoe 't zou gaan. Gelukkig nergens last van! Behalve dan.. Wilfred kreeg last van z'n holtes, z'n oor knapte en het bloed stroomde uit z'n neus! "kan ik in ieder geval weer beter horen", wel even pijnlijk natuurlijk! De reis ging soepel, de IPad was mee dus Manne vermaakt zich en het eten smaakte best. Eenmaal geland en met koffers herenigd opzoek naar een taxi. De eerste was flink duur, daar trapten we niet in. De volgende deed 't voor de helft! We checkte om 15uur Canadees tijd in in het hotel, 23uur in NL. Ff 't zwembad testen dus nog maar! Manne nog vol energie 10x de glijbaan af. Daarna uitgeteld in bed en lekker slapen. 't is ook 00.45uur nl tijd, kinder bedtijd! Wij laten nog een pizza van Papa John's bezorgen en kruipen er ook in. Morgen de camper ophalen!

• Päivä 2

Calgary - Banff national park

7. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 6 °C

Oké onze dag begon dus vrij op tijd. Onze vriend werd om 02:30 (in de nacht) wakker omdat hij zijn 8 uurtjes er toen ongeveer op had zitten. Wat resulteerde in een hele vroege start van de dag. Gelukkig konden we om 06:00 al genieten van een karig ontbijt in het hotel. Na het ontbijt weer even naar de hotel kamer om proberen nog wat te gaan slapen. Helaas had Manne daar geen zin in dus om 10:00 zijn Anke en Manne wederom het zwembad in gedoken. Wilfred trotseerde het kloten weer buiten en kon eindelijk even 20 minuten zijn benen strekken om de camper op te halen. Na een veel te enthousiast instructie praatje en (jawel) een bak koffie want Wilfred was inmiddels al 9 uur in de benen en had nog een hele dag voor de boeg, was het tijd om eindelijk de dikke Ford op zijn staart te trappen en Anke en Manne op te pikken bij het hotellegie. Na een valpartij, kinderpleister, en de koffers te hebben ingeladen zijn we op pad gegaan naar de supermarkt. Even een beste voorraad eten en drinken ingeslagen. Daarna nog even 180 liter aan benzine getankt en toen reden we Banff National Park in om naar onze campground te gaan. Eenmaal aangekomen de boel even geïnstalleerd en heerlijk gegeten. De avondwandeling met Reeën, Coyote (goudjakhals) en een sanitaire stop waren uit de kunst. Manne viel als een blok in slaap en het zal niet lang duren voordat wij ook ons nest in gaan.Lue lisää

• Päivä 3

Banff National park - Thompson Creek

8. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 10 °C

Vannacht een betere nacht gehad dan die van de afgelopen dagen. Eerst even goed ontbijten met pannenkoeken, gebakken eieren en spek. Toen de boel inpakken en op weg naar Banff Gondola. Naar een rit van een kleine 15 minuten kwamen we aan bij de gondel die ons naar zo’n 2200 meter hoogte zou brengen. Eenmaal boven werden we omgeven door meters sneeuw en een mooi houten vlonder pad. Eenmaal de top bereikt even een paar plaatjes getrokken van de omgeving en zelfs nog een marmot gespot. Manne was moe van het lopen dus besloot bij Wilfred op de nek te klimmen. Dat in combinatie met ijzige trappen was misschien geen goed idee. (Er zijn her en der wat treden overgeslagen) Via de souvenirshop naar beneden en toen op weg naar: Johnston Canyon. Het uitzicht onderweg is adembenemend en heel groots en uitgestrekt. Na onze RV te hebben geparkeerd liepen we een kleine 1.5 kilometer via een kloof naar een waterval. Manne entertainde ondertussen ons en andere mensen met zijn klim kunsten langs het pad op. De waterval was erg nat en lawaaierig maar goed deze kunnen we weer afvinken. Terug naar de RV en op weg naar onze camping toch maar besloten om te kijken of “Lake Louise” te bereiken is. Dat bleek het geval dus het stuur ging haaks om en het pedaaltje ging weer aan de grond. Het moest een helder blauw meer zijn maar aangezien het nog vroeg in het jaar is bleek het nog bevroren te zijn en vol te liggen met sneeuw. Afijn we komen hier in de laatste week nog wel eens terug om te zien of die pruttel dan wel ontdooit is. Nu nog een uurtje sturen door de prachtige Rocky’s naar onze camping. Met de cruizin spotify playlist aan en een donut in de hand voelde het net alsof je ‘one of the guys’ was. Op de camping was er eigenlijk op de naaldbomen na helemaal niets. Heerlijk rustig dus maar wel oppassen dat de beren niet op bezoek komen. En het moment dat we die zouden zien zou geen 24 uur meer duren. Wilfred had heerlijke chili con carne gemaakt en met een volle pens trokken we de stekker er uit en maakten we ons weer op voor een nieuwe dag.Lue lisää

• Päivä 4

Thomson Creek - Whistler campground

9. toukokuuta, Kanada ⋅ ☀️ 8 °C

Naar het ontbijt deze morgen vertrokken we redelijk op tijd richting het noord westen van de Rocky’s. Onze eindbestemming is het plaatsje Jasper. We waren nog geen 100 meter onderweg toen Wilfred aan de rechterkant van onze camper een zwarte balletje zag bewegen. Toen we dichterbij kwamen bleek het een heuse wilde zwarte beer te zijn. Amazing!! De sfeer zat er al mooi in dus cruizden we verder richting de Columbia icefields. Eenmaal aangekomen gingen we met een grote 6 wiel aangedreven bus de gletsjer op. Het was een hele ervaring en Manne vond het sneeuw eten ook erg leuk. Eenmaal weer beneden gingen we met een bus richting de “Skywalk”. Het bleek een soort glazen brug te zijn die boven de kloof hing. Even een paar pictogrammen gedrukt en toen weer met de bus terug richting de parkeerplaats. Vanaf daar mochten we nog een uurtje rijden over de Icefield highway. Deze snelweg staat in de top 10 van s’werelds mooiste snelwegen ter wereld! En ja het was wederom weer adembenemend. Ik denk dat Anke het: “Oh zie dat dan! Oh mooi zeg! Oh wat uitgestrekt hè!? Oh prachtig! wel zat was aan het einde van de rit. We kwamen aan op Whistler Campground. Een immense camping net buiten Jasper National park. Na het inchecken zijn we gelijk naar de speeltuin gereden waar Manne samen met wat hindes lekker in de speeltuin kon spelen. Anke maakte soep met een paar broodjes klaar. En nadat onze buik gevuld was kroop ik achter deze App om wederom een verhaal te typen.Lue lisää

• Päivä 5

Maligne Canyon - Jasper City

10. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag bleven we in de buurt van de camping. Na de gebakken spek met eieren schoven we ons bed weer naar binnen en zette de versnelling in de drive. Op weg naar: “Maligne Canyon”. Deze kilometers lange kloof was weer een lust voor het oog. We liepen een kleine 3 kilometer heen en weer over bruggen, trappen en bospaden. Manne had weer de grootste schik met het klimmen en buiten de paden lopen. Eenmaal weer aangekomen op de parkeerplaats liepen we maar weer even door naar de gift shop. Lots of amazing stuff en het geld brandde weer in onze zakken. Gelukkig wisten we ons wederom weer in te houden en kocht alleen Manne een ijsco met frambozen smaak. Vanaf de parkeerplaats mochten we nog een minuut of 30 rijden, naar wat een heel mooi uitzicht moest zijn over een rivier/meer. Vol goeie zin die kant op geknapt met onze 6 pitter. Eenmaal aankomen bleek de boel nog compleet droog te staan. De sneeuw was nog niet voldoende gesmolten om de rivier en het meer te vullen. Dan maar een broodje eten en Manne kon nog even wat bij het zandstrand klootzakken. Vanaf hier zetten we koers richting Jasper city. Een ritje van zo’n 20 minuten met veel wild life onderweg. Toen we aankwamen even parkeerticket gehaald en hop richting het centrum. Leuke gift shop en andere snuisterijen. Het geld begon ons weer te branden dus hebben we voor Manne maar wat speelgoed dino’s gekocht. Manne blij, wij blij! Na een kleine boodschap bij de supermarkt stapten we weer in de camper om naar onze campground te rijden. Manne speelde eindeloos met z’n nieuwste dino’s en een emmer water! En wat ons die avond en nacht zou overkomen hadden wij nooit aan zien komen…Lue lisää

• Päivä 6

Aurora Borealis

11. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 8 °C

Woorden schieten te kort. Dit was iets waar we niet op hadden gerekend maar ons op een zeer positieve manier overkwam. Tegen het middag uur lazen we berichten dat het Noorderlicht, Poollicht, of terwijl Aurora Borealis zeer actief zou zijn. Een KP index van 9 is bijna de hoogste vorm en met een heldere avond zou het prijs zijn. Toen Manne eenmaal sliep begonnen de wolken over de hoge bergtoppen weg te trekken, dit was een zeer positieve ontwikkeling. Nu kwam het grote wachten op de magie die zich boven ons zou gaan afspelen. Wilfred liep zo af en toe naar buiten om te zien of de vage wolken al te zien waren. Rond de klok van 23:00 kwam ook Anke even een kijkje nemen. We stonden wat te kletsen tot Wilfred zich omdraaide en daar plots de activiteit zag toenemen boven de bergtoppen. De adrenaline en kippenvel gieren door het lichaam en de adem stokte voor een paar tellen. Het ene naar het andere gordijn voerde een toneelspel op in de hemel boven ons. Soms leek het alsof de poorten van de hemel voor je open stonden. Dit was een magische avond die wij nooit meer zullen vergeten.

Amen.

• Päivä 6–7

Miette Hotsprings

11. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 10 °C

Vanmorgen wakker geworden met een kater gevoel en denkend aan de nacht die we hadden beleefd met het Noorderlicht. Na The real American pancakes met Canadian maple siroop te hebben gegeten zat onze pens weer vol voor de ochtend uren. Vandaag stond een ritje naar de hotsprings op het programma. Het door de aarde verwarmde water zou opgevangen worden in een soort zwembad waar wij dan als een stelletje levensgenieters in konden gaan liggen. Wel tegen betaling en onder het oog van 3 lifeguards. Eenmaal binnen onze zwemkleding aangetrokken. We konden overigens ook zwemkleding uit de jaren ‘70 huren maar dat was een bridge to far voor ons. Het water was zo’n 38 graden Celsius dus dat was heerlijk. Naar een 1.5 uur zagen we er uit als kreeften en besloten we er uit te gaan en bij de camper wat te gaan eten. Toen de bammetjes op waren liepen we nog een half uurtje richting de spleet in de berg waar het hete water werd opgevangen. Onderweg zagen we poot afdrukken van een grizzlybeer in de sneeuw. Goed opletten dus! Eenmaal boven en omgeven door de rotte eierlucht even onze hand in het warme water gestoken en toen snel weer retour naar de camper. Manne viel al snel in slaap dus we hadden een rustige terugreis zonder al te veel waarom vragen. Terug op de camping nog even naar de speeltuin en daarna was het tijd om een vuurtje aan te steken en laat Wilfred daar nu net veel plezier aan beleven. Manne wou perse wat roosteren dus even een stok opgezocht, een kladde spek eromheen gewikkeld en toen kwam het lange wachten voor die kleine jongen. Naar een 15 minuten wachten was de spek klaar voor consumptie en smikkelde Manne het lekker op. Morgen verlaten we de staat Alberta en zakken we af naar de staat BC (British-Columbia) waar het tevens een uur vroeger is. Dus voor de mensen in Nederland we lopen dan 9 uur achter op jullie.Lue lisää

• Päivä 7

Dutch Lake

12. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 20 °C

Wachtend op de pizzabezorger schijf ik alvast een verhaal over deze reis dag. Vanmorgen na het ontbijt gingen Anke en Manne nog even naar de speeltuin. Wilfred ging even de vuilwater tank legen en de rest weer vullen met vers water. Nadat vrouw en kind waren ingestapt gingen we nog even naar het dorpje Jasper om wat boodschappen te doen en om een bakkie koffie te doen voor Moederdag. Manne kreeg nog een mooie dino drinkbeker en toen was het tijd om de rit richting Clearwater te starten. Een rit van ongeveer 3.5 uur waarbij we de Rocky’s achter ons lieten en het landschap van BC gingen ontdekken. De rivieren werden groter en sterker, de besneeuwde bergen werden bergen vol met sparren maar de uitgestrekte uitzichten en wegen bleven. Onderweg bij een rivier even een broodje eten en de benen strekken. Onderweg zag Anke en wolf en een zwarte beer lopen. Ah zie aan, daar komt onze pizza bezorger aangereden. De pizza’s waren echt delicious! Na het wandelden over de camping ging Manne weer lekker slapen en kort daarna volgden wij ook. Morgen zakken we verder af richting de kust nabij het plaatsje Kamloops.Lue lisää

• Päivä 8

Logan Lake

13. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 14 °C

Terwijl ik een rondje loop rondom Logan Lake, leek het mij een goed moment om het volgende berichtje in te typen. Vanmorgen zijn we dus vertrokken vanuit Dutch Lake resort. De camping was oké… Hutje mutje op elkaar en veel Nederlanders. Maar goed dat zal wel door de naam komen. We hadden een rit van 2 uur voor de boeg met als tussenstop de grote Walmart in de plaats Kamloops. Wilfred verwisselde wat stekkertjes in de camper zodat Manne tijdens de rit een dvd kon kijken op het grote scherm. Anke had haar ogen dicht, Wilfred was aan het rijden en Manne keek dus een film. Kortom er werd weinig gesproken. (Ook wel eens fijn) Eenmaal aangekomen bij de Walmart kon het winkel feest weer gaan beginnen. Manne kon eindelijk zijn Paw Patrol horloge uitkiezen en Anke kon even wat kleding en zonnebrillen kopen. Met een goeie 160 euro aan boodschappen en een paar burgers van de gouden bogen verlieten we de keet weer om onze reis voort te zetten naar onze camping. We hadden vooraf gereserveerd dus konden zo aanschuiven. Een prachtige plek aan het water waar ik net omheen liep want ik ben inmiddels al weer terug. Een vonkel nieuwe speeltuin speciaal voor Manne en een meer met vis steiger en vol met forel. Er was een aardige Canadese meneer aan het vissen wat Manne toch wel interessant vond om te zien. Tot onze grote schrik liet Manne zijn speelballetje in het water vallen en wat denkt te? Die zonk mooi naar de booiem en Pappa kon ‘m uit medelijden er uit gaan halen. Zwembroek aan en gaan met die banaan. Tenminste dat dacht ik. Bliksem dat was mien toch echt te koud🤏🏼 Als troost mocht Manne de beste meneer helpen met vissen. En of je het gelooft of niet, die jongen heeft zijn eerste vis gevangen. Fantastic! Na de lasagne uit de oven te hebben opgeslobberd zagen we onze visvriend langs lopen met een klein schepnet met ducktape aan een 2meter lange tak geplakt; ja hoor, hij vist Manne z'n balletje van de booiem! Eind goed al goed en tijd voor de grote naar bed breng show.. Wilfred stelde zijn corvee uit en ging een stukje om het meer lopen (zie begin van de tekst). Tijdens zijn wandeling spotte hij nog Eddy the Eagle en bij terugkomst moest hij toch echt aan zijn corvee taken beginnen. Morgen weer een rit van een 3.5 uur voor de boeg richting Whistler.Lue lisää

• Päivä 9

Logan Lake 2.0

14. toukokuuta, Kanada ⋅ ☁️ 17 °C

Jullie zullen je wel afvragen waarom er Logan Lake 2.0 staat in plaatst van Whistler. Nou het verhaal is als volgt. Na een heerlijke ochtend met pannenkoeken en maple siroop gingen we even bij de vistrap kijken aan de andere kant van het meer. We hadden de camper weer vertrek klaar gemaakt en reden 5 minuten naar de overkant. Daar stond nog een immense dumper die werd gebruikt in de mijn hier in de buurt. Er zwommen veel forellen in de vistrap dus dat was leuk om te zien. Manne ging nog even spelen in de speeltuin en toen sloeg het noodlot toe. Wilfred kreeg migraine dus moest voor de aankomende uren op bed blijven liggen. We lieten de camper op de parkeerplaats staan en schoven het bed uit zodat Wilfred daar de tijd uit kon gaan zingen. In de tussentijd hebben Anke en Manne zich vermaakt met boekjes lezen, filmpjes kijken,knutselen en spelen in de speeltuin.
    Anke en Manne gingen aan de overkant van de weg nog even een ijsje halen en Manne kreeg zijn eerste eigen vishengel! Eenmaal terug gelopen zat Wilfred buiten aan een tafel, gelukkig die was weer wat in de benen! Na 6 uur op de parkeerplaats te hebben gestaan besloten we maar terug te rijden naar de camping waar we die morgen waren vertrokken. De rit richting Whistler was te lang dus leek ons dit een beter idee. We konden weer op ons oude vertrouwde plekje staan en we hebben de rest van de middag en avond nog gespeeld in de speeltuin en zelfs nog even met de nieuwe hengel gevist met ondertussen dino muziek uit de jukebox (er werd zelfs gedanst). Morgen rijden we vanuit hier zo’n 3 uur over de snelweg naar Vancouver. Niet de meest mooie route maar goed het is niet anders. We hebben daar een camping midden in het centrum met binnenzwembad dus dat is top!