Madeira 2018

February - April 2018
A 67-day adventure by Gunnar och Carin Read more

Det blir aldrig som man tror...

February 3, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Nu sitter vi här, i en annan lägenhet än den vi bokade för 7 månader sedan! I taxin från flygplatsen fick vi ett telefonsamtal att vi inte kunde åka till ’vår’ lägenhet. Vi skulle köra till en annan adress, en annan lägenhet! Hmm, skumt! Det visade sig att varmvattenberedaren i vår lägenhet hade gått sönder och det fanns ingen rörmokare att få tag i på en lördag. Men i morgon ska vi kunna flytta in! Vi får se... vår värdinna Olga och hennes son António var förkrossade, men dom visste inget förrän de skulle städa lägenheten efter tidigare hyresgäster, så ingen skugga över dom. Vi bor nu i en jättefin lägenhet centralt i Funchal, Casa Praça, och i morgon flyttar vi!
    Planen är att vi ska bo här i 10 veckor, hemresa 10 april, så nu ska vi bli madeirianer 😉.

Nu har vi kommit 'hem'

February 4, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 13 °C

Varmvattenberedaren är bytt och vi har flyttat in i ’vår’ lägenhet på Rua dos Frias 3. Olga och Antonio kom och hämtade oss med bil och så lämnade vi vår fina lägenhet Casa Praça. Den var så fin så vi hade gärna bott kvar där till april... den här lägenheten har en fantastisk balkong med utsikt över hela Funchal, den är rymlig - 4 rok + stor övervåning. Övervåningen är mest som ett stort lekrum med en massa gosedjur, spel, basketkorg mm.
    Casa Praça var dock ett strå vassare, jättefräsch och ’allt’ fanns. Nåja, vi vet inte vad det skulle kostat att bo där i 2 månader... Nu bor vi här.

Dukade fram ett par glas vin på balkongen, hittade en vas med fina blommor, kan vara snyggt därute... men en vindby välte hela härligheten. Ingen större katastrof, en liter vatten rann ut på balkong och grannarna under, men dom var inte ute som tur var. Tacka vet jag taniga svenska blommor, dom välter inga vaser. Så en fantastisk fiskmiddag, särskilt Carins svärdfisk var helt superb. Vi träffade ett engelskt par som bjöd på många goda tips att utforska framöver.

Regnet smattrar hemtrevligt utanför, extraelementet är på, nu är det bara att dra täcket över huvudet och se vad morgondagen bjuder på.

Söndagsmässa

February 6, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

I våra ansträngningar att på kort tid anpassa oss till miljö och kultur var vi såklart på söndagsmässan i Funchal-Sé (katedralen). Vi råkade komma in fel väg och höll på att kliva rakt in i sakristian, men hittade snabbt några platser i norra skeppet, där vi försökte smälta in så gott det gick. Fullt med folk förstås, till skillnad från våra stackars präster som får prata inför några få förtappade själar. Mycket ritualer och de flesta hängde med och svarade prästen på rätt ställe. Så blev det nattvard, alla gick fram, så vi hängde på. Inget vin, bara oblat denna gång, lite torrt 😌. Efter sista bönen ville vår bänkgranne skaka hand med oss, trevligt. Sen upptäckte vi att alla skakade hand med de närmaste bänkgrannarna! Lite trevligt faktiskt.

I brist på bild på katedralen kommer här en bild på huset där vi bor.

Min nya tandläkare heter Doris

February 8, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 14 °C

I går kväll gick en gammal lagning upp. I morse 8.30 messade jag Olga, vår värdinna och frågade om hon hade något tips på tandläkare. 8.50 svarade hon att hon har en vännina som är tandläkare, hon hade kontaktat henne, hon öppnar egentligen kl. 10, men om det är ok för mig kommer Pedro (Olgas man) och hämtar mig 9.05 och kör mig dit, så kan jag få komma innan hon öppnar. Vilken service, va?
    Tandläkarbesöket gick bra, hon hittade en lagning till som också behövde åtgärdas, så hon tog den med.
    Så jag funderar på att byta tandläkare 😉

Första veckan firad med karneval!

February 11, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Första veckan har gått, bara 9 kvar 😉. Vi har börjat vänja oss vid det här livet och trivs bra i lägenheten. Det är ingen värme, madeiranerna säger att de knappast minns när det var så här kyligt senast. När solen är framme är det riktigt skönt, idag åkte t.o.m. kortbyxorna på, varmt på balkongen! Men i lägenheten är det kallt. Eftersom det oftast är varmt här bryr man sig inte om att installera värme. Vi har en radiator på hjul som jag drar in i sovrummet på kvällen och ut i vardagsrummet på morgonen. Det har blivit rutin, ungefär som att gå ut med hunden 😉. Tufft liv som ni märker.

I går var en av årets höjdpunkter, karnevalen! Över 1.500 personer deltar och mångdubbelt fler tittar på. I tre timmar var det parad på strandpromenaden. Otroligt skådespel och man måste beundra vilket jobb alla lagt ner på dräkter och ekipage. Carin var tapper också som stod ut med den höga musiken hela kvällen!
    Karnevalen fortsätter till tisdag, så det blir nog några besök till nere på stan.

200 meters levadavandring

February 13, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

Nej, 200 meter är inte höjd över havet, det är längden på vår levadavandringspremiär. Vi träffade en trevlig man igår i backen ner till stan som pratade om allt mellan himmel och jord, han hade varit i Sverige två gånger, i Sundbyberg. Han varnade oss för levadavandringar. Häromåret hade en tysk lutat sig ut för att titta på utsikten, ramlat ner och slagit ihjäl sig. När hans fru skulle försöka rädda honom gjorde hon samma sak.

När vi går i backen till stan har vi sett en smal gränd på en meters bredd med fortets mur på ena sidan och murar till privata hus på andra. Den heter Beco da Levada do Pico. Vi var lite nyfikna på den och dessutom verkade den helt omöjlig att ramla ner och slå ihjäl sig ifrån 😊. Så vi gick in. Efter en stund öppnade sig en jättefin vy över Funchal och havet.
    Sen blev det tuffare, vi gick en bit till och en argsint och dreglande hund, stor som en kalv hoppade och skällde innanför muren. Vi såg den visserligen inte, men man kan ju tänka sig...
    Så några meter till och ytterligare en argsint hund och den här såg vi! Den såg väldigt arg ut, hoppade upp mot det 2 meter höga staketet och hade säkert slitit oss i stycken om den bara kommit över. Nu var vi ändå framme vid Levada da Picos ände, den slutade i en grind till ett privat hus, så vi vände och gick tillbaka samma väg.
    Så nu har vi gått vår första levadavandring med både utsikt och dramatik. Får se om det blir nån mer...

Slapstick Parade

February 13, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

Sista dagen på karnevalen. Den avslutades med Slapstick Parade som är öppen för alla och kan innehålla precis vad som helst. Och det gjorde den också! Här fanns allt från gulliga barn till terrorister, katolska biskopar med tvivelaktiga sexvanor och Donald Trump och den lille raketmannen. Här är ett axplock bilder.Read more

Promenad till Camara de Lobos

February 15, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

I går var det kanonväder och vi fick för oss att ta en långpromenad till Camara de Lobos, ca en mil. Det är lite knepigt att hitta i början, det blev några återvändsgränder och klättring över staket - avstängt pga risk för ras, men vi snabbade oss på och det gick bra 😎. Vi höll på att ge upp ett tag, men så hittade vi den fantastiskt fina promenadvägen utefter havet. Fasadväggen med den häftiga väggmålningen tipsade Janne och Mia om, den var publicerad i DN i lördags, kul att vi hittade den. Väl framme satt det bra med en kall öl och lunch. Winston Churchill var här mycket, målade tavlor och skrev sista delen av sina memoarer. Så tog vi bussen hem och tyckte att vi varit så duktiga som gått hela vägen. Sen somnade vi tidigt 😊.Read more

Fina frukter och fula fiskar

February 16, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

På fredagar är utbudet som störst i saluhallen. Alla bönder kommer till stan för att sälja sina produkter. Här är en bild på en pimpinela (andra namn pärongurka, chayote) och engelska tomater, som inte alls är tomater utan en frukt, ser mest ut som plommon, otroligt snygg när man delar den. Igår prövade vi en frukt som heter anona, (nästa bild) väldigt söt och god med vitt kött. När vi skurit den i bitar såg den ut som precis som kokt fisk, men smaken var annorlunda som tur var.

Fiskarna är alltid kul att se. Svärdfisk är en favorit, den har vi köpt ett par gånger nu, kostar 150kr kilot, inte jättebilligt, men antagligen halva priset mot vad motsvarande firre skulle gå på hemma. Den är väldigt god att bara steka och ha lite citron till!

Och så har vi espada eller dolkfisk, som är något av en nationalrätt här och väldigt populär. Den lever på 800-2000 meters djup, men går upp närmare ytan på natten för att äta och då kan den fångas med nät. När den kommer upp till ytan exploderar den av tryckförändringen och maginnehåll och inälvor kommer ut genom munnen. Den kan bli upp till en meter och ser skräckinjagande ut med sylvassa tänder. Den är lite glansig i köttet, lite lutfiskkänsla, inte min favorit...

Ronaldo, Zarco och Christoffer Columbus

February 19, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Vad kan dom ha gemensamt? Jo, Madeira, såklart! Ronaldo är Funchals och Madeiras stolthet. Han har blivit utsedd till världens bäste fotbollsspelare fem gånger! Här i Funchal finns nu ett museum och hotell, CR7, otroligt lyxigt och designat, inspirerat av fotboll och Ronaldo. Utanför står en bronsstaty där man precis som på andra bronsstatyer ska klappa på dom och på Ronaldo, ja ni kanske ser vilken kroppsdel som är blankast 😉. Han har inte glömt sin gamla hemstad utan har bidragit med många miljoner euro till ungdomsverksamhet och återuppbyggnad efter den katastrofala översvämningen 2010 då stora delar av Funchal stod under vatten.

Zarco ’upptäckte’ Porto Santos 1418 och Madeira 1419 och införlivade öarna med Portugal. Morerna var visserligen här några hundra år tidigare, men det räknas inte riktigt.

Och Columbus då? Jo, Zarco hade sju döttrar. Columbus gifte sig med en av dom, bodde på Madeira och Porto Santos innan det blev för långtråkigt på land och han stack till sjöss för att segla till Indien. Och det vet vi ju hur det gick. Det var åtminstone vår guide Pedros tolkning av historien. En snabbkoll i wikipedia visar att Italien, Portugal, Spanien, Polen m.fl. alla har sin egen version av Columbus ursprung. Troligast är att han kom från Genua. Han har i alla fall fått en fin staty här, där han sitter och blickar ut över havet.