2019 Engeland

July - August 2019
July 2019 Read more

Door het oog van de naald

July 29, 2019 in England ⋅ ⛅ 20 °C

Ik had wel dood kunnen zijn!
    Zit ik lekker aan mijn wijntje...
    Gelukkig erg lekker, dus ik houd hem even in mijn mond. Wil slikken, voel wat, spuug dat uit: wesp!
    Hij was gelukkig inmiddels verzopen. Ik voelde wel wat op mijn tong.
    Ongeveer mijn ergste nachtmerrie. Maar er zwol niks op.
    Pfjoeh. Na een kwartier bibberde ik niet meer.

30-7 Gosport

July 30, 2019 in England ⋅ ⛅ 19 °C

Wat een klote dag. De "fietsroute" gaat 99% over een bizar drukke weg, ik zie ook geen alternatief. Eerste bui in een museum met het grootste Romeinse paleis met de mooiste mozaïeken. Was inderdaad prachtig. Nog een toer door de opslag, waar je zomaar een 400.000 jaar oude vuistbijl mag vasthouden!
    Tweede mega bui in pub, met de slechtste frieten ever. Maar zometeen komt er een mooi stukje route! Is tijdelijk weg ivm reparaties aan de zeewering. Rijd ik wéér over de stoep, pardon fietspad, van een crisis drukke weg. Ik moet er gewoon van huilen. Gelukkig valt de wind tegen door alle bebouwing dan weer mee.
    Ik ben ondertussen ook opeens mijn kaart met alle camping en caravanning sites kwijt. Gloeiende gloeiende. Nou ja, hier zijn ze toch niet.
    In de derde, echt hele natte bui haal ik net de pont. Aan de overkant beter weer, maar waarom nog steeds zo veel verkeer? Gelukkig mag ik op "the Kingfisher" kamperen, al kost het 2 keer zo veel als anders. Ondertussen heb ik ginger wine gekocht. Pjoeh, valt niet mee om daar aangeschoten van te raken, scherp. Je warmt er wel lekker van op. Gelukkig heb ik ook 2 repen chocola gekocht.
    In de hierbij behorende pub kan ik gelukkig mijn tablet opladen en ik sta prima in de luwte. Ik kom toch niet erg in een joepie stemming.
    Doe mij nog zo'n dag, dan neem ik de trein (naar huis?).

31-7 Bransgore

July 31, 2019 in England ⋅ ⛅ 17 °C

Wát een verschil met gisteren. Bijna alleen maar vrijliggende fietspaden, droog, beetje zon en nog geluk hebben ook. Ik volg de bordjes "veerpont" bijv. Mooi gravelpaadje. Zeg dat tegen een meneer, die mij vervolgens wijst op herten. En wil ik niet met de pont? Jawel. Ben ik er al een klein stukje voorbij. Kom ik bij de pont: moet je bellen, maar dat is mijn a.s. medepassagier al aan het doen! (ik had de toegangscode van Engeland niet geweten. Nu wel trouwens: 44).
    Bij de hoovercraft naar Hyde kom ik een franse fietser tegen, de kaartverkoper denkt dat we getrouwd zijn. We fietsen ieder onze eigen kant uit (na de eindeloze pier gestept te hebben) maar treffen elkaar weer in Brockenhurst op een terrasje. Hij heet Gwen en is nu in Salisbury als alles goed is. In het bos help ik iemand met een lekke band. Na de lunch heb ik wel opeens pijn in mijn rug.
    Alleen de camping vind ik niet zo leuk, met heel veel "startbanen". Ik moet betalen om mijn tablet op te laden, terwijl de camping niet goedkoop is. Beetje de pest in, maar ik zet het van me af. Ga ik hem vlak voor sluitingstijd halen, is de stekker er uit. Krijg ik mijn geld terug en morgen laden ze hem gratis nog een keer. Terwijl hij 20% voller is en hij maar 2,5 uur heeft kunnen laden. Ik vind het best.
    Morgen ff kijken of ik toch wil blijven. Er zitten hier adders en hagedissen. Ik denk toch dat ik door wil, fietsen door de New Forest vond ik erg gaaf. Overal die pony's! Wel weinig forest, veel hei. Mooi!

1-8 Corfe Castle

August 1, 2019 in England ⋅ ⛅ 18 °C

Tsja. Het begon best mooi over een rustig weggetje the New Forest uit. Ik kwam uit in Christchurch. Raar, en mooi!
    Daarna had ik me verheugd op een lang stuk autovrij langs de kust. Was inderdaad autovrij........ En je mag er niet fietsen in juli en augustus. Ik dacht dat het een paar meter zou zijn, maar nee hoor: 12 km (ik dacht eigenlijk nóg langer). Dus ik probeerde paralel: knetterdruk. Ik heb dus het meeste toch maar gefietst (voorzichtig). Wat een hufters.
    Daarna klein stukje naar de pont..... die uit de vaart is, stuk. Geef je natuurlijk pas aan vlak voor de pont, niet op de splitsing van fietsroutes. Het was ook maar 27 mijl om. Ik probeer nog een overtocht te regelen, lukt niet. Is de route om de baai toch onverwacht leuk zeg! En omdat ik gewoon mag fietsen op mijn fietspad, schiet het nog op ook! Lunch in een regional park. Ben ik daarna zomaar in de buurt van de Jurasic Coast! Heb ik daar vanochtend per ongeluk een foto van genomen denk ik. Laatste stuk wel weer een drukke weg, maar die laatste 8 km deed ik zelf, daar had ik nog omheen gekund.
    De camping is leuk. Er schijnen heel veel vogels te zitten. Mijn plekje is wel een beetje erg scheef en helaas geen wifi. Ik blijf toch. Ga morgen naar de kust en misschien naar het kasteel.

2-8 Corfe Castle: Lulworth Cove

August 2, 2019 in England ⋅ ☀️ 19 °C

De dag begint goed met een boomklever en een boomkruiper. Met veel moeite eindelijk iets raar piepends in het vizier: puttertje. Maar wel ideaal vogelen zo zeg, op mijn stoeltje, kopje koffie in mijn ene hand, fototoestel in de andere.
    De baai blijkt maar 15 km. te zijn. Doe ik dat, ga ik met tent enz. een wat minder op en neer route. Goed idee: je moet de Purbeck Range over, al snap ik niet helemaal waarom. Raar hoor, aan de ene kant de zee en aan de andere kant een bijna platte pannekoek met wat meertjes. Lulworth Castle is dicht, daar kom ik makkelijk van af. Lulworth Cove is lang niet zo specta als ik dacht, maar duidelijk een uitje voor veel mensen hier. Laat ik daar dan maar van genieten. Ik boek een boottochtje naar de amazing Duddle Door en trakteer mezelf op een ijs om de tijd te vullen. Helemaal prima. Duddle Door is een natuurlijke brug die er met een beetje fantasie uitziet als een drinkende draak. Erg leuk om een praatje te krijgen over de rotsformaties en om de Jurasic Coast vanuit zee te zien. Er wordt druk gewandeld, het lijkt de Chinese Muur wel!
    Op de terugweg naar de camping naar Tyneham (vooral gelopen omdat ik geen zin had om die Range voor de derde keer te beklimmen). Tyneham is een dorpje dat in 1943 is geëvacueerd omdat ze voor Dday moesten oefenen. Na de oorlog heeft het leger het gehouden en hier een groot oefen-en schietterrein gemaakt. Na protesten is het nu een beetje toegankelijk en het dorp een soort museum. Raar idee, beetje naar.
    Ik mis de laatste pub en denk dat ik nog een stuk moet klimmen, maar dat is alleen de 300 m naar de camping. Toch te moe/lui om 10 min. naar het dorp te lopen voor een biertje. Ik drink hier een koude limonade en zit op de fish and ships te wachten die hier om 7 uur komt. Ik blijf morgen nog een dag. Dan ga ik naar het dorp en kasteel wandelen. (en de pub denk ik! 😉)

2-8 Corfe Castle 's avonds

August 3, 2019 in England ⋅ ⛅ 19 °C

Ik dacht: ik ga vroeg, anders staat er misschien een rij. Stond er al🙂. Maar niet zo erg als om 7 uur! Maar het ging prima snel.
    Heb ik het bijna op, opeens allemaal blaffende honden: hert op de camping. Echt geen normaal gedrag, ze viel zelfs iemand aan!
    En er slaapt een kip op het aanrecht, die foto volgt nog.

3-8 Corfe Castle: Corfe Castle

August 3, 2019 in England ⋅ ⛅ 19 °C

Op mijn gemakje via het voetpad naar dorp en kasteel. Kost wat, maar dan hebbie wat. Er is ook een "middeleeuws dorp" met demonstraties en een cursus "hoe word ik ridder", gegeven door een gekke vent die zelfs schilmesjes leuk zou kunnen verkopen volgens mij. Ik heb iig in een deuk gelegen. Die maliënkolder krijg je trouwens niet uit door er aan te trekken, dan wordt het smaller. Kan alleen met zwaartekracht.
    Raar idee dat hier al 1000 jaar een kasteel staat. Er schijnen ook grafheuvels te zijn, maar ze zeiden niet waar. Na mijn lunch met maaltijdsalade en wifi loop ik nog door het leuke en oude dorp. Ik heb het ff moeilijk bij een stoomtrein, voor wie maak ik die foto nu? Mijn biertje heeft die trein op het etiket.
    Op weg naar de camping neem ik me voor om nog een stuk te wandelen, dat wordt 2 minuten, dan vind ik het wel best. Boekje, puzzel, spelletje en eekhoorns.
    Ik denk trouwens niet dat ze hier bramen in de winkel hebben straks. Héggen vol. Helaas zijn ze lang zo ver nog niet als bij mij thuis.

4-8 Portesham

August 4, 2019 in England ⋅ ⛅ 17 °C

Ik klim nog een stukje extra voor "the blue lake". Moet je toch weer 7,5 pond toegang betalen zeg. En nou had ik gehoord dat het meer alleen blauw is bij zon, en die is er niet zo. Dus la ma. Ik volg braaf de bordjes uitgang,.... en sta voor een dicht hek. Hartelijk dank. Dan toch maar via "no exit". Nu ik gisteren besloten heb om geen lid te worden van de National Trust omdat ik pas 1 ding gezien had, kom ik vandaag langs 2 anderen natuurlijk. Maar om zo'n landhuis te gaan bezienswaardigen heb ik toch al niet zo'n zin in.
    Mooie tocht over best rustige kronkelweggetjes. Veel hoge heggen, maar soms zie je ook wat. Bijvoorbeeld een iron age hill fort en diverse grafheuvels. Ik maak een kletsje met Franse fietsers: "bovenop is prachtig". Oeps. En inderdaad klimmerdeklim. Voor me zie ik flarden. Regen? Toch maar pauze dan met brood en mijn net gekochte garnalensalade. De flarden blijkt mist, wel grappig, maar doet geen wonderen voor het uitzicht.
    Ik wandel naar de vallei van de stenen. Was gelukkig niet zo ver. Ik geloof dat ik een beetje verwend ben in Nieuw Zeeland.
    Daarna wordt de mist helaas toch echt regen dus ik doe de enige camping die ik kon vinden. De kleine camping and caravan sites kan ik niet vinden, al moeten ze er wel zijn. Ik krijg korting op 26 pond (anders was ik ook door gefietst), nu "maar" 16. Tijdens het tent op zetten wordt het al weer droog. Niet helemaal mijn camping, maar toch te lui om nu nog naar de kust te gaan. Doe ik dan morgen onderweg wel.

6-8 Salisbury

August 5, 2019 in England ⋅ ⛅ 21 °C

Wat een heerlijk rustige camping. Toch om 6 uur klaar wakker en om kwart voor 8 rijd ik weg. Nog even wifiën bij de pub, en om 8 uur rijd ik echt. Klinkt raar, maar dat voelt zó relaxed. Echt alle tijd.
    Ik kriebel zelf via weggetjes, kom af en toe een fietsroute tegen maar trek mijn eigen plan. Op 1 moment zie ik te laat dat mijn navigatie me eindeloos over een voetpad stuurt. Had ik toch beter die fietsroute kunnen volgen..... Maar het komt goed, ik kan zowaar alles fietsen vandaag. Langs een dertiende eeuws kerkje. Ik zie een man met een mega camera maar zie alleen puttertjes. Heet goldfinch weet ik nu. Toch een puttertje.
    Het laatste stuk is door een dalletje. Wordt alleen wel erg druk ri. Salisbury. Tot mijn aangename verrassing is er in Salisbury een heel stuk fietspad langs de Avon. Nou ja, ik mag er fietsen. Of ik heel voorzichtig wil zijn met voetgangers. Dat die brug knetter laag was stond er niet bij. Ik ging helemaal in een deuk (gelukkig net niet letterlijk en ik had trouwens mijn helm nog op). De camping kijkt uit op een iron age hillfort, heeft wifi, maar dan weer nergens een stopcontact. Mag ik de powerbank lenen van wildvreemde kampeerders. Zo lief. Silvercrest 5000 mAh. Jemig wat gaat daar veel stroom in! En niet eens loeizwaar! Nou ja, wifi.... Nog slechter dan in Zuid Amerika! 😁
    Omdat de tent om 10 voor 3 al staat, bezienswaardig ik gelijk het hillfort. Jemig. 3 hoge stijle muren in ringen, knetter groot. Romeinen en Saksen hebben er later een stenen fort in/op gebouwd. Erg gaaf. (weer English Heritage trouwens, ik word er meelig van). Diner met brood en langs de weg gescoorde eieren, wat kan ik daar dan trek in krijgen zeg. En ondanks de 60% voorspelde regen, prachtige dag met om 5 uur 6 spatjes. Om me heen heb ik wel buien zien vallen. Goed geregeld!