Peru

July - September 2018
Vervolg op Ecuador Read more

6-8 Pedro Ruiz, home sweat home

August 6, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 21 °C

Voor mijn doen slaap ik een gat in de dag: 7 uur wakker. Lekker.
    Ontbijt met een broodje kaas, terwijl wij dachten dat we ook eieren hadden besteld. De batido was lekker en veel, de cafetito slap en mierzoet. Geen cafetito meer dus.
    Dan op weg naar winkelcentrum, maar alle tuktukkers weten niet wat dat is, het is maar een kilometer. Dus we lopen en hebben alles wat we nodig hebben al gevonden voor we er zijn. De bank hoest helaas weer alleen 400 soles op.
    Dan met de tuktuk terug naar het hotel en daarna met de volgende naar de taxi's.
    Daar gaan we voor 25 soles pp mee naar Pedro Ruiz. Dus komen we uit in Nuevo ergens, moeten 10 soles dokken, en daarna in de volgende taxi weer 25 soles. Woest word ik daar van. Het gaat niet om het geld, maar om het feit dat ik 3 keer iets vraag, 3 keer hetzelfde antwoord krijg en dat er dan iets anders gebeurt. Machteloos ben je, waardeloos. Maar ook hier 3 keer scheepsrecht. We moeten na een half uur rijden nog even een kwartiertje wachten tot onze chauffeur gegeten heeft, maar uiteindelijk komen we dan toch in Pedro Ruiz. De haarspeltbochten aan het eind vallen me mee, zelfs terwijl ik helemaal achterin moet zitten. (waar bij andere auto's de kofferbak zit zeg maar). Ik geef de mevrouw van het hotel mijn hangmat, voor het parkeren van onze spullen. Vindt ze nog leuk ook.

7-8 Cocachimba

August 7, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

Ontbijt, boodschappen, ouwehoeren met de mevrouw van de hostel, half elf rijden we weg. In de hoofdstraat nog meer boodschappen, maar beleg voor op brood lukt niet. We vergeten de mayonaise.
    Dan rustig klimmen richting de afslag naar de waterval. Fietst fijn, mooie route, maar het is bewolkt en fotografeert niet zo. Het is ook niet spectaculair. Gewoon o.k.
    We eten wat in het restaurant bij de afslag. Tortilla verde voor mij en kip met friet en rijst voor Karin.
    Als we verder fietsen wordt Karin hartstikke beroerd. Het is vrij stijl, we moeten een stuk duwen. Niet handig meteen na het eten.
    Na 2 km. komt er een pickup. Die wil haar gelukkig meenemen met fiets en al.
    Ik fiets door, het ergste blijkt achter de rug en ik kan bijna alles fietsen. We treffen elkaar bij de ticketoffice.
    Kampeerplek zoeken is lang niet zo simpel als I-Overlander zegt. We proberen Francesco: te stijl om er te komen, iemand waar we een tent en camper zien staan: te nat. Zijn vriend, nee, Sergio: onduidelijk, niet thuis en te stijl (ik was er heen gelopen), grasveld naast ticket office (waar I-Overlander zei dat we konden staan): mag niet.
    Ondertussen begint het te regenen. We gaan richting hostel. Of we daar in de tuin mogen staan: ja.
    Hebben we alles met hangen en wurgen opgezet, komt ze zeggen dat we om 8 uur morgenochtend weg moeten, want dan komen er heel veel mensen. Grrr. We zeggen 9 uur; is o.k. Om half tien hebben we paarden gereserveerd, later kon niet helaas.
    Niet helemaal het kampeergevoel wat we zochten helaas.

8-8 Gocta waterval

August 8, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

Veel regen vannacht en ook helaas 's ochtends. We ontbijten onder een afdakje met mislukte chocoladefondue en een restje cereal en pakken drijfnat in. Keurig om 9 uur weg. Nog geen kip te zien overigens, behalve 1 echte haan.
    Half 10 op pad met de paarden, aan een touwtje. Maar jemig wat ben ik blij dat ik dat niet hoef te lopen. Knetter stijl bij vlagen, modderig. Zelfs de paarden hebben er moeite mee. En dan nog een stief kwartiertje lopen (bijna een uur) naar de waterval. Ondanks de tape is mijn knie not-amused. Maar gaaf. Mooie wandeling ook.
    En dan weer terug naar de paarden en met paarden terug. Het lijkt wel nog stijler dan de heenweg. Ik ben mijn paard erg dankbaar.
    Bij het binnengaan van het dorp zien we een lodge. Dáár zou ik graag kamperen.
    De hostel is zo te zien nog steeds niet druk.
    We eten lekker.
    Kamperen mag niet bij de lodge. Dan maar een kamer. Wát gaaf. Een hete douche! Er moet koud water bij!!
    Zien we ook nog kolibries!

9-8 Gocta lodge

August 9, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Het ontbijt is een buffet, superluxe. We genieten zo dat Karin gaat vragen of we nog een dag kunnen blijven. Kan, moeten we wel naar een kleinere kamer. Nog steeds sjiek.
    Ik geloof niet dat ik ooit in mijn leven zo genoten heb van een hete douche.
    De hele dag alleen maar zitten genieten van het uitzicht, het heen en weer waaien van de waterval, de kolibries, het zwembad en de stilte.
    Zalig.
    Bizar idee trouwens dat de waterval pas in 2006 wereldkundig werd. Al die mensen die hier met paarden lopen en toeristen bedienen, hebben nog meegemaakt dat niemand, behalve de mensen hier, er van af wist!

10-8 Iets voorbij Chachapoyas

August 10, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

We genieten nog even na in Gocta Lodge, maar na elven gaan we toch maar fietsen. Wát een mooie tocht, langs stijle rode en gele gebrokkelde rotsen, af en toe grijs. De rivier stroomt redelijk met een paar mooie stroomversnellingen. Het fietst fijn. Lunch op het bankje bij de politie bij de afslag naar Luya. Ik ben dan al best moe. De camping haal ik net, en dat terwijl Karin degene is met een snothoofd. Het laatste stuk weg is echt slecht, over 5 jaar is het opgeknapt zegt een bord. Vlak nadat we aankomen begint het te regenen. Nice timing. Ik ding nog wat af op de camping en we eten daar ook. Meteen daarna naar bed (8 uur). Nog wel footprinten en lezen, maar lang niet denk ik.Read more

11-8 Chachapoyas

August 11, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

We ontbijten met cereal. Holy shit wat chemisch, zo erg dat het opknapt van een verkruimeld oud broodje.
    Met de bus naar Chachapoyas. Helaas staat het plein in de steigers, maar er is een wandelgebied! En ik weet nu wat die muziek zo etnisch maakt: met een eind hout op een koebel rammen. Ik vind het leuk. En we scoren een stekker voor Karin zodat ze de foto's hopelijk van het fototoestel kan halen.
    En onze eettent heeft WiFi en uitleg tegen plastc zakjes.

12-8 Net voorbij Tingo

August 12, 2018 in Peru ⋅ 🌙 14 °C

Ik ben om 6 uur wakker. Net doen alsof ik slaap werkt niet zo, dus ik ga er uit. Karin slaapt tot 8 uur of zo. Om even voor elven rijden we weg. De weg is lekker rustig en wordt in de buurt van Kuelap weer wat beter. We rijden door naar de hacienda.
    Lekker warme douche. Er blijkt in Tingo een hostel met WiFi te zijn waar je kan kamperen. Daar gaan we morgen toch maar heen en dan door naar de grot. De kabelbaan is morgen dicht zegt I-Overlander.
    's Avonds méga grote ster (planeet?) gezien. Is ook opeens weer weg. En 's nachts toen ik moest plassen 4 vallende sterren, waar van 1 zo langzaam en groot dat ik hem echt goed zag. Gaaf hoor.

13-8 Nuevo Tingo

August 13, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

We verhuizen naar Nuevo Tingo, dat is zo lekker dichtbij alles wat we willen zien en je kunt daar kamperen bij een hostel met WiFi. Even de hoogtemeters over het hoofd gezien en I-Overlander heeft echt een ander idee van kamperen dan ik. Zo'n klein kutplekje met 10 hobbels dat we nu allebei een bed hebben. Voor kampeergeld, dat dan weer wel.
    Vervolgens stuiteren we naar beneden om op aanraden van JJ naar Jesus te gaan, want voor de grot en/of Machu Pirka hebben we een gids nodig.
    We gaan eerst de rivier over en daarna met een boot een heel klein stukje naar het begin van het pad naar Macro. Erg tof. Daarna ploeteren we nog een heel eind, heel hoog, over een slecht pad naar Machu Pirka. Dat voegde eigenlijk weinig toe.
    Daarna retour en eten. Daarna weer omhoog naar de hostel. Lekker moe, Cuscueño is lekker. Hier is weer een ander animatieteam met 2 kittens, 1 net als Siena.

14-8 Kuélap

August 14, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 25 °C

Karin wil naar huis na Lima. Ik ben boos en verdrietig.
    Kuélap was mooi en indrukwekkend. Zonder aankondiging de kabelbaan dichtgooien én het museum vond ik een minder goede aktie. Maar goed, ik ben weer beneden gekomen.Read more

15-8 Leymebamba

August 15, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 15 °C

Na een ruzie, huilbui en verduidelijking van Karin waardoor ik minder boos ben, gaan we toch maar fietsen.
    Mooie tocht, beetje grijs weer. We komen langs de toegangsweg naar Revash, dat willen we allebei graag zien. Maar 16 km 10% klimmen zien we niet zitten. Taxi of bus duurt maar en duurt maar, en de laatste gaat om 4 uur al weer terug. Wel een processie gezien!.
    We besluiten door te fietsen naar Leymebamba. Is de weg afgesloten! Maar wij mogen door, als we maar niet op de verse teer rijden. Hebben we toch het mooiste fietspad in Zuid-Amerika gefietst. Helemaal genieten is het voor mij nog niet.
    Leymebamba ís me toch een relaxed dorp! Zowat geen verkeer, veel oude huizen zo te zien, waar behoorlijk aan opgeknapt wordt. En ons hotel heeft alweer een knetter warme douche. Zalig. Gaat prima sinds mijn "wist je dat". Die foto van dat broodje is om te laten zien wat voor teleurstellingen wij te verwerken krijgen. Denk je: bruin brood, is het wit en mierzoet. Zelfs de straathond krabde zich eerst achter zijn oren voor hij het op at.