Peru

July - September 2018
Vervolg op Ecuador Read more

16-8 Museum Leymebamba

August 16, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 13 °C

Ken je die van die fietsers die vandaag naar Revash zouden? Die gingen niet.
    Het hoost stort als ik wakker word. En blijft bij vlagen miezeren/regenen. Perfecte dag voor een museum. Dus we fietsen de 2,5 km (is 4 natuurlijk) bergop naar het museum. Alle uitleg alleen Spaans. Als troost krijgen we een langdradige film over de berging van de mummies in het Engels. En de suppoost probeert af en toe wat uit te leggen. Erg lief. Onze boodschap: het hoeft niet góéd, een papiertje met vertaling is ook fijn, komt echter denk ik niet aan. Toch een leuk museum.
    We gaan eten in het tentje tegenover het museum: ziljoen kolibries. Héél erg gaaf.
    We zouden ook nog naar 3 sites in de buurt kunnen. Klinkt erg gaaf om te zien, maar is wel heel veel gedoe met taxi's of eindeloos klimmen over een weg die nergens op staat. En kan je dan de site vinden? We weten het nog niet. Morgen eerst maar Revash. Dat is trouwens ook al gedoe.

17-8 Revash

August 17, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

Omdat het "fietspad" zo goed beviel, fietsen we het nog 2 keer vandaag.
    Nee hoor, maar anders moesten we om 5 uur vanochtend met een busje (want de weg wordt afgesloten) en konden we pas om 2 uur terug. (en volgens mij gaat die weg pas om 5 uur weer open.
    Dus zakken we zelf stroomafwaarts om half 10. Zoeken best lang naar een taxi en belanden uiteindelijk voor 60 soles in een vracht-tuctuc met wij op een plankje en de fietsen achter ons. 2 mensen hadden gezegd dat de weg prima te fietsen was, 1 gaf nog met zijn hand aan dat het wel slingerde, maar redelijk vlak was. Ik twijfelen. We hadden toch dik 800 hoogtemeters zien staan? Dus toch de tuctuc.
    Duh. Vlak? Zelfs de tuctuc explodeerde zowat en zie verder foto 5. We zijn om half 1 pas boven: 1 uur drie kwartier!
    We moeten een gids voor uitleg (spaans) en anders is het gevaarlijk. We willen niet en ik kom er onderuit door te zeggen dat ik eerst even naar de baños moet.
    Dan 20 minuten lopen (dus 30) naar Revash zelf. Dat is mooi, maar ik vind het toch afstandelijk. En waar is het gevaarlijk dan?
    Om 4 uur zijn we pas weer beneden en haasten ons enigszins over ons "fietspad".
    We zien het allebei niet meer zitten om de drie sites langs het nergens op staande weggetje te gaan proberen. De info varieert weer nogal. Nu proberen we ons morgen met de bus op 3600 meter te laten droppen. Moeten we wel al om 6 uur 's morgens instappen. Oeps.

18-8 Balsas, maar dat is het niet

August 18, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 23 °C

Wat een fantastische bizarre dag. Om half 7 in de combibus, om 8 uur zijn we vlak over de pas en stappen we uit. 4,7 graden en windkracht veel. Maar wat ontzettend mooi. Het is zo net skiën, wel de lusten, niet de lasten. Wát een mooie vergezichten. En ook nog allemaal raten van ??.
    Na 37 km moesten we 30 meter trappen en na 50 nog een keer 5 meter. Poeh hé.
    Het dorp zou volgens de kaart Barclas moeten heten, maar heet anders.
    We gaan op weg naar Rancho Grand Chapperal, maar 2 meter er voor is een restaurant met een zwembad waar we mogen kamperen. Ondertussen is het bloedheet sinds we beneden zijn. Bizar. Maar daardoor is het zwembad lekker.
    De weg naar Cajamarca gaat van 900 naar 3600. Dus morgen proberen we dezelfde truc.

19-8 Toch niet verder: Chacanto

August 19, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 27 °C

Gisteren 5 keer gevraagd, bus kwam om 11 uur. Omdat ze gemiddeld een half uur te laat zijn, zijn we "maar" 10 min. te vroeg, zodat we ook nog wat boodschappen kunnen doen.
    Om kwart voor twaalf worden we wat onrustig. Karin gaat vragen. Is de bus al om 10 uur langs gekomen. En die mevrouw die ons een uur ziet zitten, daar hebben we gisteren de bustijden aan gevraagd. Dat snap ik dan niet, dat ze niet even komt zeggen dat de bus al weg is. Taxi's zijn ook niet beschikbaar, dus om half 1 keren we terug naar onze camping. Het is allemaal geen ramp, maar we zijn bijna door ons geld heen en we kunnen aldoor niet pinnen. Morgen proberen we het weer. Komt ie volgens zeggen ook om 11 uur, dus we zitten er al om kwart voor tien🤢. Zal 'ie wel om half twaalf komen. 🙁
    Karin heeft erg last van de midgets, ik niet hoor (foto 3)

20-8 Cajamarca

August 20, 2018 in Peru ⋅ 🌙 10 °C

Om kwart voor zes wordt ik wakker van gepraat. Er brandt al een vuurtje. Even later luid gekrijs van het gisteren aangekomen varken. Dat duurt maar heel even. Einde varken.
    Om kwart voor tien zitten wij weer in het "park". De combi komt keurig om 10.50. Omdat wij zo veel zooi hebben vertrekt hij om 11.05. Vlak voordat we instappen wordt ik in mijn lip gestoken. Wordt het toch een dikke-lippen-bus.
    Bloedstollende tocht over een 1-persoons weg, super steile afgronden, geen vangrail, wel tegenliggers. Ze zijn het gelukkig gewend en het is niet super druk. In Celendin moeten we helaas overstappen, maar de bus gaat redelijk snel weer door. We worden keurig op de pas er weer uit gezet. We fietsen pas om kwart voor drie. Minder specta aan deze kant, maar een hoogvlakte is ook leuk. Veel mensen met grote witte hoeden en vrouwen in klederdracht. Sommige lopen te spinnen. Ik was lekker naar beneden aan het racen (de weg is hier weer goed, en tweebaans) dus geen foto. Stom.
    We moeten nog een stukje klimmen en een heel stuk vlak. Laatste stuk gelukkig weer naar beneden, we zijn om kwart over vijf bij de Baños del Inca. Hoeven we niet weer naar terug. Hostel zoeken heeft wat voeten in de aarde, zodat we pas met donker aankomen. Wel leuk, met een binnentuin. In de koffiebar treffen we Pim, de Nederlandse eigenaar van Heladeria Holanda. We worden uitgenodigd. Leuk.

21-8 Cajamarca: ijsfabriek en citytour

August 21, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

We lopen na het ontbijt met ons kleine wasje (bijna al onze kleren) op zoek naar een lavanderia, Pim tegen het lijf. "Loop maar mee, mijn auto staat bij de lavanderia voor de deur, kunnen jullie meteen mee naar de fabriek als je wilt". Top natuurlijk.
    Leuk hoor, uitleg over ijsmaken, over de doven die hij in dienst heeft, de stichting voor educatie van doven, Venezolanen. Bere interessant allemaal. Foto van de fabriek mag niet op internet.
    Om 12 uur zijn we weer "thuis". We gaan op zoek naar een city tour voor vanmiddag en een tour naar het indianendorp morgen. Dat laatste lukt niet, gaan we nu naar Cumbaya of zoiets. City tour "met goed Engels sprekende gids" lukt wel. Van 4 tot 7. Omdat we in Cuenca alles met de bus deden, hadden we dat plaatje weer in ons hoofd. Stom. Hier nog geen bus gezien.
    Ik versta de naam van onze gids tot 3 keer toe al niet. Carlos met een extra lettergreep. We lopen van kerk naar museum, worstelend om van Engels met vervoegingen van bijwoorden, b ipv v, klemtonen verkeerd etc, nog iets begrijpelijks te maken. Om 5 uur kijk ik op mijn horloge en denk: "oh help, we moeten nog 2 uur."
    Zegt de gids: we gaan nu de heuvel beklimmen, 300 treden of een taxi. Wij vragen wat er dan is op de heuvel. "Uitzicht op Cajamarca". Geen heuvel dan.
    Is de tour klaar! Ik een Brigitte Kaandorp gedachte: "daar kom ik dan makkelijk vanaf."
    Wel gelachen, maar ik hoop dat morgen leuker is.
    Vinden jullie ook niet dat het hoofd op het ziekenhuis voor vrouwen (foto 7) erg op de god op de tempel in Kuelap lijkt?

22-8 Cajamarca: Cumbe Mayo

August 22, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Het ontbijt valt al niet zo lekker. We gaan de was een uur eerder halen dan ze zei: gelukt, kunnen we iig een lange broek aan. Met een tour naar Cumbe Mayo. Op de weg naar boven uitzicht op Cajamarca. Helemaal in een deuk dat we gisteren niet naar boven geklommen zijn, al bleek dat naar een lagere heuvel geweest te zijn.
    Cumbe Mayo is Cajamarca cultuur: 1000 VC tot 1200 NC. Krijgen we er nog een mooie rotspartij bij cadeau (ze noemen het stenen woud, maar da's niet waar.)
    Eerst een offer plek met petroglyphen, dan een nauwe tunnel door, stenen woud, en dan het kanaal met weer petroglyphen. Gaaf. De brug is nieuw.
    In de bus terug merken we dat we niet zo veel energie hebben. We besluiten een uurtje te slapen en dan kijken of we nog naar de vensters van Otuzco willen.
    Nee dus, we zijn allebei gewoon een beetje ziek. In/op bed, dat is het wel. Gaat het ook nog regenen😊. Goed besluit.