Australia
Franklin Square

Here you’ll find travel reports about Franklin Square. Discover travel destinations in Australia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

La Tasmanie, une destination hors route

February 17, 2016 in Australia

Bon, c'est vrai, on avait pas prévu d'y aller, mais finalement la Tasmanie c'est quand même l'Australie. Et comme on est un peu des malades des extrêmes (toujours plus loin, plus long, plus au sud, plus d'aventures), on a pas résisté à aller explorer cette destination peu connue qui fait rêver. On débute par Hobart, bonne grosse bourgade qui se laisse vivre autour de son port, on visite aussi le musée célèbre musée d'art contemporain, le ...

Puis on part à la découverte de cette île la plus australe de l'Océanie. Au programme, beaucoup de walibis et kangourous, des émeus, des porcs-épics locaux, les vaches et des moutons, des paysages parsemés de champs et de pâturages, qui font finalement penser un peu à la Suisse, ou à la Bourgogne.

Melbourne to Hobart

March 27, 2015 in Australia

Hey maties!

Mijn Melbourne avontuur is alweer geëindigd. De 4 dagen (incl fiets!) waren erg leuk. De sfeer in Melbourne is awesome, heel anders dan in Perth. In vergelijking met Melbourne is Perth een uit de kluiten gewassen dorp.. Maar wel weer meer relaxed en zonniger! Omg wat mis ik de zon :(
    Gelukkig maakte Aggie met haar brokken op de fiets weer wat goed :)

Het vliegtuig vertrok om 6u dus ik moest al om kwart over 3 op! Nachtbraken! Gelukkig kon ik in het vliegtuig nog even slapen, niet lang want Tasmanië is maar een uurtje vliegen van Melbourne. De naam Tasmania is trouwens Nederlands! Het is vernoemd naar de Nederlandse man die jaren geleden als eerst Europeaan een voet aan de grond zette. Wat er met de aboriginals is gebeurd die er al eeuwen woonden is natuurlijk triest.
    Zoals overal werden ze afgeslacht, verdreven of ingezet om in erbarmelijke omstandigheden te werken. Waar ze stierven van ziektes en andere zooi. Opvallend is dat de Australiërs erg trots zijn op hun land en het van de daken schreeuwen als iets 'australian' made is. Dat zetten ze trouwens op alles, ook al is 1 van de ingrediënten maar uit Australië..

Anyway, Het hostel dat ik koos in Hobart is erg gezellig. Een groot huis, heel anders dan in Melbourne met zijn 8 verdiepingen. Op mijn kamer lig ik met een aantal Amerikaanse meiden. Hilarisch: stellen ongegeneerd de 'slimste' vragen en gaan uit met broekjes zo kort dat je het design van het ondergoed kan beoordelen.. Oe en der loopt een KAT rond!!! En een leuke omg. Ze lijkt op Mia! Ik was natuurlijk in extase.

Helaas is het weer niet echt top, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Met mijn Disneytrui aan was ik klaar voor 'subversive adult Disneyland', aldus David Walsh eigenaar van het museum MONA. Geef die gast een standbeeld! Een geweldige collectie nieuwe en oude kunst. Mijn kunstvoorkeur gaat uit naar contemporary arts en ik kon mijn hart ophalen. Zo zag ik een 'Fat car' oftewel een opgeblazen rode Porsche die onze massaconsumptie symboliseert en zo'n 70 verschillende vagina's aan de muur.. You don't have to be ashamed off your own one!

Verder is Hobart een erg leuk stadje.. Vooral de suburb waarin ik verblijf, Battery Point. Oud, gezellig met Pastelhuisjes en balkonnetjes. Ow ik kwam ook een monument van de eerste Nederlandse settlers tegen. Dit is toch een goed excuus om naar Tasmania moeten gaan..

Zaterdagmorgen begon ik met de Salamanca Market, een van de toeristische trekpleisters van Tasmania. Hier kun je van allerlei Tasmaanse producten kopen. Helaas erg gericht op toeristen. Dat vind ik dan altijd weer wat minder, maar zeker de moeite waard! Oh en der is zon!
    Kan
    Het avontuur in Tasmania vervolg ik met de auto die ik gehuurd heb. In vier dagen ga ik proberen het eiland rond te rijden, ofja toch een poging tot. Chinezen doen het in 1 dag: rijden van de ene spot naar de andere, snel uitstappen en een foto nemen zonder ook maar iets van de omgeving op te nemen en weer snel verder rijden zonder pauze. Voor chinezen geldt: the destination counts, not the journey. En vooral geweldig om achteraf te pochen met de foto's die ze gemaakt hebben...
    Nu vind ik autorijden wel heel erg leuk, alleen is het natuurlijk handiger om om je heen te kijken als je niet hoeft te rijden... We'll see!! Keep you updated :)

Xxxxx

Hobart

October 9, 2015 in Australia

Patek je normalni pracovni den, a tak jsem se opet musela zabavit sama. A tak jsem prochodila Hobart, 300tisicove hlavni mesto Tasmanie. Nejdriv jsem to vzala pres centrum a namesti Salamanca, kde se kazdou sobotu kona prosluly trh, ktery si pry zadny navstevnik nesmi nechat ujit (ja si ho ujit necham, o vikendech vyrazime z mesta pryc).
    Pak do pristavu v Sandy Bay a na desatou zpet do centra do Parlamentu, kde jsem se jako jediny zajemce zucastnila free guided tour. Pan byl super a prozradil mi toho spoustu o tasmanske demokracii (napr. to, ze volby jsou tu povinne - kez by to tak bylo i u nas!).
    Domy na hobartske waterfront driv slouzily k ruznym ucelum, cela jedna ulice tu kuprikladu byla tovarnou na jam. Zamestnano tu bylo v dobach nejvetsi slavy az 1100 pracovniku!
    No a pred prohlidkou (opet free) Hobart Museum a Art Gallery (vstup zdarma) jsem stihla i botanickou zahradu. Muzeum je nadherna budova se spoustou zajimavych vystav - napr. o aboriginske historii Tasmanie nebo dnes vyhynulem Thylacinovi, neboli tasmanskem tygrovi (nekteri veri, ze nekde v prirode, v hlubokych lesich jeste zije, posledni v zajeti ale zemrel v hobartske zoo v roce 1936). A nebo taky o Antarktide.

Hobart

October 27, 2015 in Australia

Elizabeth Street, na ktere jsem v Hobartu 3 tydny bydlela, je pekelne dlouha. Je na ni spousta obchodu a hlavne vsemoznych restauraci - od japonske pres reckou po irskou... naposledy jsem prochodila mesto, nechala vytisknout par fotek, spalila se na slunci na Salamanca Square, uzila si posledni paprsky australskeho slunce...
    ...a pak prisel cas vyrazit na letiste smer Melbourne. Uteklo to :-(.

Franklin Square