Bolivia
Remedio

• Bienvenidos Bolivia!

March 17, 2022 in Bolivia ⋅ ☀️ 22 °C

Nach schlecht und recht überstandener Nacht, müssen wir uns organisieren: Sim-Karte kaufen, Geld wechseln und Einkaufen.
      Unser erster Tag in Bolivien bringt wieder viel interessantes: Landschaftlich sobald aus der Stadt wieder sehr schön, viel Landwirtschaft mit Herden von Ziegen, Schafen, Kartoffelernte. Wir durchqueren
      kleine Dörfer, überall Schulkinder.

Tupiza ist unser nächstes Ziel, wo wir mit viel Glück einen ruhigen Campingplatz (bei Monika und Mario) finden. Diese scheinen in Bolivien nämlich sehr rar.
      Wir entscheiden, eine zweite Nacht hier zu bleiben. Am nächsten Tag erkunden wir den Ort, uralter Bahnhof, Markt und viele kleine Gassen. Die Menschen hier sind arm, Bruttoinlandprodukt pro Person US Dollar 3‘168.—, laut unserm Campingchef gibt es keine Rechte in Bolivien, die Drogenmafia hat alles im Griff. Die indigenen Menschen zeigen sich unverfälscht im Strassenbild. Bolivien hat den höchsten indigenen Bevölkerungsanteil in Südamerika. Mit unzähligen "Toritos" bewegen sie sich sehr schnell und unkompliziert von einem Ort zum andern - auch wir.

Nos premiers pas en Bolivie

April 8, 2022 in Bolivia ⋅ ⛅ 21 °C

J125-J126 (Du 8 avril au 9 avril) : Nous posons enfin nos pieds sur le territoire bolivien en fin d'après-midi et decidons de ne pas nous attarder à Villazón pour prendre immédiatement la direction de Tupiza, point de départ des excursions dans l'atiplano et la salar d'Uyuni🧂.

Nous arrivons en ville à la nuit tombée et devons nous contenter d'un spot de camping improvisé au bord d'une rivière asséchée et faisant malheureusement office de dechetterie à ciel ouvert 🧻. L'endroit est peu rassurant et au bout de 10 minutes à peine, un chien errant nous rend visite, croisé pitbull au regard de tueur, autant vous dire que l'on s'est vite enfermés dans la voiture 🐕‍🦺.

Après quelques instants, le croyant parti, jérémy ressort installerle campement et retrouve le chien étalé de tout son long sous la voiture. Beaucoup moins effrayant ! Cette pauvre chienne que nous avons baptisée Boli 🇧🇴 était simplement a la recherche d'un peu de chaleur et d'amour. Un peu de nourriture et quelques caresses, nous voilà adoptés. Elle pleurera même lorsque nous irons nous coucher mais se donnera pour mission de monter la garde toute la nuit 🌙. Investie dans son rôle avec les défauts de ses qualités, elle aboiera au moindre bruit suspect pour notre plus grand bonheur/malheur 😑.

Notre projet pour la suite est de partir faire une boucle de 1000 kilomètres à travers le sud Lipez et de terminer par le salar d'Uyuni. Le problème étant que sur ce long trajet dans les montagnes arides de l'altiplano bolivien, il n'existe aucune station service ⛽. Il nous est donc impossible de l'envisager avec la Pachamobile car nous n'avons pas la place de transporter les 150 litres d'essence nécessaires au voyage.

Nous optons donc pour un tour de 4 jours/3 nuits avec l'agence @voytours. Nous partirons dimanche en 4x4 🚙 avec un autre couple de français, un chauffeur et une cuisinière 👩‍🍳. On se languit déjà de commencer l'aventure et allons prendre notre mal en patience dans le magnifique canyon de Torojoy.

#roadtrip #voyage #trip #travel #travelcouple #voyagerloin #traveltheworld #globetrotter #travellers #ameriquedusud #southamerica #exploreamerica #Bolivie #Bolivia #tupiza #canyon #aventure

Plan B

March 3, 2010 in Bolivia

Plan B.
      Mies heeft een paar dagen rustig aangedaan want zijn darmen waren helemaal van streek. Inmiddels gaat het goed genoeg om morgen aan te vangen met de tour. We hebben een andere tour operator gevonden waar we vertrouwen in hebben; El grano del oro...en voor de thuisblijvers de link naar de site www.hosteltrail.com/elgranodeloro We zullen met ingang van morgen vier dagen niet/slecht bereikbaar zijn!

Voor vandaag hadden we bij dezelfde touroperator een horse riding geboekt door de nabije omgeving. We bezochten de puerto del diablo....valles de las machos en canyon san pedro...samen met Fernando onze enthousiaste jonge gids. De paarden hadden er zin in.....het was warm en stil.....en de omgeving was prachtig!! Tot over vijf dagen!!

TuPizza

March 1, 2010 in Bolivia

We zijn weer terug in Tupiza! Maar het ging niet zonder slag of stoot!
      Gisteravond waren we bijtijds op de terminal om nog wat kleins te eten en om nog wat koek en zopie in te slaan. De bus was op tijd en we vertrokken ook op tijd. Bij binnenkomst hing er echt een ontzettende vieze lucht in de bus....hij was blijkbaar niet schoongemaakt....en de stoelen stonken verschrikkelijk. De ramen konden hier en daar niet dicht omdat er geen handgrepen meer op zaten. We zaten achterin...en de bus was maar half gevuld. De eerste meters maakte al gelijk duidelijk dat dit een zware nacht zou gaan worden. Los van de gevaarlijke route en de soms zeer slechte wegen was de bus net een skippybal....we stuiterden alle kanten op omdat hij niet vol was...en erg slecht geveerd was. We zien wel wat het gaat worden!
      In het eerste bergetappe stonden we al stil. Een vrachtwagen met aanhanger had in een scherpe bocht zijn lading verloren...dus pauze. Een uurtje later was er weer een pad vrijgemaakt om te rijden en konden we weer verder. Gelukkig regende het niet en was het volle maan en onbewolkt....en hadden we goed zicht onderweg. Ook op de enorme diepe afgronden die naast de achterbanden van de bus begonnen....soms zijn er momenten dat je een schietgebedje doet!! En jaja....Heleen opperde ineens dat ze helemaal geen testament had....hahahaha.
      Ondanks alle oponthoud kwamen we om 04.00 hora op te terminal van Tupiza aan...en was twee straten verder Hotel la Torre waar we gereserveerd hadden voor de overnachtingen en voor de tour naar Uyuni voor aankomende dinsdag. We hadden vanuit Tarija nog mailcontact gehad met La Torre voor bevestigingen en een wijziging van onze vertrektijd vanuit Tarija....het moest allemaal goed komen. Dus niet! We stonden voor de deur van het hotel en het was aarde donker...er was geen bel....geen nachtservice....en steeds harder kloppen op ramen en deuren had ook geen resultaat...da´s balen! Maar niet getreurd...we gaan gewoon weer naar Hostal Bolivar waar we voorheen ook geslapen hebben. Die deden gelijk open...herkende ons....en binnen tien minuten lagen we in bed in onze vertrouwde kamer. Voor we gingen slapen waren we het er beide al over eens....La Torre kan de pot op met zijn tour, morgen gaan we annuleren...we zoeken wel een ander.
      Vanmorgen werden we wakker en waren we brak.....niet geslapen....slecht gegeten en met name slecht gedronken....we baalden beide van La Torre....en Mies met heftige buikkrampen.
      Heleen is op hoge poten naar La Torre gegaan en Mies naar het kleine kamertje. Heleen had het even geregeld! Eerst nog had de eigenaar geprobeerd de schuld in onze schoenen te schuiven....in het Spaans met haar collega ¨overlegd¨....maar Leen kon alles verstaan en gaf ze van jetje...en kwam terug met de aanbetaling en de mededeling dat we gratis in het hotel mochten overnachten. DE POT OP.....ja, en dat hield ook niet op! Wat wit brood, platanos, een buscopannetje en een bananen kreeg Mies weer op de rit.

Eerst maar even op verhaal komen, hier en daar een oor te luister leggen en wat recensies op internet opzoeken.

p.s. TU-Pizza slaat op alle, en dat zijn er heel veel, pizza restaurants die Tupiza telt. Iets anders is hier echt moeilijk te vinden.

Tupiza Bolivia

February 23, 2010 in Bolivia

Na ruim 7,5 uur luxe bussen kwamen we aan bij de grens van Argentinië met Bolivia in het plaatsje La Quiaca. We werden er bij de busterminal uitgezet en moesten volgens de Planet nog 10 minuutjes lopen....navraag leverde op dat we maar beter een taxi konden nemen. Ook moesten we aan de Argentijnse kant van de grens informeren voor een busreis naar Tarija....onze bestemming....want de bussen vanuit Argentinië waren beter...op tijd....enz,enz. Nou...er ging geen één bus de grens over of Bolivia in. Rest ons niets dan een taxi te nemen naar de grens en daarna verder te zien wat de mogelijkheden zouden zijn. De grensovergang was super relaxed....allereerst liepen we de uitcheck van Argentinië voorbij en moesten we terug naar een soort kioskje waar we op het raam moesten kloppen. Er werd snel een stempel in ons paspoort geramd en zelfs de toeristenkaart werd niet ingenomen. Aan de kant van Bolivia was het nog minder. Eénmaal de brug over werden we een hok in verwezen waar drie raampjes waren. We begonnen bij raampje één waar we een formulier kregen om in te vullen. Aan een tafel lagen pennen aan een touw en was een behulpzame mijnheer voor vragen. Hij vulde tevens voor eigen landgenoten die niet konden schrijven het hele formulier in. Nadat alles ingevuld was kregen we bij balie 2 een prachtige stempel en een 90 dagen visum....zo gepiept! Een paar meter verder dan de douane liepen we de mercado op en wisselden we onze laatste pesos voor Bolivianos. De eerste taxi die we te pakken kregen bracht ons naar de enige geldautomaat van het dorp.....echter was er geen geld uit te krijgen!! Nadat we nog wat reserve dollars gewisseld hadden zijn we afgezet bij de busterminal. In de chaos van rennende mensen en diesel vonden we de verkooppunten van kaartjes naar Tarija....echter zat alles vol voor vandaag...morgen weer! Wat nu....na kort overleg besloten we ons plan aan te passen en eerst naar Tupiza te gaan en daarna nog naar Tarija af te zakken.....er vanuit gaande dat er in Tupiza een geldautomaat zal zijn. Tupiza is zeer toeristisch....hier vandaan vertrekken veel tours naar Uyuni...
      Dus kochten we een kaartje naar Tupiza en de bus vertrok direct. De rugtassen mee boven in de bus....en helaas was er geen tijd meer om koek en zopie te kopen. Gelukkig hadden we nog een zak coca blaadjes waarmee de honger snel verdwenen was. Een ander voordeel was dat de klok weer een uur teruggezet kon worden en dat we wellicht nog iets konden eten bij aankomst rond een uur of 21.30.
      We gingen op pad....met de raampjes open omdat de bus geen airco heeft....gelukkig zonder film...maar ook zonder licht in de bus, en het werd snel donker.....en zonder asvalt!! In Bolivia is weinig asvalt....dus gingen we over zandwegen met hobbels en diepe kuilen....weer eens wat anders. De hemelsbreed kleine afstand zou toch nog 3,5 uur duren.
      Bij aankomst hadden we snel een zeer goedkope (6 euro) kamer gevonden met goede matrassen en zelfs een TV. We hebben onze rugzakken gedropt en zijn eerst een heerlijk pizza gaan eten...en een lekker koud biertje. Bolivia is echt het goedkoopste land tot nog toe....nog geen 7 euro voor uit eten! Daarna liepen we door de stralende regen terug naar ons hostal en zijn we ons bedje ingekropen.

Vanmorgen bleek er echter geen geldautomaat aanwezig in Tupiza....en kun je alleen geld opnemen met een visa of mastercard tegen hoge kosten. Laat die nou net in Holland in de kluis liggen.....ook met paypall waren geen mogelijkheden om digitaal geld over te maken. Rest ons niet anders dan een buskaartje te kopen voor Tarija voor morgenavond, wat extra dollars te wisselen voor de time beeing, en vast informatie in te winnen bij de touroperators voor een tour als we hier weer terugkomen.

Beetje vreemd dat er in zo´n toeristisch dorp in vier jaar nog steeds geen geldautomaat is.....maar je, soms zit het mee en soms zit het tegen. We gaan eerst naar de wijnstreek....ook niet vervelend!

Gelukkig had ik wel de mogelijkheid om deze blog te schrijven....internet schijnt hier helemaal een ramp te zijn!

Cerro de la cruz

August 23, 2018 in Bolivia ⋅ 🌙 14 °C

Obwohl mer geschter ungeplanterwis früeh ga schlafe sind, hemmer doch bis ind Morgestunde duregschlafe, gmüetlich zmörgelet und paar Handy-Ersatz- und Zermatters-Präsident-bedingti Sache erledigt. Zum aber doch nu chli das herrliche Wetter zgniesse und (v.a.) euse Adduktore- und Lende-Muskelkater zbekämpfe, simmer nu uf en churzi Wanderig ufe Cerro de la Cruz. Wie de Name seit, isches en Berg miteme wisse Chrütz - der gseht mer vu ganz Tupiza us. Vu Wiitem denkt mer es sig massive rote Fels, aber vu Nöchem gseht mer ases eigentlich es Sammelsurium an chlinere Stei und Bröcke sind, wo durch en roti Masse zämäghalte wird - wüsstemers nid besser, würdemer meine, öpper heig die Stei rot betoniert... dadurch isch de Weg eher bröcklig (yay, just the way Martina loves it... NOT!) und durch dHöchi nid ganz de erwartet Spaziergang. Dobe acho hemmer en herrliche Usblick über Tupiza und die umliegende Berge und en chüele Wind mildert die stechend Sunne.
      Für meh als en Schläfli a dr Sunne und leider nur schlechts italienisches Esse hets denn nid glanget - scho gli simmer zrugg is Hotel spazifizottlet und hend dolce far niente gnosse :)*

Journey P.4 - Tupiza

November 19, 2012 in Bolivia ⋅ 🌬 28 °C

Just a small village in the south of Bolivia. There rules a dry and hot climate. It's located just 200km away to the Atacama desert, the hottest desert in the world.

And yeah, before you start thinking it's a river on the last photo. it isn't. It's the main street of Tupiza during a heavy rain.Read more

One Night in Tupiza

April 6, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 18 °C

Came from Uyuni to Tupiza today. Arrived in the early evening and decided to make my way to the border next day, as headaches were slowly starting again. Spent the night in Hotel Mitru again, good breakfast, comfy bed and working showers - pretty nice. There's even a swimming pool.Read more

Remedio