Bolivia
Trinidad

Here you’ll find travel reports about Trinidad. Discover travel destinations in Bolivia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Trinidad

January 3, 2018 in Bolivia ⋅ ☁️ 24 °C

Unsere Organisation der letzten tage hat sich darum gekümmert das wir den selben Tag um 17.30 Uhr mit einem Van nach Trinidad kommen.
    Nachdem wir ein bisschen gefahren sind, haben wir in einem kleinem Dorf angehalten, da unser Auto überhitzt war. Nachdem wir aber problemlos das Auto und den Fahrer wechseln konnten, ging es nach kurzer Zeit zum Glück weiter.
    Im nächsten Ort haben wir wieder angehalten und wir sollten plötzlich aussteigen. Dort sagte man uns wir müssen in einem anderen Van weiter fahren, in dem wir bisher allerdings die einzigen sind, und wir warten müssen bis er voll ist. Gefolgt von dem Satz das wir wahrscheinlich erst morgen früh weiter fahren können, hatten wir nicht viel Hoffnung.
    Als es um 22.00 uhr hieß das immer noch 3 Leute fehlen, entschlossen wir uns die übrigen Plätze zu kaufen, damit wir noch diesen Tag los kommen.
    Nachdem wir endlich unterwegs waren, rutschten wir mehr als wir fuhren, über die durch den Regen aufgeweichten Sandböden der "Straße". Untypisch für Bolivien legten wir sogar wegen dem unguten Gefühl, die nächsten Stunden über die Straßen zu rutschen, den Sicherheitsgurt an.
    Nachdem wir gegen jeder Vermutung ohne stecken zu bleiben an der 1. Fähre angekommen waren, mussten wir 4 Stunden warten, bis die Bolivianer endlich anfangen zu arbeiten.
    Leider fuhren wir uns dieses mal kurz vor der Fähre fest und mussten mit vielen Leuten das Auto befreien.
    Auf der anderen Seite passierte es nach kurzer Zeit wieder und wir blieben das 2. mal stecken.
    Wieder mit gemeinsamen Kräften befreiten wir den Van aus dem Matsch.
    Nach der 2. Fähre erwartete uns endlich wieder eine befestigte Straße.
    Nach 16 anstrengenden Stunden im engen Minivan sind wir endlich in Trinidad angekommen, wo wir eine Nacht bleiben, bis wir weiter nach Santa Cruz fahren.
    Die Stadt ist klein und ziemlich laut und leider gibt es in der Stadt nicht viel zu sehen und für Aktivitäten außerhalb fehlt uns leider die Zeit.

TAM Dagje..

April 14, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 30 °C

We hadden niet gedacht nog te gaan vliegen vóór 3 Juni....maar toch! Vandaag gaan we vLiegen van Rurrenabaque naar Trinidad...ook Bolivia! We moeten ons om 8 uur melden bij de officina van TAM twee straaten verder....maar eerst rustig ontbijten. Het kantoor blijkt nog gesloten...we zijn ook best vroeg! Nadat eerst de luiken geopend zijn, de boel stofvrij is genaakt en de hut geveegd is gaat de voordeur open en mogen we naar binnen. Gisteren was ons verteld dat we hier vandaan met een groepstaxi naar het vliegveld van Reyes (klein dorpje in de buurt) zouden vertrekken voor 15 BS p.p.......vandaag blijkt anders...en heel anders!! We moeten een taxi nemen naar de busterminal van Rurrenabaque......daar vandaan kost het inderdaad 15 BS p.p. met een mini busje naar Reyes, maar dan moeten er wel minimaal zes personen gaan. We hebben mazzel....het busje zit met ons erbij vol en vertrekt meteen. Het ritje van 30 minuten blijkt een klein uurtje te zijn...en we moeten ons melden voor de incheck bij de officina van TAM in Reyes.....midden in het centrum. De chauffeur van het busje is zo vriendelijk om ons daar af te zetten. Nadat we ingecheckt hadden en 29 BS extra betaald hadden voor ons overgewicht mochten we naar het vliegveld....aan de andere kant van het dorp. Hoe? Met de brommer taxi! Gewoon bij iemand achterop stappen en voor 7 BS een paar bospaden af tot je bij de ¨earopuerto¨ wordt afgezet.
    Hier is niemand!! Geen vliegtuig....geen medereizigers....alleen een oude manke man welke ons begroet. Hij is van de catering...tenminste, hij heeft een koelbox met lauwe meuk in de verkoop. We moeten nog een half uur wachten tot we vertrekken (geplande vertrektijd 10.30 u) en besluiten wat foto´s te maken en een verfrissing te kopen.....en raken aan de praat. De man volgt ook nog een computer cursus en vraagt ons hem te helpen met zijn Tarea...en vraagt ons twaalf landen te noemen in Europa.....welke hij snel opschrijft. Inmiddels verstrijkt de tijd.....is het 10.40 uur....is er geen vliegtuig....maar lopen er langzaam meer mensen binnen met nog in te checken bagage of met pakketpost. Iets voor elven schiet de man van de catering in een oranje hesje en hinkt met twee felgekleurde stokken het gras op. Wij dachten dat er een brommer voorbij kwam....het blijkt ons vliegtuig te zijn wat via het gras voorbij komt zeilen. Bijna kwam het tot stilstand tussen de koffers welke klaargezet waren door de Bolivian Menzis Crew.....het gaat allemaal goed! De man heeft het vaker gedaan......later loopt hij samen met de piloot een inspectierondje om de oude Singer......we noemen hem Manis!
    Er wordt flink uitgeladen....flink ingeladen....het is druk op het vliegveld. De uitgang van onze ¨gate¨ wordt met spanlinten afgebakend en de piloot komt wat formulieren invullen. Om 11.30 uur mogen we aan boord....via de achterkant van het vliegtuig moeten we een soort laadklep beklimmen....tussen de dozen en pakketten. We hebben een plaatsje voorin...met zicht naar achteren. We kunnen weg....of niet. Nadat we twee keer koppen geteld hadden bleek er een passagier te ontbreken.....connotie, wat nu, help! De passagierslijst werd doorgenomen en de ontbrekende man bleek een kennis van iemand aan boord....even bellen....ja,ja...ik kom er aan!
    Tien minuten later konden we weg....rede van vertraging onbekend, kan geen klok kijken, tijd vergeten.....anyway, we gaan!!
    De naaimachine werd gestart....en we denderden de baan af.....in een bloedhete cabine en een walm van kerosine. Gordels ontbraken, leuningen waren lam....maar we zaten....opgevouwen! In het begin was het lastig om hoogte te maken....niet gek met al die zooi aan boord. Ik zat gelukkig naast de gereedschapskist welke naast me in het gangpad stond...en ik zag een hamer naast de ingang liggen. We zijn het inmiddels gewend......we kunnen er smakelijk om lachen...we keken elkaar aan en waren gelukkig!
    Twintig uur bussen werd in een uur overvlogen...we daalden in op Trinidad......waar het al 20 dagen regent....maar het net een kwartiertje droog is.
    Wel weer een leuke ervaring!!

Jaartje verder..

April 16, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 27 °C

Tja...als je een jaar weg gaat.....ben je ook een keer jarig. Vandaag is het weer zover en gelukkig doen we er niets aan. Het is allemaal anders als je op reis bent!
    Vanmorgen werd ik wel zingend wakker gemaakt door Heleen! Het feestontbijt is erbij ingeschoten, we hebben beide een shakegenomen en Heleen een saltaña...die houd altijd van hartig. Op het plein hebben we, net als gisteren, een scooter gehaald (dat gaat hier zo makkelijk....je geeft je ID card af, krijgt een brommer mee....lekker rijden maar....even aftanken voor 50 BS = 5 euro....en terugbrengen en 10 BS per gebruikt uur betalen).
    Gisteren zijn we naar Balo gereden om voor vandaag een afspraak te maken om met een visser de Rio Mamoré op te gaan om roze dolfijnen te spotten en te zwemmen. De eigenaar van het restaurant zou iets voor ons regelen vandaag...zorg dat je hier om tien uur bent.
    Wij waren te vroeg....maar het was geregeld. De man van één van de kokkinnen gaat vandaag met ons op pad...en de twee kleine zoons gaan mee in het houten bootje met grasmaaier aandrijving ( je kent ze wel...die mannetjes die met zo´n handmaaier het gras om de bomen en de palen wegmaaien.....nou, zo´n ding hing achter de boot). Wel vrolijk....je noemt elkaar niet bij de naam in Bolivia....iedereen heeft een bijnaam. Zo gingen vandaag Gordo en Flaca mee aan boord....de dikke en de dunne. Wel vaker hebben we in telefoongesprekken en op straat bijzondere namen gehoord...en dit is typisch iets voor Bolivia.
    Enfin...we gingen op pad....en de motor maakte zoveel herrie dat na bocht één alle wilde dieren gevlogen waren. Er kwam hier en daar nog wel een Tucan voorbij...en we zagen nog wat andere leuke vogels...maar verder was het een hoop herrie en weinig snelheid. Na 2,5 uur dobberen kwamen we uit op een reder gedeelte van de rivier waar we te water gingen. Er waren inderdaad een stuk of drie dolfijnen om ons heen....echter wilde ze niet met ons spelen....jammer!
    We hebben nog een extra rondje getuft....en er vloog nog een enorme grote vis (cm of 40) langs mij heen de boot in...recht in de armen van Heleen...die net als ik zo schrok....en de vis verdween aan de andere kant weer in het water. We keken elkaar allemaal aan zo van...wat gebeurde hier nou?!
    Op de terugweg zijn we over een laguna gevaren...en moesten we stoppen omdat de schroef vol met rotzooi zat. De zoontjes gooide hun hengeltjes uit en in minder dan tien minuten lagen er tien vissen in de boot te spartelen...dat wordt de lunch!!
    Om 3 uur waren we weer terug bij het restaurant en hebben we onze gids 200 BS betaald...hebben we de scooter gepakt en zijn richting Trinidad vetrokken....beide flink gekleurd van het zonnetje.

Vanavond mag ik kiezen waar we gaan eten....

Trinidad, טרינידד, TDD, トリニダ, ტრინიდადი, 트리니다드, Trinidadas, Тринидад, Kimsantin llaqta, Тринідад, ٹرینیڈاڈ، بولیویا, 特立尼达