Chile
Provincia de Concepción

Cesfam Tucapel

July 1 in Chile ⋅ ⛅ 12 °C

Deze ochtend ben ik om 6u30 opgestaan om mij klaar te maken voor de 1ste dag. Het was nog donker en zelfs wanneer we vertrokken. We namen de uber, maar de 1ste was blijkbaar de verkeerde. Wat is de kans dat er in dezelfde kleine doodlopende straat op hetzelfde moment een uber komt, maar dan voor de buren. Gelukkig kwam onze uber ook direct en hadden we door dat we verkeerd waren. Ik heb de directeur ontmoet en nadien kon ik direct mee de consultaties volgen. Al heel snel kon ik zelf een klinisch onderzoek uitvoeren en af en toe wat vragen stellen. Er zijn redelijk veel "boxen" en elke box zit er dus een arts of een andere gezondheidsmedewerker. Er is ook een farmacie en er kunnen onderzoeken gebeuren. Wat mij meteen opviel was dat er geen handalcoholgel aanwezig was. Ze hebben mij gerustgesteld dat dit normaal gezien wel het geval zou moeten zijn. Verder is het ook zo dat de consultaties hier veel langer duren dan in België. Voor normale consultaties wordt er 20min voorzien en voor chronische pathologieën 30min. Het is een heel oud gebouw, dus er is geen verwarming aanwezig. Er staan 2 elektrische vuurtjes, maar je voelt die warmte alleen als je ernaast staat. Momenteel kunnen we enkel koffie of water drinken. Ik ben het ondertussen al gewoon dat koffie vaak het enige is wat je kan drinken en gelukkig is het wel echt lekkere. De consultaties waren wat uitgelopen, waardoor we pas lunch gegeten hebben om 16u. Opzich is dat hier wel een normaal uur, meestal tussen 14u en 16u. Ik kan er wel aan wennen. Er is hier niet echt iets in de buurt om eten te halen dus hadden we eten besteld. Iets venozolaans van kaas, hesp, platano en met een pikante saus die niet pikant was. Het was wel lekker, maar warm had beter geweest. Blijkbaar zijn er veel venozolaanse migranten. Aa ja trouwens een van de patiënten was een oudere man en toen die vertrok, nam die opeens een cakeje uit zijn tas. Heel grappig hoe de oudere generatie hier nog de gewoonte heeft om echt dingen mee te nemen voor de huisarts. Het ziet er lekker uit, want het heeft chocolade, cake en manjar wat wij kennen als arequipe of dulce de leche.Read more

Caleta Chomé

November 5, 2023 in Chile

Heute bringt uns ein Freund von Johanna und Philipp mit seinem Auto nach Chomé, einem kleinen Fischerdörfchen in einer reizvollen Meeresbucht, eine knappe Autostunde von Concepción entfernt. Ein Geheimtipp, der in keinem Touristenführer steht und auch vielen Chilenen unbekannt ist 😀...
      Hier gehen wir auf ein kleines Boot und können erneut viele Seelöwen bewundern, aber auch Humboldt-Pinguine (selbe Gattung und Gewichtsklasse wie die Magellanpinguine, aber durch fehlenden schwarzen Halsstreifen etwas anders aussehend und auch lebenslang monogam lebend, etwa 16 Jahre alt werdend), darüber hinaus einen Fischotter und viele Vögel inclusive Pelikane. Die Küste ist voller eindrucksvoller Felsformationen, offenbar optimaler Lebensraum für viele marine Lebewesen.
      Nach dieser inspirierenden Bootstour (mit vielen Erklärungen durch eine sehr empathische Einheimische, die ich leider nur zum Teil verstehe🙄) starten wir zu einer Wanderung in Küstennähe entlang frühlingsblumengesäumter Wege zu einem Aussichtspunkt, wo wir erneut einen fantastischen Blick auf die Felsen, das Meer und in der Ferne auf eine Kormoraninsel haben. Die Pflanzen am Wegesrand unterscheiden sich teilweise schon sehr von den europäischen Frühblühern, wohl durch den fehlenden Frost.
      Am späten Nachmittag spazieren wir noch in Concepción an der Laguna grande entlang, ein Naherholungsgebiet mit schönen Spielplätzen, dass sich bei den Einwohnern großen Beliebtheit erfreut und kürzlich sogar Austragungsort der Ruderwettkämpfe im Rahmen der in Chile kürzlich stattgehabten Panamerkanischen Meisterschaften war.
      Mir imponieren hier immer wieder die hochwüchsigen Eukalyptusbäume, die auch gerade blühen😍.
      Den erlebnisreichen Tag beschließen wir mit einem sehr lustigen Spiele-Abend.

Pelikane, Erdbeben und Tsunami

March 13, 2023 in Chile ⋅ ☀️ 19 °C

Wo heute die Strandpromenade von Tomé ist, ereignete sich 2010 ein folgenschweres Erdbeben und Tsunamiunglück. Ein Kreuz und eine Gedenktafel erinnern an die Opfer. Von hier aus sieht man eine kleine unscheinbare Insel. Selbst vielen Einheimischen ist nicht bewußt welche Bewohner dort hausen. Auf zur Nachbarinsel. Für die einfache Handykamera leider etwas zu weit entfernt sieht man aber deutlich chilenische Pelikane. Verkehr wie auf einem Flughafen. An- und Abflug oder gar ganze Flugformationen. Ein unterhaltsames Naturerlebnis.Read more

Sommertag in Tomé

November 9, 2023 in Chile ⋅ ☀️ 18 °C

Ausschlafen, Frühstück im Café Dresden, Einkaufen, Kochen - so verbringen wir den Vormittag, bis die jungen Leute aus der Schule kommen.
      Am Nachmittag gibt es einen Ausflug nach Tomé, nördlich von Concepción am Pazifik (ist auf der kleinen Landkarte von vorgestern am rechten oberen Bildrand 😉). Wir haben herrliches Wetter und genießen auf einem langen Spaziergang das wunderbare Gefühl, am Meer zu sein, sitzen am Strand, probieren mit den Füßen die Wassertemperatur, die ganz sicher oberhalb der Temperatur liegt, die einem die Ostsee im Mai bietet. Es gibt vereinzelte Badefreudige, so auch Philipp. Der Wegesrand ist gesäumt von einer Vielzahl bunter Blumen 😍. Dann noch die Palmen hier und dort - da werden alle Urlaubs-Sehnsüchte reichlich bedient...
      Nach dem Abendessen in einem Strandlokal genießen wir einen wunderbaren Sonnenuntergang.

Geluk bij een ongeluk

June 29 in Chile ⋅ ☀️ 10 °C

Op de luchthaven werd ik opgehaald door mijn contactpersoon en zijn vader. Ze hebben mij getrakteerd op een typische lunch. Een stukje mals draadjesvlees met frietjes, gekarameliseerde ui en een gebakken eitje. Ze hebben mij geholpen om een simkaart te installeren en ik kon wat cash geld afhalen. Nadien vertrokken we richting de plaats waar ik normaal gezien zou moeten blijven. Florida, een klein dorpje op een uur rijden van Concepción. De weg was een smal weggetje heen en een terug met veel bochten. Bij aankomst was er niemand aanwezig op het adres waar ik zou moeten blijven. We konden de persoon bereiken die de sleutel kon overhandigen. Het was totaal geen studentenresidentie. Een klein huisje met 3 kamers, een woonkamer met een klein keukentje, wasmachine, eettafel en tv. Het was wel ok maar gewoon het noodzakelijke. Na wat overlegd te hebben met de familie, leek het mij beter om toch met hun naar huis te gaan in de stad voor het weekend. In het dorpje was er helemaal niets te doen en een heel weekend alleen blijven leek mij niet leuk. De andere studenten verblijven wel gewoon in de stad met een ziekenhuis in de buurt, dus ik begrijp niet waar het verkeerd is gelopen bij mijn uitwisseling. Vandaag hebben we besloten dat het beter is dat ik de volledige maand bij het gezin van mijn contactpersoon blijf. Het is niet normaal om als uitwisselingsstudent naar het platteland gestuurd te worden om daar in een klein ziekenhuis te volgen. Waarschijnlijk is dat wel een heel unieke ervaring waar veel van te leren valt, maar dit hoort niet bij het programma. De bedoeling is dat je als student ook de kans hebt om andere studenten te leren kennen, leuke tripjes kan doen enzovoort. Ik heb enorm veel geluk gehad met dit gezin. De ouders zijn beide artsen en de vader is de directeur van de universiteit. Zonder hun had ik denk ik niet verder dan de luchthaven geraakt. We zullen zien waar ik allemaal terecht zal komen, maar voor dit weekend probeer ik zoveel mogelijk uit te slapen. Ik ben al heel veel te weten gekomen. Zo eten ze hun middagmaal het liefst rond 14u/15u met een warme maaltijd, terwijl in de avond meestal iets lichter rond 20u-23u. Gisterenavond hebben we empanadas gegeten met verschillende vulligen zoals vlees, kaas, mais, ajuin. Voor de volgende dagen kan ik ondertussen bedenken wat ik graag zou willen bezoeken. Ik ga proberen om zeker een bezoekje te nemen aan de universiteit en op een dag wanneer het goed weer is de kust. Het is wel heel koud in Chili dus ik ga denk ik opzoek gaan naar een goede jas tegen de kou.Read more

Namiddagloop

June 30 in Chile ⋅ ☁️ 11 °C

Gaan lopen in Concepción is toch veel zwaarder dan het lijkt. Het eerste wat mij opviel was dat bijna alle huizen honden hebben. Sommige blaffen, andere niet. Als 1 hond begint, dan volgt de rest meestal en heb je zo heel de straat wakker gemaakt. Ik was de straat nog niet uit en ik had al moeite om de straat op te lopen. Na een paar straten leek het wel dat ik een goede weg gevonden had. Op voorhand had ik op google maps een leuk parkje gezien en mijn doel was om tot daar te lopen en terug. Ik heb het niet gevonden. Op de kaart lijkt het haalbaar, maar onderweg was er een steile daling. Het probleem volgde nadien dat de helling om terug omhoog te geraken enorm steil was. Ik heb nog nooit zo'n steile hellingen gedaan en zelfs te voet was het moeilijk. Toch wel een leuk uitzicht, maar de volgende keer blijf ik aan de kant waar je niet meer die hellingen moet doen.Read more

Internetproblemen

July 11 in Chile ⋅ ☀️ 7 °C

Problemen met het internet en proberen patiënten te zien is geen goede combinatie. Al heel de voormiddag zijn er problemen. Eerst was het vooral traag dat niets wilde laden. Rond 9u40 ging het internet even uit voor 10min, maar dat duurde uiteindelijk wel veel langer. Nadien kwam het terug en was het nog erger. We liepen ondertussen al 3 consultaties achter. Je kan niets zien van het medisch dossier, geen voorschriften schrijven, geen resultaten bekijken. Rond de middag werd ik opgehaald door een lokale student om samen de bus te nemen naar het centrum. Ze heeft mij een rondleiding gegeven op de Universidad de Concepción (UdeC). Het is een heel grote campus en de 3de oudste universiteit van Chili. Ook is het een van de grootste universiteiten van Zuid-Amerika. Ik vond het een mooie campus met veel groen. We zijn voorbij laguna de los patos geweest, een gebouw van anatomie met museum, una cascada in de buurt en de meeste faculteiten. In het gebouw van anatomie was er een mooie muurschildering. Het museum was niet heel groot, maar had heel rare dingen. Vooral kadavers van lichaamsdelen of mensen die 'ongelukken' hadden meegemaakt zoals schotwonden, messteken,... De Pinacoteca was een groot schilderij van het oude imperio Latinoamericano. De universiteit is trouwens ook zeer communistisch.Read more

Zondag

July 14 in Chile ⋅ ☁️ 11 °C

Dit weekend ben ik in Concepción gebleven. Ik heb een beetje uitgeslapen en dat deed heel goed. Ik heb geen last meer van een jetlag, maar ben toch nog precies een beetje ziek. Het is gelukkig alleen wat gesnotter. In de voormiddag ben ik een 50-tal minuten gaan lopen. Het was redelijk fris en bewolkt. Ondertussen schijnt de zon wel. Ik ben voorbij plaza Bélgica gelopen en besloot om hier toch een foto van te nemen. Rond de middag heb ik pannenkoeken gemaakt en laten zien hoe je dit doet. Ze zijn natuurlijk niet zo goed als die van peteke ;), maar wel goed voor wat ik kon gebruiken. Op dit moment kijk ik de finale Spanje-Engeland. Ik kijk vooral uit naar deze avond wanneer Colombia speelt voor Copa América!Read more

Lota

November 4, 2023 in Chile ⋅ ⛅ 17 °C

Ein Ausflug nach Lota, etwa eine Autostunde südlich von Concepción steht heute auf dem Plan. Mittels Uber-Taxi fahren wir einen Großteil der Strecke entlang des breiten Bío-Bío-Flusses durch ein landschaftlich reizvolles Gebiet, biegen dann Richtung Küste ab und überqueren eine Bergkette, die unter anderem mit Eukalyptus-Bäumen bewachsen ist.
      Lota war früher eine Stadt des Steinkohle-Bergbaus und geprägt durch immense Gegensätze; einerseits die bescheidenen Behausungen der schwer arbeitenden Bergarbeiter, andererseits ein riesiges, zum Meer abfallendes Parkgelände mit barocken Statuen und wunderbarer Bepflanzung, damals der Erbauung der Minenbesitzer dienend. Die Mine "Chiflón del diablo" war bis vor einigen Jahrzehnten in Betrieb und ist heute ein Museum. Wir steigen mit einem ehemaligen minero in die dunkle Unterwelt des Kohleabbaus hinab, die den Bergarbeitern in ihren täglichen 12h-Schichten viele Krankheiten und bei plötzlichem Methanaustritt auch den Tod gebracht hat. Man nahm deshalb einen Kanarienvogel mit nach unten und hängte den Käfig an die Decke als lebendigen Methandetektor.
      Im Anschluss an diesen eindrucksvollen Besuch der Kohlemine flanieren wir durch den herrschaftlichen Park (mit wunderbaren Ausblicken aufs Meer 😍) , derer es in Chile nur wenige seinesgleichen geben soll. Danach geht es an den Strand in ein Restaurant, wo sich jeder einen frischen leckeren Fisch servieren lässt 🐟😋
      Die Heimfahrt mit dem klapprigen micro (Kleinbus) gestaltet sich ziemlich abenteuerlich, da jener bereits schon mit der Hälfte der Mitreisenden voll gewesen wäre, aber mit ein bisschen Drücken und Schieben eine atemraubende Sardinenbüchsengemütlichkeit erzeugt wurde 😱🥴🤪.

Een rustige zondag

June 30 in Chile ⋅ ⛅ 13 °C

Vandaag heb ik eindelijk eens goed kunnen slapen. Rustig opgestaan en een ontbijtje gehad met juan valdez koffie. Nadien was het plan om even naar de jumbo te gaan voor inkopen te doen. Dit werd een tripje richting San Pedro de la Paz, wat eigenlijk geen Concepción meer is. Dit is over de rivier gelegen en bereikbaar via verschillende bruggen. Het uitzicht dat vanaf daar te zien is, gaat enorm ver. Je moet natuurlijk wel heel wat steile wegen op. Op een van de foto's is mirador de las tres aguas te zien. Je ziet vanaf dat punt een meer, de rivier bio bio en helemaal in de verte de grote oceaan. Nadien nog even een korte wandeling bij een meer gedaan. In jumbo gingen we opzoek naar wat vlees voor el asado. Gelukkig is de zon ondertussen goed aan het schijnen en kan ik even opwarmen in de zon.Read more

Provincia de Concepción, Provincia de Concepcion