Denmark
Langeland Kommune

Here you’ll find travel reports about Langeland Kommune. Discover travel destinations in Denmark of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Wisselend weer...

July 30 in Denmark ⋅ 🌧 19 °C

Volgens afspraak vertrekken wij vandaag om 08.50 uur, maar als we opstaan is het behoorlijk mistig en is er veel wind.
    Er wordt bezorgd gekeken en overleg gevoerd om uiteindelijk te besluiten om 09.30 uur te vertrekken.

Na het losmaken van (6! ) touwen, dit in verband met het in en uit varen van de veerboot, vaart de La Rhenane onder veel belangstelling de haven uit, al snel gevolgd door de andere 6 boten.
    Het zicht is voldoende maar de wind neemt in kracht toe en als we uit de luwte van het eiland Omo zijn beginnen we flink te schommelen, gelukkig is het niet van al te lange duur, om 11.00 uur hebben we de kop van het eiland Langeland gerond en varen we tussen de eilanden Langeland en Funen in over... spiegelglad water, af en toe zien we bruinvissen zwemmen helaas nooit lang genoeg om ze te fotograferen, de zon doet intussen haar uiterste best om door te breken.
    Dan komen we bij de brug die Rudkobing met Skaro verbind en worden we met zo'n 16 kilometer per uur onder de brug door 'geperst' en arriveren om 13.30 uur in de haven van Rudkobing waar we prettige ligplaatsen hebben.

Rudkobing is de enige stad op Langeland en is met 6900 inwoners nauwelijks meer dan een dorp, met een aantal toervaarders maken we een wandeling door het stadje. Het heeft een kleine kern rond een plein en smalle straatjes met oude huizen, er is een groot winkelaanbod en er zijn verschillende galeries, een leuk charmant stadje en o ja, na even zoeken vinden we ook nog een terrasje... de zon is intussen doorgebroken.

Omo...

July 29 in Denmark ⋅ ⛅ 23 °C

Als we om half 7 opstaan schijnt de zon maar is het wat nevelig al 23 graden en een matige wind.
    Zoals afgesproken is iedereen om 07.50 uur start klaar en kiezen we het ruime sop met 'de wind in de poep' een rustige zee en de stroom mee, top!
    Wel opnieuw véél muggen en vliegjes tot de wind draait en toeneemt, we krijgen hem 'op de kop' en dan is het snel gedaan met de vliegjes.
    Rond 12.00 uur zien we het eilandje liggen, de veerboot die een verbinding onderhoudt tussen Omo en Agerso is ons achterop gevaren en ligt al in de Kirkrhaven als wij arriveren maar... hij laat zijn schroef aan staan...voor ons betekent dat 'alle hens aan dek' de kapiteins proberen de boten in bedwang te houden en de matrozen gaan snel aan de slag met de touwen...het lukt, maar het was spannend.
    Na de lunch gaan we met een aantal toervaarders een wandeling maken over het eiland.

Het eiland Omo is 4.5 kilometer lang en 2 kilometer breed met een kustlijn van 11.6 kilometer en ligt ongeveer in het midden van Denemarken. Het heeft 170 inwoners veelal bouw boeren en vissers met hun gezinnen.
    We maken een wandeling met de plattegrond in de hand en komen als eerste een prachtig wit kerkje tegen zoals je die heel veel ziet in Denemarken, deze keer is de deur open, binnen in het kerkje zien we een opnieuw een schip hangen verder is de kerk mooi en eenvoudig. We vervolgen onze wandeling en zien mooie goed onderhouden vakwerkhuizen én een basisschool. Langs de kant van de weg kan je van particulieren jam, chutney en aardappels kopen, het geld stop je in het busje...ook is er een supermarkt en omdat het érg warm is trakteert Monique op een ijsje.
    Dan hebben we alles wel zo'n beetje gezien en lopen we, op advies van de zeer vriendelijke havenmeester, over een pad langs de zee terug naar de haven die inmiddels helemaal vol ligt, we zijn blij dat we vroeg zijn gaan varen...

Na het diner gaan we naar het haven kantoor waar een groot aantal picknick tafels en barbecues staan waar volop gebruik van wordt gemaakt. Wij nemen nemen twee picknick tafels in beslag, met elkaar overleggen we waar we de komende dagen naar toe willen varen.
    Morgen vertrek om 08.50 uur, maar we zullen zeker wachten tot de veerboot naar Agerso vertrokken is dan varen wij snel de haven uit...

Hjemme igen

June 9 in Denmark ⋅ ☀️ 15 °C

Kom til Danmark for en lille uges tid siden. Fra sidste beretning sejlede vi først til Travemünde og dernæst Heiligenhafen, hvorfra turen gik for motor over Østersøen til Bagenkop på Langeland. Vejret var ok, men garneret med lidt gammel sø fra forrige dages blæsevejr.
    Vi må desværre konstatere, at Frida ikke er af sømandstypen- hun blev dårlig og kastede op flere gange og rystede indimellem som et espeløv. Øv, men mindre end ti sekunder efter vi har lagt til kaj er hun frække Frida igen - let på alle fire poter, logrer med halen, ja tak til en godbid og gø kan hun også. Hun befinder sig rigtig godt på HENDES BÅD , og elsker at sejle når vi er landfast - ingen tvivl om hvem der er kaptajnen. Vi må se tiden an.
    I Bagenkop væltede det ind med både - havnefogeden sagde at der var omkring 150 betalende både, heraf vi var 2 danske og 1 norsk båd, guten tag, guten tag, ja resten var tyske. Vi troede ærlig talt at vi endnu ikke havde forladt Tyskland.
    Mærkeligt og lidt stressende at komme til de store havne, kan bedst lide de små eller alenelivet på en god plads langs bredden af en hyggelig kanal.
    Fra Bagenkop gik turen til Søby på Ærø, hvor vi hyggede et par dage med gode venner fra de franske kanaler og på Thurø fik vi et dejligt gensyn med vore “gamle” sejlervenner. God afslutning på en dejlig rejse.
    Vi er nu på det sidste stræk - har lige været inde og hilse på Omø for at tisse - altså det var Frida selvfølgelig - og ja det er en mærkelig fornemmelse at være på slut, men som skrevet tidligere, så venter der nye oplevelser.
    Vi er glade og taknemmelige for, at vi har haft muligheden for at tage denne tur på fire sæsoner og er sikre på, at vi kan leve længe på på alle oplevelserne.
    Det blev kun til små seks uger i denne omgang - vi havde regner med lidt længere rejse, men vejret har ikke lige været med os, kolde dage og nætter og hjem skulle vi jo alligevel😀
    Tak fordi I har givet jer tid til at være med på vores rejse og tak for jeres likes og dejlige kommentarer.
    God sommer til jer - håber snart vi ses her på siden igen - det er bestemt ikke sidste gang vi er på kanalerne.

Lidt fakta fra rejsen:
    Sømil 3186 som svarer til 5900 km og et par hundrede meter

Havnepenge, kanalafgifter, diesel, antal passerede broer og sluser vi er sluset op eller ned må jeg regne på, på et senere tidspunkt😀

Kærlige hilsner fra
    Leif, Birgit og Frida på