Denmark
Stege

Magisch....

July 24, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

De wekker loopt om half zeven af...strak blauwe lucht en vrijwel geen wind.

Om 07.50 uur maken we los en wachten we met nog een aantal zeilschepen tot de brug open gaat, we hebben een flinke vaartocht voor de boeg!

Het Falsterbokanal is gegraven op zeer een smal gedeelte van Zweden, waardoor er een schiereiland is ontstaan en er een kortere vaarroute werd gecreëerd. Falsterbo is geliefd bij natuurliefhebbers en vogelspotters.
    Nadat we de brug zijn gepasseerd varen we nog een kwartiertje op het kanaal om daarna de Oostzee op te varen, wat een prachtig gezicht, volledig rimpelloos en wat lichte mist zodat er geen verschil te zien is tussen water en lucht, magisch! Wel veroorzaken wij met onze boten wat rimpels en...helaas zijn er wat vliegjes...

Na een uurtje varen naderen we de Traffic Seperation zone, TSS is een maritiem verkeersmanagement route systeem.
    Schepen die binnen TSS varen, varen allemaal in dezelfde richting of steken deze baan over in een hoek van zo dicht mogelijk bij de 90 graden wij moeten de TSS tot 2 keer toe oversteken en zien ook grote zeeschepen varen, oppassen dus.
    Om 11.15 uur bevinden we ons weer in de territoriale wateren van Denemarken en krijgen we van Yves het verzoek de Deense gasten vlag te hijsen, best streng die Yves...😉
    Rond het middaguur begint het wat te waaien en krijgen de zeilers de wind in de zeilen!

We varen intussen om het eiland Mon heen in vrij ondiep water, gelukkig is er betonning waar we tussen kunnen blijven en via de Stege Bugt komen we om 15.00 uur aan in Stege de hoofdstad van het eiland Mon we hebben we er dan 7 uur varen opzitten maar onder ideale omstandigheden.
    Net als we hebben aangelegd komen Luc en Ira met hun camper aanrijden en drinken we met elkaar een drankje op het grasveld voor de boten.
    We blijven morgen nog een dag in Stege.

Lucy Doornenbal

Toch nog goeie herinneringen aan de Oostzee!

7/25/19Reply

Haringen...

July 25, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Lekker uitgeslapen... de dag begint licht bewolkt, maar rond tien uur trekt de lucht helemaal open en is het de verdere dag stralend zonnig!

De morgen brengt iedereen op eigen wijze door, er worden boodschappen gedaan bij een van de 3 supermarkten hier in Stege, praatjes gemaakt en afscheid genomen, Luc en Ira vertrekken met hun camper naar Monsklint, misschien dat we hen nog een keer ontmoeten als dat in hun reisschema past.
    Dan zie ik een bekend shirt in de zeilboot die aan komt varen, ja hoor daar komen Jos en Hilde met hun mooie zeilboot de haven binnen varen en leggen aan naast De Esperdarte, nu liggen er 4 schepen van de toervaart naast elkaar reuze gezellig.

De stadswandeling die we 's middags met Monique en Jef door door Stege gaan maken had Monique in België op de computer opgezocht en uitgeprint, bij veel plaatsen die we met grote waarschijnlijkheid gaan bezoeken heeft ze om informatie gevraagd, maar vanuit Denemarken is daar niet op gereageerd, beetje jammer...

Maar goed, met de stadswandeling in de hand van Jef gaan we van start er zijn 30 bezienswaardigheden beschreven en aan de hand van 'genummerde haringen' volgen we de route, we beginnen buiten de stad over de oude stadswallen, in de beschrijving staat steeds; 'hier stond'...bij de volgende haring 'hier stond'...terwijl er werkelijk niets meer te zien is we worden er een beetje 'melig' van en gaan fanatiek op zoek naar haringen.
    Gelukkig zijn er in de stad wel wat mooie gebouwen en is de kerk zeker een bezoek waard, zodat onze wandeling, behalve de 30 haringen, gezellig en ook zeker de moeite waard was en ó ja...vroeger leefde men in Stege van de haring vangst...

Terug bij onze boten houden we palaver, volgens de windverwachting kunnen we morgenochtend varen om dan het weekend over verwaaid komen te liggen...morgen naar Vordingborg.

Lucy Doornenbal

Zo krijg ik steeds meer zin in onze trip naar Denemarken, mooie foto’s!

7/26/19Reply

Stege