Denmark
Vordingborg Kommune

Top 10 Travel Destinations Vordingborg Kommune

Møn, dritter Tag - Nyord und Borre

June 28, 2020 in Denmark ⋅ 🌧 21 °C

Es ist Sonntag und das Wetter sieht nicht so gut aus. Die Frage: Bleibe wir noch oder fahren wir? Antwort: Noch bleiben wir und fahren zunächst nach Nyord, einer kleinen, Møn vorgelagerten, Insel. Es hat uns gut gefallen, aber wir sind durch den einsetzenden Regen auch tüchtig nass geworden. Wir gut, dass trockene Sachen noch im Womo sind.
    Das zweite Tagesziel ist eine kleine Töpferei in Borre. Die Inhaberin, eine ältere Dame, hat sich über den Kauf unserer Urlaubserinnerung (vier Tonbecher und ein Krug) gefreut. Wir uns auch!
    Tagesabschluss: Steine suchen am Meer - natürlich solche mit Loch! Anschließend: Rückfahrt zum Campingplatz, Abendessen, Feierabend.

Inselhopping mit dem Womo

June 26, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Unsere Fahrt, weiter Richtung Südosten, führt uns durch eine Landschaft, die wir so noch nicht kennen. Geschichtsträchtiges (die Zeit der Wikinger) und Unesco Weltkulturerbe (Stevns Klint, Kalkfelsen) wechseln sich ab, bevor wir das neue Ziel, Møn Strand Camping, am Abend erreichen. Die Inseln: Fyn, Sjælland, Møn. Ein in mehrfacher Hinsicht gefüllter Tag.Read more

Møn, eine traumhafte Insel

June 27, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Der Tag fing langsam an. Bernd ging es nicht gut. Ein Einkauf war nötig. Doch zumindest ein kleiner Blick auf Møns Klint sollte möglich sein. So fuhren wir los und wanderten duch hohen Buchenwald zur Küste. Das entpuppte sich als ausführlicher Weg mit Abstieg über eine lange Treppe an den Kalkfelsen zum Meer und natürlich auch dem andchließendem Aufstieg. Belohnung: sich an der Landschaft hier sattsehen und das echte Møn-Is genießen. Es wsr gut, diesen Weg gemacht zu haben.Read more

Sonne und weisse Klippen

July 5, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 16 °C

Wir finden ein prima Plätzli, ganz alleine übernachten wir im Schilf an der Küste. Natürlich im Regensturm 🙈😄.
    Der nächste Morgen erlöst uns: Sonne, wir haben dich vermisst!
    Auf zu den weissen Klippen, durch schönste Kornfelder und beeindruckende Brücken.Read more

Haringen...

July 25, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Lekker uitgeslapen... de dag begint licht bewolkt, maar rond tien uur trekt de lucht helemaal open en is het de verdere dag stralend zonnig!

De morgen brengt iedereen op eigen wijze door, er worden boodschappen gedaan bij een van de 3 supermarkten hier in Stege, praatjes gemaakt en afscheid genomen, Luc en Ira vertrekken met hun camper naar Monsklint, misschien dat we hen nog een keer ontmoeten als dat in hun reisschema past.
    Dan zie ik een bekend shirt in de zeilboot die aan komt varen, ja hoor daar komen Jos en Hilde met hun mooie zeilboot de haven binnen varen en leggen aan naast De Esperdarte, nu liggen er 4 schepen van de toervaart naast elkaar reuze gezellig.

De stadswandeling die we 's middags met Monique en Jef door door Stege gaan maken had Monique in België op de computer opgezocht en uitgeprint, bij veel plaatsen die we met grote waarschijnlijkheid gaan bezoeken heeft ze om informatie gevraagd, maar vanuit Denemarken is daar niet op gereageerd, beetje jammer...

Maar goed, met de stadswandeling in de hand van Jef gaan we van start er zijn 30 bezienswaardigheden beschreven en aan de hand van 'genummerde haringen' volgen we de route, we beginnen buiten de stad over de oude stadswallen, in de beschrijving staat steeds; 'hier stond'...bij de volgende haring 'hier stond'...terwijl er werkelijk niets meer te zien is we worden er een beetje 'melig' van en gaan fanatiek op zoek naar haringen.
    Gelukkig zijn er in de stad wel wat mooie gebouwen en is de kerk zeker een bezoek waard, zodat onze wandeling, behalve de 30 haringen, gezellig en ook zeker de moeite waard was en ó ja...vroeger leefde men in Stege van de haring vangst...

Terug bij onze boten houden we palaver, volgens de windverwachting kunnen we morgenochtend varen om dan het weekend over verwaaid komen te liggen...morgen naar Vordingborg.

Magisch....

July 24, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

De wekker loopt om half zeven af...strak blauwe lucht en vrijwel geen wind.

Om 07.50 uur maken we los en wachten we met nog een aantal zeilschepen tot de brug open gaat, we hebben een flinke vaartocht voor de boeg!

Het Falsterbokanal is gegraven op zeer een smal gedeelte van Zweden, waardoor er een schiereiland is ontstaan en er een kortere vaarroute werd gecreëerd. Falsterbo is geliefd bij natuurliefhebbers en vogelspotters.
    Nadat we de brug zijn gepasseerd varen we nog een kwartiertje op het kanaal om daarna de Oostzee op te varen, wat een prachtig gezicht, volledig rimpelloos en wat lichte mist zodat er geen verschil te zien is tussen water en lucht, magisch! Wel veroorzaken wij met onze boten wat rimpels en...helaas zijn er wat vliegjes...

Na een uurtje varen naderen we de Traffic Seperation zone, TSS is een maritiem verkeersmanagement route systeem.
    Schepen die binnen TSS varen, varen allemaal in dezelfde richting of steken deze baan over in een hoek van zo dicht mogelijk bij de 90 graden wij moeten de TSS tot 2 keer toe oversteken en zien ook grote zeeschepen varen, oppassen dus.
    Om 11.15 uur bevinden we ons weer in de territoriale wateren van Denemarken en krijgen we van Yves het verzoek de Deense gasten vlag te hijsen, best streng die Yves...😉
    Rond het middaguur begint het wat te waaien en krijgen de zeilers de wind in de zeilen!

We varen intussen om het eiland Mon heen in vrij ondiep water, gelukkig is er betonning waar we tussen kunnen blijven en via de Stege Bugt komen we om 15.00 uur aan in Stege de hoofdstad van het eiland Mon we hebben we er dan 7 uur varen opzitten maar onder ideale omstandigheden.
    Net als we hebben aangelegd komen Luc en Ira met hun camper aanrijden en drinken we met elkaar een drankje op het grasveld voor de boten.
    We blijven morgen nog een dag in Stege.

Kreidefelsen in Møn, Dänemark

May 30, 2018 in Denmark ⋅ 🌬 18 °C

Unser letzter Halt vor der Rückfahrt nach Deutschland ist die Insel Møn im Südosten von Dänemark. Die Insel hat eine lange Kreidefelsen Küste umsäumt von einem riesigen Wald mit Wanderwegen und Mountainbike Trails, in dessen Mitte sich unser Campingplatz befindet.

Da wir bereits 6.00 in Schweden losgefahren sind, kamen wir schon 9.00 hier an und haben uns einen Platz direkt am See gesucht. Während einer großen Jogging-Runde, die sich eher zu einem Trail-Run entwickelte, erkundeten wir den Wald, den wir später noch einmal mit den Rädern durchforsteten.

Nach einem kurzen Abstecher an’s Meer (und der Entscheidung, nicht baden zu gehen weil das Wasser eiskalt war) beschlossen wir, den Nachmittah und Abend an unserem Bus zu verbringen und nochmal ordentlich Sonne zu tanken.

Bei einem BBQ und den letzten Bieren die wir noch haben, lassen wir den Abend ausklingen und blicken zurück auf wundervolle 10 Tage Roadtrip mit unserem VW T6 Bus (den wir am liebsten direkt behalten würden 😇)...

Vordingborg Kommune