France
Château-Ville-Vieille

Col fromage

August 1, 2023 in France

After limited sleep a big day. Probably about 28km with a 4.5 hour climb in the afternoon.
      Passed through another fort city.
      After pizza and beer we tackled the big climb. We were able to camp right on top of the col so a nice change.
      Think we will aim for short day tomorrow. Unfortunately resupply is an issue. Limited options in the villages.
      Picture of person by tent is how we feel most days😄

Nachtessen mit Tourtons als 1. Gang

September 11, 2023 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Eine regionale Spezialität. Fritierte Krapfen mit verschiedener Füllung - Spinat, Reblochon, Geissenkäse und Kartoffeln. Super 😋. Die Tourtons haben wir knapp 10 Minuten im Omnia auf dem Gitter bei 1/3 Hitze gebacken.Read more

Rundgang durch Saint-Veran

September 11, 2023 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Wir spazieren durch das Dörfchen. Die Häuser sind sehr alt und alles wirkt ein bisschen renovationsbedürftig. Da wir außerhalb der Saison sind, wird dieser Eindruck durch die vielen geschlossen Shops und Restaurants verstärkt.Read more

Strasse gesperrt, schon wieder

September 27, 2023 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Aber dadurch schönes Abenteuer!
      Italiener vor mir sagt, da kann man vorbei fahren und deutet in das kleine Dorf.
      Ok ich hinterher.
      Wir kommen Ned weit. Da steht einer von der Baustelle. Aber er lässt uns durch! Lacht und winkt. Also los. Kleine Serpentinen den Berg neben der Straße hoch. Alles OK. Dann ist das kleine Asphaltband zu Ende. Und wir kommen auf einen Wanderweg!
      Haha! Wieder Schotter. Na gut. Weiter.
      Nach über 10 Minuten endlich mal Gegenverkehr! Oke da geht's wohin wir auch andere Menschen sind!
      Bald geschafft und wieder auf der Straße.
      Jetzt kann's weitergehen. Wenn ich hätte umkehren müssen wäre das Ned einfach geworden.

La Mait d'Amunt. 2.804 m.

September 21, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

“La nebbia” er sådan en italiensk tåge, der dannes på Po-sletten, og stiger op over bjergene ind mod Frankrig. Den ledsages af en isnende kold og kraftig vind, og efter flere dage med lunt og klart vejr, blev det i dag, vi skulle opleve den. På forunderlig vis går tågen i opløsning, når den kommer ind over Frankrig, så vi gik opad i sol og med fin udsigt, men efterhånden som vi nærmede os passet Col d’Urine, og grænsen til Italien, blev vinden kraftigere og koldere og tågen væltede os i møde.

Fra passet søgte vi op mod toppen la Mait d’Amunt. Dens bagside som ligger i Italien er mindst stejl, men her var det svært at se noget som helst. Når vi søgte ud mod den franske side, tyndede det ud i tågen, men til gengæld blev det mere stejlt! Vi fandt dog varden på toppen, men i dag var der ikke forhold til at sidde og nyde udsigten! Til gengæld fandt vi en alternativ rute ned fra toppen til nabodalen, så det blev en rigtig fin rundtur, med lidt off-piste vandring gennem blåbærkrat og enebær - næsten som i Grønland.
      Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-mait-da…

Er nu kørt videre til landsbyen Saint-Veran, som er Frankrigs højest beliggende kommune (2.040 m.), så i nat er vi tilbage og overnatter i højden.

Tag 2 - Abries - Ort meiner Vorfahren

July 16, 2016 in France ⋅ 13 °C

Pass erreicht. Col de la Croix. Jetzt bin ich in Frankreich. 550 m bin ich aufgestiegen – jetzt folgen über 700 m Abstieg. Nach Ristolas soll es 2:10 Std. dauern – steht auf dem Schild. Mein Rucksack schiebt mich knallhart in die Schuhspitzen und ich hab alles zu tun um mit den Stöcken zu bremsen. Es wird auch immer heißer. Die ersten Wanderer, die auf der französischen Seite aufgestiegen sind, kommen mir jetzt entgegen. Zwei französische Wanderinnen fragen mich in Englisch, ob es oben am Pass heiß wäre und danken für meine Info. Voll erstaunt hören Sie meine Antwort „nach Hause“ auf Ihre Frage wohin ich gehe, als sie es realisieren. Weitere Kontakte hab ich heute nicht.

Von Ristolas laufe ich nach Abriés und dort besuche ich die Kirche und den Friedhof. Laut einem Stammbuch der Familie kommen die Vorväter meiner Oma aus diesem Ort. Ich war schon einmal vorher hier und hab mich damals ausführlich umgeschaut. Bevor ich jetzt in einen Biergarten sitze und mir ein Coke und ein Bier gönne. Dort aktiviere ich auch einen Wochenvertrag bei meinem Provider um Internet nutzen zu können und bin überrascht über die vielen Reaktionen meiner WhatsApp-Gruppe. Aber dann wird mir klar, heute war der Bericht über mein Projekt in der Pforzheimer Zeitung, daher die vielen Reaktionen.

Danach ging es die restlichen 6 km nach Aiguilles, wo ich bei Freunden hoffentlich erwartet werde.

Tag 3 - Pausentag bei Freunden

July 17, 2016 in France ⋅ 15 °C

Nach dem gemeinsamen Frühstück mache ich mich auf einen kleinen Rundgang um meinen Startweg für morgen zu erkunden und den Rest des Ortes zu entdecken, in dem meine Frau und ich schon einmal zu Gast waren.

Als ich die Kirche betreten wollte, hörte ich Gesang und beim Blick auf die Uhr war klar: hier ist gerade Sonntagsgottesdienst. Bin dann wieder raus und hab mir hinter der Kirche den Friedhof angeschaut. Auch dort fand ich bekannte Namen auf den Gräbern wie in Abriés. Dort waren es die „Bellon“, hier sind es „Bonnet“ und „Micol“.

Zurück im Zentrum hab ich mir zwei Proviant-Würste für den nächsten Tag gekauft und noch eine Dose Cola gleich getrunken. Zum Mittagessen war ich wieder zuhause im „Le Chenal“ wie die Villa der Freunde heißt.

Nach dem Mittagessen hab ich versucht an einem Notebook mit französischer Tastatur meinen Blog zu aktualisieren. Nach zwei Sätzen und den ersten Umlauten gab ich auf. Mein Gastgeber schaute dann die Tour de France Etappe an und ich versuchte sein Smartphone zu begreifen um ihm einiges zu erklären.

Nach einer kleinen Facebook Ausbildung verabschiedeten wir uns voneinander weil ich am nächsten Morgen sehr früh alleine aufstand, um noch vor der großen Hitze einen Großteil der Strecke bzw. der Anstiege geschafft zu haben.

Saint-Veran. Queyras

September 21, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Det er dejligt at besøge venner og familie, og det er også dejligt at være på farten igen! Vi kører gennem Gap, op forbi den store sø Lac de Serre-Poncon, og af vejen mod Briancon i flot solskinsvejr. Ved Guillestre drejer vi op i bjergområdet Queyras. Vi er tilbage i departementet Hautes-Alpes, og landskabet og landsbyerne er også tilbage i Alpestil, og så alligevel lidt anderledes end oppe i Maurienne-dalen. Der er mange træer her. Store fyretræer. Og der har været mere tradition for brug af træ i husbyggeriet her i Queyras.

Sidste år kom vinteren til Alperne d. 22. September. Her lukkede de højeste pas med bilveje, og en stor flok får strandede i sneen i passet Col du Glandon. Ugerne før havde været præget af “indian sommer”, så det var et voldsomt vejrskifte. I år har det været mere efterårsagtigt her i september, og de sidste dage med regn og tordenbyger er faldet som sne i højden (i omkring 3.000 m), men vi håber, det lige venter et par uger endnu med at blive rigtig vinter.

Landsbyen Saint-Veran, som vi er kommet til i eftermiddag, ligger i 2.040 meters højde, og kommunen er den højest beboede i Frankrig. Der er enormt mange gamle huse, og også en stor kirke, og frem til midten af 1800tallet boede her op mod 1000 mennesker året rundt, som kunne leve af landbruget her i dalen (i dag er det 200-300). Queyras virker som et meget flot og spændende område, vi nu skal udforske lidt de næste dage. Det er ikke så kendt uden for Frankrig, som så mange andre steder i Alperne, så det skal nok blive godt! Vi holder på en lille parkering lige uden for landsbyen dedikeret til autocampere, og her til aften bankede det på døren, og vi blev inviteret til et lille glas aperitif af nabobilen sammen med de øvrige 3-4 campere, der holder her. Der var alt lige fra 2 unge, der var på deres første tur, og lige havde lejet en autocamper nede i Gap i dag, til et par fra Belgien, der hvert år rejser rundt i Europa fra marts til november! Så det blev til lidt snak, inden solen forsvandt og kulden krøb ned af bjergskråningen.

Bjergrygsvandring. Saint-Veran

September 22, 2021 in France ⋅ ☀️ 4 °C

Det er nok den dag med det bedste vejr endnu, siden vi kom til Frankrig. Ikke en sky på den blå himmel! Luften er blevet koldere og mere klar, og der bliver heller ikke dannet skyer i løbet af dagen, som vi ellers har været så vant til. Vi har fået planlagt en vandretur lige efter mit hoved i dag, hvor vi vandrer op igennem skov, men forholdsvis hurtigt kommer ud på den første lille ryg; Crete de Curlet. Derfra går det over toppen Pic Cascavelier, og op på næste højderyg; Crete de la Tete, hvor vi går op og ned over flere små toppe. Jeg kunne gå i dagevis på sådan en bjergryg! Vi kan se til gletscherne ved Les Ecrins og de tre toppe Des Aiguilles d’Arves, som vi kender så godt. Nedstigning gennem fin lærkeskov, der står mørkegrøn endnu mod den blå himmel. Ingen tegn på efterår!

På vej op kiggede vi ned på en lille flok stenbukke på 5-6 stk nede på den stenede side af bjergryggen, og oppe på selve ryggen, kom pludselig en flok på 6 kæmpe gribbe svævende hen over os. Vi troede først det var svævefly, som vi har set nogle gange i Alperne, så stort et vingefang havde de! Og så ellers Marmotter, der også nød solskinsvejret. Så vi mødte flere dyr, end de 2*2 andre vandrere vi gik forbi på vores tur i dag!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pic-cascav…

Col d’Agnel. Vandring

September 23, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Ved halv ti tiden nåede solen vores parkeringsplads, og vi begyndte at vandre op mod passet Col de l’Eychassier. Vi startede jo i næsten 2700 meters højde, så det føltes ikke så hårdt at komme over de 3000 meter i dag! Det gjorde vi på toppen Pic de Foreant, som vi kom til via en lidt mere stenet og stejl bjergryg, end den vi gik på i går.

Vi var helt alene på parkeringspladsen i nat, og vi er jo et stykke henne i september nu, så det undrede os virkelig, at så mange andre vandrere også var på tur i dag - en torsdag! Måske fordi der er det her gode vejr? Desuden havde vi valgt en sti, der ikke er markeret på vandrekortet, men det afskrækkede ikke en gruppe på ca 20 skvaldrende franskmænd! Jeg tror, jeg ville have syntes det var en helt fantastisk tur, hvis det ikke havde været for dem! Vi gik udenom dem på en af de første toppe, men kunne høre dem i lang tid! Og på vej retur via et par søer, var de selvfølgelig også kommet frem! Men måske er vi også ved at være forvænte, for der var fantastisk udsigt hele tiden, og da vi efter toppen Pic Foreant fortsatte lidt videre udenfor sti, så vi 4 stenbukke, og senere en ræv der løb ned over græsskråningen, og satte gang i alle murmeldyrenes advarselsskrig! Og stien via søerne Lac Egorgeou og Lac Foreant var såmen også fin!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-agnel-…

Og nu er vi så kørt videre til næste dal. Det er også en af fordelene ved Queyras, at afstandene er korte, og dalene er meget let tilgængelige i forhold til nede i Mercantour. Så man kan hurtigt flytte sig rundt, og vi har nu placeret os i landsbyen Aiguilles, hvor vi planlægger at tage på tur fra i morgen.

Château-Ville-Vieille, Chateau-Ville-Vieille, Lo Chastèu e Vilavielha, Chastèu Vila Vielha, Шато-Виль-Вьей, Шато Вил Вјеј, Шато-Віль-Вєй, 沙托维尔维耶伊尔