France

Granville 😊

August 22, 2023 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Soviele Städte 🤗 man kommt ja schon ganz durcheinander. Dank Find Pinguin behalten wir den Überblick 😁
      Was ich noch sagen muss ☝️ unser Roller is ein Segen🙏 so können wir immer außerhalb dieser engen Städte stehen und mal "schnell" reindüsen
      Einfach super 👍

June 9, 2023 in France ⋅ ☁️ 20 °C

Heute sind wir ca. 10 Minuten mit dem Fahrrad nach Granville gefahren und haben uns den Leuchtturm, Reste von Atlantikwall und die Oberstadt angesehen. Dann gab es am Hafen noch ein leckeres Menu, Vorspeise Austern.
      Jetzt zieht ein Gewitter auf, für morgen ist Regen angesagt, mal sehen, wie es sich entwickelt.

Granville mein Fährhafen

July 2, 2022 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Hier gehen meine 11 Wochen Bretagne zu Ende. Granville ist schon Normandie und morgen geht es auf die Fähre Richtung Jersey.
      Wehmut sowie Aufregung auf das Neue bewegen mich im Hafen als Steffi wegfährt.Read more

Mittagessen in Granville

September 18, 2023 in France ⋅ 🌬 18 °C

Granville ist eine ehemalige Fischer- und Seeräuberstadt, die sich im Laufe der Jahre in ein malerisches, im September aber eher schon verschlafenes Hafenstädtchen mit Badeort, Kasino und Thalassozentrum verwandelt hat. Vor der Küste von Granville liegen außerdem die paradiesischen Chausey-Inseln.

Granville lässt sich in zwei Bereiche einteilen, die Oberstadt und die Unterstadt. Die Oberstadt von Granville hat ihren mittelalterlichen Charme behalten und ist noch von den alten Festungsmauern umgeben, die an die religiöse und militärische Vergangenheit erinnern. Bunker, Befestigungen und Denkmäler erinnern an den Atlantikwall. Von hier oben hat man einen weiten Blick über die Küste und die geschäftige Unterstadt mit ihren verschiedenen Häfen. Hier scheint die Saison allerdings schon beendet, mit etwas Glück finden wir noch ein Restaurant am Hafen.

Lisieux, Caen, Granville

July 20, 2023 in France ⋅ ☁️ 18 °C

Nachdem ich an einem tollen Fluss die Nacht verbracht habe, bin ich recht früh aufgestanden, da heute so einiges auf dem Plan stand. Die erste Kleinstadt war Lisieux, eine kleine charmante Stadt mit einer beeindruckenden Basilika und einem kleinen süßen Schloss. Anschließend ging es nach Caen, hier sieht man nur wenige kleine Gassen, wie in den Städten zuvor und die Innenstadt ist recht breit angelegt, was aber auch schön ist. Eine Festung und eine tolle Klosteranlage! Anschließend war ein geschichtsträchtiger Ausflug auf dem Programm Omaha Beach (hierzu gibt es einen extra Footprint). Den Abend verbrachte ich dann in der Hafenstadt Granville, hier gibt es keine besonders vielen Sehenswürdigkeiten, bis auf die Kathedrale, die sehr erhöht liegt, aber das ist auch vollkommen in Ordnung, denn ich möchte hier nur den Abend ausklingen lassen und eine schöne Hauptstraße mit einem lebendigen Flair gibt es hier auch, ideal für das Ende dieses Tages. Der Abend wird dann doch nochmal etwas aktiver, zuerst hörte ich auf einem der Plätze ein tolles Gitarrenspiel mit Gesang, danach war am nächsten Platz noch direkt eine Techno Party, bis in die Nacht wird hier gefeiert 🥳 und ich frage mich: Granville ist so eine kleine Stadt mit 12.000 Einwohner, wie können die so hart feiern (und auch noch in der Woche 🤔) Respekt!!!Read more

September 23, 2023 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Als wir weiter fahren wollen, streikt das Abrechnungssystem und die Schranke, so wird der Auffenthalt in Honfleur mangels Möglichkeit zu zahlen sehr günstig. Nächster Stopp Granville: Der Stellplatz ist ein Parkplatz auf den Klippen beim Leuchtturm. 11 €. Einzige Attraktion ist für uns die Altstadt mit ihrem Zugangstor. Der Ort selber ist kein Hit. Morgen geht´s weiter.Read more

June 24, 2021 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Nachdem in Barneville-Carteret der Fährverkehr zu den Kanalinseln komplett eingestellt wurde, hatte ich wenig Hoffnung in Granville eine Überfahrt zu ergattern. Die Website vom AA machte mich auch nicht wirklich optimistisch, irgendwas mit Corona-Test und 5 Tage Quarantäne. Naja von hier ist der Fährverkehr wohl nur drastisch eingeschränkt, was auch immer das heißt, aber die Rahmenbedingungen passen halt nicht, schade - kein Länderpunkt!

So ist es dann heute nur ein ziemlich ausgedehnter Stadtrundgang durch Granville geworden. Ein sehr nettes Städtchen. Hat mir gut gefallen. Auf der einen Seite der Hafen und auf der anderen der Strand. Da Ebbe war, war es doch ein ziemliches Stück bis zum Wasser. Zur Stärkung gab es nach der Runde Küchli und Tee im Bus, so lecker 😃

August 7, 2016 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Granville was our last stop before our next home exchange in Guer. We went to the lighthouse at the end of the cliff with views of the far away Brittany and the Mont Saint Michel bay. This red lighthouse is really pretty, but there are few more to see from there aswell. The view is really great, as you can see the ocean from every side of the hill and feel how small you are compared to the greatness of the ocean.

You can still see the remains of nazi bunkers here and there. Some are now transformed into a military radar station and a lookout for the French army. You can also see the stranded boats in the bay when the tide comes. It's amazing how the sea gets so low and high, it amazes me every time.

Granville really is a charming city (with a little busy roads, tho). Reminded me of Arcadia Bay from Life is Strange (for those who know the game) ☺

Østersmarker ved Cancale

November 5, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Det var højvande på 12.75 meter over normal nul i morges kl. 7:04 i Saint-Malo. Da var det mørkt endnu, for vi cyklede ind til bymuren kl 7:30 med pandelamper på. Vi så solen farve himlen gul, og vandet skvulpe roligt mod bymur, moler og klipper.

Vi kørte så mod den lille by Cancale ved middagstid, for først på eftermiddagen var det så laveste vande på ca 1 meter der. Cancale er en lille landsby, men et af de største områder i Bretagne (og Frankrig) med østersproduktion. På vejene til og fra området er det ikke korn- eller roevogne, der sinker trafikken, men traktorer med vogne fyldt med østerssække. Og fra molen kan man stå og iagttage et mylder af traktorer, der kører ned på stranden og ud mellem østersstativer efterhånden som vandet trækker sig tilbage, hvor de så bliver lastet med østers. Vi gik en tur på stranden ud mod nordspidsen af halvøen, og efterhånden som vandstanden faldt, dukkede der bare flere og flere østersmarker op. På kajen inde ved byen har hver landmand en bod, hvorfra de sælger deres østers. I dag var der sol og godt gang i salget til efterårets sidste feriegæster. Man køber en tallerken med 12 østers, 1/2 citron og et glas vin. Sidder på stentrapperne og spiser dem med udsigt til øen Mont-Saint-Michel. Citronskrællen ryger i skraldespanden, østersskallerne ned på stranden og tallerken og glas afleveres tilbage til boden.

Sidst på eftermiddagen tog vi så et lille hop mod nord, og kom til Granville, som ligger i Normandiet. Vi er nu tilbage på vores planlagte rute fra sidste år, hvor vi rejste i Jackys fodspor fra 1976, da han sammen med venner havde købt båden Vieux Copain, og var på vej til Grønland med den. Granville var deres sidste havn i Frankrig, inden de sejlede til England, Scotland, Hebriderne og videre mod nord. Granville er også det sted i Frankrig med størst tidevand (og et af de største i Europa), og i morgen tidlig kl. 8:52 er det årets højeste på 14,06 meter!

Granville og les Iles Chausey

November 6, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

I dag har vi vandret under havets overflade det meste af dagen!
      Vi gik morgentur ned til havnen i Granville i morges for at se højvande, og over ved den lille rutebåd til øen Iles Chausey, fik Jacky overtalt mig til en sejltur! Der var bare en afgang i dag, og i morgen var der fyldt på tilbagevejen, så det var en hurtig beslutning. Op til bilen og pakke, forlænge parkeringsbilletten, og så ned til båden igen.

Øen Iles Chausey er en samling af øer, med en hovedø som er den eneste beboede. Der er 52 øer ved højvande og ca 350 ved lavvande, lidt afhængig af hvordan de definerer en ø! Det er helt exceptionelt, og kun 4-5 andre steder i verden med så stor tidevandsforskel, så det er da det helt rigtige sted at opleve det. Øen er ikke særlig stor, kun et par kilometer lang, og der er ganske få huse; mest små, gamle fiskerhuse. Det er også en lidt anden type dagsgæster, der besøger øen, end da vi forleden var på tur til Ile Brehat. Her var der mange i små sko, der mest skulle sidde på café. I dag var det folk i gummistøvler og med kurve, river og fiskenet! Strandene, og området mellem øerne der bliver tørlagt ved lavvande, er nok kendt som et af de bedre steder at praktisere “fiskeri til fods”, som man gør det meget i her i Bretagne.

For en gangs skyld, følte vi os lidt amatøragtige på vandretur, uden det rigtige udstyr, og bare med en lille plastikpose til at samle tomme muslingeskaller i! Vi havde dog gummistøvler med! Og det var ret flot, og fantastisk at opleve det kæmpe areal, der blev synligt og til at vandre på. Men også fornemmelsen af hvor let man kan blive grebet at det, og vandre længere og længere ud, og glemme tiden, og miste overblikket i labyrinten mellem klipper og sten, for man har ikke særlig stort et udsyn, når man vandrer nede i minus 12-14 meters højde!

Og så er det bare utroligt, hvor stærkt det går, når vandet først begynder at stige igen. Vi sad på molen og ventede på, at båden skulle komme og sejle os hjem, og så hvordan den ene strandede jolle efter den anden kom til at flyde. Og hvordan øerne og klipperne enten helt forsvandt, eller lå tilbage som en lille knoldet, græstop, der ligesom bare er toppen af “isbjerget”.
      Og så er det dejligt, at vi har et hus (Passepartout), som er hurtigt at varme op, når man kommer hjem efter en lang novemberdag til havs!

Granville, Γκρανβίλ, Granville-la-Victoire, GFR, グランヴィル, Гранвиль, Graunville, 50400, Гранвіль, 格蘭佛