France
Peyruis

Sisteron - Peyruis (familiebesøg)

October 23, 2019 in France ⋅ ☁️ 20 °C

Vi forlader Sigoyer og kører til Sisteron, hvor vi næsten altid gør et stop. Byen har en del små butikker og gallerier (der dog ikke altid er åbne på denne årstid, hvor vi kommer forbi), men den ligger også flot med gode muligheder for små vandreture i området. Denne gang går vi en tur over i området på den anden side af floden Durance, hvor der også er mulighed for klippeklatring. Vi fortsætter til Peyruis, hvor Jackys søskende og niecer bor i området. Så det bliver parkering under oliventræet hos Janine (storesøster) og Majorie (niece) med familie.Read more

October 3, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

29.09 - 03.10
      Så er det tid til familiebesøg hos Jackys søstre og niecer mm. i området omkring Peyruis. De har haft en varm sommer hernede i Provence, men der er blevet helt normale temperaturer nu mellem 15 og 20 grader, og sol blandet med skyer. Jacky sætter et par myggenet op for nogle af hans søster Janines vinduer. Det gjorde han allerede sidste år, og det var en stor hjælp i sommers, så nu kommer der et par stykker mere op!

Ellers får vi vasket tøj, købt honning hos vores søde og trofaste biavler; Delphine Dast i Mezel, og spist med Jackys familie (både til frokost og aftens). Det er både tiltalende og nogle gange også lidt anstrengende hvor meget mad og måltider betyder hernede! Det er positivt, hvordan franskmænd sætter pris på og prioriterer gode råvarer og kvalitet af fødevarer. Hver lille landsby holder jo fast ved deres ugentlige markeder, og det er så flot at se, hvor meget der bliver gjort ud af at præsenterer de forskellige fødevarer på markedet, hvor flotte de er, og hvor livlig handel der er på markederne. Ved siden af alle madvarerne, er der også en masse andre boder. Og det er til gengæld ofte det værste skrammel, af billigt plastik og husgeråd. Og deres tøj på markedsboderne ligeså. Glitrende trøjer i akryl, billigt og ikke særlig god kvalitet. Det er noget af en kontrast! Og et eller andet sted, er det jo fornuftigt nok, at det man putter i munden, er af god kvalitet, og så betyder det mindre med det man har på! Hvis man altså ikke skal kunne holde varmen! Og det forekommer mig at vi i Danmark nogle gange går mere op i, at det “ydre” er perfekt, fint design osv. Og så sparer man og køber de billigste madvarer, man overhovedet kan få?!

Andre gange synes vi så også, der går lidt for meget tid med at spise! Når det er både til frokost og aftensmad, at man skal tilbringe flere timer ved bordet, og vi glæder os til at komme ud i bjergene igen, hvor vi selv kan styre det!

Vi når dog på en lille tur til den forladte landsby Le-Vieux-Noyer, i dalen Jabron syd for Sisteron. Det er sammen med Jackys søster Christiane og hendes familie. Landsbyen blev forladt efter første verdenskrig og de gamle stenhuse ligger i ruiner, bortset fra kirken. Der har dog altid været historier om, at der boede en eneboer deroppe, og vi mødte da også en ældre fyr, som faktisk boede der helt alene, men han var nu meget snaksalig af en eneboer at være. Han havde restaureret et lille hus. Han havde ikke strøm, men en næsten udtørret kilde lige udenfor døren, og så kørte han en gang om ugen på sin motorcykel ned til Sisteron for at handle og tage et bad! Hans forældre var fra Spanien, flygtet under Franco til Nordafrika, så han var født og vokset op i Algeriet, og derfra kommet til Frankrig. Havde boet og arbejdet mange forskellige steder - også i Tyskland, og kunne lidt af mange sprog! Og nu havde han trukket sig tilbage, og de sidste 26 år boet i Noyer, hvor han mediterede og levede efter østens filosofi, og viste os et 600 år gammelt, stort og flot lindetræ, som gav ham energi hver dag! Det er sådan nogle personligheder, der giver krydderi på en rejse!

Vi når også en hurtig tur op til Ganagobie, som vi besøger hvert år, og som også er sådan en fin lille vandretur, der altid giver ro i sindet og drømme om at kunne rejse tilbage i tiden! Måske er det klosteret på toppen og de små, krogede egetræer, der gør det!

Familiedage i Peyruis

October 18, 2023 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Det var endnu mere tåget i morges da vi vågnede ved Montagne de Lure. Sigtbarheden var på 10-15 meter, og derudover blæste og regnede det, så det blev ikke til nogen vandretur i denne omgang. De næste dage lover også en del regn, så vi har besluttet at slå os ned under oliventræerne ved Jackys søster og niece i Peyruis, og blive her nogle dage.

19, 20, 21, og 22 oktober
      De første dage regner det meget, derefter kommer solen tilbage, men det er blevet efterår og køligt nu. Vi tilbringer dagene med at ordne praktiske ting, vaske tøj, mødes med Jackys søstre og niecer/nevøer, slappe af, vandre den sædvanlige tur op til klosteret Ganagobie (en rigtig fin lokal vandretur vi er på så godt som hvert år). Vi får serveret to varme måltider om dagen! Og er med til Murielles 50-års “surprice”-fødselsdagsmiddag. Så vi er godt fyldt op og klar til at bevæge os lidt mere igen, når vi kører afsted i morgen, mandag, mod Sigoyer.

Marked i Forcalquier - Peyruis

September 21, 2020 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Vi ved der er marked i Forcalquier mandag formiddag, så det passer fint at vi har overnattet få kilometer fra byen. Det har tit været en lidt kold og grå oplevelse, når vi har været forbi i november/december de tidligere år, men i år er det stadig sensommer og sol, og der er virkelig mange lækre sager; både madvarer, keramik, kurveflet, tøj, sæbe etc, og så selvfølgelig en ny bod med kreative mundbind! Alle har mundbind på, selvom det er udendørs. Både foran og bagved boderne. Men der er slet ikke tætpakket med folk, og man bevæger sig stille og roligt rundt, så det føles helt i orden. Vi finder hende, som vi købte honning af for to år siden: I silende regn, i november, hvor alle andre næsten havde pakket deres ting væk, og efter at have kigget på flere markeder de foregående uger, lykkedes det os at finde lavendelhonning (som er Jackys yndlingshonning), og vi købte resten af hendes lager, for at kunne tage det med til Grønland. Selvfølgelig kunne hun huske os, og vi købte igen i år en stor del af hendes lager, og næsten til et års forbrug!
      Fra Forcalquier kørte vi ned mod den brede Durance dal. Her er pludselig plads til meget mere landbrug, end oppe i de smalle Alpedale. Æbletræer, oliven, majs og solsikkemarker - der vist snart skal høstes! Efter et frokost (og bade-) stop ved en lille sø i Oraison, kommer vi til Jackys søster Janine i Peyruis. Og om aftenen har hun selvfølgelig inviteret de andre to søstre med familie, der bor lige i nærheden, til en lægger suppe (Soupe au Pistou), så der er hygge ved bordet!

Rolige sensommerdage i Peyruis

September 24, 2020 in France ⋅ 🌧 15 °C

Dagene 22., 23. og 24. september.
      Alle vejrudsigter har de sidste dage sagt; at nu er det slut med sommer i Frankrig, og det skal regne og i Alperne vil der komme sne! Men det er ligesom om det bliver ved med at trække lidt ud, og vi har bare lidt skyer der bygger op i løbet af dagen og lyn og tordenskrald om aftenen, men indimellem er det stadig solrigt og varmt. Og vi slapper af i haven hos Jackys søster og niece, der bliver spillet fodbold under oliventræerne, spist pandekager i solen, og vi når også en tur op på det lokale fjeld Ganagobier, som vi har nået næsten hver vinter i de foregående mange år! Der ligger et kloster på toppen, og der er rigtig flot udsigt over Durancedalen, men også en helt speciel stemning på de små stier mellem lave, krogede egetræer, klostermuren, brændestabler og duft (på denne årstid) af æbler, timian og lavendel fra klosterhaven. Jeg kan nemt forestille mig en kutteklædt munk vandre på stien foran os, med en stok og et æsel ved siden...Read more

Authon - Mezel - Peyruis

September 16, 2021 in France ⋅ 🌧 23 °C

Efter nattens regn- og tordenbyger fortsatte vi af den lille vej D3 forbi landsbyen Thoard og ned til Digne. Vi tog en afstikker op til landsbyen Mezel, hvor den biavler bor, som vi plejer at købe lavendelhonning af. De andre år, har vi købt honning af hende på markedet i Forcalquier, men i år blev det direkte fra hendes hjem. Hun har travlt med at flytte bierne rundt om sommeren, til de områder med blomster og træer, som de skal lave honning af. Hun flytter dem om natten, og hendes lavendelhonning bliver lavet på det store plateau Valensole, som vi også kørte hen over sidste år, og som er fyldt med store lavendelmarker. Om vinteren står alle bifamilierne nede ved Middelhavet, hvor det næsten altid er godt vejr, så man må sige, at bierne lever et meget behageligt liv i bjergene om sommeren og ved havet om vinteren! Selvom de jo også arbejder en del ind i mellem! På trods af Coronarestriktioner, lukkede markeder og færre turister er det gået godt for hende med at sælge honning, og hun har travlt med at følge med og få produceret nok honning til at kunne sælge hele vinteren og foråret.

Nå, men vi fortsatte hen til Peyruis og Jackys storesøster, hvor vi nu bliver et par dage. Det er hyggeligt og afslappende lige at være det samme sted et par dage, og blive forkælet med god, sydfransk mad!

September 18, 2021 in France ⋅ ☀️ 22 °C

17.09 og 18.09
      Vi kan godt mærke, vi er kommet lidt længere mod syd og ned fra højden. Vi får lige et par, for os, varme og solrige sommerdage. Tidligere på sommeren har de haft hedebølge med op til 40 grader i området, så for dem er det blevet efterår, men for os er det sommer. Der er heller ikke mange lokale mere ved den lille badesø Lac de Buissonnades syd for Oraison, men det passer os fint, og vandet er betydeligt varmere end i starten af august i Danmark, hvor vi nåede at bade tre gange på Møn!

Ellers får vi vasket tøj, og set alle Jackys søstre og deres børn og børnebørn. Vi samles en aften til spisning i hans forældres gamle hus, hvor lillesøsteren Martine nu bor. Jackys bror i Valence er ikke rask, og indlagt på hospitalet der, og vi afventer derfor hvornår, det er bedst at besøge ham.

Weekend

October 10, 2021 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det er sol og vindstille lørdag formiddag i Jaussier, og så hyggeligt lige at møde min nevø Anders på parkeringspladsen til kaffe og croissanter. Vores næste stop er til eftermiddagskaffe i Tallard lidt uden for Gap, hvor Pierre og Francoise er kommet ned fra deres landsby Sigoyer for at mødes med os. Spændende hvor vi ser dem næste gang? Danmark? Frankrig? Eller et tredje sted? Og så fortsætter vi ellers til Peyruis og Jackys søster Janine.

Søndag er der arrangeret rigtig fransk middag (altså til midt på dagen) hos Janine’s tidligere mand Jean-Pierre, der har lavet en af Jackys ynglingsretter: lapin chasseur med polenta (gryderet med kanin og majsgrød). Vi får lækker tomatsalat med frisk basilikum til forret og desserten er: des oeufs a la neige, en dessert Jackys mor ofte lavede! Vi er samlet med alle Jackys tre søstre hos Jean-Pierre. Han har et rigtig hyggeligt udekøkken, med krydderurter, grill og gasblus, oliventræer i haven og svampe der ligger til tørre. Han fisker, sylter, slagter og henkoger, laver selv sin egen genepi (snaps) og virker som en der aldrig går i supermarkedet! Og på ægte fransk maner, bliver der spist og drukket det meste af eftermiddagen!

Peyruis, Peirueis, 04310, Перюи, Пейрюї, 佩吕伊