Greece
Archaeological Site of Olympieion

Hop on/Hop off Bus Tour zur Akropolis

October 20, 2019 in Greece ⋅ ⛅ 24 °C

Das mit dem Hop on/ Hop off Bus ist eine feine Sache. Ganz in der Nähe unseres Hotels geht es am Theater von Piräus los. An Pasamilani, der kreisrunden Marina von Piräus vorbei führt uns die Route nach Athen. An der Akropolis steigen wir aus und genießen den Blick von unten auf die "alten Steine", denn vor 3 Jahren waren wir zusammen mit unseren Jungs schon mal dort oben und heute, am Sonntag, ist besonders viel los. Obwohl es sich auf den Fotos, die wir dort gemacht haben eigentlich gar nicht so darstellt...Read more

Embarkering

October 13, 2018 in Greece ⋅ ⛅ 18 °C

2018-10-13 Lördag

Sovmorgon så vi åt frukost i lugn och ro.
    Buss t Piraeus där vi snabbt gick igenom incheckningsproceduren och steg ombord på Azamara Quest.

Ett glas mousserande vin välkomnade oss och sedan var det lunchbuffé. Bra mat och en gelato avslutade måltiden.

Pia, vår reseledare, gjorde en rundtur med oss på de olika decken. Vi bor på deck 8 i hytt med balkong. Väl utnyttjat utrymme med stor säng, soffa och soffbord. På balkongen finns bord och stolar.

Hittills har vädret varit nästan som i Sthlm: 19 grader och växlande molnighet. Fr.o.m nu blir det bara varmare.

En obligatorisk katastrofövning genomfördes och de som inte uppenbarade sig vid samlingsplatsen fick sina rumsnummer uppropade och personal gick och hämtade dem. Skämskudde!!

Båten tutade högt tre gånger och sedan lade vi ut i riktning mot Cypern.

Middag med tre rätter och vin och därefter gick vi till Teatern där nöjeschefen m.fl. bjöd oss på smakprov på kommande underhållning.

Vad stort!

Elsegerd Wikholm

Tre tut " Min maskin går back!" Ett tut "Jag girar styrbord!". Två tut "Jag girar babord!". Båtspråk ⛴

Cristina Gyllenskiöld

Tack - nu lärde jag mig något nytt också

Panorama tour - Aten

October 12, 2018 in Greece ⋅ ⛅ 18 °C

2018-10-12 fredag

Hotellrummet vetter mot en frekvent trafikerad gata så mina snarkningar försvinner i det allmänna trafikbruset.

Frukosten var däremot inte femstjärnig så helhetsintrycket av hotellet blev fyra grekiska stjärnor.

Så var det då dags för Panorama tour. Vi åkte runt i buss och trafikläget var sådant att vi kunde gått i stället och troligen kommit fram fortare. Ett förhållande som gäller många storstäder.

Parlamentet, vid Syntagma-torget där det har varit stora och omtalade demonstrationer, var en av sevärdheterna. I dag, 12’e oktober, är minnesdag för Atens befrielse från nazisterna. Förutom den koreografiskt fulländade vaktavlösningen så lade stadens honoratiores kransar på den okände soldatens grav.

Vi avslutade tour’en på Acropolismuseet. Vår guide var duktig och väl påläst och det var intressant. Det är dock märkligt att många statyer stod fritt i salarna och inbjöd till beröring, som visserligen inte är tillåtet - men ändå!
    Översta våningen visar storleken på Parthenon, ett tempel som byggdes på Acropolisklippan 447-433 före Kristus till Pallas Atenas ära. Pallas Atena är staden Atens beskyddare. Den berömda frisen finns också att beskåda, dvs de delar som finns kvar i Grekland. De delar som finns på British Museum i London visades som kopior i gips. England har hittills inte lämnat tillbaka dem med motivationen att Grekland inte har haft ett museum med rätt miljö (temperatur, luftfuktighet och föroreningar) så de har haft det bättre i London. Nu har Grekland ett museum som har bättre miljö än British Museum så det blir intressant att se vad britterna gör nu.

Sedan var resten av dagen fri för egna aktiviteter. Vi började med en lätt lunch. Sedan promenerade vi i de gamla kvarteren fram till det stora shoppingstråket som vi övergav efter att ha passerat HM-butiken.

Shoppade gjorde vi dock: plåster till mitt knä (ramlade veckan innan vi åkte) samt en kalender för 2019 med 32 ikonbilder per månad. Nära Atens katedral fanns flera kvarter med religiösa affärer och där botaniserade vi. Vi i ikonmålningsgruppen kommer att ha motiv för flera år framöver.

Elsegerd Wikholm

Trevligt att du får vara med! 🤩

😃

😸

Elsegerd Wikholm

Härligt med många nya objekt?

Archaeological Site of Olympieion