Greece
Santorini

Here you’ll find travel reports about Santorini. Discover travel destinations in Greece of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day13

Santorini dag 1

July 14 in Greece

Vandaag werden we rustig wakker en genoten we van het lekkere ontbijt op hotel. We waren allebei vrij moe, maar toch besloten we om een uitstap te doen. Zo namen we de bus, eerst richting Fira (de hoofdstad) om deze te bezoeken. Het fameuze pad met de ezels hebben we niet bewandeld. Dan zouden we eerst helemaal naar beneden moeten, om dan terug naar boven te gaan en dat in deze hitte! We hebben de ezels echter wel van een afstandje kunnen bewonderen, arme diertjes toch...
    Hierna namen we de bus verder naar het stadje Oia. Het was er zeer pittoresk en minder druk dan in de hoofdstad.
    We hadden geluk dat er vandaag maar één cruiseschip aangemeerd lag, waardoor de hoeveelheid toeristen in beide stadjes wel meeviel.
    Na in Oia wat rond te wandelen namen we de bus terug naar ons hotel. Zo konden we nog even een zwemmetje doen en genieten van een frisse smoothie/mocktail op de zeedijk.

• Day14

Santorini dag 2

July 15 in Greece

Voor onze voorlaatste dag besloten we om nog eens een wandeling te maken. Het plan was om eerst overheen de berg richting het stadje Perissa te wandelen, om dan terug te keren met de water taxi. De beklimming was een gewone verharde weg, waar ook auto’s konden rijden (maar er was amper verkeer). De afdaling was echter een echt bergpad waar muilezels werden ingezet om toeristen te begeleiden.
    De wandeling opzich was niet echt zwaar, maar door de hitte waren we beiden uitgeput. We wilden snel de watertaxi terugnemen om te kunnen relaxen op ons hotel. Er was slechts één probleem... Er was teveel wind waardoor de watertaxi niet vaarde. Terug wandelen zagen we niet als een oplossing, dus namen we de bus.
    Ondanks dat Kamari en Perissa dicht bij elkaar liggen, bestaat er geen rechtstreekse bus verbinding. De enige oplossing was dus om eerst de bus te nemen naar Thira, om daar over te stappen naar Kamari.
    Dit was een grote omweg, maar uiteindelijk zijn we er geraakt.
    Na een verfrissende plons en een relaxuurtje, gingen we een ijsje halen. Gilles ging voor de frozen yoghurt en ik voor een dark chocolat gewoon ijsje. De ijsschepper schepte gigantische bollen, zo groot dat zelfs de Maria van Moemoe er niets tegen is!

• Day12

Naxos --> Santorini

July 13 in Greece

Ons laatste ontbijt in Naxos bestond uit een paar gebakjes vanuit een bakker, opgegeten op ons terras.
    Tegen de middag checkten we uit om de ferry op te gaan richting Santorini. Aangezien we van ons avondeten de avond ervoor nog een tomaat over hadden, besloten we deze weg te geven aan onze hotelbazin. Anders was deze toch gewoon in de vuilbak beland. De hotelbazin was er heel blij mee. Nadat ze ieder van ons een knuffel had gegeven en 10 keer ‘thank you’ had gezegd, konden we vertrekken.
    Op de haven aangekomen leek het wel alsof het hele eiland richting Santorini ging. Het was ongelooflijk druk, hectisch en gewoonweg slecht geregeld.
    Na twee uur op volle zee kwamen we aan. We namen de lokale bus tot in Kamari en vonden ons hotel.
    Ondertussen was het al 17u30 toen we besloten om middag te eten. We namen deze keer allebei een hartige pannenkoek.
    Daarna namen we nog even een duik in het zwembad en gingen we met onze voeten in de zee. Door de sterke golven was ik bijna één van mijn slippers kwijt geraakt. Gelukkig deed Gilles een moedige redding en kon ik toch nog terug wandelen met een volledig paar schoenen.
    Na nog even aan het zwembad te liggen en een lekker warme douche, trokken we er tegen 21 uur op uit om te dineren.
    Als afsluiter kochten we nog een stuk watermeloen die we verorberden op ons terras, met zicht op zee.

• Day15

Santorini dag 3

July 16 in Greece

De laatste dag van onze reis namen we nog eens een rustdag. Overdag zijn we niet veel verder geraakt dan ons zwembad en een restaurantje enkele meters verder voor middageten. Zelfs ons goede voornemen voor op het strand te beachballen schoot er aan over.
    Aangezien we van plan waren om ‘s avonds naar de openluchtcinema te gaan, gingen we op tijd en snel iets eten. Een uitgebreid laatste avondmaal kwam er dus niet van.
    Na snel een vegetarische moussaka binnen te steken, vertrokken we richting de cinema.
    We kwamen ruim op tijd aan en stonden nog een kwartier in een stilstaande rij. Na dat kwartier kwamen ze ons vertellen dat het volzet was. Ze raadden ons aan om morgen terug te komen, maar ja dat was geen optie.
    Een beetje jammer dat we heel onze avond hadden versneld voor de film, maar we lieten het niet aan ons hart komen. We keerden terug naar het strand voor een avondstrandwandeling richting de luchthaven. Ons hotel is namelijk dichtbij de luchthaven en we kunnen de vliegtuigen goed zien landen. Tijdens onze wandeling hielden we halt voor een vliegtuig over ons hoofd te zien vliegen. Dit vloog recht op ons af, zo’n 25 meter boven ons. Indrukwekkend!
    Onze avond sloten we af met een drankje, een portie watermeloen en onze voetjes in de zee.
    Nu sluit ik mijn laatste blogpost af, morgenvroeg vliegen we al weer terug. Het was een zeer geslaagde en deugddoende vakantie.
    Kusjes, Gilles en Katrien

• Day4

Santorini

September 25, 2017 in Greece

Early start with our ferry living at 7.20am. We managed to lock ourselves in the foyer of our apartment and had to call Stefano our landlord before 6am. Thankfully he answered and we were on our way. Next we ran into trouble as the ticket machine for the metro only accepted coins and needed to find somewhere to exchange a note for coins. Two cafes later we were on the train to Piraeus.

We made it to Santorini by about 3pm. The ferry ride was llong and picturesque. We arrived at our hotel, checked in and sun baked by the pool. Our hotel is beautiful and our rooms has a balcony which over looks the sea.

A few cocktails later and we headed into Thira for dinner. We found Da Corta, a seafood restaurant with a view. Unsurprisingly the food was delicious and fresh. We had a mixed seafood plate, with grilled octopus, fish, prawns and oysters. Service was brilliant and our waiter Andrios was lovely.

Next stop was to check out the local night life. We start and end with Murphy's. It was very touristy with tacky decor and 80s music. However the people were friendly and the drinks were cold. It turned out to be a big night and I know my head is going to hurt tomorrow.

• Day5

Thira

September 26, 2017 in Greece

I woke up feeling very sorry for myself, definitely too much alcohol last night. I tried to sweat it out at the gym but made it worse and decided to rest by the pool for a few hours.

Eventually, I began to feel human again so we decided to explore Thira/Fira (not sure which name is more correct as it appears to have multiple spellings). Fira is the capital of Santorini located on the Caldera Cliffs and overlooking the volcano. It's full of winding streets and hidden pathways along the cliff face. Such fun to explore.

We descended the 600 stairs down to old port. Navigating the donkeys and their poo. If you are prepared to pay, you can ride a donkey up and downthis slop. At the bottom there was beautiful clear blue ocean, some quaint shops and funnily enough some boats. It was then time to ascend... It was hard work and suddenly the sun was beating down, which made it hot and sweaty too. We also had to contend with herds of donkeys racing down the steps. We tried playing chicken with one heard of donkeys. We lost, one of the donkeys damaged my shoes (thankfully not my feet) and Nic was sandwiched between the wall and the donkey,with enough force to get airborne. I'm glad she wasn't hurt and didn't go over the edge. We made it to the top bit couldn't find stair 600, the highest we found was 588. I'm going to count the stairs back to our hotelas the last few steps.

We had dinner at Classico Cafe and watched the sunset over the volcano. Just magical. To finish we found a dessert shop and tried some loukoumades (mini dounuts) and then meandered home.

Volcanos and Hotsprings

September 27, 2017 in Greece

New dawn and our first stop was the nearby volcano, Nea Kameni. We took a boat from old port (yes we went down those 600 stairs again) and sailed to the volcano. On arrival we took a 20 minute hike to the summit and walked around the active crater, which aside from a slight Sulfur smell looked like nothing more than black rocks.

I'm gonna get my geek on and give you a geology lesson on the Cyclades islands. Santorini was once a large circular island that included nearby Thiraisa (which is on the other side of the Caldera).

About 3600 years ago a massive volcanic eruption occurred. The ancient society which inhabited Santorini was wiped out and the power from the eruption created a giant a sink whole. This sink whole is known as the caldera and is the large depression which separates the islands.

Within the depression is Nea Kameni and Palea Kameni, two volcanic formations created from the 6 eruptions over the last 3600 years. The last eruption was in 1950 and was considered minor with no damage to Santorini.

We got back on the boat and headed for the hot springs, located on the shores of Palea Kameni. The waters have a high mineral content including magnesium and iron which means they have historically consider to have therapeutic benefits. I'm not convinced, I could certainly smell Sulfur, which had also turned the water brown but didn't feel healed after my swim. However somewhere deep below. a magma chamber assisted in heating the water to a pleasant 28°C, so not complaining at all.

All in all a fantastic tour that is informative, fun and affords spectacular views of the Santorini coastline.

Atlantis Books

September 27, 2017 in Greece

Legend has it the formation of the Caldera and the island of Santorini was the inspiration for Plato's Atlantis.

Also an amazing book store founded by some philosophy students from Brown, Cambridge and alike in 2004. It is a underground cave completely covered with shelves of books in English, Greek, French, Italian, German, Spanish, and Chinese. Most books appeared to be paperbacks but I did spy some first edition hard copies, for the true connoisseur.

Rumour also has it there are sleeping nooks hidden amongst the books for staff. Who are all amazingly well versed in literature and their recommendations are recorded on notes throughout the shop. There is also a fantastic you diverse range of books available. An amazing bookshop, best I have ever seen.

Oia - Whiter and Bluer than you imagine

September 27, 2017 in Greece

We took the sea ferry to Oia and we were once again afford spectacular views of the high cliffs of the island. Upon arrival we tackled the 300 stairs to reach the town centre. While less stairs than in Fira, they were at least twice as steep. Legs burning we made it to the top, and will probably now have buns of steel after climbing 1000 stairs in 2 days.

This town, like Fira is built into the cliff side and is roughly about 100m above see level. The town itself filled with winding streets,secret walkways, cave like houses and beautiful churches with white washed walls and blue domes.

We explored these hidden paths ways, drooled over how amazing these churches were and then found a bar, Flora Cafe with a view of not only the volcano but also the nearby blue domed churches. We enjoyed some delicious Herb Mules. Mesmerised we sat and watched the sunset over the spires of the church in the town square. Simply amazing.

• Day7

Mera Beach and the last of Santorini

September 28, 2017 in Greece

On return to our wonderful hotel, The Majestic Hotel after the afternoon in Oia, we found the staff had left us a surprise. On arrival we had told staff our holiday was a birthday gift. They left us an amazing golden gaytime sponge. It was so delicious.

Some early morning yoga by the pool with a sunrise in the background was the perfect start to our next day.

After yoga we headed to the beach. Mera Beach is very different from Australian beaches with its black volcanic rocks/sand, sun beds and quaint straw umbrellas. The lack of waves made it feel like in some respects we were lying on the shores of a lake, but regardless it was stunning.Read more