Jorden runt med Hytt'n'Magz

August 2016 - January 2017
A 150-day adventure by Hytt'n'Magz Read more

Dag 4: Huaca Pucllana

September 18, 2016 in Peru ⋅ ☁️ 16 °C

Vår "lediga" dag blev istället till en utflykt till pyramidruinen "Huaca Pucllana". Vi kunde inte låta bli då det äntligen blev sol och värme :)

Pyramiden var troligtvis en cermoniell och administrativ mötesplats för eliten och deras undersåtar mellan 200 och 700 år efter Jesu födelse där man bland annat dyrkade gudarna och offrade till dem. Anledningen till att mötesplatsen byggdes till en högre och högre pyramid är oklart, men en teori är att de ville komma närmare gudarna och visa uppskattning. När spanjorerna kom försökte invånarna att dölja sin helgedom genom att täcka pyramiden med jord. Samtidigt som spanjorerna satte sitt kors på jordkullen dyrkade sydamerikanerna sina gudar i hemlighet.

På vägen hem passerade vi en folkfest i parkerna i Miraflores. Både yngre och äldre peruaner dansade till Sydamerikansk musik och det var marknad runt omkring. Mysig stämning!

Dag 5: Ny stad!

September 19, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Från början var vår tanke att bara se Lima, cusco och machu picchu, men efter att fått tonvis av rekommendationer har vi ändrat vår resrutt med tillagda orter! Dags att lämna Lima och åka söderut. Med ett bussbolag som heter Cruz del Sur blev den tre timmars bussresan till Paracas väldigt bekväm. Det kändes snarare som en flygresa då vi fick mat, kuddar, filtar, service av en bussvärd och de hade till och med en säkerhetsgenomgång i början som om vi skulle flyga därifrån.

När vi började åka ut ur Lima insåg vi att vi bara hade sett en bråkdel av staden. Hundratusentals små skjul med nästan bara väggar och tak stod på sandhögar längs vägen, otrolig diskrepans mellan levnadsförhållanden i Lima!

Under de tre timmarna insåg vi att den sidan av Peru som vi åkte längs (kuststräckan) bara består av sand och sten med fåtal planterade gröna enheter. Peruaner på landsbygd verkar ha en förkärlek att ringa in tomma (?) områden med med murar av sten eller annat, i till synes den tomma öknen?

Nu är vi framme på hostlet i Paracas. Imorgon ska vi besöka Ballesta islands, också kallat Poor man's Galapagos. Många vilda djur hoppas vi på att se! 😃

Dag 6: Poor Man's Galapagos

September 21, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Ballestas Islands är öar cirka 30 minuter med snabbåt från Paracas hamn. Öarna ligger inom ett naturreservat och är hem åt sjölejon och tusentals fåglar, bland annat pelikaner, pingviner, tärnor och vadare. Öarna kallas även Poor Man's Galapagos vilket de verkligen lever upp till. På båtturen såg vi ett stort inristat märke i berget som liknar en kaktus. Märket har funnits jättelänge och man vet inte riktigt varför det existerar. Coolt!

Efter att vi besökt öarna åkte vi även på en busstur genom naturreservatet utanför Paracas. Liten besvikelse när vi insåg att turen bestod av att nästan bara se sten och sand (som man kan hitta överallt annars också). Höjdpunkten var när vi fick se flamingos (!) och vara med när de matade pelikaner och sjölejon. På kvällen kollade vi på solnedgången från stranden och Magdalena fotade entusiastiskt en strandskata.

Nu är vi på väg till staden Huacachina, en oas mitt i öknen, där vi ska åka "pulka" ned för sanddynerna.

Oasen i öknen

September 21, 2016 in Peru ⋅ 🌙 14 °C

Gårdagen spenderades i staden Huacachina som är en by mitt i öknen som omringar en liten sjö. Oasen är naturlig och har funnits där länge. Dock har många brunnar för jordbruk grävts i närområdet och vattennivån därmed hotats. Dock insåg invånarna att sjön är viktig för turismen och nu har man istället börjat pumpa in vatten för att sjön inte ska försvinna.

Vi började med att strosa runt i byn och avslutade sedan med den populära turistattraktionen: sand buggy och sandboarding. Då racar man ut i öknen med bil och åker sedan ned för sanddynerna på en liten bräda. Vi fick först öva på en "liten" sandkulle. Magda tyckte snarare att det liknade ett stup. Ned åkte man antingen sittandes, liggandes eller ståendes på brädan. Sedan tog guiden oss till "The death dune" som han kallade det. Han pekade på Fredrik och uppmanade att "sueco"-n skulle åka först, vilket han också gjorde. Death dune visade sig vara ett 3-sektions-"stup" på närmare 200 meter - alla åkte och ingen dog tack och lov.

Nu är vi framme i Cusco efter en 17 timmars bussresa uppe i bergen. Vi satt näst längst fram i bussen så det var som att hela resan var en enda lång scen ur Sagan om ringen. Otroligt vackert! Dock visste man inte under natten om man åkte upp eller ner, uppochner (?), höger eller vänster, för det var bäcksvart på alla små kringelikrokvägar och fördragna fönster.

Sjukdagar i Cusco

September 26, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 13 °C

Cusco = 3400 meter över havet = tunn luft/lågt tryck = höjdsjuka.

Under de senaste tre dagarna har vi varit ganska förstörda och inaktiva här i Cusco. Hög puls, andfåddhet (en trapp känns som 100 m sprint), feber, huvudvärk och värst av allt opålitliga magar.

Vi har mest tagit det lugnt. Läst bok, suttit på toa, sovit och lyssnat på vad de andra på hostlet har hittat på för kul.

Igår vågade vi oss ut lite längre och gick på en gratis guidad tur i gamla delen av cusco (centro de historico) i ett par timmar. Vi fick lära oss att på alla ställen där det står katolska kyrkor har det ursprungligen varit religiösa monument för inka-folket som spanjorerna har rivit. Vi kan nu även skilja på spanskt kolonialt bygge från 400 år sedan och urbefolkningens bygge från 1000 år sedan. Vi fick prova några olika instrument också, bland annat en skallra gjord av alpacka-naglar (!). Guiden försökte lära oss några ord på ursprungsspråket quechua, men vi kommer inte ihåg ett enda hehe. Samtidigt som vi gick vår tour så var det en stor parad på plaza de armas (stora torget) med militärer, barn och orkestrar bland annat. Det höll på i 2-3 timmar och tydligen så är det en sådan parad varje söndag året om. Peruanerna gillar nog pompa och ståt på sina lediga dagar 😆

Efter turen bestämde vi oss att på egen hand ta oss upp till en jesus-staty som blickar över staden. Påvägen dit blev vi för första gången lurade på pengar. Vi betalade 100 svenska kronor för en liten bilfärd som skulle kostat max 20 kr där personen i fråga krånglat fram och tillbaka med vad som ingick i överenskommelsen, men som inte stämde till fullo. Fredrik påstår att hans cusco-resa är förstörd nu (skämt o sido).

Djungelvandring till Machu Picchu

October 6, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 30 °C

Det var dags för Peru-resans höjdpunkt: Machu Picchu. För att ta sig dit valde vi att göra en 5-dagars äventyrstripp i djungeln. Allt började med att vi på kvällen den 28/9 skulle dubbelkolla kvittot för att få reda på kontaktinfo, då vi skulle byta hostel och så vidare, så vi kunde kontakta byrån och berätta vilket hostel de kunde hämta upp oss på. Då såg vi att vi tagit fel på datum. Alltså ska vi åka redan morgonen efter och inte två dagar senare (!). Paniken slog till rejält innan vi insåg att vi kunde gå till resebyrån och prova att skjuta upp en dag. Som tur var så gick det. Phew!

Dag 1.
    Kl 07.15 den 30/9 väntade vi spänt i hostlets reception på att bli upphämtade av guiden. Eftersom att vi måste uppge alla namn på passen uppstår det problem då hostel och resebyråer blandar ihop mellan- och tilltalsnamn. Det resulterade i missförstånd och vi höll nästan på att inte få komma med. Receptionisten påstod för chaffören att vi hade checkat ut och lämnat redan dagen innan trots att vi stod där framför dem.
    Till slut hamnade vi på rätt buss iallafall tillsammans med tio andra personer. Vi startade med en tre timmars bussresa upp till 4300 meters höjd (till molnen bokstavligen!) till ett bergspass som heter Abra Malaga. Där bland molnen stannade vi för att sätta på oss utrustning för downhill mountainbiking och sedan rulla nedför kringelkrokigt i fyra timmar. Under denna tiden fick vi åka genom regnskurar, se vattenfall, se cyklister välta och nästan bli påkörda och se vacker natur. Alla tog sig helskinnade ned till djungeln! Väl framme på hostlet i den lilla byn Santa Maria fyllde åtta deltagare sina skor med ris och två med tidningspapper för att de skulle hinna torka till morgondagens vandring. Den lilla byn som nästan har fler matbutiker än invånare slog säljrekord av ris. Under natten bröt helvetet ut och vi trodde att taket skulle rasa in pga thunderstorm. Alla hade även sällskap av diverse trevliga kryp (Magdalena sov med en ficklampa och Fredrik med en insektsspay tryckt mot bröstet hela natten). Dessutom fick vi uppleva cirkadornas ljuvliga sång som ekade bland bergen. Bergen fungerade som en förstärkare och därför blev det som om att man plötsligt fått tinitus. Förvirrande innan vi fick svar på vad det var som lät.

Dag 2.
    Med nästan torra skor vandrade vi in i djungeln. Vår guide Gido berättade entusiastiskt om olika växter och vi stannade i små hus längs vägen för att fylla på med energi. Vid första stoppet vid en liten stuga halvhögt i en bergssluttning, hos en söt tant som sålde godsaker behövde Fredrik gå för att göra numero dos, nöden krävde att det behövdes göras vid detta stopp. Där fick F sin värsta erfarenhet av toalettbesök i livet och första erfarenhet av ett hål i golvet på ett litet dass. Inget rinnande vatten fanns, så det fick medtagas i en hink. Länge stod F och kliade sig i huvudet och undrade hur han skulle klara av denna svårgenomtänkta uppgift, medan nöden tryckte på. Bäst var nog att ta av ett byxben och hålla i det för att bäst huka sig och slippa få... avföring... på kläderna, så att säga. Hastigt och lustigt balanserades på ett ben fick F av sig byxbenet, samtidigt som en fin Samsung s6 ramlade ur fickan och med en studs föll ner i det kära hålet i golvet! (😧), instinktivt gjorde F det han fick lov att göra för att rädda telefonen - fiska upp den snabbt med handen och köra ned den i hinken med bergsvatten (observera att nöden fortfarande tryckte på.. ordentligt). Efter att inledningen av toa-(hålet)-besök börjat olyckligt efterföljde en mycket mödosam kamp på huk. Precision med att sikta, statisk styrka i låren och ett orimligt varmt skithus ledde till enorma svettpärlor med myggsprej och solkräm som blandades i både ögon och mun vilket gjorde att samtliga sinnen fick obehagliga intryck. Mer beskrivning behövs nog inte, men allt slutade framgångsrikt tillslut, och ja - telefonen fungerar än. Efter bataljen fortsatte vandringen längs den klassiska inka-leden. Otroligt vacker natur och delvis läskigt pga att stigen oftast bara var nån meter i bredd, med en bergvägg på ena sidan och stup på andra. Klättring längs vattenfall, vinglig hängbro, linbana i en liten korg och bäcksvart tunnel gjorde att det kändes som att vi var med i en Indiana Jones-film. Vandringen avslutades välbehövligt med bad i en varm källa. På kvällen kom vi fram till Santa Teresa där vi skulle spendera natten. Lite smått chockade över att för första gången på tre veckor få ett eget rum med badrum passade vi på att tvätta i handfatet. Ett riktigt djungelmisstag eftersom att inget torkar pga den höga luftfuktigheten. Vid middagen på en restaurang lyckades restaurangägare vända en stillsam middag till en fullskalig fest. Ägaren, som inte snålade med att hälla i folk billig rom (gratis!) jobbade frenetiskt som bartender under den konstanta "happy hourn", en glödlampa byttes ut mot en diskokula och musikvolymen höjdes till max. Höfter och rumpor skakades till sydamerikansk musik! En väldigt rolig och lyckad dag.

Dag 3.
    Under morgondagen överröstes F av komplimanger över sina dancemoves från kvällen innan. Ingen trodde väl att en frusen nordbo kunde ha så rörliga höfter. Efter frukosten bussades vi till resans äventyrligaste punkt: zipline. I en liten sele hakades vi fast i en vajer och åkte sedan rakt ut mellan bergen. Vilken adrenalinkick (eller nära-döden-upplevelse enligt Fredrik)! Sedan väntades en tre timmars vandring längs ett tågspår till Aguas Calientes, staden närmast Machu Picchu.

Dag 4.
    Alarmet ringde klockan 03.30 för att snöra på sig vandringsskorna och bege sig mot Machu Picchu. I mörker och regn startade vi våra 1868 trappsteg som vi räknade (eller 3770 totala fotsteg) upp till ingången. När vi kom upp täcktes Machu Picchu av moln men sakta men säkert trädde staden fram. Staden består bara av cirka 200 hus och man tror att max 500 personer bodde där samtidigt. Pga den svåra framkomligheten tror man att staden inte beboddes året om utan mer fungerade som ett residence för inka-hövdingar. När spanjorerna invaderade Peru flydde folket in i djungeln och Machu Picchu glömdes bort, och hittades inte förän i början av 1900-talet. Lite giriga över att få en klassisk vy över staden trodde vi att vi var tvungen att gå upp för det så kallade Machu Picchu-berget. En liten stig upp tänkte vi, men ack så fel vi hade. Redan utslagna efter att virrat runt i byn för att hitta till stigens start insåg vi att att den klassiska vyn hade vi redan sett, och anade ugglor i mossen. Berget tycktes inte se överdrivet högt ut och när vakten som släppte in för "bergsklättring" påstod att det skulle ta 2 timmar upp, trodde vi att hon menade för äldre/långsamma människor. Från ca 2400 till 3000+ meter kämpade vi oss upp (ibland på alla fyra), kommentarer osade i luften så som "vafan håller vi på med!", "jävla berg, vart i helvete är toppen någonstans!" och så vidare samtidigt som svetten flödade och alla muskler i kroppen värkte. Detta utfördes på nästan tom mage då ingen ordentlig frukost hunnits med, till råge på allt mötte vi turist(jävlar) som redan varit på toppen som var påväg ned, som hånflinade och log på ett överglättigt sätt, medan vi andra höll på att avlida pga andnöd! Väl uppe möttes vi av moln, moln, regn och åter moln. Ibland syntes Machu picchu (byn) som en knappnål mellan molnen. Fredrik struntade i utsikten och grisade i sig sin matsäck i ett nafs för att inte dö av svält för att sedan linda in sig i sin regnponcho för att sova bort kroppssmärtan. Efter en tupplur och några foton med tappra leenden bar det av nedåt igen. Om det värkte i lungorna på väg upp så höll knäna istället på att gå av på hela vägen ned. Trots all värk och osande kommentarer kunde inte Machu Picchu- upplevelsen gjorts bättre på något annat sätt. Otroligt häftigt var det! Hela upplevelsen och erfarenheten av att ha varit där känns fortfarande overklig.

Dag 5.
    Med ömma ben vandrade vi tillbaka längs tågspåret för att ta en buss tillbaka till Cusco. Pga dålig info höll vi på att missa den här också (tredje gången gilt...hehe). Till slut hittade vi rätt! Bussresan var i sig återigen en nära-döden-upplevelse enligt Fredrik som bad till Gud, Jesus och alla andra Inka-gudar för en snabb och behaglig död ifall bussen skulla fara ut för berget på den lilla grusväg som busschauffören lekte rally på. Magda som var lugn som en filbunke och har lite Colin McRae i blodet tyckte det var spännade att åka som vi gjorde bland stenblock och kors längs vägen efter tidigare dödsolyckor.

Nu spenderar vi några lugna dagar i Cusco innan vi beger oss till usa på söndag :)

Mellanlandning i Florida

October 9, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 28 °C

Kl 04 gick vi upp i morse och var pigga och glada över att åka mot USA. Vi möttes dock av en timmes försening i Cusco och det blev riktigt tight att hinna med flyget mot USA. När vi landade i Lima fick Fredrik springa i förväg för att checka in medan Magda fick vänta på väskorna. Som backpackers åker vi så billigt som möjligt vilket leder till att automatisk transfer av väskor tyvärr inte ingår. Lite läskigt att behöva skiljas åt på en stor flygplats. Trots lite sura miner hos personalen att vi var sent ute, så gick allt bra!
    På flygplatsen Fort Lauderdale har vi unnat oss en varsin burgare som första riktiga maten för idag.
    Snart bär det av mot San Fransisco!

Framme i San Fransisco

October 10, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 13 °C

På grund av att vi kom fram så sent till San Fransisco i går kväll (kl 00) så var alla hostel/hotell i närheten av flygplatsen upptagna eller jättedyra. Eftersom att vi ska hämta ut vår hyrbil vid flygplatsen idag kl 10 så valde vi därför att sova på flygplatsen. En upplevelse i sig! Vi hittade en hemsida med en guide på hur man bäst sover på en flygplats. Efter lite letande efter ett privat men ändå säkert ställe att sova på så hittade vi ett bra litet skrymsle. Med väskorna som huvudkudde/mur och kläder och handdukar som madrass så sov vi faktiskt riktigt bra.
    Utvilade och med frukost i magen ska vi snart hämta ut bilen och köra mot Los Angeles.

Los Angeles

October 13, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Allt gick smidigt när vi hämtade ut bilen hos Hertz. En jättetrevlig dam hjälpte oss och vi fick en 2015 års modell av Toyota Corolla. Därefter turades vi om att köra längs highway 5 ner till Los Angeles där vi hade en särskild uppgift att göra/prioritera - fixa våra kinesiska visum! (Ej nämnt tidigare, men vi hann aldrig få våra visum i Sverige pga krångel).

På vägen ned stannade vi några gånger, första stoppet på en rastplats där F ville köpa amerikanskt godis i en automat. Såklart hade F sedvanlig otur och den lilla chipspåsen fastnade halvägs i automaten. F var då girig och tänkte att en den kanske kunde lossna om han köpte en godisbit ovanför "förstoppningen" som kunde falla på påsen och lösgöra den. Men ack. Godisbiten la sig på påsen och fastnade den också :(. Väldigt vanligt problem enligt en kvinna som tog en liten vajer och petade ner både chipsen och godisbiten.

Vi kom fram till Los Angeles lagom till solnedgången och möttes av otrolig trafikstockning som verkar vara vardagsmat. Hostlet låg i en typisk amerikansk tvåvåningsvilla i ett typiskt amerikanskt villaområde. Tidig sänggång och sedan tidigare uppgång dagen efter för att åka till kinesiska ambassaden och försöka fixa visum till Kina. Sista chansen! Efter två timmars väntetid och lite krångel med papper fick vi lämna in våra ansökan och bli lovade att hämta ut visumen dagen efter. När vi kom till bilen möttes vi av en p-bot.. 63$ hade de lappat sju minuter efter att biljetten gått ut. Tråkiga pengar men vi är ändå nöjda eftersom vi äntligen fick våra visum!

Efter ambassaden tog vi en promenad i Hollywood och såg hollywoodskylten från en utkikspunkt i Bronson Canyon-Griffith park. Tanken var att åka hem direkt efter det men sen när vi såg på kartan att Universal studios låg precis i närheten så valde vi att åka dit. Utan att ha planerat nåt i förväg slutade det med att vi betalade 18$ för parkering och hamnade bara i den så kallade universal studio city där det finns butiker och restauranger. På grund av tidsbrist hann vi tyvärr inte besöka den riktiga "theme park" utan fick nöja oss med att strosa runt bland butikerna och ta bild på universalgloben.

Vi avslutade dagen med att se solnedgången på venice beach och gå förbi den så kallade muscle beach (ett känt utomhusgym på venice beach).

Dagen efter blev det Six Flags Magic Mountain för hela slanten! Magdalenas barndomsdröm sedan hon och Georg såg en bild på en av deras berg- och dalbanor på ett annat nöjesfält. Six flags har bland världens högsta, längsta och snabbaste banor. De har även lite annorlunda banor, tex en där man står upp, en där man har "virtual reality glasögon" på sig och där man hänger horisontellt. Vårt andra åk blev just denna horisontella bana (Tatsu heter den). Vi trodde att man bara skulle dingla med benen som kvasten på Gröna Lund, så vi blev rejält förvånade när vi plötsligt vinklades så att vi hängde med ansiktet nedåt. Läskigt! Tyvärr hann vi bara med sju åk under hela dagen pga att köerna var mellan en och två timmar på varje bana. Sista åket var det läskigaste! Vi åkte en bana som heter X2. Tänk er Insane på Gröna Lund fast 15 gånger värre både i höjd, snabbhet och längd. Bra avslut på dagen!

Vi bilade sedan upp mot highway 1 och stannade på ett motell. Rena lyxen med eget rum, kingsize säng och ordentlig dusch. Dagen efter åkte vi längs kusten på den vackra highway 1. Där var det som att uppleva Perus bergiga och kurviga vägar på nytt fast i bättre skick. Vi stannade vid en strand där hundratals sjölejon låg och solade och senare vid en annan strand för att se solnedgången. Längs vägen har vi även haft diverse dispyter om varandras kartläsning och körning. Men det hör väl till när man åker på roadtrip ;)

Idag är det Magdalenas födelsedag och det har vi firat med att vara i den vackra yosemite- nationalparken.

Yosemite nationalpark

October 15, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 8 °C

Den vackra highway 1 efterföljdes av den stora Yosemite nationalparken. Vägen dit var slingrig och omringad av stora träd och vattendrag. Vi var långt ifrån de enda besökarna i parken. Alla boenden var nästan fullbokade och vi som tyckte att hotellen nära flygplatsen i San Fransisco var dyra... Att hyra ett ouppvärmt tält en natt kostade 135$ dvs 1150 kr! Och ett vanligt rum kunde kosta upp emot 3800 kr. Helt galet! Vi bestämde oss istället för att åka tillbaka till en annan stad för natten. I parken vandrade vi till ett fint litet vattenfall. På vägen såg vi näst intill tama rådjur och ekorrar. Vi kom även nära en del fina fåglar. Tidsoptimister som vi är kom vi till vattenfallet lagom tills det blev mörkt, vilket gjorde tillbakavägen till en skräckvandring. I parken sitter massor av skyltar på hur man ska hantera björnar om man råkar träffa på en, så vi trodde att var och varannat träd var en björn. Dagen efter var det Magdalenas födelsedag. Det firade vi med en ytterligare dag i nationalparken. Vi åkte upp till den kända "glacier point". Här såg vi söta "piff och puff"-ekorrar och ripor. Utsikten var fantastisk och vi hamnade faktiskt mitt i ett bröllop. Tyvärr missbedömde vi istället bensinförbrukningen den här gången. När vi var på väg upp till utkikspunkten började bensinlampan att lysa. Med tanke på att närmsta bensinmack låg en timme ifrån på en slingrig och backig väg höjdes nervositeten rejält i bilen. Vi pratade till och med med en parkvakt för att ta reda på hur vi skulle ta oss till väga ifall att vi fick soppatorsk mitt i skogen. Vi båda drog en lättnads suck när vi kom fram till macken. Vi avslutade med att kolla på stora sequoiaträd innan vi körde mot staden Modesto.Read more