Israel
Haifa

Drijven op de Dode Zee

February 24, 2023 in Israel ⋅ 🌙 13 °C

Vroeg uit de veren want vandaag was het de dag om een bezoek te brengen aan de Dode Zee. Een rit van meer dan twee uur, maar het steeds veranderende landschap doet je dat snel vergeten.

We beginnen met een ontbijt op de top van Mount Shaul, dat onderdeel uitmaakt van het Gilboa gebergte. Dit werd verzorgd door twee hele lieve gastouders, welke ook onze chauffeurs en gids waren van vandaag. Het uitzicht nog wat mistig, maar naarmate de lucht steeds meer opklaart, adembenemend!

We arriveren bij een eerste checkpoint en daarmee treden we de oostkant van de Westelijke Jordaanoever binnen, Palestijns grondgebied. De weg loopt parallel aan de Jordaan, aan de overkant van de rivier hebben we goed zicht op Jordanië. Hier vind je veel nederzettingen, begrijpelijk want het is de enige bron die het land van water voorziet.
      Vanuit het hooggebergte in Libanon en de Golan wordt het meer van Galilea aangevuld. Via een stuwdam controleren de Israëlí hier de waterstand van de Jordaan, waardoor Jordanië zeer afhankelijk is van haar buurland. In het vredesverdrag tussen beide landen is vastgelegd dat Israël verantwoordelijk is voor het vullen van de Jordaan.
      De Jordaan waar Jezus is gedoopt door Johannes de Doper, helaas komen we net te laat aan om een blik te werpen op deze bedevaartsplek. Nog steeds worden er Christenen gedoopt in de Jordaan. Het gebied voelt als een grote overhoring levensbeschouwing, maar in de praktijk lijk ik de verhalen uit de Bijbel beter te kunnen plaatsen.

De plek waar Jezus is gedoopt is nu op papier Palestijns grondgebied, maar in de praktijk is de kustroute een plek waar beide partijen elkaar ontmoeten.
      De groenwitte nummerborden behoren toe tot de Palestijnen de geelzwarte tot de Israëlí. Gecompliceerd wordt het bij het passeren van enkele plaatsen in 'The Westbank', zo is de oeroude stad Jericho verboden voor Israëlí. Als toerist kun je er wel komen, maar voor nu laten we deze tevens Bijbelse plek achter ons.

Naarmate het landschap van een groene oase verandert in een woestijnachtig gebied weten we dat de Dode Zee niet ver weg is. Onderweg zien we brede paden in het gebergte als gevolg van geulerosie dat is veroorzaakt door hevige regenval. Dit jaar kwamen nog elf schoolkinderen om door de hevige modderstromen die met een gigantisch kracht de berg afdenderen en zij werden verrast.

De Dode Zee was een leuke ervaring en je blijft daadwerkelijk drijven. Het is het diepste punt van de aarde op een continentale plaat, zo'n 400 meter diep.
      Daarnaast is het een beetje een vies modderbad gevuld met heel zout water. Eenmaal in je ogen of in een open wondje doorsta je helse pijnen. Je lijf trekt zich zeker nog twee uur strak nadat je het water bent uitgegaan. Een duik in een zoetwaterbad was dan ook best lekker. Helaas horen we ook dat de Dode Zee wordt bedreigd door grote bedrijven die steeds vaker een beroep doen op de mineralen. Dit heeft grote gevolgen voor het gebied, zo daalt de bodem steeds vaker.
      Al met al een top dag! Tot morgen!

Mountainbiken en strand Haifa

February 26, 2023 in Israel ⋅ 🌙 14 °C

Om 7.30 uur word ik opgehaald voor een mountainbike tour. Noam is mijn contactpersoon en hij brengt mij naar zijn woonplaats Shinshit, een kwartiertje rijden van mijn verblijf.

Ik krijg een fiets en een helm en we vertrekken. De overheid heeft onlangs flink geïnvesteerd in wandel en fietspaden, het ziet er allemaal gelikt uit.
      Volgens Noam is dit de mooiste tijd van het jaar om te fietsen, want de omgeving is groen en de temperatuur laat het toe.

We rijden door een glooiend landschap dat werkelijk prachtig is. Het doet mij denken aan de Ardennen.
      Onderweg rijden we langs dorpen waar bedoeïenen leven. Dit zijn oorspronkelijke nomaden, maar steeds vaker hebben ze een vast verblijf en houden ze vee. Ze leven volgens Noam een teruggetrokken bestaan in Israël.

Onderweg bespreken Noam en ik de wereldpolitiek. Ik verontschuldig mij op voorhand voor mijn directe aanpak, iets waar ik me als Nederlander bewust van wil zijn. Noam lijkt mijn vragenvuur wel te waarderen.

Noam geeft aan dat hij na 30 jaar tijd weer de straten op is gegaan om te protesteren, dit om de democratie in zijn land te bewaken. De geschiedenis heeft geleerd dat het steeds weer mis kan gaan, aldus Noam. Toen hij op 4 november 1995 een vredesmanifistatie in Tel Aviv bijwoonde leek vrede dichterbij dan ooit. Maar juist op dat moment werd hun leider en premier Yitzhak Rabin vermoord.

Noam is net als alle Israelí die ik spreek geïnteresseerd in mijn reis naar Libanon en vraagt mij hoe het daar is. Het is voor hem onmogelijk dit buurland te bezoeken, net als de andere omliggende Arabische landen (met uitzondering van Jordanië). Met het Franse paspoort dat hij tevens bezit denkt hij erover na om ooit een bezoek aan Egypte te brengen, maar hij weet niet of dat veilig is.

Opeens bedenk ik mij hoe treurig deze situatie in Israël kan zijn. Noam heeft een kast van een huis, maar heeft een beperkte vrijheid zich in de regio te bewegen. De Palestijnen in de Westelijke Jordaanoever hebben binnen Israël een mogelijk nog beperktere bewegingsvrijheid, waar zij gebonden zijn aan de toegewezen gebieden.
      Het conflict zie ik nu als een grote matroesjka, waarin iedereen wordt beperkt in zn vrijheid. De een wat meer dan de ander. En binnen dit beeld zijn er ook weer duizend uitzonderingen en is de situatie zeer complex.
      Ik besluit het te hebben over Caroline van der Plas, nu we toch de wereldproblematiek aan de kaak stellen.

Ik heb een topochtend gehad met Noam, maar was wel redelijk kapot van al dat klimmen met de fiets. Mijn verkoudheid hielp hierin niet mee, maar deze trip kan ik weer afstrepen van mijn lijstje.

In de middag gaf ik Haifa een tweede kans en ben naar het strand gegaan. Dit was ok, maar haalt het niet bij de boulevard van Tel Aviv. Ik vind het maar een aparte stad.

Voor nu, doei!

De vrijeschool in Tiv'on

February 27, 2023 in Israel ⋅ 🌙 15 °C

Shaked High School is de vrijeschool waarmee we de uitwisseling doen.
      Het is een kleinere school dat gevestigd is op het terrein van Oranim Academic College in Tiv'on.

Wanneer ik aankom zie ik onze Rotterdamse studenten een balletje trappen. Ik kan het niet laten en sluit mij aan. Niet veel later worden we uitgedaagd door de studenten uit Israël die zeer goed kunnen voetballen. We moeten ons verlies nemen.

Blijkbaar zie ik er heel erg jong uit, want iedereen ziet mij aan voor student. Je kunt je afvragen of dit aan mijn jong uitziende gezicht ligt of aan de volwassen gezichten van deze tieners, die vrijwel allemaal een baard hebben.

Ik bezoek een les houtbewerking en ben onder de indruk van de creaties van de leerlingen.
      Na deze les bekijk ik de werkstukken van onze leerlingen, die een print aan het maken zijn. De docent is vriendelijk en inspirerend. Op de achtergrond klinkt een lekker muziekje, deze lijkt de leerlingen in trance te brengen.

We sluiten af met een muziekles. Dit wordt gedaan in een prachtige theater met een machtig uitzicht over Tiv'on. De les ziet er zo ontspannen uit, er wordt gekletst en een leerling klimt in een boom. Niet veel later besluit laatstgenoemde zijn basgitaar te pakken en gooit er een heerlijke solo uit. Er ontstaat een jamsessie onder leerlingen, andere leerling gaan dansen. Over activerend onderwijs gesproken: wat is dit voor een droomschool?!

Niet veel later vertrekt de groep voor een lunch bij een van de Israëlische studenten. Ik neem een late lunch en besluit bij de paarden te kijken van Miri en Dorand. Hier is hun dochter hard aan het werk om ze te voeren. Wat is het hier gemoedelijk en mooi, je waant je hier in een vreedzaam paradijs.
      Helaas is de werkelijk van dit land anders en dat heeft ons doen besluiten het bezoek aan Jeruzalem te schrappen. Akko we komen eraan!

Baha'i Temple Gardens

August 23, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 30 °C

At the Baha'i Temple and Gardens in Haifa. Stunning. 18 different levels of gardens. And... we have to wear long trousers, and stay "modest" in numerous sites we visit. Jeans came off straight away afterwards... cause it's HOT!Read more

Dag 12- Blankenberge van Israël

August 27, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag namen we afscheid van Jerusalem, erg sip. Toch konden we niet vertrekken voor we enkele must-see’s afstreepten. Voor we op pad gingen, moesten we nog even onze koffers droppen in het station, dat vol stond met zwaar bewapende mensen onderweg naar hun legerdienst. We trokken voor de laatste keer de oude stad binnen met als hoofddoel de Temple Mount, een heilige plek waarin doorheen de historie bijna elke religie wel enkele tempels heeft gezet, die dan jaren later door een andere religie werden afgebroken. De uiteindelijke winnaar: de Moslims, met als resultaat een prachtige moskee bovenop de berg. Na wat rond te dwalen rond de Moskee (waar we jammer genoeg niet binnenmochten) zijn we met een omweg langs de Zara naar het station gegaan. Daar haalde we de trein richting Haifa, onze laatste stop. De trein zat bomvol en de schaapjes besloten dan maar films te kijken op de vloer. Eens aangekomen in Haifa stonden we wel even perplex bij aankomst aan ons verblijf… we zaten precies in de luchtbal. Grellige blokken, veel afval en straatkatten deed de moed in onze schoenen zakken. Alle geluk zit schoonheid vanbinnen, dus waren we erg blij te zien dat ons appartement zelf dik inorde was. Savonds trokken we da stad nog in voor een gezellig en goedkoop cafetje te doen. Een eerlijke opinie: Haifa heeft ons hartje nog niet gewonnen, maar we blijven uiteraard gelukkige jongens (geef ons goedkope pils en het is wel oke).
      We leven nog x
      De schapen

Dag 13- Ku(s)tstad

August 28, 2023 in Israel ⋅ 🌬 29 °C

Na lekker lang te dommelen is het toch al 12:00 wanneer we ontwaken. We maken rustig ontbijt en pakken een frisse douche voor we de stad in trekken. De eerste indruk was eerlijk gezegd best wel slecht, aangezien het overal wat vuil was en ongezellig. Waar we normaal rustig aan het zeetje wilden wandelen lag dan een dikke industriële haven. Samenvattend: Haifa niet direct ons hartje gewonnen. Maar wij zouden onszelf niet zijn als we dan niet dapper doorzochten naar een strandbar met bier. Zo strandden we uiteindelijk een halfuur verder met een fris pint en later een pizza, allemaal bij prachtig zeezicht. Na een korte regenbui trokken we dan nog een uurtje verder de kustlijn af waar een gezellig strandje lag, met nog belangrijker: een volleybal veld. Om toch ons steentje bij te dragen in de globale crisis hebben we daar wat vriendelijke Russen tot tweemaal toe een goei pak slaag gegeven. ‘S avonds zijn we weer naar de Iza (goedkope) bar gegaan om daar te eten en vooral ook eentje te drinken!
      We leven nog x
      De schapen

Updates….

September 13, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 82 °F

Yesterday was a day of climbing in some caves next to an archaeological site (everything here is like this). Soooo much fun but I hurt my poor little finger. 😬

Today was spent catching up with some friends. One of such is a special pioneer sister who has been here for decades. She offered to treat us to lunch (one of our fave spots downtown Haifa). We hung out at her apt as she showed us her drum set and I smothered her cat who is on drugs that make it unable to escape so easily hehe 😜

We wanted to leave but our car was blocked in, that’s typical here to double park. See video for reference. Thankfully they left a number to call and a sign in Hebrew that we were hardly able to read.

We then went to the BEST felafel place for dinner next to the KH. We chatted with this man who stayed open later for us to enjoy our meal and talk about his life as a falafel maker and balancing it with his social life.

Then was meeting! Hebrew meeting. I have 2 improve comments that honestly should have had more preparation involved. I got one laugh from behind (I didn’t think what I said was funny). 😬 I hope i didn’t say anything too wrong. Lol

After meeting we went for ice cream and to meet our old landlord to collect some money! Our security deposit from 2016. We never got it before we left! Now, our trip ends up paying for itself. 🙌

Tomorrow is more activates. Will keep posted

Wasserplätschern in haifa

September 30, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 29 °C

Plötzlich Israel. Haifa. Aus einem Namen wird ein Ort, wird eine Geschichte, werden Menschen. Im Moment Frühstück in dem hotel bat gatlim. Kleiner Innenhof, holzterrasse, Tisch und couchelementw, loungig, Wassergeplätsxher aus mehreren wandauslässen, mal höher, mal tiefer angebracht, in rechteckige Becken sich ergießend,kleine Bar, an der ich gestern nach ei em langen Tag noch einen NAZARE trank, auf rumbasis. Danach ins Bett wandte, ein rausche hörte,dachte, es wäre eine nahe Verkehrsträger, doch es war das Meer. Noch gesehen in der Nacht, gelblich erleuchtet von den lichtern einer sandigen strandpromenade. Glitzern von anderen Küstenort und Schiffen über dem dunkelblau heranwogenden Wasser. Die lichter sind nahe dem Libanon. Levante, Libanon, was für klangvolle, historisch aufgeladene Namen, jetzt besetzt mit kriegsangst, Waffen, Hass, Religion, Macht, rechthaberei. Bisher natürlich nichts zu spüren. Touristenattitüden. Anflug über karges Land, Siedlungen und immer wieder Siedlungen, rechteckig oder kreisförmig auf Bergen und in den wüstenartigen Bergen angelegt. Abholen des mietautos,begutachten früherer Schäden, Ausfahrt schon mit Navi, Fortschritt zu früheren Reise,n, vorbeigleiten an den Hochhäusern von tel aviv, immer wieder anderen in weiss gehaltenen Hochhäusern, vieles im Neubau, nur im Skelett oder halb vollendeter Fassade. Das Land ist klein, we are a small country, gleich zweimal gehört,aber auch ein junges Land. Und ein freundliches. Sofortige hilfsbereite antworten und Auskünfte. Hier der Parkplatz für die Nacht, am Strand dann für den Tag, dort ein gutes Restaurant und so weiter. Schabbatabend in der Innenstadt. Pizza am strassenrand, um das intensive hungergefühl zu stillen. Busse, die halten und fahren, auf einem steht grand Kanton. Eine Frau, die wartet in grünem Kleid. Eien Gruppe dunkelhäutiger Mädchen in weissen Kleidern, irgendwie religiös, die die strasse überqueren, sonst pulsierenden südländisches leben. Es ist warm, die Läden und schnellimbissw, die Obst und gemüstestände haben offen. Verständigung auf englisch. Schrift leider nicht lesbar. Das filmfestival im hellen Licht, fast alles ausverkauft, keine Übersetzung in einem dechiffrierbaren Programm. Eine Ausstellung eines polnischen Künstlers mit von ihm komzipierten Plakaten berühmter filmtitel. In einem Park unter einem weissen Dach Menschen auf coachen, monobloc-stühlen und sittlichen, die einer Band vor einer filmfestival Wand lauschen. Abschlussong I DID IT MY WAY, aber leider viel zu hoch intonirrt, so dass es fast schmerzt. Umgeben von verkaufsständen für Kleidung und schmuck. Darüber die warme Nacht.
      Haifa also. Morgen. Haifaan einem Berg. Weit oben die Stadt. Hängende Gärten, deutscher boulevard, mal schauen was wird, Haifa, Anlaufstelle von vielen Flüchtlingen nach dem Krieg, Haifa hotel bat gatlim, zum Ausgang hin zwei Duschen für strandbesuchee, der Sand ist nur 200 Meter weg. Palme , die in den noch nixht ganz blauen Himmel ragen, hebräische Töne von sen coachen. Lo heißt Nein, Kim heisst Ja, effo oder so ähnlich Wo, tota danke.

Fahrt nach Haifa

September 10, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 27 °C

Schalom und Hallo,

heute ging unsere Reise weiter in Richtung Norden und hat uns in die Hafenstadt Haifa geführt. Wir sind derzeit 2.893 km von Berlin entfernt.

Wir sind mit dem Zug gefahren (ähnlich zu unseren Regios gebaut von Bombardier). Leider konnte der Zug nach ein paar Stationen nicht mehr weiterfahren und wir mussten auf den Nächsten warten. Der war natürlich sehr voll. Wir sind dennoch gut angekommen und waren pünktlich zum Check-In im Hotel.

Anschließend sind wir ein Stück an der Promenade entlang spaziert auf der Suche nach einem Restaurant. Seit gefühlten Ewigkeiten waren wir dann mal wieder bei einem Italiener essen. Es war sehr lecker.

Gestärkt sind wir dann mit einer Gondel hoch gefahren zum Kloster Stella Maris ("Stern der See"). Von dort aus hatten wir bereits einen guten Überblick über die Stadt. Bergab sind wir gelaufen und dann durch die Deutsche Kolonie geschlendert. Die "Deutsche Kolonie" wurde 1869 als Dorf von christlichen Siedlern der Tempelgesellschaft aus Deutschland gegründet. Heute ist dieser Stadtteil das Kultur- und Touristenzentrum der Stadt.

Am frühen Abend sind wir dann noch durch das Hafen- und Studentenviertel gebummelt. Hier gibt es viele kleine Cafés und Bars. Aber ansonsten ist der Küstenbereich durch Industrieanlagen und Verkehrsadern geprägt.

Jetzt wird es langsam Zeit fürs Bett.

Liebe Grüße
      Chris & Stephi

Haifa - Teil 1

September 11, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 29 °C

Hallo ihr Lieben,

an Tag 17 unserer Reise haben wir uns um 10.30 Uhr einer Tour mit Daniel und seinem "crazy yellow hat" angeschlossen. Unsere bunte Truppe ist unten auf dem ersten Bild zu sehen. Es waren auch wieder viele Touristen aus Deutschland dabei.

Zunächst sind wir auf der Louis Promenade auf dem Mount Carmel entlang gelaufen und haben den Ausblick über Haifa genossen und gespannt den Erzählungen von Daniel gelauscht.

Er hat uns auch von dem Buch "Altneuland" des Österreichers Herzl berichtet, in dem Haifa als die Stadt der Zukunft bezeichnet wird (u.a. wegen dem großen Hafen). Noch im Erscheinungsjahr wurde das Werk ins Hebräische übersetzt und erhielt den poetischen Titel "Tel Aviv" (alt und neu). Einige Jahre später wurde die Stadt Tel Aviv gegründet und nach dem Buchtitel benannt.

Anschließend haben wir die Bahai Gärten bewundert. Diese Gärten auf dem Mount Carmel mit dem Bahai Schrein im Zentrum ist eine der heiligsten Stätten des Bahai Glaubens. Die andere Stätte befindet sich in Akko, Israel. Bahai ist eine sehr junge Religion mit rund 7 Millionen Gläubigen weltweit.

Die Gärten beginnen oben an der Louis Promenade, dann folgen 9 Terrassen, im Zentrum befindet sich die Terasse mit dem Schrein (den man derzeit leider nicht besichtigten kann), danach folgen 9 weitere Terrassen und die Gärten enden bei der Deutschen Kolonie. Das vierte Foto zeigt den Blick von unten und das fünfte Foto von oben. Auf dem letzen Bild ist die Deutsche Kolonie von oben zu sehen. Gott sei dank sind wir von oben nach unten gelaufen, denn es war wie immer sehr heiß.

Haifa, Bezirk Haifa, Haifa distrik, Districto de Haifa, منطقة حيفا, Hayfa dairəsi, Beziak Haifa, Хайфски окръг, Distrig Haifa, Districte de Haifa, Haifský distrikt, Haifa-distriktet, Distrikto Ĥajfo, Distrito de Haifa, Haifa ringkond, Haifa barrutia, استان حیفا, Haifan hallintoalue, District de Haïfa, Slyst Haifa, Meẖoz H̱efa, Okrug Haifa, Հայֆայի մարզ, Distrik Haifa, Distretto di Haifa, ハイファ地区, ხაიფის რაიონი, 하이파 구, Haifos apskritis, Haifas apgabals, Хаифа, Daerah Haifa, Haifa distrikt, Hajfa, ہیفہ ضلع, Districtul Haifa, Хайфский округ, Haifa Destrict, Hayfa Bölgesi, Хайфський округ, حیفا ضلع, Quận Haifa, חיפה דיסטריקט, 海法区