Around the world

September 2018 - May 2024
Met backpack de wereld over....
Herinneringen maken, culturen ontdekken en avonturen beleven 🌎
Currently traveling
  • 2,088days

Tamil Nadu province

December 17, 2018 in India ⋅ ⛅ 29 °C

Madurai, Tamil Nadu. In de ochtend na het wakker worden de Indiase straat op. De lichtelijke chaos en warmte in. Indiase muziek, toeterende rickshaws, motorbikes en een mix van geuren. Lopend op de zanderige hoofdweg want een stoep is er niet. Bij een klein eettentje aan straat een verse Masala dosa als ontbijt. Eten met je handen. Een mengelmoes van mensen raast voorbij. Na de dosa naar de overkant voor een masala chai tea bij een van de typische street stalls. Indiërs kunnen niet zonder. Staand langs de drukke weg, observeren en een praatje maken. Het zijn van die ochtenden die ik koester als ik hier reis.

Vaak is de eerste vraag van de nieuwsgierige Indiërs op straat: "Which country?". Na eventuele associaties over the Netherlands wordt er over het algemeen snel doorgevraagd naar wat ik hier (alleen) doe, welk geloof ik aanhang en of ik getrouwd ben. Enige verbazing volgt als blijkt dat ik solo reis, geen geloof aanhang en niet getrouwd ben. "Oh", gevolgd door een typisch Indiase head shake (voorbeeld: https://bit.ly/2SR3F30) De headshake die ik na een aantal weken ook begin te gebruiken.

In Madurai vind je ook de Minakshi Tempel waar dagelijks honderden pelgrims een bezoek brengen. Als toerist belandt je bij het betreden van deze tempel in een religieus schouwspel. Fotocamera en telefoon mogen niet naar binnen en dat snap ik wel. De plaats is zo holy dat je Hindoes op de grond ziet liggen, de grond kussen en op plaatsen ziet aanbidden, offers en rituelen uitvoeren (Puja) met wierook, kaarsen en bloemen omsingeld. In de rij staan vele mensen voor contact met de Brahmaan priester, de hoogste rang in het kastenstelsel en alleen toegankelijk voor Hindoes. Hier stond ik - per ongeluk - ook in de rij, maar werd door een oplettende gids terugverwezen.

Na Madurai reisde ik per nachtbus in zeven uur naar Pondicherry, een kustplaats in de provincie Tamil Nadu. Pondicherry is een voormalig Franse kolonie, hoofstad van Frans-Indië en deze invloeden zie je terug in het centrum. Straatnamen aangeduid met Rue, politieagenten met een Kepi hoed, een Promenade en een Notre Dam Church. In de wijk 'White Town' vind je kleurrijke gevels en cafés met verse wafels, baquettes, croque monsieur, espresso en croissants. Op de laatste dag heb ik mezelf getrakteerd op homemade koffie, yoghurt met muesli en vers fruit in de ochtend, een wafel als lunch en een woodfired pizza in de avond. Een Europees cuisine dagje, tussen de Indiase middenklasse, na drie maanden Aziatisch eten.

In Pondicherry is de Arulmigu Manakula Vinayagar Temple gevestigd. Vol in beweging en geen toerist gezien. Het doet me telkens beseffen hoe diep de religie hier overal in de samenleving en het dagelijks leven verweven en zichtbaar is.

Met reizigers spreken we in de hostels regelmatig over India en de reiskeuze in het algemeen. Een jongen die in twee jaar tijd liftend van Duitsland naar India is gereisd en al drie jaar onderweg is, een man uit Londen die als journalist door India reist, een Canadees van in de veertig die om de vijf jaar zijn baan stopt en een lange reis maakt en een Frans stel van mijn leeftijd die ook beide hun kantoorbanen hebben opgezegd en na een jaar reizen samen een guesthouse willen starten. Het is een andere mindset, wat eenmaal in het werkende ritme van het (kantoor)leven lastig te veranderen is. Uiteindelijk blijft het een kwestie van doen.

De meeste backpack reizigers plannen dan ook minimaal een aantal maanden door dit land, maar er zijn uitzonderingen. Een Peruaanse man die een ander stel in Rishikesh ontmoette kwam voor twee weken naar India en wilde alle bekende plaatsen in zowel het Noorden als Zuiden bezoeken. Hij was zo gebrand op alles aftikken dat hij op een dag meer deed dan het Franse stel in drie weken op diezelfde plek. Yoga, rafting en een cooking class op één dag en ook nog even bezoek aan de tempel. En toen hij snel even ging douchen vroeg hij of zij in de tussentijd op zijn telefoon konden invoeren wat hij nog meer kon doen. Hij kreeg de bijnaam Speedy Gonzales.

Een contrast met het drukke straatleven is de omgeving Auroville waar ik een dag vanuit Pondicherry heen ben gegaan. Auroville is een experimentele utopische plek die al in 1968 door 'The Mother' werd gesticht. De droom was en is een gemeenschap te creëren die aan niemand toebehoort, geen hiërarchie, religie, regels en kent en vanuit de visie van Sri Aurobindo leeft. In de afgelegen serene een groene omgeving wonen en leven 2800 mensen met 54 nationaliteiten, waaronder honderd Nederlanders. Een belangrijke eye catcher is het indrukwekkende goudkleurige meditatatiecentrum Matrimandir.
    Als je bijdraagt aan een lokaal project en de visie uitdraagt mag je toetreden tot de commune. Ik heb nog even overwogen me aan te sluiten, maar toch besloten door te reizen ;).

Ja.... India werkt verslavend en nodigt continue uit tot meer. Voor mij het ultieme backpack reisland. Het is fantastisch om hier alweer meer dan een maand te zijn en te ervaren.

Christmas in Bangkok!

December 25, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

De toeterende Indiase 'Hello Sir, tuktuk?' is vervangen door een glimlach. De chapati en samosa's voor Pad Thai en mango sticky rice. Welkom in Bangkok, Thailand. Wow. Een heaven voor streetfood. Op de eerste dag ben ik alle eetkarretjes rondom mijn hostel al afgegaan :-) .. Van roasted pork tot gebakken banaan. Reizen = Eten.

In Thailand merk ik pas wat een onderdompeling, intens en struggle reizen door India eigenlijk is. In geval van India naar Bangkok - hoe rustig, netjes en schoon een Aziatische stad kan zijn. Van ongemak naar comfort. Als je ergens langer bent vervaagt je blik op wat er daarbinnen en -buiten gebeurt. De metafoor in het leven en werk in het algemeen.

Weer aan de rechterkant van een schone weg lopen, überhaupt weer op een stoep kunnen lopen, geen toeterend verkeer of bedelende kinderen en mijn headbubble afleren. Aan streetfood vergapen zonder na te denken en over straat lopen zonder te worden aangesproken of bijna te worden aangereden. Ook het nachtelijke vervoer vanuit de airport ging perfect, terwijl dat in India bij mij nog nooit vlekkeloos is verlopen.

De eerste indrukken hier doen me denken aan een combinatie van China en mijn eerste reis door Vietnam, alleen dan moderner. Warmte, toeristische tempels in combinatie met toeristen, skyline, beleefde lokale mensen, eten aan straat, rooftop bars, nightlife, de skytrain, mega shoppingcenters, nu in kerstsfeer gehuld, en een 7-eleven op elke straathoek.

Waar ik het hostel in Bangkok voor drie nachten had geboekt, verblijf ik er nu al 8 dagen. Het is een kleinschalige sfeervolle plek met waar ik tot na de kerstdagen blijf. Je leert de mensen kennen en went aan een buurt. De eigenaar Abhi is begin dertig, reiziger, heeft volunteers die het hostel runnen en gaat graag met zijn gasten op pad waar hij dan zelf ook onderdeel van is. Mijn favoriete lunchgerecht so far: Spicy Lemongrass soup with prawns. Homemade, om de hoek en vers aan straat bereid.

Mezelf achterop een motorbike laten vervoeren over de drukke wegen, slingerend tussen de auto's en langs wolkenkrabbers is machtig. Idem voor lokaal vervoer per boot door de smalle wateren. Het zijn van die momenten waarop ik de energie door mijn lijf voel stromen. Dwalen in een miljoenenstad waar overal wel iets te beleven is. Love it.

En dan is het alweer eind december. Eind december is ook een mooi moment voor reflectie. Het jaar van de reis waarin het opzeggen van mijn baan, waar ik relatief nieuw was, niet makkelijk was. Dit gaf spanning en dilemma's. Niet durven, toch doen. En gedaan. Ik besefte dat mensen, inclusief ikzelf, belemmerende overtuigingen hebben om een keuze niet te maken, uit te stellen of (te)veel na te denken wat anderen ervan vinden. We willen avonturen, maar blijven tegelijkertijd ook vaak hangen in de dagelijkse routine, zekerheid en het ritmiek van alledag. Dat is zonde want voor je het weet is het te laat.

Het ervaren van deze reis voelt als een droom die is uitgekomen. Vanuit Rusland via Mongolië, China, Myanmar en India naar Thailand. De ontmoetingen, ervaringen en indrukken zijn een verrijking. Veel meer dan je op een kantoor kan ervaren. Daar ben ik dankbaar voor. En waar ik dit jaar met kerst niet bij mijn familie ben, is mijn kleine neefje er voor de eerste keer wel bij. Een nieuwe generatie.

Het is hier dagelijks + 30 graden en drink een koud biertje op een rooftop met uitzicht op de skyline van Bangkok. De kerstdagen vier ik met reizigers. 11 nationaliteiten aan het kerstdiner, van Zuid Korea tot Ecuador. Alweer meer dan een week hier. Wat is de wereld groots en en wat is er toch oneindig veel te ontdekken.

Wie (niet) reist is gek. 'Don't let dreams to be dreams'.

Vanuit Thailand: Merry Christmas all! Proost.

Eilandhoppen en NYE in Thailand

January 1, 2019 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

HAPPY NEW YEAR! Alle goeds, gezondheid en inspiratie voor 2019! Het nieuwe jaar begon voor mij in korte broek aan het strand, met zon, zee en vuurwerk.

Ongeveer week geleden stapte ik in Bangkok met gedachtes als 'stop de tijd' en 'ik wil niet weg' in de nachtbus voor een zestien uur durende reis naar Koh Lanta, een eiland in het zuiden van Thailand. De geplande drie dagen in Bangkok werden er vijf en vijf werden er uiteindelijk tien.

Travel goes on.... Bangkok was fijn en comfortabel. Met drie dagen kerstdiner, waaronder Thai hotpot en de avond voor vertrek een cocktail in een skybar op de 49e verdieping van het Marriot hotel. Het is grappig om als backpacker een luxieus hotel binnen te stappen. Het uitzicht op de rooftop was adembenedemend en door de cocktail langzaam te drinken kon ik zowel zonsondergang als avondscene bekijken. Top of the world gevoel zo hoog boven de stad.

Een dag later vertrok ik 'op budget' richting Koh Lanta. Door drukte in het hoogseizoen kon ik geen comfortabele nachtbus meer boeken en dat betekende 11 uur in een bus met te kleine stoelen voor deze lange Nederlander. Een nacht zij aan zij, arm tegen arm tegen een Thai aan op een stoel waarbij de hoofdsteun zich ergens tussen mijn schouderbladen bevond :-). Niet gek dat ik als enige westerling in de bus zat om deze reis af te leggen. Na elf uur kon ik de bus uit en overstappen op een mini bus voor de laatste drie uur. Het is niet ideaal maar het einde van zo'n busreis komt vanzelf naar je toe, zo denk ik dan maar. Je went eraan. Voor omgerekend twintig euro aan vervoerskosten liep ik een dag later 1000 km zuidelijker op een prachtig strand en zag ik de zon achter de horizon verdwijnen.

Op Koh Lanta genoten van het strand, het blauwe water en de sunsets. Per scooter het eiland- en per boot een paar omringende eilandjes bezocht en over het strand hardgelopen. En toen was het ineens oudjaar.... Toch speciaal met een temperatuur van 31 graden.

Op oudejaarsavond besloot ik rond 21:00 per tuktuk naar een strandbar te gaan waar een aantal solo reizigers van Tripadvisor (forum) zouden zijn om het nieuwe jaar in te luiden. Je kent elkaar niet, maar het voelde goed. Zo'n twaalf mensen hadden zich al verzameld waar ik als een van de laatste aansloot. Omringd door honderden vakantiegangers, vuurwerk en strand gingen we met ons gezelschap feestend het nieuwe jaar in. Toen de zon opkwam en het hostel het ontbijt al begon klaar te maken ben ik maar mijn bed ingedoken....

In Nederland zijn we vaak weken van te voren bezig met invulling van oud en nieuw, wat veelal in vaste - vrij besloten setting wordt gevierd. In Koh Lanta leerde ik deze mensen twee uur voor 0.00 kennen en werd het een avond met een gouden randje.

Zo zie je maar. Mooie momenten ontstaan vaak spontaan. Ook al ken je niemand op een onbekende plek ergens op de wereld, het komt altijd wel goed. Ook als het niet goedkomt. Vertrouwen hebben, niet alles plannen en go with the flow.

Om het jaar 2018 reizen af te sluiten onderstaand nog een rijtje reisstatistieken over het afgelopen jaar, 4 maanden reizen :-) Thanks all!

- Aantal reisdagen: 114
    - Aantal kilometer afgelegd: 26.100 kilometer
    - Aantal landen bezocht: 6
    - Aantal hostels verbleven: 25
    - Aantal bedden geslapen: 39 (excl. nacht-treinen en bussen)
    - Aantal keer couchsurfing: 2
    - Aantal keer in een tent: 6
    - Aantal treinreizen: 11
    - Aantal busreizen: 18
    - Langste treinreis: 74 uur (Moskou - Irkusk)
    - Langste busreis: 11 uur (Thailand)
    - Dormkamer met meest aantal bedden: 12
    - Hardste dormsnurker: Beheeve hostel in Hyderabad - ben ik maar op de gang gaan liggen
    - Aantal defecte zaken onderweg: telefoon en e-reader - beide vervangen in India
    - Aantal foto's systeemcamera: 7.485 (excl. telefoon)
    - Kilogram backpack: 13.8
    - Avontuur: mountainbike in Myanmar waarbij ik de afstand en hoogtemeters onderschatte, op heetst van de dag geen zonnebrand bij me had en de trapper defect raakte onderweg. En ook wel de € 2k bankafschrijving in Hong Kong, een uur voor vertrek
    - Beste metrosysteem: Moskou
    - Meeste verwondering: Calcutta
    - Indrukwekkend: het nomadenleven in Mongolië en mensen die langs een treinrails leven in Indiase slum
    - Goedkoopste maaltijd: 0.28 eurocent (Myanmar)
    - Duurste maaltijd: 4 euro (China)
    - Goedkoopste streetfood: 0.060 cent (India) - minder dan een eurocent
    - Zorgkosten: tandarts in China en hospital/medicijnen in India
    - Gemiddelde temperatuur van de laatste twee maanden: 32 graden
    - Wekker: geen - althans zo min mogelijk
    - Gemiddelde tijd uit bed: 8.45
    - Voorkeur stapelbed boven of onder: onder
    - Handigste reisaankoop: 4G simkaart in India
    - Aantal vriendelijke ontmoetingen: ontelbaar
    - Favoriete reisitem: Bose In-ear oordoppen met noise cancelling
    - Favoriete reiskledingstuk: Icebreaker merino wool T-shirt
    - Aantal dagen geen alcohol: 35 (Myanmar - India)
    - Belangrijke inpak-les: alles is overal wel ergens te verkrijgen en hoef je dus niet van te voren mee te nemen
    - Moeilijkste: weer op pad gaan vanuit een plek en mensen waar je het leuk hebt
    - Steeds minder: een strakke planning
    - Respect: mensen in minder ontwikkelde landen zoals India en Myanmar - waar grote groepen zonder vangnet voor zichzelf zorgen ipv maandelijks een salaris. Je moet wel, anders hebben jij en je gezin geen onderdak en eten
    - Veranderd: perceptie op tijd. Niet alleen hoe waardevol tijd eigenlijk is, je kan het niet bijkopen en het leven heeft een deadline. Hoe weinig vrije tijdje eigenlijk maar hebt als je fulltime werkt. Maar ook de perceptie van reistijd. Waar in Nederland een comfortabele autorit van een uur als ver wordt ervaren, je daarvoor niet zomaar op visite gaat, draai je op reis je hand niet om voor een rit van 12 uur per bus over hobbelige weg. Ik hoop dat ik daar iets van kan vasthouden na mijn reis. Het is mindset, omdat je in NL kleiner denkt  en het feit dat je door andere zaken minder tijd hebt
    - Reisvoornemen 2019: less is more, go with the flow en niet te klein denken
    - Bijzonder: de vrijheid en de mogelijkheid om zo van het ene naar het andere land te kunnen reizen en voor lange tijd in de reismodus te blijven. Dat je vanuit Myanmar naar India reist en na een reisperiode daar nog dezelfde avond in Bangkok land voor een nieuw avontuur is geweldig. Geeft me soms echt kippenvel
    - Aantal indrukken en ervaringen: ontelbaar!

Van Maleisië naar Down Under

January 12, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

Met vier minibussen, een trein, een boot en een stuk lopen ben ik twee weken geleden in twee dagen over land vanuit Thailand de grens van Maleisië overgestoken. Er kwam een tropische storm aan die ook Krabi zou raken maar ik was per toeval net op tijd weg.

De reis naar Maleisië ging door alle overstappen niet zonder slag of stoot. Mijn geboekte minibus zou een verbinding in de richting van de grensplaats zijn, maar bleken losse tickets die de operator steeds bij elk busstation wilde kopen. Al bij het eerste busstation bleken alle aansluitende busverbindingen vergeven. Zes uur wachten op de volgende bus. Slik. De chauffeur wilde er snel vandoor gaan, maar ik kon nog net op tijd mijn geld terug eisen waarop hij zich naar de ATM begaf om het door mij betaalde bedrag te pinnen. Met een refund op zak en een busstation in de verkeerde richting, maar een ander busticket geboekt in de richting van waar ik heen wilde. In de avond en halverwege de route ergens overnacht, heerlijk gegeten en de reis een dag later vervolgd. Het heeft ook wel iets. Als je tijd hebt zijn onverwachte zaken vaak geen probleem. Tijd is alles.

De tijd in Thailand voelde als een vakantie binnen een reis en was de opmaat van een reisroute langs verschillende wereldsteden in de richting van Nieuw Zeeland. Na George Town in Maleisië reisde ik achtereenvolgens naar Kuala Lumpur, Singapore en Sydney.

George Town deed aan als een Belgische kustplaats, vriendelijk, schoon en kleurrijk. Kuala Lumpur multiculti, nightlife, shopping centra's, hardlopen rond de Petronas Twin Towers en een bezoek aan de cinema.

Singapore was groots, modern, futuristisch en heeft me geweldig verrast. Internationale wijken, veel expats, veel groen, prachtige skyline en overal eten. Via Couchsurfing werd ik bij host Ling twee dagen ondergedompeld in een appartement met eigen kamer, homemade food, pickup vanaf de bus en tips. Het leerde me meer over Singapore.... over de werkdruk en aantal werkuren, de verdeling van nationaliteiten in appartementencomplexen, de leasehold huis-constructies die na 99 weer eigendom van de staat worden, de max. 14 vakantiedagen per jaar, de aanpak van criminaliteit - laagste criminaliteit ter wereld- en de visie, handel en lokale subsidies van de overheid als incentive om overal de grootste in te worden. Bijzonder.

Een hoogtepunt was ook het hardlopen rondom de Marina Bay, tussen de locals en langs de prachtig verlichte Skyline met uitzicht over het water. Kippenvel. Zoals zoveel in deze stad pas in de avond op gang komt. Naast de Marina Bay, een bezoek aan het luxueuze Sands casino (max. inzet aan de meeste tafels: $500.000), Garden Bay, Little India en Chinatown en hike door de natuur waren de Hawker (food) centers een belevenis op zich... Chicken rice, prawn dumplings, fried carrot cake, laksa, duck rice, pohpian, rojak, chilli crab, nasi lemaks, sugar cane juice en yakun toast. Mmmm.

Het voelt gek om Azië achter me te laten. De ongedwongen mentaliteit, het eten aan straat en op plastic stoeltjes, de soms vreemde manieren, contrasten, de lage kosten, gebrek aan regels, de harde ringtones, de veiligheid, de handeltjes, het eenvoudig vervoer, de 7-elevens, de buschauffeurs gedurende de rit soms zomaar stoppen om iets af te leveren, het klimaat, het - alles is overal wel te regelen-, de glimlach, het leven op straat en in het hier en nu. I'll be back some day....

Richting Sydney kreeg ik een upgrade naar een directe vlucht en maakte ik in het budget hostel voor het eerst kennis met een andere doelgroep backpackers. Jong, net van school en op een work away trip in Australië. In de ruim vier dagen Sydney verkende ik de stad, beaches, cliffs en maakte ik meerdere hikes rondom de Sydney Harbour NP en de Blue Mountains. Kookte ik weer in het hostel, ging ik naar een pub met live music en at ik de classic 'Aussies' burger met beetroot. Het klimaat, het outdoor leven, de laid back en easy going houding, de Amerikaans-Britse vibe, de 'no worries, dude, mate, buddy', artistiek en tikje alternatief maken het een stad en omgeving om lange tijd in te kunnen vertoeven.

Ja..... Het waren fantastische weken en het gevoel voor tijd en dagen was volledig verdwenen. Soms dwaalde ik nog laat door de stad en langs de skyline met camera in mijn hand. Geen planning, doen waar je op dat moment zin in hebt, eten waar je op dat moment zin in hebt, gaan waar en wanneer je wilt.

De volgenden stap is Auckland voor een roadtrip door Nieuw Zeeland. Een sprong nog verder van het kleine Nederland vandaan. Op naar overweldigende natuur. Wat een leven op dit moment.....

Ps. ter afsluiting nog een klein inzicht in India vs. Sri Lanka :-). Afgelopen week ontving ik een berichtje van Paul, een reiziger uit de UK die ik in India had leren kennen en met kerst een uitstapje maakte naar Sri Lanka. 'Hi Jesper! Sri Lanka is a paradise compared to Tamil Nadu. No horns, cars stay in their lane, they stop at pedestrian crosswalks, very little garbage, no rotting smell, blue sky with no fog. Its lovely.... No cows or stray dogs, everyone's polite, the sidewalks are for walking on. Hotels are cheaper and much better, trains easier and friendlier to use. Groceries more expensive (coke twice as much, chips 4 times)'. Ik kon een glimlach niet onderdrukken en voelde de herkenning. Cheers

Roadtrip en avontuur in Nieuw Zeeland

January 24, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

'You lucky guy...' dat schreef een Couchsurfing host uit Hampi, India na ons gesprek en toen ik op het punt stond om van Sydney naar Auckland te vliegen. Die woorden kwamen even binnen.

In de momenten van het reizen en ervaren is het soms lastig te bevatten hoe bijzonder het is wat we nu aan het doen zijn. Op deze leeftijd, met deze fitheid, los van het dagelijkse werkritme, de koude wintermaanden, gehaastheid van het leven en zonder kinderen. Weer een nieuw continent. Het ene nog mooier dan het andere.

In Auckland begonnen we aan onze roadtrip door Nieuw Zeeland en nadat onze hiking boots door de douanemedewerker vakkundig in het lab waren ontsmet -er zat nog een klein beetje modder op de zool- mochten we het land binnen.

Met onze volkswagen campervan een aantal dagen later geparkeerd aan een lake, bij een picknicktafel, met glaasje wijn en een strakblauwe lucht was dat één van die geluksmomenten waar ik bewust bij stilsta.

Het is fijn veel buiten te zijn. Na het wakker worden stappen we, na een krappe omwenteling in de campervan, letterlijk de natuur, frisse lucht, vogelgeluiden en zon in. Ontbijten we met gebakken eitje en kop koffie en plannen we de dag. We doen inkopen bij de Pack 'n Save, een kruising tussen de Sligro en de Lidl en lunchen we met brood en kilopotten peanut butter. Als de zon onder gaat koelt het af, gaan de truien aan, maken we een kop thee en duiken vroeg de campervan in.

Behalve op de avond toen er iets afbrak in het handvat van de campervan en de grote schuifdeur met geen mogelijkheid meer dicht kon. Slapen met open zijdeur en volle koude wind aan het water is niet ideaal. De grote opening zo goed als mogelijk afgedicht met ducktape en aanwezige materialen. Ook dat is reizen en kamperen, schakelen met de middelen die je hebt.

Aan het lake blikte ik in gedachten terug op de afgelopen twee weken in Nieuw Zeeland. Alweer zoveel toffe dingen gezien en gedaan.

Het hiken van de Tongariro Alpine Crossing van 20 km en 900 hoogtemeters en genoemd als een van mooiste day hikes ter wereld. Voorbereiding in voeding, weercheck en kleding is noodzakelijk. Het weer in de bergen kan snel omslaan en de mevrouw van de shuttle service deelde ons bij de boeking dan ook streng mee: 'Without hiking gear, layers and gore-tex rain jacket we won't let you in'. Loud and clear. Nadat de shuttle ons om 6:30 bij het startpunt had afgezet liepen we langs bergen, craters, vulcanisch landschappen en uphill met windvlagen van 60 km/u. Met een gemiddelde en vooraf aangegeven wandelduur van 8 uur voltooiende we de trekking in 5 uur en 30 minuten. Het was waan-zinnig.

Verder kampeerden we op zeven verschillende campsites, barbecuede we NZ burgers in de zon, struinden we over de witte zandstranden van Bay of Islands en Coromandel, liepen we hard door de natuur, bezochten we geothermisch Rotarua, proefde we de Nieuw Zeelandse wijn.... en deden we een skydive in Taupo.

Yes, we did a skydive! Geen betere plek om dit in Nieuw Zeeland te doen en een ervaring om nooit meer te vergeten. Je hersenen hebben na de sprong tijd nodig te bevatten wat er gebeurt en je voelt nergens meer dat je leeft dan op het moment dat je op 15.000 ft. buiten het vliegtuig bungelt. Beide bereikten we weer veilig de grond en sloten de dag af met een biertje op de campground. Beeldmateriaal aanwezig als waardevolle herinnering. Dan kan mijn kleine neefje over 20 jaar ook zien dat zijn oom echt uit een vliegtuig is gesprongen.

De toeristen die we naast de kiwi's tegenkomen zijn gevarieerd. Veel Nederlanders en Duitsers, soms een enkele Chinees of Amerikaan. Jonge backpackers die met stray bussen van plek naar plek trekken, eind twintigers die met auto of busje zoals ons het land doorkruisen, mid dertigers die in aantal vakantieweken met jonge kids <4 op pad gaan, avonturiers met fietsen en gepensioneerden stellen die nu het (nog) kan vaak weken de tijd nemen om door Nieuw Zeeland te reizen en in de avond veelal met een wijntje voor hun camper zitten te genieten.

De landschappen op het Noordereiland doen me denken aan afwisselend Schotland, West-Amerika, de Marken, Mongolië, Frans heuvellandschap en Mexico (strand). De contrasten van kleuren met helder licht. Het is hier nu zomer en we ervaren soms vier seizoenen in een dag of zelfs in een uur. Van bewolkt, herfstachtig naar strakblauwe luchten met veel zon en vaak veel wind.

De mooie uitgestrekte natuur stimuleert dat ik los wil komen van de bewoonde wereld en in stilte wil genieten van de vergezichten. Wat soms een uitdaging is met het toerisme en regulering in NZ. Per bestemming helpt de offline app Campermate om te zoeken naar de juiste categorie campsite om te voorkomen tussen de gezinnen op een Holiday park te belanden. Hoe kleiner en basic, hoe meer natuur, rust en stilte en hoe meer ik me thuis voel in het kamperen. Idemdito voor de hikes, hoe langer en steiler hoe meer je alleen loopt. In het zoeken worden we steeds meer bedreven.

Slapen en leven in een volkswagen busje en zonder gemakken is anders reizen dan een hostel of een eigen bed. Met een ontvangen kerstcadeau verbleven we in de hoofdstad Wellington in een heerlijk hotel inclusief zwembad en spa. Een verwennerij om als backpacker de lobby binnen te lopen, de campervan weg te laten zetten met valet parking en heerlijk te ontbijten en te dineren. Een geweldige tussenstop om even tot rust te komen, op te laden en waar we enorm van hebben genoten.

Morgen om 7:00 stappen we op de Bluebridge Ferry naar het Zuidereiland. Waar we met ons busje weer verder de natuur in trekken.

Op naar meer roadtrip...
    Op naar meer into the wild.....

Kia Ora!

- Selectie foto's van Noordereiland en Alpine crossing: https://bit.ly/2GcjWfQ
    - Skydive beeldmateriaal :-) : https://youtu.be/i8hxO_FtyEU

Kilometers door het Zuidereiland

February 24, 2019 in New Zealand ⋅ 🌧 14 °C

Na een wandeling zit ik met een kop thee en muts op naast de campervan in het Fiordland National Park. De avond valt en ik voel de koude wind over mijn gezicht blazen. Omringd door groen, bomen vogel- en riviergeluiden, sandflies, bergtoppen en een vallei waar de wolken, langzaam in zakken.

Deze avond staan we op een DOC campground met een klein aantal plekken, middenin de natuur, geen telefoonservice, geen faciliteiten, geen receptie en geen voorzieningen. Daniëlle weet dat ik dit fijn vind en past zich samen met mij aan naar de maatstaven van dit basic level. Want dat is het. Basic...

Anderhalf uur doen over het bereiden van eten op een pit door de harde wind, een strandlaken als windscherm, afwassen in een koude bak water, sandflies en met drie truien de campervan. Leven in het primitieve, de rust en vooral in het moment.

"Een paard zadelen tijdens een ijskoude Noorderwind is geen hoogstaand werk maar het houdt de geest bezig en in evenwicht. En als het heden alle aandacht opslokt, wie kan zich dan nog storen aan de toekomst?" Robert Louis Stevenson. Zo is dat.

Ongeveer drie weken geleden vertrokken we na de heerlijke tussenstop in Wellington per ferry naar Picton en daalden we via de West-kant af richting het Zuiden van het Zuider eiland. Het Zuidereiland dat al in 1642 werd ontdekt door de Nederlandse zeevaarder Abel Tasman.

We reden langs de wijnvelden rondom Nelson, zagen de uitgestrekte stranden bij de Golden Bay en Cape Farewell, de gletsjers met regenwoud bij Frans Jozef Glacier, de Fjorden, zeeleeuwen en ongerepte watervallen bij de Milford Sound, bossen rondom Victoria Forrest, het International Space station (ISS) boven Lake Tekapo in de ruimte zweven, turquoise gletsjermeren bij Lake Pukaki en prachtige uitgestrekte grasheuvels van Queenstown, Wanaka tot alle de uithoeken rondom Akaroa. De lijst is lang en het was veel moois...

In zes weken hebben we 5800 kilometer met Robbie de campervan door dit land gecruised. Onze keuken, lounge en slaapplek in één. Meer dan 35 dagen op de achterbank overnacht. Veel hikes gedaan, geleerd, boeken gelezen en reisherinneringen over favoriete eetstalletjes in Azië opgehaald. Daar ook regelmatig samen naar terugverlangd. Robbie de campervan... met de uitschuifbare keuken, dunne schuimmatras op de achterbank en de technische (on)eigenaardigheden.

In de laatste twee weken kwamen we tot de ontdekking dat de uitschuifbare daktent van de campervan eigenlijk wel erg handig was en die vinding leverde ons een verdubbeling van de binnen- en slaapruimte op. Daardoor ook meer doorslaap slaapuren. Hoe mooi kan het soms zijn....

Helaas hadden we ook een financiële tegenvaller. Een keer achteruit rijden op een parking was een ongelukkige: forse schade op twee plekken. Een lage formatie rotsblokken was niet zichtbaar in de spiegels en voor de parkeersensor. Zo verspilde we binnen een paar seconde heel onschuldig een enorm bedrag. Pijnlijk... en het (eigen) risico van het vak.

Nieuw Zeeland zal ik herinneren als een land met diversiteit aan natuur, wisselend weer, koude avonden, slingerende eenbaanswegen, dorps, ontelbare hikes, georganiseerd, Spacewagens en Jucy campers, compact, heldere wateren en een pallet aan kleurencombinaties. De zachtheid van de landschappen is op een aantal plaatsen echt schilderachtig mooi, op ieder detailniveau.

Aan de andere kant voelde NZ anno februari 2019 en met onze route ook regelmatig Europees toeristisch, tour georiënteerd en hutje mutje op campsites, wat voor ons het loskomen en beleving soms beperkte. Het contrast met Azië is groot. Een eventuele volgende keer zou ik hier meer off the beaten track en in het shoulder season reizen.

De reis door NZ sluiten we af in Christchurch. Met een langverwacht kaasplankje, rode Vino en 1200 foto's van de landschappen. Ervaren op de bank in een Airbnb weer even het zondagochtend gevoel. We proosten op het leven, de reis en maken ons op voor de volgende plannen. De backpack gaat weer op onze rug. Na Nieuw Zeeland zullen Daniëlle en ik onze eigen route volgen. Niet omdat het samen niet fijn reizen is maar omdat we meer uit de reis halen als we onafhankelijk en in het moment kunnen reizen. Gaan en staan waar we willen.

Waar zullen we belanden... ? Alle opties waren de afgelopen weken open. Google Flight explore is regelmatig geraadpleegd...

Mijn volgende reisplan vergde de afgelopen tijd niet alleen het boeken van een vliegticket maar ook strak planwerk, bijna een soort van projectmanagement. Niet ideaal als backpackend reis maar wel nodig om dit stuk route te kunnen realiseren....

Bedankt voor jullie betrokkenheid en leuke reacties.
    Reisgroet uit de KIWI Country!

Voor een selectie van meer schilderachtige plaatjes van the South Island, klik hier: https://www.flickr.com/gp/157327784@N03/j108ZC

Bienvenidos a la Argentina!

February 26, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 17 °C

"Buenos Aires is waiting with its amazing steaks, red wine, and plenty of sites to occupy you for days on end..."

Na een reis van 23 uur uur ben ik aangekomen in het land van de tango, Messi, Maxima, steaks, sfeervolle steden en gletsjers. Mijn Spanish learning app is geïnstalleerd en vanuit hier gaat mijn reisplan door Zuid-Amerika van start...

Elke dag is weer een waar genot om te kunnen beleven en ontdekken.

“We travel not to escape life, but for life not to escape us.”

Buenas noches!

Zuid Amerikaanse vibes in Buenos Aires

March 1, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 26 °C

De natuur is ingewisseld voor een authentiek balkon in de oudste wijk van Buenos Aires, San Telmo. Het is al dagen prachtig weer en met de ondergaande zon zie ik het Argentijnse straatleven aan me voorbij gaan.

Buenos Aires voelt weer vrij. Opgaan in de Zuid Amerikaanse vibes in plaats van met Europeanen en Chinezen achter elkaar aan door de natuur touren. Dit is de impuls die ik nodig had na Nieuw Zeeland.

Weer in de backpackmodus. Reizen gaat in mijn ogen om beleven en uit de comfortabelheid van het consumerende en ritmische leven. Ontdekken en leren en open mind ergens in stappen. Na aankomst in Argentinië in de rij bij Banco del National voor cambio de dinero (geld wisselen), in het gebrekkig Spaans een buskaart scoren en geen Uber maar een uur wachten op de lokale bus richting de stad waarvan je niet precies weet hoe en waar die vertrekt. Voor veel mensen misschien een last, maar voor mij een must in het reizen.

Op deze manier worden je hersenen geprikkeld en komen je zintuigen op scherp te staan. Daardoor (be)leef en verwonder je, realiseer je persoonlijke groei en worden ervaringen intenser. Latijns Amerika is hiervoor weer uitstekend geschikt.

Buenos Aires is als een Zuid Amerikaanse mix tussen een grote Franse en Spaanse stad. Alleen dan anders. Er is veel te beleven. Een stad met historie, karakter, antiek, street art, knuffelende stelletjes in het park, policia, muziek, rijen bij de kleine supermercado's, protesten, statige gebouwen en lange straten met veel groen. Een hippe stad.

De eerste twee nachten verbleef ik in een hostel waar het druk en rommelig was. Ik boek tegenwoordig nooit meer dan twee nachten om flexibiliteit te houden en dat kwam goed uit.

Via Airbnb vond ik een privekamer voor ongeveer dezelfde prijs op 5 minuten loopafstand. Door de omboeken kwam ik terecht in een authentiek pand met eigen balkon en kamer. Zo werd het weer even als een local leven in een mooie oude wijk. Boodschappen doen aan de overkant, hardlopen over de Puerto Merido, koken met een fles rode Malbec wijn en Tango muziek in een keuken voor mezelf. Ik overweeg hier nog eens terug te keren.

De dagen zijn lang en kent een andere structuur dan het Nederlandse leven. Argentijnen eten pas vanaf een uur of 20:00 en de avond start soms pas rond middernacht. Eten draait vooral om vlees. Grote stukken steaks. En wijn. Supermarkten puilen uit met flessen rood (tweederde van de wijnproductie is voor eigen gebruik) en Argentijnen zijn de grootste vleeseters ter wereld. Op de tweede avond schoof ik vol verwachting aan in een eetgelegenheid om traditionele Argentijnse steak te proberen. Slow cooked. Ik houd er niet van om op reis alles te definiëren als 'het beste', 'het mooiste' en 'de lekkerste', maar dit was mijn meest sappige steak ever. Samen met een rode wijn goddelijk en voor iedereen die in Argentinië is geweest denk ik herkenbaar. De biefstuk in Nederland zal nooit meer hetzelfde zijn...

Het is prima veilig door deze miljoenenstad te reizen maar wel nodig niet naïef te zijn. Je merkt het niet direct maar weet en ziet dat het een ding is. Veel locals dragen hun tas overdag op hun buik, wat ik nog niet eerder zo in een grote stad heb gezien. En twee keer toen ik ergens een foto wilde maken op een ogenschijnlijk normale en centrale locatie waarschuwde iemand me om voorzichtig te zijn. Waakzaamheid dus geboden.

Dit betekent: niet naar buurten die bekend staan als onveilig. Telefoon en camera niet argeloos los in je hand houden - ook (of juist) niet op toeristische plekken. In de avond geen dure spullen mee, weten waar je heen gaat en lege donkere straten zoveel mogelijk vermijden. Een groot verschil met bijvoorbeeld Azië, zelfs India of specifiek Singapore waar ik rond 1:00 's nachts nog met camera in mijn hand over de uitgestorven straten in het centrum slenterde.

Verder ervaarde ik in Buenos Aires voor het eerst hoe onbenullig en vreemd het voelt als je niet met elkaar kan communiceren. De gewone man en vrouw spreekt hier geen enkel woord Engels. Staat net zo ver van ze af als het Turks voor ons in Nederland. Een goed voorbeeld is Messi, een internationale werelvoetballer maar spreekt geen Engels. Heel normaal voor Argentijnen begrijp ik nu. Als ik dan trots een paar Spaanse woorden probeerde, volgde er een Spaanse zin terug. Overschakelen op Engels heeft geen zin en voelt echt als über toerist. Door mijn gebrekkige taal worden gesprekken vaak beperkt wat soms jammer is. Goed Spaans spreken is een verrijking en moet heerlijk voelen als je hier reist.

Na dagen door de stad gestruind te hebben, veel highlights bezocht en steaks gegeten volgende op zaterdagavond nog 'het toetje'. Ik had een kaartje weten te bemachtigen voor een thuiswedstrijd van River Plate. Een van de twee grote clubs hier. Voor dat kaartje moest ik me eerst op een website registreren, vervolgens op een andere website aankopen, ergens in een Kiosko printen en een dag voor de wedstrijd omwisselen voor het echte ticket.

Met het ticket in handen en rode trui (clubkleur Riverplate) om mijn middel naar het stadion. Voetbal leeft hier en voor de wedstrijd zie je de supporters al door de wijk richting het Estadio Monumental Antonio Vespucio Liberti lopen. Na vier checkpoints en het juiste vak kon ik een plek kiezen. Tussen het gezang, vriendelijke Argentijnen en clubkleuren beleefde ik zo het echte Argentijnse voetbal. Zonder tour, just on my own. Kippenvel.

De week in Buenos Aires vloog voorbij. Gezien mijn planning later in de route verplaats ik me nu richting het Zuiden. Met oa een pot pindakaas uit NZ, brood en overige boodschappen in mijn backpack check ik in voor mijn vlucht die om 4:00 vannacht vertrekt. Dit scheelt een overnachting en was de goedkoopste vluchtoptie. Naast me ligt een man op de grond te snurken en links belt een Peruaanse vrouw met haar familie.

Weer terug in de backpackmodus...
    Op naar nieuwe avonturen.

Voor een paar sfeerbeelden, zie:

Adios!

Ushuaia, End of the World!

March 7, 2019 in Argentina ⋅ ☁️ 5 °C

Ushuaia, de meest Zuidelijke stad ter wereld. De hub naar de Zuidpool en gelegen aan de kust van de provincie Vuurland, Antarctica en Zuid-Atlantische eilanden van Argentinië.

Het is zo gaaf om hier te zijn. Ver weg van alles. Al op weg naar het stadje zie je de besneeuwde bergtoppen, het water, konijnen en roofvogels langs de weg. Dit voelt als natuur. En uitgestrekt.

Ushuaia doet Scandinavisch aan. Met houten huizen, geur van haardvuur en er heerst een bepaalde rust. Groepen met veelal mensen op leeftijd die wachten op hun cruise naar Antarctica en reizigers die in een outdoor outfit (afritsbroeken everywhere) door de straten lopen. Geen gezinnen met kinderen. Overdag is de temperatuur fris en aangenaam en 's avonds voel je een ijzige wind over het stadje waaien. Heerlijk.

Vanuit Ushuaia hier kost een trip naar Antarctica tussen de $6.000 (last minute) tot $30.000 dollar afhankelijk van dagen en luxe. Dat bewaar ik maar voor een andere keer (ha ha).

Ik heb me een dagdeel op een boot door het Beaglekanaal, de Zuidelijkste zeestraat van Zuid Amerika, laten rondvaren inclusief een hike op het H-Island. Heel bijzonder. Zeeleeuwen, vogels, pinguïns en vergezichten. Het geeft echt een beetje het Zuidpool gevoel.

Verder leef ik hier het dagelijkse leven. Loop hard, ontbijt met havermout, lunch met brood en het laatste restje pindakaas uit NZ en kook elke dag, met basic producten uit de lokale supermarkt. Reizen door Patagonië is duur en ik word steeds beter in 'hoe maak ik grote voedzame porties met weinig investering'.

Ook heb ik gister in een lokale pub de Champions League wedstrijd Real Madrid - Ajax kunnen volgen. Argentijnen zijn gek op voetbal. Ze volgen alles, vooral als er een Argentijn in het team speelt. Zelf dit soort stukjes 'dagelijks leven' kan je dus op 13.000 kilometer afstand en in het Zuidelijkste plaatsje ter wereld in je reis inbakken.

In het hostel is momenteel een vrouw van 66 aanwezig die connect met alle jonge reizigers, morgen naar Antarctica gaat en volgens mij de tijd van haar leven heeft. En een Nederlandse studente die 8 maanden reist en voor 4 weken een kosteloze stage heeft geregeld bij een onderzoeksbureau en morgen 3 weken per boot Antarctica in trekt. Wat ik ermee wil zeggen: niets is onmogelijk :-).

Na Ushuaia gaat het echte werk voor mij beginnen. Ik maak me op voor een reis verder Patagonië in. In ruim drie weken wil ik via vier Nationale parken Noordelijk reizen. Ik heb de tijd....en neem de tijd, wat heerlijk is.

Morgen vertrekt mijn bus voor een eerste lange rit van twaalf uur naar Puerto Natales, Chili. Om vervolgens een dag later met een andere bus in drie uur op weg te gaan naar Puerto Natales. Een dag later start mijn eerste vijfdaagse trekking in National Park Torres del Paine.

Al in Nieuw Zeeland heb ik deze route uitgestippeld en de vlucht naar Ushuaia, bussen, verschillende campingplaatsen en toegang tot het National Park zo op elkaar weten af te stemmen dat ik in op eigen gelegenheid, zonder tour of organisatie, de vijfdaagse 'W-trekking' ga hiken. Overnachten in de natuur en in het park. Het moest allemaal aansluiten, ook budget technisch, en dat is gelukt. Wat bijzonder is gezien de populariteit, mijn last minute plan en er niet zoveel info beschikbaar is. I'm excited!

Op naar de volgende stap!

Patagonia Chilena

March 9, 2019 in Chile ⋅ 🌬 14 °C

Na een busreis van twaalf uur over besneeuwde bergen, langs uitgestrekte graslanden en onverharde wegen ben ik de grens met Chili en Punto Gada Kanaal overgestoken. Uitgestrekte vlaktes, bergen en wildlife. Hier word ik blij van.

Vanuit Punta Arenas vertrok een volgende bus naar Puerto Natales.

Puerto Natales is de hub voor het meest populaire natuurgebied in Patagonia: National Park Torres del Paine. Al in het hostel in Punta Arenas werd er door reizigers onderling over bijna niets anders gesproken: hiken in Patagonia en specifiek het lopen van 'de W' of 'O' track. Sommige hadden alles al een half jaar van te voren gepland, anderen hopen bij aankomst nog iets te regelen omdat alles momenteel volgeboekt is.

In de afgelopen uren heb ik benodigde gear en voedsel 'in huis' gehaald en mijn backpack klaargemaakt. Omdat ik niet alles uit Nederland kon meenemen (heb zelfs mijn zwembroek nog in mijn backpack) heb ik het e.e.a. voor de komende dagen gehuurd.

Het weer kan snel omslaan, waait altijd hard en de afgelopen dagen heeft het gesneeuwd. Dat vraagt in zowel bepakking als eten voorbereiding en organisatie.

In mijn trekking backpack gaat:
    - Camping gear oa: slaapzak - 10°, slaapmatje, stove, kookset en Alpine tent voor overnachtingen en bereiding van maaltijden;
    - Voedsel: voor 5 dagen ontbijt, lunch en avondeten qua gewicht zo licht en voedzaam mogelijk;
    - Kleding om in te hiken en te slapen;
    - Losse spullen zoals hiking handschoenen, trekking poles, touw, powerbank, handdoek, waterfles, map, handdoek, opladers, toiletspullen, kaarten, camera en telefoon etc.

Hopelijk goed om de komende dagen 90 kilometer met backpack te hiken en nachten mee door te komen. Een meerdaagse trekking met tent is iets waar ik al tijden, misschien wel voor deze reis naar uitkeek.

Het gaat beginnen. Morgenochtend vertrek ik om 7.00 per bus en daarna een catamaran naar de ingang van het park. Na mijn verjaardag ben ik weer terug in Puerto Natales. Niet alleen een jaar ouder maar hopelijk ook een ervaring rijker!

Vamos!