キルギスタン

この場所の旅行者
    • 日4

Karakol und Tscholpan Ata

6月11日, キルギスタン ⋅ ☁️ 15 °C

Heute standen eine hölzerne, dunganische Moschee und eine orthodoxe Kirche im 1760 m hoch gelegenen Karakol auf dem Programm. Weiter auf der Fahrt entlang des Nordufers des Issyk Kul Sees besichtigten wir das Museum des Forschungsreisenden Przehevalsky, welches in einem wunderschönen Park liegt. In Tscholpan Ata hat ein Erdbeben, die es hier öfters gibt, ein Freilichtmuseum, bestehend aus riesiegen Gesteinsmassen, die später teilweise mit Gravuren versehen wurden, entstehen lassen.
      Wir bezogen unsere Unterkunft am See und haben sogar angebadet.

• 日5

Bootsfahrt und zurück nach Bischkek

6月12日, キルギスタン ⋅ 🌩️ 15 °C

Wir haben den Issyk Kul See nun von mehreren Seiten bewundern können. Es wurde nun Zeit, mit dem Boot auf ihn hinauszufahren, um die Gegend auch vom Wasser aus kennenzulernen.. Auf dem Weg nach Bischkek am Nachmittag besuchten wir den geschichtlich wertvollen Burana Turm, ein Überbleibsel einer vergangenen Stadt und weiter östlich die Barbal. Den Turm kann man mit einer Taschenlampe über eine enge Treppe mit sehr knappen aber hohen Stufen besteigen. In einem Freilichtmuseum war noch mehr über alte Steinfiguren in den Formen von Kriegern zu erfahren.もっと詳しく

• 日5

Bokonbaevo en het Bird of Prey festival

2018年8月10日, キルギスタン ⋅ ☀️ 23 °C

We starten onze trip rond het Issyk Kul meer, het op een na grootste bergmeer ter wereld. Een taxi brengt ons naar het busstation en is zo vriendelijk om ons te helpen zoeken naar een marshrutka die naar de stad Bokonbaevo rijdt. In no time hebben we een rit gevonden en we nemen blijkbaar de laatste 2 zitjes in dus kunnen we direct vertrekken. Na drie uur rijden zien we voor de eerste keer het felblauwe water van het Issyk Kul meer.

Ons verblijf regelen we in het CBT kantoor. CBT staat voor Community Based Tourism, een organisatie die tours en slaapplaatsen regelt met en bij de lokale bevolking. Ook het grootste deel van de inkomsten gaat naar de lokale mensen, daar dragen we dus graag een steentje aan bij. De jonge kerels in het kantoor regelen direct een taxi en een verblijf in een joertkamp vlak aan het meer, enkele kilometers verderop.

Een jong meisje, Aidana, verwelkomt ons in bijna perfect Engels. In de centrale joert krijgen we een kop thee en daarna brengt Aidana’s zus, Full Moon (de vertaling van haar Kirgizische naam omdat de meeste toeristen die niet kunnen uitspreken) ons naar onze joert. We delen die met een koppel Italianen, Marco en Chiara. Zij tonen ons direct enkele prachtige foto’s van de sterrenhemel aan het Song Kul meer, waar wij binnenkort ook naartoe gaan. Ziet er geweldig uit, dat belooft!

Het is hier warm en het water is erg uitnodigend dus we trekken ons zwemgerief aan en duiken erin. Zalig! Het water is super helder, je ziet meters diep tot op de bodem. Om van het uitzicht rond het meer nog te zwijgen. In de verte ligt een bergmassief met grillige pieken die zowat alle kleuren hebben. De rotsen zijn grijs, groen, rood, oranje,… en de schaduw van de overtrekkende wolken maakt het nog mooier. Op de achtergrond zien we enkele besneeuwde pieken die meer dan 4000m hoog zijn.

Op zaterdag trekken we naar het Birds of Prey festival, georganiseerd door de mensen van CBT. Samen met honderden andere toeristen krijgen we een mooi inzicht in het typische Kirgizische leven. Men toont ons de traditionele klederdracht en dans en enkele mannen bouwen een joert in amper 10 minuten. Na de lunch is het tijd voor nationale spelletjes zoals worstelen op paarden, jagen met adelaars en het bizarre ulak tartysh. In dit spel proberen 2 teams op paarden om een geitenkarkas zonder kop zo vaak mogelijk in een doel te gooien. Chapeau voor de CBT’ers, het was een zeer interessant festival!

Als afsluiter een filmpje om het allemaal nog wat levendiger mee te maken: https://photos.app.goo.gl/NPhoceP3t5TTPPs58

• 日8

Skazka canyon + trektocht Ala-Kul

2018年8月13日, キルギスタン ⋅ ☀️ 17 °C

Voor de verandering beginnen we met het filmpje, hieronder volgt dan een verslag: https://photos.app.goo.gl/fuxMVM8YWPboo7MM9

Vanuit Bokonbayevo reizen we naar Karakol. Deze stad vormt de uitvalsbasis om de bergen in te trekken. Onderweg maken we twee korte tussenstops: Skazka (fairytale) canyon en Jety Oguz (seven bulls). De kleurenpracht en de grillige vormen van de rotsen in Skazka canyon overdonderen ons. Net voor we in Karakol aankomen rijden we langs de rotsen waar je ‘zeven stieren’ in zou herkennen. Ik heb mijn best gedaan, maar zag het zelf niet echt.

Maarten heeft een guesthouse gekozen uit de Lonely Planet: Teskey Guesthouse. Blijkt een heel goede keuze! De supervriendelijke gastheer Taalai heet ons welkom en geeft heel veel tips en advies over transport, uitstappen, eetgelegenheden,.. in het Engels ☺. Ook de aanwezigheid van het toffe Noorse koppel Mari en Andreas, dat we in Bokonbayevo hebben leren kennen, is een meevaller. Met hen gaan we nog 2x op dubbel date. Na de wereldreis een reisje naar Noorwegen? ☺

Terwijl ik nog niet klaar ben om mijn beddeke achter te laten, verkent Maarten de stad. Hij loopt langs de Dungan (Chinese) moskee waar een vriendelijke heer graag voor de foto poseert, de mooie Russisch-Orthodoxe kerk en de bazaar waar alle winkeltjes uit metalen containers gemaakt zijn.

Dan is de tijd aangebroken voor datgene waarvoor we naar hier zijn gekomen. De bergen intrekken! Gepakt en gezakt vertrekken we op driedaagse trektocht. Maarten draagt een zware grote rugzak en ik een iets minder zware, oké veel lichtere, kleine rugzak.

Dag 1: Karakol Valley (2000m) - Ala-Kul Lake (3500m), 16km, 1500m stijgen, 9u gewandeld

De eerste 3 uur gaat het licht bergop en wisselen naaldbossen en open vlaktes elkaar af. De zon zit gelukkig nog achter de bergen waardoor het niet te heet is. Er passeren ons nog een 20-tal rugzaktoeristen, de tocht is duidelijk populair. Na de eerste rivieroversteek wordt het direct een stuk zwaarder. We moeten dan ook 1200 meter stijgen op 7km. De laatste 2km zijn echt supersteil, we lijken wel aan een slakkentempo naar boven te gaan. Gelukkig kunnen we regelmatig genieten van het prachtige uitzicht in de vallei onder ons.

Op het allerlaatste stuk komen we Sven en Laure tegen, een ander koppel uit onze guesthouse dat de dag vóór ons al aan de trektocht begonnen was. Ze leggen uit dat ze niet echt gewend zijn om te wandelen en het is duidelijk dat ze aan het afzien zijn. Bovendien is hun gehuurde slaapgerief (matje, slaapzak, tent) zwaar en volumineus waardoor hun rugzak natuurlijk een ferme last is.

We zijn superblij als we het turquoise bergmeer te zien krijgen, we zijn er!!!, en genieten even van het uitzicht voor we onze tent opzetten.

Dag 2: Ala-Kul Lake 9 (3500m) – viewpoint (3900m) -  Altyn-Arashan (2500m), 12km, 400m stijgen, 1400m dalen, 8u gewandeld

Om 10u30 is alles opgeruimd en zetten we onze tocht verder. Eerst klimt de route 400m langs het meer naar boven. Na nog geen halfuur stappen halen we Sven en Laure in, ondanks dat zij een uur voor ons vertrokken waren. Sven heeft last van hoogteziekte en voelt zich erg belabberd waardoor ze om de 5 minuten moeten stoppen. Maarten ziet dat hij het lastig heeft en daarom bied hij aan om zijn tent te dragen. Het ding weegt wel zeker 3kg maar Bollie is blij dat hij kan helpen. We spreken af dat we elkaar terug zien in Altyn Arashan, de stopplaats van vanavond, en dat Maarten hen daar de tent terug bezorgt.

Wij haspelen de klim van 400m best vlot af en genieten boven van een geweldig panorama. Aan de ene kant het uitgestrekte blauwe meer met op de achtergrond een grote gletsjer en enkele besneeuwde bergtoppen. In de verte horen we af en toe een hoop stenen naar beneden donderen, machtig. Aan de andere kant kijken we diep in de vallei waar we straks door moeten.

Het eerste stukje van de afdaling is verraderlijk steil en we glijden regelmatig eens uit op het grind. Na 200m betert het gelukkig en van hieraf aan gaat het geleidelijk aan naar beneden. We denken dat het lastigste voorbij is en beginnen aan de laatste 10km van de dag. In de verte begint het te bewolken en horen we donder en bliksem.

Een halfuurtje later hebben we het zitten: de hemelsluizen worden open gedraaid en we krijgen niet alleen regen maar ook een pak hagelstenen. We trekken er ons echter niet te veel van aan en zijn blij als we even verder een grote kudde van zo’n 500 schapen passeren. Helaas blijft het regenen en wordt de zanderige ondergrond een grote modderige glijbaan. We hebben moeite om recht te blijven en als we steil moeten afdalen om de rivier over te steken wordt het handen- en voetenwerk. Net op die moment loodst een schapenherder de kudde van daarnet voorbij ons waardoor we letterlijk opgaan in de massa. Best wel een grappig zicht denk ik.

De oversteek is niet eenvoudig, door de regen is het volume van de rivier ferm toegenomen. We zien de schapenherder op zijn dooie gemak van steen naar steen springen dus we proberen zijn pad te volgen. Vé gaat voorop en geraakt toch vlotjes halfweg. Daar wordt het wat moeilijker maar gelukkig steken er net 2 mannen te paard over, die ons een hand geven waardoor we droog (onze voeten dan toch, want het regent nog steeds) aan de overkant geraken. De volgende kilometers zijn zwaar. Het blijft regenen en we blijven uitschuiven, ook al proberen we zo veel mogelijk op het gras te stappen. De steilere afdaling in een bos betekent gelukkig bijna het einde van de wandeling en hier stopt het ook met regenen. Na 2 kleinere rivieroversteekjes lopen we nog 2km langs de grote rivier en dan zien we eindelijk de joerten van Altyn Arashan opduiken.

Een oude man staat ons op te wachten op 500m van het eerste guesthouse en vraagt ons direct of we een kamer zoeken. Dat zal wel zijn! Geen tentje voor ons deze nacht, alles is nat,… we gaan ons eens laten verwennen. We kiezen voor de joert. Tot onze verbazing zitten we er alleen, zalig! We hangen al onze natte kledij op, trekken droog gerief aan en schuiven binnen aan voor het avondeten.

Ondertussen denken we eens aan Sven en Laure. Zij zaten echt heel ver achter ons, we vermoeden dus niet dat ze vandaag in Altyn Arashan geraken. We besluiten dan ook om hun tent nog een dag mee te dragen en om die in ons guesthouse in Karakol af te geven tot wanneer zij daar ook arriveren. Later vernemen we dat ze toch op dezelfde dag nog Altyn Arashan bereikt hebben, maar dan wel om middernacht. Ze hebben de hele tijd in het donker voort gewandeld met enkel een hoofdlampje, respect daarvoor!

Altyn Arashan staat bekend om zijn heetwaterbronnen. Na ons avondeten testen we die uiteraard eens uit. Ons guesthouse heeft een privé zwembadje met heerlijk warm water, wat een aangename afsluiter van de dag!

Dag 3: Altyn-Arashan (2500m) - Ak-Suu bushalte (1800m), 15km, 700m dalen, 4u15' gewandeld

Vandaag een korter dagje, gelukkig. Al onze kleren van de dag voordien zijn nog nat, gelukkig hadden we nog wat extra mee. We dalen aan een ferm tempo af, en tegen de middag hebben we al meer dan de helft van de route afgelegd. De lunch is een overschotje: wat sardientjes, nog wat brood en een appeltje. Daarna nog een 6-tal kilometer stappen en tegen 14u zijn we al in Ak-Suu waar we de marshrutka nemen naar Karakol.

In ons guesthouse in Karakol lopen we direct Sven en Laure tegen het lijf. Zij zagen het niet meer zitten om te stappen vandaag en namen een rechtstreekse taxi naar hier. Sven bedankt Maarten uitgebreid om hun tent te dragen.

Het einde van een waanzinnig mooi avontuur samen diep in de natuur. Een ervaring om te koesteren!

• 日9

Karakol

2019年8月6日, キルギスタン ⋅ ⛅ 9 °C

Karakol was onze uitvalsbasis om de bergen in te trekken. We hadden gehoord dat de Ala-Kul trek redelijk druk was maar dat bleek gelukkig naar Kirgizische standaarden te zijn (lees: we hadden bijna constant quality time met moeder natuur). Hoogteziekte leek even roet in het eten te gooien maar uiteindelijk zetten we door en 3 dagen, 46km, 2000 hoogtemeters en 2 epische kampeerspots later kwamen we uitgeput maar voldaan terug. We bezochten in Karakol ook de grootste dierenmarkt van het land, chaos gegarandeerd!もっと詳しく

• 日4

45kms à pieds ça use les souliers

2019年8月20日, キルギスタン ⋅ ☁️ 8 °C

Notre venue au kirghizistan avait pour but de randonner! Avec ce trek de 3jours nous avons été servies! Départ à 7h30 du matin en matrouchka direction le parc national de karakol , nous commençons notre marche tranquillement le long de la rivière et passons à côté de quelques habitations . Après 6h de marche nous arrivons au camp de yourtes où nous passerons la nuit , l'accueil est assez peu chaleureux et bien loin de ce à quoi nous nous attendions. Une femme kirghize et ses deux filles sont la pour s'occuper des touristes mais cela ne semble guère les enchanter! Apres un petit bouillon de pâtes et couvertes de toutes les couches de vêtements possibles de notre sac, nous allons essayer de trouver le sommeil .
      La nuit courte et froide, et le réveil à 6h se font sentir, nous prenons ce que nous pouvons du petit déjeuner servi, et sommes pretes pour l'étape difficile du trek . 1000m de D+ pour découvrir le lac d'Ala-kul et le panorama sur les montagnes . Le spectacle est magnifique, en effet quelques jours auparavant 30cm de neige sont tombés ce qui donne un tout autre charme au paysage! Après une petite pause déjeuner, nous basculons de l'autre côté, c'est parti pour les 1500m de D- . Nous passons à côté d'un camp de yourte où quelques chevaux sont attachés , puis au fur et à mesure de la descente, la neige se fait de plus en plus rare et les troupeaux en liberté de chevaux, vaches, et moutons se succèdent. On peut même entendre quelques marmottes avertir leur congénères de notre passage.
      La vallée verdoyante jusqu'au village d'Altyn arashan nous en met plein les yeux. On y passe à l'heure de la traite des juments, et les locaux rejoignent leur yourte à cheval, en traversant la rivière.
      Après 10h30 de marche en comptant les quelques pauses , nous arrivons à l'endroit où nous passerons la nuit, avant ça un petit bain dans les sources chaudes s'impose pour détendre nos muscles après cette longue journée!
      Le dernier jour nous savons qu'il n'y a que 15kms pour rejoindre l'arrêt de bus et rentrer à karakol. On décide de prendre notre temps , on profite du paysage sous le soleil, faisons quelques petites pauses le long de la rivière et descendons tranquillement. Nous arrivons à karakol en fin d'après midi, une bonne douche s'impose ...

• 日33

Ala-Köl

2019年9月6日, キルギスタン ⋅ ⛅ 7 °C

Après avoir survécu aux rabatteurs de la gare routière de Bichkek et 5 heures de route le long du bel Issyk Köl plus tard, nous voici à Karakol. Nous faisons nos emplettes et partons pour 3 jours de rando autour du fabuleux lac Ala Köl (qui ne porte pas si bien son nom).

La première journée est faite de vues spectaculaires sur la vallée de Karakol, de pluie et d'averses de grêle. On installe la tente au camp Sirota et partageons du cognac kirghize avec nos voisins de camping allemands. La pluie nous envoie vite dormir.

Le deuxième jour commence mal avec la tente gelée, difficile à plier. On part sans tarder pour se réchauffer, l'ascension jusqu'au lac est fastidieuse mais un grand soleil nous encourage. On se demande bien ce qu'on fait là, jusqu'à ce qu'on arrive au lac, étendue turquoise contre la roche sombre de la montagne. Ensuite, le col à 3900m nous régale d'une vue sur les sommets enneigés. La descente est désagréablement raide et glissante, mais on y fait la connaissance de deux américains très cools avec qui on se suivra jusqu'au retour à Karakol.

Camping dans les gorges de Keldike et arrivée à Altyn Arashan le 3e jour. Une soupe chaude de lagman nous réjouit plus que n'importe quel restaurant étoilé !

• 日37

Jyrgalan - Kok Bel

2019年9月10日, キルギスタン ⋅ ☁️ 3 °C

On prend un taxi pour Jyrgalan. Ici le taxi c'est rigolo, il y a des gens qui rentrent, qui sortent, qui se mettent même à deux sur le siège du passager. Personne ne pense aux accidents, les ceintures de sécurité ne servent que lors du passage des contrôles de police. Jyrgalan c'est la cambrousse, il n'y a rien mis à part d'anciennes mines de charbon et quelques touristes qui viennent profiter des belles randonnées environnantes. La neige change les paysages. Comme des gamins, on se réjouit de marcher dans la neige fraîche et on dérape dans les descentes.もっと詳しく

• 日38

Jyrgalan - Turnaluu loop

2019年9月11日, キルギスタン ⋅ ☀️ 3 °C

Deuxième journée à Jyrgalan. La neige s'est arrêtée de tomber, la tempête et le gris de la veille laissant place à une avalanche de couleurs et de calme. Au loin, un horizon de montagnes sous son manteau immaculé veille sur la vallée. En contre-bas, un défilé de pierre orangé éclaire les champs environnants, tandis que depuis les hauteurs, les chevaux, paisibles, contemplent la scène à l'orée des bois.もっと詳しく

• 日38

Karakol

2019年9月11日, キルギスタン ⋅ ☀️ 12 °C

Retour à Karakol, petite balade dans la ville. Pêle-mêle : une église orthodoxe toute en bois (gare au cierges), un carosse pour mariés modernes, un ciné désaffecté et une mosquée aux allures sinisantes (construite par les Dungans, musulmans venus de Chine).もっと詳しく

この場所は、次の名前で知っているかもしれません:

Issyk-Kul Region, Issyk-Kul, IKU, Ысык-Көл, Иссык-Кульская Область