Kyrgyzstan
Karakol

Here you’ll find travel reports about Karakol. Discover travel destinations in Kyrgyzstan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

July 24 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 22 °C

On se pose pour une journée détente, rencontres et préparation de notre premier trek dans les alentours. Karakol est pour tous ces aspects une petite ville parfaite en plus d’être pleine de charme. Les gens y sont agréables, certaines curiosités splendides et les alentours montagneux comme on aime: ). On passe aussi du temps avec un couple allemand de motards à la retraite, un couple australien, des Français, un Polonais et un Russe! Un chouette melting-pot.Read more

Passage au Kirghizistan

July 23 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 25 °C

Après une frontière sympatoche et colorée paumée en plein milieu d’une très belle nature,nous foulons désormais la terre kirghize. Une première impression des grands espaces si connus des cartes postales! On y est :). Et quel plaisir de voir tous ces chevaux galoper, ces apiculteurs en pleine récolte, ces sommets enneigés.Read more

September 11 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 12 °C

Retour à Karakol, petite balade dans la ville. Pêle-mêle : une église orthodoxe toute en bois (gare au cierges), un carosse pour mariés modernes, un ciné désaffecté et une mosquée aux allures sinisantes (construite par les Dungans, musulmans venus de Chine).

Skazka canyon + trektocht Ala-Kul

August 13, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 17 °C

Voor de verandering beginnen we met het filmpje, hieronder volgt dan een verslag: https://photos.app.goo.gl/fuxMVM8YWPboo7MM9

Vanuit Bokonbayevo reizen we naar Karakol. Deze stad vormt de uitvalsbasis om de bergen in te trekken. Onderweg maken we twee korte tussenstops: Skazka (fairytale) canyon en Jety Oguz (seven bulls). De kleurenpracht en de grillige vormen van de rotsen in Skazka canyon overdonderen ons. Net voor we in Karakol aankomen rijden we langs de rotsen waar je ‘zeven stieren’ in zou herkennen. Ik heb mijn best gedaan, maar zag het zelf niet echt.

Maarten heeft een guesthouse gekozen uit de Lonely Planet: Teskey Guesthouse. Blijkt een heel goede keuze! De supervriendelijke gastheer Taalai heet ons welkom en geeft heel veel tips en advies over transport, uitstappen, eetgelegenheden,.. in het Engels ☺. Ook de aanwezigheid van het toffe Noorse koppel Mari en Andreas, dat we in Bokonbayevo hebben leren kennen, is een meevaller. Met hen gaan we nog 2x op dubbel date. Na de wereldreis een reisje naar Noorwegen? ☺

Terwijl ik nog niet klaar ben om mijn beddeke achter te laten, verkent Maarten de stad. Hij loopt langs de Dungan (Chinese) moskee waar een vriendelijke heer graag voor de foto poseert, de mooie Russisch-Orthodoxe kerk en de bazaar waar alle winkeltjes uit metalen containers gemaakt zijn.

Dan is de tijd aangebroken voor datgene waarvoor we naar hier zijn gekomen. De bergen intrekken! Gepakt en gezakt vertrekken we op driedaagse trektocht. Maarten draagt een zware grote rugzak en ik een iets minder zware, oké veel lichtere, kleine rugzak.

Dag 1: Karakol Valley (2000m) - Ala-Kul Lake (3500m), 16km, 1500m stijgen, 9u gewandeld

De eerste 3 uur gaat het licht bergop en wisselen naaldbossen en open vlaktes elkaar af. De zon zit gelukkig nog achter de bergen waardoor het niet te heet is. Er passeren ons nog een 20-tal rugzaktoeristen, de tocht is duidelijk populair. Na de eerste rivieroversteek wordt het direct een stuk zwaarder. We moeten dan ook 1200 meter stijgen op 7km. De laatste 2km zijn echt supersteil, we lijken wel aan een slakkentempo naar boven te gaan. Gelukkig kunnen we regelmatig genieten van het prachtige uitzicht in de vallei onder ons.

Op het allerlaatste stuk komen we Sven en Laure tegen, een ander koppel uit onze guesthouse dat de dag vóór ons al aan de trektocht begonnen was. Ze leggen uit dat ze niet echt gewend zijn om te wandelen en het is duidelijk dat ze aan het afzien zijn. Bovendien is hun gehuurde slaapgerief (matje, slaapzak, tent) zwaar en volumineus waardoor hun rugzak natuurlijk een ferme last is.

We zijn superblij als we het turquoise bergmeer te zien krijgen, we zijn er!!!, en genieten even van het uitzicht voor we onze tent opzetten.

Dag 2: Ala-Kul Lake 9 (3500m) – viewpoint (3900m) -  Altyn-Arashan (2500m), 12km, 400m stijgen, 1400m dalen, 8u gewandeld

Om 10u30 is alles opgeruimd en zetten we onze tocht verder. Eerst klimt de route 400m langs het meer naar boven. Na nog geen halfuur stappen halen we Sven en Laure in, ondanks dat zij een uur voor ons vertrokken waren. Sven heeft last van hoogteziekte en voelt zich erg belabberd waardoor ze om de 5 minuten moeten stoppen. Maarten ziet dat hij het lastig heeft en daarom bied hij aan om zijn tent te dragen. Het ding weegt wel zeker 3kg maar Bollie is blij dat hij kan helpen. We spreken af dat we elkaar terug zien in Altyn Arashan, de stopplaats van vanavond, en dat Maarten hen daar de tent terug bezorgt.

Wij haspelen de klim van 400m best vlot af en genieten boven van een geweldig panorama. Aan de ene kant het uitgestrekte blauwe meer met op de achtergrond een grote gletsjer en enkele besneeuwde bergtoppen. In de verte horen we af en toe een hoop stenen naar beneden donderen, machtig. Aan de andere kant kijken we diep in de vallei waar we straks door moeten.

Het eerste stukje van de afdaling is verraderlijk steil en we glijden regelmatig eens uit op het grind. Na 200m betert het gelukkig en van hieraf aan gaat het geleidelijk aan naar beneden. We denken dat het lastigste voorbij is en beginnen aan de laatste 10km van de dag. In de verte begint het te bewolken en horen we donder en bliksem.

Een halfuurtje later hebben we het zitten: de hemelsluizen worden open gedraaid en we krijgen niet alleen regen maar ook een pak hagelstenen. We trekken er ons echter niet te veel van aan en zijn blij als we even verder een grote kudde van zo’n 500 schapen passeren. Helaas blijft het regenen en wordt de zanderige ondergrond een grote modderige glijbaan. We hebben moeite om recht te blijven en als we steil moeten afdalen om de rivier over te steken wordt het handen- en voetenwerk. Net op die moment loodst een schapenherder de kudde van daarnet voorbij ons waardoor we letterlijk opgaan in de massa. Best wel een grappig zicht denk ik.

De oversteek is niet eenvoudig, door de regen is het volume van de rivier ferm toegenomen. We zien de schapenherder op zijn dooie gemak van steen naar steen springen dus we proberen zijn pad te volgen. Vé gaat voorop en geraakt toch vlotjes halfweg. Daar wordt het wat moeilijker maar gelukkig steken er net 2 mannen te paard over, die ons een hand geven waardoor we droog (onze voeten dan toch, want het regent nog steeds) aan de overkant geraken. De volgende kilometers zijn zwaar. Het blijft regenen en we blijven uitschuiven, ook al proberen we zo veel mogelijk op het gras te stappen. De steilere afdaling in een bos betekent gelukkig bijna het einde van de wandeling en hier stopt het ook met regenen. Na 2 kleinere rivieroversteekjes lopen we nog 2km langs de grote rivier en dan zien we eindelijk de joerten van Altyn Arashan opduiken.

Een oude man staat ons op te wachten op 500m van het eerste guesthouse en vraagt ons direct of we een kamer zoeken. Dat zal wel zijn! Geen tentje voor ons deze nacht, alles is nat,… we gaan ons eens laten verwennen. We kiezen voor de joert. Tot onze verbazing zitten we er alleen, zalig! We hangen al onze natte kledij op, trekken droog gerief aan en schuiven binnen aan voor het avondeten.

Ondertussen denken we eens aan Sven en Laure. Zij zaten echt heel ver achter ons, we vermoeden dus niet dat ze vandaag in Altyn Arashan geraken. We besluiten dan ook om hun tent nog een dag mee te dragen en om die in ons guesthouse in Karakol af te geven tot wanneer zij daar ook arriveren. Later vernemen we dat ze toch op dezelfde dag nog Altyn Arashan bereikt hebben, maar dan wel om middernacht. Ze hebben de hele tijd in het donker voort gewandeld met enkel een hoofdlampje, respect daarvoor!

Altyn Arashan staat bekend om zijn heetwaterbronnen. Na ons avondeten testen we die uiteraard eens uit. Ons guesthouse heeft een privé zwembadje met heerlijk warm water, wat een aangename afsluiter van de dag!

Dag 3: Altyn-Arashan (2500m) - Ak-Suu bushalte (1800m), 15km, 700m dalen, 4u15' gewandeld

Vandaag een korter dagje, gelukkig. Al onze kleren van de dag voordien zijn nog nat, gelukkig hadden we nog wat extra mee. We dalen aan een ferm tempo af, en tegen de middag hebben we al meer dan de helft van de route afgelegd. De lunch is een overschotje: wat sardientjes, nog wat brood en een appeltje. Daarna nog een 6-tal kilometer stappen en tegen 14u zijn we al in Ak-Suu waar we de marshrutka nemen naar Karakol.

In ons guesthouse in Karakol lopen we direct Sven en Laure tegen het lijf. Zij zagen het niet meer zitten om te stappen vandaag en namen een rechtstreekse taxi naar hier. Sven bedankt Maarten uitgebreid om hun tent te dragen.

Het einde van een waanzinnig mooi avontuur samen diep in de natuur. Een ervaring om te koesteren!

Altyn Arashan to Karakol

August 24, 2018 in Kyrgyzstan

Wir fahren erst um 10:00 mit den russischen 4x4 trucks zurück nach dem Hotel in Karakol, wo „Leyla“ steht. Dort haben wir die Chance noch mal zu duschen bevor es am frühen Nachmittag weiter zu unserem wild-camp in „Jeti-Ögüz“* geht.

Wikipedia:
    The Terskey Alatau, Ak-Shiyrak Range, Borkoldoy Too, Jetim Bel Range, and Kakshaal Too spread across the *Jeti-Ögüz District. Major valleys include Issy-Kul Valley, Upper Naryn Valley, Ak-Shiyrak Valley and so on. The district contains deposits of ores of tin, tungsten, copper and other metals. Among its large rivers are the Naryn River, Saryjaz River, Barskoon River, Jeti-Ögüz River, etc. In total, Jeti-Ögüz District include 42 villages located in 13 rural communities (aiyl okmotus). Each rural community may consist of one or several villages.

Editiert am 05.01.2019
    Text von Wolfgang
    ÖFFENTLICH

Karakol Mountains

July 4, 2015 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 25 °C

Went with Killian and a Polish couple we've met in our hostel for horse riding. The landscape around Karakol was beautiful, but after 7 hours on a horse, my backside wasn't beautiful anymore.
    After all this, we needed some food, of course.

Chong Kemin Valley to Karakol

August 22, 2018 in Kyrgyzstan

22nd Aug 2018
    Today we will drive to the northern shore of Lake Issyk Köl and visit the ancient “petroglyphs at Cholpon Ata”*. We will then continue to the Russian-style town of Karakol, where we will zu have a free evening to explore and relax! In Karakol we will stay in a decent local hotel. Estimated Drive Time - 5-6 hours. Included Activities: Tourist time: pedalos, sand, sun. On Lake Issyk-Kul, it?s a time warp (Included in Kitty).

Wir sind wieder unterwegs und das Wetter wird auch zunehmend besser. Gegen 13:00 haben wir einen Einkaufsstopp in „Cholpon Ata“ gemacht. Das Örtchen an „the northern shore of Lake Issyk“ ist so etwas wie ein Badeort. Danach besichtigen wir die „petroglyphs at Cholpon Ata“ (Rock Art). Fazit: das war eher langweilig. Um 21:00 sind wir in „Karakol“* angekommen und noch durch die viertgrößte Stadt des Landes gewandert, die sehr Russisch und Provinzial wirkt. Die ganze Region könnte auch irgendwo in Südsibirien sein.

Lonelyplanet:
    North of the centre is an extensive field of glacial boulders, many with pictures scratched or picked into their surfaces. Some of these *petroglyphs date from the Bronze Age (about 1.500 BC), but most are Saka-Usun (8th century BC to 1st century AD), predating the arrival of Kyrgyz in the area. Saka priests used this sacred site for sacrifices and other rites to the sun god and they lived in the settlements that are currently underwater in the Cholpon-Ata bay.

*Karakol (russisch/kirgisisch Каракол) ist eine Stadt von etwa 68.800 Einwohnern in Kirgisistan.
    Sie liegt ungefähr 386 km östlich von Bischkek, 5 km südlich des östlichen Endes des Yssykköl-Sees sowie etwa 150 km von der heutigen chinesischen Grenze entfernt auf einer Seehöhe zwischen 1.690 und 1.825 m. Sie ist administrative Hauptstadt des Gebiets Yssykköl. Durch die Stadt fließt der gleichnamige Fluß Karakol.

Editiert am 05.01.2019
    Text von Wolfgang
    ÖFFENTLICH

September 3, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 17 °C

Zum Abschluss fuhren wir nach Karakol, viertgrößte Stadt in Kirgisistan mit 70.000 Einwohner.

Wir besuchen ein Moschee, die eigenartige Weise wie ein Chinesischer Tempel gebaut ist. Die Frauen müssen Umhänge tragen, obwohl wir gar nicht reinkommen.

Danach geht's zum Shoppen, eine Mütze für Jobo und Wein für Ann-Carolin.Read more

Altyn Arashan dag 2

September 29, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ 🌙 8 °C

Na een weldoende en relaxte nachtrust, werden we vanochtend wakker met de zon. Redelijk vroeg besloten om terug te wandelen naar Karakol. Onderweg verschillende keren halt gehouden om even van het uitzicht te genieten en tegelijk uit te blazen.

Rond 14u in het dorp toegekomen en gaan lunchen waar de locals lunchen: in een verlaten steegje in een onooglijk restaurantje. Op het menu: pikante Russische koude noedelsoep met een soort calzonebrood met vlees en patat. Voor ons drie was dit net een euro per persoon, waanzin.

Voor de rest gerust in de gezellige guesthouse met een schattig omaatje dat de boel runt. Na het avondeten met Ormon tv gekeken. Eigenlijk door alle kanalen gezapt en er eens goed mee gelachen. Vooral obscure "Soviet United Times" films (dus meer dan 26 jaar oud!) en de president die "promises promises" maakt, zei hij met een luide zucht. Fun fact: vrouwenstemmen worden met een mannenstem gedubt.

Morgen rijden we terug richting Бишкек (Bishkek dus) via het noorden van het Issyk Kul meer mits nog enkele culturele tussenstops. 's Morgens vroeg bezoeken we ook nog de zondagse animal market in Karakol. Zou blijkbaar een hele belevenis zijn!

Karakol, Горад Каракол, Каракол, Karàkol, قاراقۆل, قراکول، قرقیزستان, Karakul, קארקול, काराकोल, カラコル, Қарақол, 카라콜, Karakolas, Karakola, Харгол, Karakoł, คาราคอล, Qoraqoʻl, 卡拉科尔